Den digitale Leg Oplæg 14.09.2000 Teknologi er alt det, der er opfundet efter du blev født…

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Rundt om modstand mod læring – hvordan motiverer man?
Velkommen til 3 ugers kursus
Dragen på loftet Oplæg:
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
Borgernes barrierer for brug af IT
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
Uddannelsessystemet Paradokser og muligheder
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Hvad kan gøre energiundervisningen engagerende og lærerig?
Lærerprofessionen.
1 It-tanker for fritidsdelen. 2 Læse & sprogpolitikken •It-strategi kobles på sprog- og læsepolitikken for fritidsområdet, således at den bliver et delelement.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Computerspil Nu da panikken har lagt sig Jonas Heide Smith HERLEV BIBLIOTEK, 12/
ADHD- også alt det andet !
Tanker om portfolie Den 21/10 Af Krea-gruppe.
“Bagom Computerspil” Simon Egenfeldt-Nielsen, ph.d stipendiat IT-Universitet København Center for Computer Games Research Copenhagen
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
: Ulighed og uddannelse - Akademisering af uddannelsessystemet? Martstræf 2011 Gry Poulsen.
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
Virtuelle verdener og rum VIII: 3. april Virtuelle verdener som spil Primærlitteratur: Aarseth, Espen, “Allegories of Space: The Question.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Dansen omkring handicapbegrebet
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Fra forskning til forandring Lektor og udviklingsleder Camilla Hutters Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus universitet
Børn og unges sociale liv online Og hvilken rolle spiller læreren?
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
Børn og unges sociale liv online
”Et virtuelt spring over bæltet” ITMF projekt november 2003 Ella Myhring Skolebibliotekar, projektleder Højby Biblioteksbutik.
Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder.
SIMULATIONER OG COMPUTERSPIL BO KAMPMANN WALTHER.
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Høring om digitale redskaber i dagtilbud og digital dannelse 28/ Kari Eggert Rysgaard, DFI / Skoletjenesten.
Børn og unges sociale liv online
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Læring og viden Pædagogik og pædagogisk innovation (1)
5 gode grunde til at tænke seriøst over computerspil: Bred målgruppe: 5-75 år og kønsforskelle Øget afstand mellem udviklere og brugere Teknologisk udvikling.
Frihed, lighed og broderskab – om børn og computerspil ’Children need stronger personal bonds with caring adults. Yet powerful technologies are distracting.
Børn i Cyberspace - Problemer, farer, potentialer Oplæg Skovshoved Skole Teknologi er alt det, der er opfundet efter.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
1 Computerspildesign i perspektiv Oplæg: ?
SPIL OG VOLD - HVAD VAR EGENTLIG SPØRGSMÅLET? Jonas Heide Smith Center for Computerspilforskning IT-Universitetet i København SPILFORSKNING.DK
1 Computerspillets form og fremtid Oplæg:
Computerspil, læring og Internettet ’Many computer games are, essentially, undocumented interfaces, in which the controls, or their mapping to desired.
Bibliotekets rolle i børns læring. Afholdes 3-4. maj 2007 på Danmarks Biblioteksskole.
Informationsmøde for forældre til kommende børnehaveklassebørn
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Mikrobiologisk spil Rapport. De 4 spil: spil 1, explorer:
Af Christine Tindahl -kommunikation SKRIV EN FACEBOOK- OPDATERING skriv på vegne af en virksomhed brug 3 minutter på øvelsen.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
 Isvinter er ved vintertide et ofte anvendt udtryk i medierne, men nogen meteorologisk definition af begrebet findes ikke.
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
Unges opfattelser af og viden om sundhed
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Leg, kreativitet dannelse
Præsentationens transcript:

Den digitale Leg Oplæg Teknologi er alt det, der er opfundet efter du blev født…

Oversigt Holdningsmåling Hvad mener tilhørerne om computerspil? Sådan rigtigt. Hvad er computerspil? - Hvad spilles? - Hvor meget spilles? - Hvordan spilles? Hvorfor spilles? Forskellige teoretiske perspektiver 10 minutters pause Hvorfor skal man spille? Indlæring contra systemanalyse Computerspils plads i fremtidens uddannelsessystem Computerspil i skolen kan ses som del af en række mere generelle brydninger i teknologi, viden, barndomsopfattelse og forståelsen af læring/pædagogik. Spørgsmål og debat Alle spørgsmål er velkomne!

Måling ’Billedvold vælter ind over børn via film, video, computerspil, Internet og reklamer. Det er da et underligt samfund som bare siger at den slags har ”ringe eller ingen effekt”.’ - Frode Muldkjær Holdningsspørgsmål Bruger børn og unge generelt for meget tid på computerspil? Er computerspil skadelige for børn og unge? Har du inddraget computerspil i dit arbejde i uddannelsessystemet Spiller du selv computerspil?

Hvad spilles? Kilde: Schierbeck og Carstens, Antal spil udgivet i DK i 1998

Hvad spilles? Action: Counter Strike (2000) Adventure: Gabriel Knight III (1999) Strategi: Age of Kings (1999) Simulation: MS Flight Simulator 2000 (2000)

Hvor meget spilles? Kilde: Fridberg, 1997; Fridberg, 1999.

Hvorfor spilles? Definition på leg 1. Leg er baseret på en indre motivation 2.Leg er karakteriseret ved at opmærksomheden retter sig imod forløbet undervejs frem for mod resultatet 3. Leg adskiller sig fra undersøgelser på den måde at undersøgelser er kendetegnet ved at interessere sig for " hvad er genstanden? " mens det for legen handler om, " hvad kan jeg gøre med genstanden? " 4. Leg er karakteriseret ved forestillinger om eller " laden-som-om " 5. Leg er fri for ydre regler (i modsætning til spil). 6. Deltagerne er aktivt engagerede (i modsætning til ved dagdrømmeri). Kilde: Andersen & Kampmann, 1996:69

Hvorfor spilles? ‘Eat him, burn him, zap him is the message rather than bargaining and cooperation. Most games tend to feed into masculine fantasies of control, power and destruction.’ - Philip Zimbardo Børn og unge spiller computerspil fordi… Katarsis De får afløb for frustrationer Modkultur De skaber en kultur, hvor de er eksperter og kan være i fred Skadelighed og afhængighed De kan ikke lade være Socialt fællesskab De kan være sammen med andre børn og skabe et fællesskab Leg De synes det er sjovt og de lærer brugbare kompetencer

Hvorfor skal man spille? 'I videospil lærer man hurtigt at for at lære at spille, må man spille for at lære. Man læser ikke først en regelbog eller udreder sine begreber.' - Sherry Turkle

Fremtidens skolesystem ’Man kan ikke lære nogen noget’ Steen Larsen (1995) Computerspillets plads i fremtidens uddannelsessystem Viden forandres: Bliver forhandelbar og flydende Barndomsopfattelsen ændres: ’Det kompetente barn’ Teknologi implementeres i stigende grad i uddannelsessystemet Læring og pædagogik individualiseres i stigende grad Leg og læring blandes Computerspil fanger ovenstående opmærksomheder

En ny kunstart?