Fakta om kursisterne på HF 9 % af alle med en studentereksamen kommer fra HF Gnm. alder ved start 19 år mod 16 år på de øvrige gymnasiale uddannelser 70.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Advertisements

Unges trivsel og mistrivsel En udfordring for både unge og voksne
Statistik om afgangselever 2011 Dialogmøde om uddannelse.
Rehabiliteringscenter for etniske kvinder i Danmark  Etableret som 4 årigt forsøgsprojekt i 2004  Finansieret af SATS puljen- statsmidler  Evalueret.
Udbredelse af Travellers i de gymnasiale uddannelser
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Fastholdelsesstrategier på EUC Syd Udfordringen  95 % af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse.  Det er nødvendigt at vi alle i fællesskab.
Uddannelsesvalg i 8. klasse. Dagsorden  Formål:  Formålet for de næste to lektioner er, at vi kigger på, om det, I tror om jeres klassekammerater, påvirker.
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Noemi Katznelson, Vejen mod de 95 pct. – en erfaringsopsamling fra projektet Ungdomsuddannelse til alle DEL I – Omhandler det landspolitiske.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
”Veje til videregående uddannelse ” - et projekt om nye overgange til uddannelse DUR
Forandringsteori for Venindenetværket2013
Introduktion til Sprogpakken
Social mobilitet er bremset op
Simonsen & Illeris Rådgivende Pædagoger
Hvem er vi? •Vi er organiseret i KBH Amts behandlingscenter for stofbrugere. •Vi er 3 år gamle. •Hjulpet i gang af fokus på Ecstasy. •Hjulpet i gang af.
En øget polarisering fordi.. •Udviklingen mod voksendom stadig mere kompleks – mange arenaer kræver identitetsarbejde – ”hvem vil jeg være” •”Det hele.
Hvem er jeg Hvad kan jeg Hvor skal jeg hen
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Fortællinger fra kanten
Hold Fast Oplæg ved UUO-møde om De gymnasiale uddannelser Christian Alnor rektor ved Middelfart Gymnasium og HF.
Netværksprojekt for fremmedsprogenes profil og anvendelsesorientering i de gymnasiale uddannelser.
”Vi når målet – men hvordan?”
Orientering forældremøde 10. klasse
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Brugerne på Kommunikationsforum.dk
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
Ungdomsliv - individualisering, kommercialisering og standardisering
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Hvem er HF-kursisterne og hvordan kan vi motivere dem?
”Vejen frem” - projekt for borgere 18 – 30 år med psykiske lidelser Oplæg til Psykiatriens Samordningsudvalg Den 16. juni 2010.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Egedalsvænge Egedalsvænge.
Repræsentantskab Onsdag d. 9. april Samarbejde mellem JC og UUV.
Den kommunale vejledning om STU
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 1. november.
Ungdommens Uddannelsesvejledning Odder & Skanderborg
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Uddannelse for udviklingshæmmede
Bredere rekruttering, nye krav - gymnasiet / hf fra eliteuddannelse til masseuddannelse Lars Olsen, journalist og forfatter.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Mette, Mathias og Simon.  Jægere (mænd, i alderen 30-60, middelmådig eller høj indkomst, naturmenneske)  Maskinarbejdere (mænd og kvinder i alderen.
Projekt HfO Obligatorisk skemalagt lektie- og opgaveværksted for 1. hf elever.
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
Fremtidens ungdomsuddannelsessystem Vejlederkonferencen, Svendborg 7. maj 2014 Niels Egelund, professor i specialpædagogik, dr.pæd. Direktør, Center for.
Hovedudfordringer Fravær og frafald er en hovedpine. ”Second chance-kursister” er ofte utrænede i forhold til god skolegang, døjer med mistrivsel osv.
Kulturudvalgsmøde Ω Strategi for Gribskov biblioteker 2007 Ω Servicemål Ω Fælles fokuspunkter for bibliotekerne Ω Folke/skolesamarbejde Ω Portaler.
Audiologiassistentuddannelsen Status og perspektiver December 2005.
 Projekt i Sundhedsafdelingen  Fast tilbud i Ældreafdeling 2008  Inklusions- og eksklusionskriterier Træningshjælper i Vejen Kommune Social.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
LEDIGE UNGE UDEN UDDANNELSE HOVEDRESULTATER FRA EN REGISTERBASERET UNDERSØGELSE JOACHIM BOLL Alternative title slide.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Center for Ungdomsforskning ڤ Ungdomsliv: nogle centrale tendenser Knud Illeris Center for Ungdomsforskning.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
VUC Roskilde – Uddannelser, facts og tal
Forældremøde i 9. klasse
’Flere unge skal tage en erhvervsuddannelse’
Hvordan motiverer vi de unge?
Unges udsathed i forandring?
Årsmøde
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Reformer af erhvervsuddannelserne i et historisk perspektiv
Årsmøde
Præsentationens transcript:

Fakta om kursisterne på HF 9 % af alle med en studentereksamen kommer fra HF Gnm. alder ved start 19 år mod 16 år på de øvrige gymnasiale uddannelser 70 % kvinder og 30 % mænd 76% af kursisternes forældre har en kort eller ingen videregående uddannelse bag sig (52 % på de øvrige) 36 % af kursisterne har en afbrudt uddannelse bag sig

Tentative profiler på HF Pragmatikerne Second-chance-kursister First-choice-kursister De fagligt usikre

Pragmatikerne HF – hurtigt færdigt Overskuelig uddannelse HF- eller ud at tjene penge?

Second Chance 1/3 af en årgang Mange forskellige baggrunde Særligt motiverede – eller det modsatte

First Choice ”HF er lige noget for mig”. Vægter HF’s særlige uddannelseskultur HF: Et attraktivt, ligeværdigt tilbud

De fagligt usikre Usikker på egne evner Ofte unge, ofte ”meget stille” En ufortalt succeshistorie for HF

Fravær og frafald Det lykkes ikke hver gang Frustrationen skal tages alvorligt Fravær er alles problem

HF’s successer – og samfundsmæssige opgave Et ligestillet uddannelsestilbud der tiltrækker særligt unge med gymnasiefremmede baggrunde Et second-chance tilbud til unge uden uddannelse En uddannelsesvej for de ’fagligt usikre’ unge Den brogede kursistgruppe er på en gang HF’s styrke og svaghed

Mulige udviklingsområder ift en øget fastholdelse Frafald og fravær betragtes i for høj grad alene som et individuelt problem og ikke som resultat af også en kollektiv proces ml. lærere, kursister og uddannelsens struktur Større gennemførsel sikres ikke alene gennem særordninger for ’frafaldstruede’ kursister. Der skal sikres ressourcer til at styrke og udvikle uddannelsernes basisydelse – lærerne og undervisningen Sikre at undervisningen tilrettelægges så den personlige kontakt og dialog er bærende. Mange HF-kursister er ikke verdensmestre i for selvstændigt tilrettelagt undervisning

Referencer ”HF i dag – status og nye spørgsmål. En pilotundersøgelse af elevprofiler på toårigt HF”. Center for Ungdomsforskning. ”Ungdomsliv – mellem individualisering og standardisering” af Illeris, Katznelson, Simonsen, Nielsen, Sørensen. Samfundslitteratur.