Årskursus for visitatorer 2009 Et blik i krystalkuglen på visitatorernes fremtidige arbejdsområde.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

Lovlig sagsbehandling
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Ny Førtidspension og fleksjob reform
Depressionsforenings fødselsdagskonference Odense, onsdag den 23. oktober 2013 Din sygdom er ikke dig – Borgeren i centrum Oplæg ved Poul Nyrup Rasmussen.
Frivillige aktiviteter for og sammen med ældre flygtninge og indvandrere den 10. november 2008 Ældre flygtninge og indvandreres medborgerskab Hvordan?
Instituttet for Blinde og Svagsynede, Rymarksvej 1, 2900 Hellerup, T: , W: Kompetenceudvikling.
- Fælles børn - Fælles mål - Forskellige opgaver og kompetencer
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
Selvejende institutioner i Danmark
Kriterier for opstart af handicapkoordinator på borgersag
Netværk af forebyggende sygehuse
Samarbejde om opgaveløsningen - udfordringer og muligheder Med udgangspunkt i hverdagen og fremtiden i Guldborgsund kommune.
Tillid Temadag for AMIR
Geriatri og geriatrisk sygepleje i et vadested
Kliniske retningslinjer!
Ole Gregersen Afdelingsleder Socialforskningsinstituttet
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Organisering af Tværsektorielle teams Team integreret indsats Borger.
Kodeks for offentlig topledelse
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Medalje til Høje-Taastrup
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring Lone Kørnøv ’Miljøvurderingsdag 2014’, august /14Lone Kørnøv, DCEA.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Ledelsestilsyn, hvad er det?
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
6. maj Henning Nilausen, vicekommunaldirektør, Gribskov Kommune Kommunernes rolle og udfordringer i forhold til sygehus- og specialeplanlægning.
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
Hermann Christmann 29. oktober 2011 Stammeforeningen i Danmarks 40-års jubilæumskonference 1 Stammebehandling Fra et brugersynspunkt.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune
Sundhedsøkonomi og sårbehandling Hvilke tanker gør man sig i KL? v./ chefkonsulent Tina Jørgensen.
Nye ældre – nye muligheder
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Visitation i SUF Den Centrale visitation 24. november 2009
Indhold, indsatser, implementering
Arbejde for enhver pris? Hvordan kan man i kommunalt regi bruge lovgivningen til at sikre, at arbejdsliv og hverdagslivet i øvrigt hænger bedst sammen?
KL´s visioner for kroniske patienter
Integreret psykiatri og rehabilitering - en fælles platform Workshop: Det organisatoriske perspektiv Forskningsoverlæge, ph.d. Lene Falgaard Eplov Forskningsenheden.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Grundaftale for hjælpemidler i et overordnet perspektiv
Strategier, udfordringer og udvikling Visitatorernes årsmøde 2011.
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Organisering og styring af den kommunale sygepleje
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Mål- og resultatstyring
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler FAS’ Års- og medlemsmøde, 3. oktober 2014 Ane Friis Bendix Vicedirektør, dr.med. Sammenhæng.
Rehabiliteringsteamets arbejde Oplæg: Søren Thygesen socialrådgiver – faglig konsulent Holbæk Kommune Kompetencecentret - Jobservice.
Borgerens oplevelse af den kommunale forvaltning.
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temadrøftelse SUS Sundhedsaftale.
2016 En værdig død Sundhedsstyrelsens satspuljeprojekt.
SUF - gevinstrealisering
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Kvalitet i plejen.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Fælles faglige Begreber - samarbejdet med it-leverandørerne
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
Fra visitator til borgerkonsulent
Tværgående samarbejde –
Metoden brugerstyret behandling
Brobyggerordningen mellem Esbjerg Kommune og FAM-SVS
Fælles faglige Begreber - samarbejdet med it-leverandørerne
Præsentationens transcript:

Årskursus for visitatorer 2009 Et blik i krystalkuglen på visitatorernes fremtidige arbejdsområde

Krystalkuglen siger: Endnu flere og nye komplekse opgaver Mere behandling og akut sygepleje Snitflade §§83 og 85 o.a. Mere evidens – og viden om hvad der virker – faglig kvalitet Dokumentation på individ, lokalt og nationalt niveau Den individuelle indsats contra fordele ved ”stordrift”

Hvad betyder det for visitationen? Sundhedsloven vil i højere grad blive en integreret del af visitationen Sammenhæng mellem servicelovens §§ Sammenhæng og koordinering skal ikke blot være noget vi taler om – vi skal sikre at det sker Visitationen skal have roller og tage ansvar udover de individuelle visitationer Evidens, standarder og alt det andet

