Struktur og processer Faseopdelt innovationsproces.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kunder og marked Den primære årsag til, at virksomheder fejler med deres Innovationer, skyldes manglende indsigt i markedet og kundernes behov Lindholm.
Advertisements

15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Værktøj til CSR-dreven innovation Der skal udvikles et nyt værktøj til CSR-dreven innovation. Vores mål er, at værktøjet skal inspirere og hjælpe danske.
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Test og proptotype Mange virksomheder udvikler deres innovation alt for meget, før de tester den bærende ide. Det er langt fra nødvendigt at have udviklet.
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Head Lean Netværks-gruppe.
Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d i version 1.0. Nedenfor findes version 1.2.
Afstemning Udvælgelse af ideer til videre arbejde
Af Udbudsjurist Janni Hadulla Nielsen
Undervisningsplanlægning
Modul 1 - Processer.
DLBR Landmandens Bundlinje NU! v. Udviklingsdirektør Ivar Ravn.
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Virksomheders Risk Management i juridisk kontekst
Kommunikation i projekter
Nytænk din forretning med Blue Ocean Strategy
Tordenskrald eller Rundetårn? - Om at evaluere innovation
Ledelse af innovative medarbejdere
IS-Strategi.
Innovation i med og modvind – historien om at ville og være på vej
IT-Strategi.
Fagdidaktisk kursus i religion
Illustrationer til undervisningsbrug
Forretningsmodel.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Projekt Læringsmiljøer i Arbejdstilsynet
Igangsætter Landsforeningen af Væresteder Medarbejderuddannelse 10. februar 2010 Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling.
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Specifikke krav til virksomheder Hvordan kommer I i gang ?
Brugerdreven Innovation Brugerdreven innovation eller ”åben innovation” er et for- holdsvis nyt begreb. Et begreb Danmark, som det første land, har sat.
Projektstyring dag 2.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Proces overblik med SIPOC modellen
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Quality Management Systems
Illustrationer til undervisningsbrug
Illustrationer til undervisningsbrug
9. december Optimering af produktionsprocesser Ledelsessystemer som et nyttigt værktøj i optimeringsprocesserne Konsulent Christian.
Ed - fasen Lokal Politiet EN BESKRIVELSE AF PROBLEMET (f.eks. Belyse problemets karakter, og omfang,. Undersøge hvem der er/ kan være medinteressenter.
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
At deltage i projektarbejde
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Implementering Innovation er risikofyldt, og selv med en meget detaljeret og omfattende strategi og et godt forarbejde kan det gå Galt, hvis udførelsen.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
September 20031KUP - Projektstyring Formålet med projektstyring Formålet med projektstyring er at planlægge og styre et udviklingsprojekt, således at projektet.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Business cases.
Tommy Engedal Kronborg
Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK 1 Håndtering af systemudvikling! Efterår 2000 Datalogi LCK.
Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted
IDEBESKRIVELSER a)Udviklingskraft i lokalområderne B) Inspirationsseminar om lokal udvikling - tilbud til lokalområderne om procesbistand til ‘hvidbøger’
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Center for Offentlig Innovation har udviklet denne spredningsguide for at hjælpe offentlige arbejdspladser med at dele egne innovationer og genbruge andres.
CASE: Udvikling af system til optimering af kassebemanding
Karakteristika i et projekt Kompleks, ny, unik konceptformulering
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave
IDEBESKRIVELSE ❶ STYRKER ❷ SVAGHEDER ❺ FORDELE IDEBESKRIVELSE DATO
Skabelon Business Case
Skabelon Business Case
Hvordan får jeg indflydelse?
forretnings-modeller
Kvalitetssikring >Indtast projektnavn her<
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Struktur og processer Faseopdelt innovationsproces

Faseopdelt innovationsproces Et værktøj Idé *Point-of-no-return *Store omkostninger *Prototype/tests *Detaljeret forretnings- og lanceringsplan *Max 2 sider. *På kort tid *Fokus på udbytte *Begrænsede omkostninger *Beskrivelse af nødvendige kompetencer *Ofte nedsættes projekt- grupper her Fase 2 Projekt- beskrivelse *Kick-off møder *Internt *Eksternt *Salgsmaterialer *Succeskriterier *Opfølgningssystemer Fase 3 Detail-undersøgelse *Intern undersøgelse *Data/hypoteser *Fokus på behovsop- fyldelse *Max. 1 mdr. *Lave omkostninger Fase 4 udvikling test/validering *Omfattende analyser *Eksterne inddrages *Detaljeret økonomi *Større omkostninger Fase 5 Lancering Viden base *Opfølgning på opsatte mål *God og dårlig læring *Videnopsamling og -deling Fremtidige innovationer Fase 6 Evaluering

Faseopdelt innovationsproces De tidlige faser (prejekt) Før den konkrete idebeskrivelsen (fase 1) af en mulig ny innovation bør der foregå en behovsidentifikation og -afklaring med baggrund i data/viden om marked og kunder. Egentlig inddragelse af relevant kundegruppe og øvrige interessenter i innovationsarbejdet skal ligeledes overvejes. En sådan behovsidentifikation skal ikke foregå før ethvert innovationsprojekt, men kan eksempelvis foretages eks. en gang om året afhængig af markedets dynamik. En sådan identifikation er en del af det forholdsvis nye begreb, som benævnes ”Brugerdreven Innovation” Behovs- identifikation og afklaring *Konkrete kriterier opsættes *Relevans for virksomhedenes mål *Ressourcer/udbytte *Risiko/Udbytte *Kompetencer intern/ekstern *Timing *Relationer til div. interessenter *Lovgivning *Projektgruppe på relevante projekter nedsættes eventuelt allerede her *Foretages struktureret eks. 1/året *Gruppesamtaler *Kundepanel *Via salgsstyrken og CRM *Kundeklager *Observationer *Skrivebordsundersøgelser Ideevaluering og -udvælgelse Videre til egentlige innovationsproces

Hvorfor faseopdelt innovationsproces? Gennemprøvet løsning af mange forskelligartede innovationstiltag både produkt, ydelser- og procesinnovation Skaber overblik Minimere risici Udnytte de rigtige ressourcer Involvere de rigtige organisatoriske niveauer og funktioner på rigtigt tidspunkt Påviser synlig fremdrift mod målet Skaber motivation, fordi fremdrift er tydelig Signalerer professionalisme. Sikre struktureret videndeling Medvirkende til at skabe en egentlig innovationskultur