Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skabelse af dialogiske rum ”
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Hvilken forskel gør spørgsmål?
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Medarbejderudviklingssamtalen
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Set i forældreperspektiv
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Kreativitet og innovation i ALT
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Vi gennemførte en række interview ifm
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Jeg støtter barnet ved:
Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Spørgsmål du kan overveje  Hvordan bliver du inspireret i dit arbejde?
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Darum skole 4. november 2013.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Psykoedukation for patienter med skizofreni
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Kommunikation mellem mennesker
5F Forberedelse Forskning ForestillingFormning Fornyelse.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Inspiration til reformarbejdet
Myter om anerkendelse! 10. Marts 2009.
Procesværktøjer.
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Program - ICDP International Childhood Development Program
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
At tale om sexualitet.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Hvordan spørger man anerkendende?
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Læreren som læringsleder
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Følelser… hvad for noget?. Rammen for i aften Følelsernes ABC Hvordan støtter vi en positiv følelsesmæssig udvikling hos børn? Vulkanen Formen Lytte,
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Team Nordahl og Skibet Skole
Kompetenceudvikling – fokus på forberedelse og effekt
Livsuret Minderne smiler her, mens vi synger om det nu, der bli´r,
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015 Det gode og det dårlige Slå et slag for at lære af vores succeser istedet for af vores fejltagelser. Hvordan kan vi lære af højdeunkterne I vores liv og multiplicere dem? Italesættelse – åbner Der er ingen evolutionær ende. Kunsten I hverdagslivet. VS spørger til det som var – vores positive erfrainger er en form for mental-mapping. Det er genkendelsen: Vi kan se det, vi kna gå efter det, vi kan finde vej. Valuering handler om at vise respekt for de sarte værdier. Hvordan vokser mennesker: Det gør vi når vi lærer. 0--læring Trial and error Læring – rotter Lære at lære sammen: læring om læringens kontekst Hvordan lærer du fleksibiliteten til at lære – prøver ting af - bruger evnerne til at stille sig så fleksibel så vi kan være nysgerrige.

Institutioners eksistens Institutioner eksisterer for at mennesker – både børn og voksne - kan tilfredsstille, bruge og udvikle deres evner, lade sig udfordre, vokse og være lykkelige

Udforske negativitet for at finde ud af hvad negativitet bringer dig Komme videre… Evnen til at komme videre uden vished og uden at forske i det negative, [Keats]. Udforske negativitet for at finde ud af hvad negativitet bringer dig Bevæge sig hen i mod i stedet for væk fra.

Fra fortællere til spørgere Institutioner vil i fremtiden bruge ordet coaching og mentoring som metafor - det inkluderer mange måder at spørge på Sproget skaber virkeligheden – de gode historier skaber fremtiden Sproget skaber på en gang mulighederne og begrænsningerne Alle vil gerne bidrage og værdsættes for deres bidrag Historien om regnskabschefen Før troede jeg det handlede om at finde svaret – nu ved jeg at det handler om at stille spørgsmål – en medarbejder Historien om den fraværende medarbejder i ældreplejen

Konceptet Værdsættende Samtale [appreciative inquiry] Metode Filosofi Daglig praksis Deltagerne har fået udleveret et kort med processen – det næste er de spørgsmål der knytter sig til kortet.

Fokus, forberedelse Formidle Forske Forny Forestille Forme fremtiden 6 F metoden Fokus, forberedelse Hvad vil vi lære noget om? Formidle Hvad vil du fortælle de andre? Forske Hvad giver liv? Forny Hvilke ideer støtter fornyelse? Hvordan konkret? Fokus – forberedelse – beslutte sig for hvad man vil lære noget om Forske - Udvikle en undersøgelse i fht. emnet og indsamle historier og nøgle ideer der kommer ud af undersøgelsen, som altid indeholder et interview. Forestille – Udvikle ideer om organisationens socio-tekniske arkitektur -når de sammensmeltes med det der er opdaget undervejs Forny- skabe nye stier i organisationens sociotekniske arkitektur i en smeltedigel med drømme og de formede udsagn OG bygge værdsættende læringskompetencer ind i systemet Forestille Drømmene, Håbet? Forme fremtiden Hvad er de bærende principper?

Værdsættelse - et spørgsmål om praksis Hvad vil vi gerne lære noget om? Hvad ved vi om vores succesfulde mønstre? Hvad er det, der gør det vores succesfulde erfaringer mulige? Hvad vil være det mest vidunderlige der kan ske hos os? Hvordan kan vi sammen få det til at ske? Hvad vil være det mest nyttige vi kan gøre nu? Hvor kan vi hente inspiration? Hvem vil gerne vide hvad vi har fokus på?

DET VI KASTER LYS PÅ VOKSER Stressforsøg – Case Western Deltagerne blev tilfældigt delt ind i forskellige grupper, som forskellige former for behandlings/håndteringstilbud samt en gruppe, som ikke blev behandlet. Et af resultaterne var at alle grupper, der modtog behandling rapporterede sig som mere stressede efterfølgende – de kendte nu alle symptomerne og kunne sætte ord på og tolke signaler i denne ramme.

