Subjektivitet, Teknologi Samfund P ROBLEMFORMULERING 2. Ø VELSESGANG
Lektier
Agenda 1. Hvorfor problemformulering? 2. Præsentation af problemformuleringer 3. Den Gode Problemformulering 4. Problemfelt, Motivation og Indledning? 5. Lektier
Og nu til jeres Problemformuleringer
Hvorfor problemformulering Giver projektet fokus og rød tråd Udvælger og fravælger indhold Afgør om I får 4 eller 12 Tvinger til tænke konkret Anvendelsesorienteret Iterativ frem for lineær proces Filosofferne har kun fortolket verden forskelligt; men det handler om at forandre den –Marx
Den gode problemformulering Udvikler sig løbende Starter med: ”Hvordan…”, ”I hvilken grad…” ”Hvilke…” Flere spørgsmål og underspørgsmål?
Vejen til den gode problemformulering 1. Diskuter hvilket problem det er I gerne vil løse? 2. Udvælg de mest præcise begreber? 3. Skriv, skriv, skriv…
Det Gode Problem 1. Anomalia Afvigelser, det forunderlige 2. Paradoks Umiddelbart modstridende 3. Design Kompleks situation
Problemformulering ProblemfeltMotivationIndledning
Problemfelt, Motivation og Indledning? 1. Indledning Hvor er vi? F.eks. Historisk-/teoretisk-baggrund eller aktualitet 2. Motivation Hvorfor er problemet interessant? Hvorfor skal læseren interessere sig for projektet? 3. Problemfelt Hvad er ikke blevet belyst? Hvad er det for et overordnet problem som problemet skriver sig ind i? Forskningsmæssig relevans
1. Tekstlæsning 2. Problemformulering 3. Gruppearbejde 4. Indsamling af data 5. Behandling af data Næste gang