Og hva´ gør vi ved det? Udvikling af visitationsenhederne – modificerede BUM-modeller Mere fokus på bestillerrollen – hvordan kan vi skabe bedre sammenhæng og dokumentation af hvad der bestilles, hvad der reelt leveres og hvad der virker. En ensartet service sikres gennem forskellighed i tildeling af indsatser – vi skal blive bedre til at screene borgerne og målrette indsatsen

Modificeret BUM-model - mellem leverandørmonopol og rendyrket BUM For at tilgodese: 1.Hensynet til borgerens retssikkerhed og frie valg 2.Den nødvendige faglighed i visitationen 3.Den økonomiske styring Men stadig skelne mellem ”sagsforberedelse” og ”myndigheds-afgørelse” Megen specialviden vil være hos leverandørerne

Organisering af sagsbehandlingen på det sociale område – et eksempel Mål: Én indgang Sammenhæng og helhed ”Modvirke unødig eksklusion” Faglig bæredygtighed Styring af service og økonomi Bred ydelses- vifte Betjener alle borgere (sagsbe- handler alle sager) Samlet visitations-enhed Trad. Ældre- ydelser TræningSyge pleje Hjælpe- midler / boligæn dring HandicapSoc. psykiatri Misbrug Special- viden Kan medvirke i sagsforbe -redelsen ( fx 10% af sagerne) Specialistvifte (eks.): Demens Hjerneskade Multihandicappede Særlige hjælpemidler Specialistviden kan være: I kommunens eget regi (specialkonsulenter eller i tilbud) I andre kommuner eller region I Viso Koordinerende sagsbehandler/ ad-hoc-team (Kun til sager med flere ydelsesområder)

Er BUM en spreder eller en samler? En stabil bro mellem myndighed og leverandør

Sagsåbning sagens oplysning Sags- vurdering Planlægning Afgørelse Bestilling Udredning Planlægning Udførelse Levering Opfølgning Myndighed Leverandør Kvalificerer sammenhængen på tværs

Det svære målarbejde Formål er hensigtserklæringer og kan ikke stå alene ”hurraord” i metermåls elastik kan ikke stå alene Fokus på hvem, hvordan og hvornår vi fastsætter mål – leverandørerne skal have handlerum SSpecifikke mål MMålbare mål AAccepterede mål RRealistiske (men ambitiøse) mål TTidsbaserede

Hvorfor Målhierarki Hvad Overordnede indsatsområder Hvordan Handlinger: SKS, procedurer, metoder, faglige standarder (Principielt) Kun interessant for leverandøren/-erne (i praksis) Ved utilfredsstillende eller manglende målopfyldelse stiger interessen for handlinger FORDI FORDI vi ved at dokumentere handlinger:  Skaber gennemsigtighed  (og dermed) Grundlag for koordinering på tværs af fag og organisation SAMMENHÆNG OG KVALITET FOR BORGEREN  (og derved opnår) SAMMENHÆNG OG KVALITET FOR BORGEREN Hvorfor dokumentere handlinger?

Opfølgning og evaluering skal prioriteres ! Kvalificere beslutningen om at fortsætte som hidtil eller at gøre noget andet, f.eks. via Effektmåling af den enkelte metode Systematisk benchmarking af kommuner og leverandører Kollektiv udnyttelse af erfaringerne

Fuld gennemsigtighed Enhver aktør skal kunne se hvilke resultater, man selv og andre har opnået og ved hvilken indsats (benchmarking). Enhver aktør må begrunde sine beslutninger/handlinger – benchmarking får først for alvor værdi, når man ved, hvorfor nogle får bedre resultater end andre

Formidling, styring, dokumentation Formidling: Sikre, at de (dokumenteret) gode eksempler findes og at viden om dem formidles til relevante aktører. Styring: Fastholde fokus på resultater - undgå at forfalde til at kommandere en bestemt metode igennem. Dokumentation: Ovenstående stiller ret høje krav til ensartet dokumentation af problem, indsatser og resultater – til en central databehandling heraf og til en relevant formidling af analyserne.

Visionen for fremtidens visitation Visitationen skaber grundlaget for at sikre sammenhæng, koordinering og opfølgning i det enkelte borgerforløb. Visitationen er ”navlen” i styring, prioritering og kvalitetssikring på det kommunale social- og sundhedsområde. Hvor der er vilje – er der vej