BAG ET HVERT PROBLEM LEVER EN FRUSTRERET DRØM – vi udforsker drømmene

Pingivinen og problemet med at vende sig fra. Når vi taler om så skaber vi

Muligheder eller problemer… Bag ethvert problem lever en drøm Det giver mere energi at bevæge sig ”hen til” frem for ”væk fra” Vi vælger selv hvad vi hører efter, stiller spørgsmål til og giver videre Når vi lærer af de positive erfaringer, er forandringerne større og mere meningsfulde En drøm: Hen til: væk fra Fra sygefravær til hvad gør vores arbejde så interessant at vi kan lide vores arbejde. (fx sygefravær, mobning) De gode historier: hjælpe os til at lære af de gode erfaringer: når vi er dygtige og kompetente – det vil vi gøre i dag Det starter tit med et problem… Problemer er frustrerede drømme Problemer peger på, at vi ønsker at tingene var anderledes Med en problemdefinition arbejder vi ofte væk fra noget i stedet for at arbejde hen imod noget

Udvider og åbner menneskers tanker og handlerepertoire Positive følelser Effekt: Udvider og åbner menneskers tanker og handlerepertoire Mere fleksible og proaktive Inddrager flere muligheder og mennesker Øget kreativitet og innovation Følelser forgår -> relationer består [Barbara Fredricksson: Broaden-and-Build Theory] Spørgsmål: Hvad er positive følelser i en arbejdssammenhæng?

Positive følelser - individuelt Interesse: skaber lyst til at udforske, inddrage ny viden og udvikle sig personligt Stolthed: skaber lyst til at sætte nye ambitiøse mål og dele gode historier/viden/læring Glæde: skaber lyst til at lege, afprøve grænser og finde nye løsninger Tilfredshed: styrker selvindsigt og åbenhed for andre perspektiver

5:1 +PLUSSER +++++ Støtter Opmuntrer Bruger andre Skaber tillid og har tillid til andre Er værdsættende Er nysgerrige Undersøger Bakker op De bedste teams De bedste ægteskaber! Passende – negativitet: Afgrænset, løsningsorienteret feedback med klar beskrivelse af omstændighederne Svært at efterleve Har manglet forskning – er kommet nu – hardcore forskning

Deler livgivende historier Deltagerrunde 2 interviews á 12 minutter Deler livgivende historier Deler dvalgte historier med livgivende stemning ”Det vil jeg gå hjem og gøre…”

Hvad er det mest betydningsfulde I har lært om værdsættelse? Opsamling Hvad er det mest betydningsfulde I har lært om værdsættelse? Hvad er den mest opløftende tanke I har været vidne til? Hvad tror I at en værdsættende tilgang til fremtidens daginstitutioner kommer til at betyde for jer og for børnenes muligheder i fremtiden?

Værdsættelse er en daglig praksis… Ser det positive Hører det optimistiske Taler om det nyttige og om mulighederne Stiller værdsættende spørgsmål

Medlemmer vil gerne bidrage og værdsættes for det de gør De enkle regler Medlemmer vil gerne bidrage og værdsættes for det de gør Forandringens øjeblik begynder når vi stiller spørgsmål Det er vigtigere at kunne forestille sig end at vide I enhver organisation er der noget der fungerer Anerkendelse fører opmærksomheden hen på ressourcer, værdier og ønsker. Når man bevæger mod fremtiden, er det trygt at vide hvad der fungerer. Udforskningen af det virksomme er af stor betydning. Det giver selvtillid og større mod når det ukendte skal udforskes. En chef i en større kommune udtrykte det på denne måde: ”Det er mere end spændende at komme tilbage på jobbet efter blot en mindre ferie eller et par ekstra fridage, for jeg ved aldrig hvad der nu er sket af ændringer”. Vi bruger begrebet ”anerkendelsens sprogspil” som et udtryk for den særlige samtale- og oplevelsesform vi bliver en del af, når vi søger at identificere det vellykkede og det værdifulde. Medlemmer vil gerne bidrage og værdsættes for det de gør Mennesker der føler sig påskønnet og værdsat har en langt større tillid til andre mennesker end mennesker der er blevet skældt meget ud. En værdsættende læringskultur er en kultur hvor medlemmer kontinuerligt lærer at lære. Her eksperimenterer man for at skabe radikal ny viden, nye samarbejdsformer og ny mening for sig selv og for den organisation man er en del af. Forandringens øjeblik begynder når vi stiller spørgsmål De spørgsmål vi stiller rummer både en anerkendelse af den anden og appellerer til en udforskning af proces og såkaldte fakta. Forståelse er noget vi skaber sammen med andre. Når vi stiller spørgsmål som kræver svar vi skal lede efter på”steder hvor vi ikke plejer at komme” skabes nye ideer og forklaringer som efter udfordrer tænkningen om hvad der er muligt. Det er vigtigere at kunne forestille sig end at vide Det der er sandt, er det der virker og det der virker er sandt. Når noget ikke virker kalder vi det tit: At have et problem. Så leder vi efter årsagen, hvem eller hvad er skyld i det, vi analyserer disse årsager og slutter af med at forsøge at fjerne dem. Vores erfaring er, at problemer bedst løses ved at forestille sig hvordan verden vil se ud når problemet er væk.