Den digitale vision for Danmark - muligheder og udfordringer for finansielle virksomheder Forsikringsforeningen, 8. oktober 2013 Direktør Lars Frelle-Petersen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Udfordringer og løsninger – Hvordan skal Danmark agere politisk ift
Advertisements

1 Hjælp ifm. overgang til obligatorisk digital selvbetjening.
It-branchen – en faktor i fremtidens vækst
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Dokumentboks og NemSMS Præsentation ved Myndighedsforum 24. juni 2009.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Agenda Hvad rører der sig nationalt? Hvad rører der sig tværregionalt?
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
1 Hvordan gør vi bibliotekerne interessante for andre samarbejdspartnere i forhold til it-svage og it-læring? It for alle – nå ”glemte” grupper gennem.
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
Deltag i konkurrencen om at blive regionens mest succesfulde eller modigste initiativ på Center for Telemedicins konference den 11/ Beskriv jeres.
Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt?
Deltag i konkurrencen om det mest succesfulde telemedicinske initiativ på Center for Telemedicins konference den 9. oktober Brug evt. skabelonen.
Nyt om borger.dk september 2010
Tom Bøgeskov Udviklingschef Digitaliseringsstyrelsen, Finansministeriet Digitaliseringsmessen 2012 Digitaliseringsstyrelsen - En dag med løsninger og dialog.
10.2a – Samordnet genbrug af ejendoms- og bygningsdata
Tillid Temadag for AMIR
Grunddataprogrammet.
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Digital Post til borgerne i vejen dertil
Status på projektet It- hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
I T OG INFORMATIONSUDVEKSLINGS GRUPPEN OG SUNDHEDSAFTALE 3 Møde den 3.september 2013.
Tjek-ud konference Projekt styrket genoptræning og rehabilitering af personer med erhvervet hjerneskade 22. September 2014 Velkommen.
Introduktion til Velfærdsteknologi Aabenraa Kommune april 2014
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
EPJ Messedag den 9. april 2013 Koncerndirektør Ole Thomsen.
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
Program for digital kommunikation
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi Jens Krieger Røyen,
Digitalt Landsmøde, Vejle 4. oktober 2012 Hvordan hjælper vi borgerne med digital kommunikation? -Ann Sophie Storm, Faglig koordinator,
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Digital post Generel information og tiden frem mod d. 1. nov Bibliotekernes landsmøde den 4. oktober.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Obligatorisk digital selvbetjening
Stedet som indgang til digital forvaltning
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
TELEMEDICIN OG SAMFUNDSØKONOMI Christiansborg, den 5. december 2014 Z:\Excellence i Incentive\10 Formidling\Billeder til PP\PP forsidebilleder Har du et.
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Den digitale infrastruktur - er vi parate til telemedicin i stor skala? Vicedirektør Katrine Winding 5. december 2014, København.
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
SFU 6. november 2011 Mette Lyshøj Politisk konsulent i 3F Trepartsforhandlinger og 3F’s forventninger til regeringen.
Arbejdsmarkedsindsatsen for ikke-arbejdsmarkedsparate
Ny regering, nye tider – dag 1
Fællesoffentlig kampagne for offentlig digital selvbetjening 2013 Fokus og mål: Informere om overgangen til obligatorisk digital kommunikation - med.
Fremtidens Borgerservice i Grønland Kuupik Kleist 9. marts 2010.
Obligatorisk digital selvbetjening
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Udbredelse af telemedicin til borgere med KOL - ØA16-aftale mellem regeringen, Danske Regioner og KL Bilag 7b Præsentationsslides til brug i landsdelsprogrammerne.
SERVICE OG SAMARBEJDE I ØJENHØJDE. ”Den, der er nødt til at spørge, har ikke samme magt, som den, der kan selv” Margrethe Vestager Økonomi- og indenrigsminister.
Fællesoffentlige grunddata - program, datafordeler og model David Graff Nielsen Digitaliseringsstyrelsen.
Rethink Offentlig IT v. Ole Thomsen, koncern direktør, Region Midtjylland Årskonferencen Rethink Business, it-forum 29. september 2016.
OBS: E2012 programmet fra 2009 til juni Herefter revideres mål og indsatsområder på baggrund af den fælleskommunale og fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.
Fællesoffentlig digitaliseringsstrategi
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Next Step for at fremme telemedicin
Lars Frelle-Petersen Direktør, Digitaliseringsstyrelsen
Digitalisering i den offentlige sektor
Borgerbetjening 3.0 Den fælleskommunale strategiske ramme
Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer
Velfærdsteknologisk netværksmøde
Præsentationens transcript:

