Subjektivitet, Teknologi Samfund P ROBLEMFORMULERING 2. Ø VELSESGANG.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Subjektivitet, Teknologi Samfund
Advertisements

Progression i de større skriftlige opgaver:
Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Kredsens udviklingsplan Del 1. Visionen - Vejen til nye initiativer i din kreds, og ikke mindst: Til succes!
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Rasmus Damsø Johansen og Søren Menzer
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Hvad er et problem ? Et problem er i sin negativt ladede betydning en for nogle utilfredsstillende situation. Et problem er i sin positivt ladede betydning.
Subjektivitet, Teknologi Samfund A RBEJDSTEKNIKKER 4. Ø VELSESGANG.
Analyse af praksis.
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Kredsens udviklingsplan Del 1. Visionen - Vejen til nye initiativer i din kreds, og ikke mindst: Til succes!
Økonomiske kompetencer
Karl Henrik Flyums model
AT - Viden i spil.
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
”5 skarpe” – om udvikling af løsningerne Spørg kun borgerne om det, der er behov for – og genbrug data Skriv så det kan forstås – men kun når det er nødvendigt.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Problemer eller udfordringer.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Præsentationer og pitches How to do når man har 10 min.
Subjektivitet, Teknologi Samfund
Introduktion til opgaveskrivning
SAGPROSA Begrebet sagprosa kan vi definere som tekster, der vedrører forhold i den faktiske virkelighed, således at forstå, at der i sagprosateksten beskrives.
1. Semester rapporter Det skal fremgå af rapporten at man kan planlægge implementere afprøve dokumentere middelstore programmeringsopgaver.
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
Det udvidet læringsrum En tentitativ beskrivelse af situeret læring i IDEATION som praxisfællesskab Martin Hesseldahl PBA Design & Business IDEATION 13.
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
Hvad er reklamepsykologi?
4.lektion: Identitet og sociale grupper
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Hvordan skabes sammenhæng mellem teori og praksis
Velkommen Teknologi historie – 2. Øvelsesgang. Agenda 1. Siden sidst 2. Genopfriskning: De tre niveauer 3. At arbejde Begrebsorienteret™ 4. Lektier 5.
Ulighed Side i Brøndum & Hansen ( udg.): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
Interaktionsdesign E2007 Lektion 14 Om delrapport.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Henriette Lungholt Uge Akademisk skrivning - Opgaven som et argument.
Synopsis.
ITAPC 1 Præsentation 6: Presentations. Agenda Motivation Hvordan.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
SKABELON.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Stress Billedkilde: stress/?lang=da.
Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Skriv hver især jeres tanker på post it… Hvad tænker du om Innovation? I har 5 min.
Skab et Samarbejde med Synergi
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Innovation = nytænkende forbedring af noget i verden
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
SRO 2018 hHx.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Subjektivitet, Teknologi Samfund P ROBLEMFORMULERING 2. Ø VELSESGANG

Lektier

Agenda 1. Hvorfor problemformulering? 2. Præsentation af problemformuleringer 3. Den Gode Problemformulering 4. Problemfelt, Motivation og Indledning? 5. Lektier

Og nu til jeres Problemformuleringer

Hvorfor problemformulering  Giver projektet fokus og rød tråd  Udvælger og fravælger indhold  Afgør om I får 4 eller 12  Tvinger til tænke konkret  Anvendelsesorienteret  Iterativ frem for lineær proces Filosofferne har kun fortolket verden forskelligt; men det handler om at forandre den –Marx

Den gode problemformulering  Udvikler sig løbende  Starter med:  ”Hvordan…”,  ”I hvilken grad…”  ”Hvilke…”  Flere spørgsmål og underspørgsmål?

Vejen til den gode problemformulering 1. Diskuter hvilket problem det er I gerne vil løse? 2. Udvælg de mest præcise begreber? 3. Skriv, skriv, skriv…

Det Gode Problem 1. Anomalia  Afvigelser, det forunderlige 2. Paradoks  Umiddelbart modstridende 3. Design  Kompleks situation

Problemformulering ProblemfeltMotivationIndledning

Problemfelt, Motivation og Indledning? 1. Indledning  Hvor er vi?  F.eks. Historisk-/teoretisk-baggrund eller aktualitet 2. Motivation Hvorfor er problemet interessant? Hvorfor skal læseren interessere sig for projektet? 3. Problemfelt  Hvad er ikke blevet belyst?  Hvad er det for et overordnet problem som problemet skriver sig ind i?  Forskningsmæssig relevans

1. Tekstlæsning 2. Problemformulering 3. Gruppearbejde 4. Indsamling af data 5. Behandling af data Næste gang