Den digitale vision for Danmark - muligheder og udfordringer for finansielle virksomheder Forsikringsforeningen, 8. oktober 2013 Direktør Lars Frelle-Petersen

Hvorfor digital kommunikation og digital velfærd? Den økonomiske situation Danmarks konkurrenceevne er svækket Produktiviteten er vokset for lidt En stram offentlig økonomi – dog med lyspunkter Borgernes forventninger It en del af hverdagen (bl.a. takket være netbank) Krav om fleksibilitet og høj service Forskellige generationer ift. krav og kompetencer Den teknologiske udvikling – og de mange muligheder…

Stærkt politisk mandat  Effektivisere og frigøre ressourcer  Yde god (digital) borgerservice  Bidrage til vækst  Øge produktivitet Hvordan er det konkret, at vi bidrager til statskassen?

Danskerne er klar… Flere og flere bliver digitale – også de ældre Naturlig efterspørgsel i kølvandet på booking af rejser, online køb mv. Der er hjælp et hente for dem, der har behov + mulighed for undtagelse, Andel af danskere, der aldrig har været på internettet: Kilde Danmarks Statistik, Statistikbanken. Omfatter årige.

Nøgletal på gevinster ved digitalisering Modernisering, herunder digitalisering, skal bidrage med 12 milliarder frem mod 2020 (Vækst DK) I Digitaliseringsstyrelsens strategi har vi sat et mål om, at vi vil bidrage med minimum de tre milliarder (effekt 2020) I 2012 blev der indgået aftaler om 1,371 milliard kroner I 2013 er der indgået aftale om bl.a. Selvbetjening i regioner og kommuner bølge 3: 94 mio. kr. Grunddata (regioner): 20 mio. kr. Digital velfærd: 500 mio. kr. Analyse viser, at det samlede potentiale alene på selvbetjening er 900 millioner (bølge 4 aftales i 2014)

Digitaliseringsstrategi 2011–2015 – overblik Trinvis overgang til digital selvbetjening – lukke for adgangen til papirblanketter (fx flytning, skoler/børnehaver, kørekort) Teknologien skal rykke ud i de store velfærdssektorer Professionalisering af offentlige it-projekter (færre ”skandaler”) Alle skal have en digital postkasse fra virksomheder allerede 1. november 2013 Bedre deling af data og mindre dobbeltindtastning (fx indkomst og adressedata) Løsninger til mobile platforme Med videre…

Seneste skud på stammen: Digital velfærd frem mod 2020 Fællesoffentlig strategi Sundhed (fx telemedicin) Social (fx ældrepleje) Undervisning (fx digitale læremidler) Øget handlekraft – det der virker skal udbredes hurtigere = bedre service og effektivisering Finde rette balance mellem ambitioner og realisme Bruge borgerne som aktive medspillere Bredbånd – fup eller fakta

Omfattende (offentlig) it-platform er et stærkt fundament for udviklingen

Program for grunddata Om aftalen: Igangsat af regeringen og KL – regionerne også med Investeringer for ca. 930 mio. kroner frem til 2016 Etablering af en tværoffentlig grunddatabestyrelse Analyser af nye grunddataområder følger Milepæle og fokus i 2013: Opbygning af governance Fri adgang til virksomheds- og geodata per 1. januar Udarbejdelse af en analyse af effektiv personregistrering Udbud Datafordeleren Etablering af en fælles datamodel Målet er øget kvalitet, effektive arbejdsgange samt innovation og vækst Sikre fri adgang til offentlige grunddata for myndigheder, borgere og virksomheder Initiativer på følgende områder: ejendomme, adresser, geografi, personer og virksomheder

Når det offentlige går i front… Fronte fortællingen om den digitale transition Skabe tryghed Politisk opbakning og tro på digitalisering som noget godt Øge borgernes/kundernes parathed Vidtgående transition fra fysisk til digital virkelighed It-kompetencer og sociale udfordringer Forståelse for sprog og begreber (fx de unge) NemID og it-sikkerhed Én indgang er unikt og vejen frem - trods kritik Tillid og troværdighed på spil

…baner vi vejen for fx den finansielle sektor Færre registre og øget deling af data Effektivisere arbejdsgange og give bedre service Mindske snyd Det offentlige ved at konsolidere (grunddata/OGP) Vækstmulighed for danske virksomheder Håndtere frygten for ”Big brother” Frontpersonalet/kundeservice som ambassadører Evner til at fortælle fortællingen om hvorfor (og hvordan) Kompetencer til at implementere, fx medbetjening Reelle ændringer af arbejdsgange, fx i plejesektoren

Mere information Tilmelding til nyhedsbrev: