Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense 14.9.2011 Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danmark 3.0.
Advertisements

Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
5 IT-didaktiske principper
Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus
Digitalisering og medialisering
Fremmedsprog og it Bente Meyer, Aalborg Universitet, København,
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læringscentret og nye vejledningsformer
Digital produktion - elever som didaktiske designere
Mediepædagogik og didaktik
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Didaktisk design – digitale medier den
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Forskningen i ITMF-projekterne
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Udgangspunkt Vibeholmskolen, Digitalisering og medialisering • Digitalisering vedrører teknologi og tekniske løsninger • Medialisering rummer.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Digitalisering og medialisering
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Unge og undervisningens medialisering
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Mediepædagogik og didaktik
IT i undervisningen.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Lektor, phd forskningsprogram for teknologi og uddannelsesdesign Rene B Christiansen kompetenceudviklingen og lærerne…
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Forskningsperspektiver på læremidler
Lærermiddelkultur(er)?
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Unge og undervisningens medialisering
Undervisningens medialisering Hørsholm,
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner.
Digitalisering og medialisering
- fra digitalt læremiddel til digitalt læringsforløb
Status Udviklingsprojekt ”Ord til billede” Ole Christensen og Merete Skjødt Jørgensen.
Madkamp - DM i madkundskab
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Innovation, it-fagdidaktik & undervisningsdifferentiering - Præsentation af AUUC-konsortiets tre projekter Tre projekter Et konsortium Et GTS-institut,
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
It i den innovative skole – nye kompetencer, nye organiseringsformer i det 21. århundrede Formål: Bidrage til udvikling af en skoles kultur gennem inddragelse.
24. april 2012 INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) AARHUS UNIVERSITET Nye veje i folkeskolens overbygning – kommuner er i fuld gang Hotel Pejsegården.
Planlægning, proces og evaluering
og næste generations it Netværksaften, London Mads Bo-Kristensen Chefkonsulent, ph.d. Uddannelse & Læring Vejle Kommune.
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
MEDIEPÆDAGOGISK VEJLEDNING. Kollegavejledning i Frederiksberg kommune – Efter år 1: Barrierer: kan… ingen vejlederkultur og for meget brandslukning.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
It, fag og didaktisk design - skoleledelsens rolle
Anden information Delprojekt III: IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv Alice Nissen, VIA Birgitte Lund Nielsen, VIA & AU.
Midtvejskonference for demonstrationsskoleforsøg. Undervisningsministeriet Trinity Fredericia IT i den innovative skole Forskning i Shop-a-blog:
”Blog som læringsplatform”
Indkøb af digitale læremidler - hvor skulle det ellers ske, hvis ikke på PLC? KARIN DYRENDOM.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
It i folkeskolens matematikundervisning
Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer
Præsentationens transcript:

Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet

It i skolen Digitale teknologi som læringsomgivelse Brug af mange forskellige digitale teknologier It baseret didaktik Nye undervisnings- og læringsformer Digitalisering af læremidler

XS S M L XL- teknologier Hvilke undervisnings- og læringskvaliteter og faciliteter i forhold til De enkelte fag Tværfaglige forløb – projekter Globalt orienterede projekter med skoler i andre lande

Danmarks har brug for at folkeskolen udnytter it til at gøre det faglige niveau højere at fremme kreativitet og innovation

Forskning i it i undervisningen har voksende fokus på, om/på hvilke måder it medvirker til at styrke læreprocesser og læringsresultater

It kan styrke elevernes læring …..men afhængig af det didaktiske design for læreprocesserne – elevernes aktiviteter undervisningen – lærerens funktion og aktiviteter

It’s styrker i forhold til elevernes læring It´s multimodalitet Internettet - adgang til viden der ligger uden for curriculum Svage og stærke elever Undervisningsdifferentiering Motivation

Teknologiske udvikling - gentænke fag og didaktik Nye teknologiers læringspotentiale - nye måder at tænke fag og didaktik på og - nye måder at designe læremidler på

Didaktik – traditionelt lærerens domæne Den traditionelle didaktik tager ikke højde for den lærende som den, der målsætter, indholdsvælger, planlægger, gennemfører og evaluerer Arbejde med projekter og it betyder, at eleven i højere grad selv målsætter, planlægger og tilrettelægger deres læreprocesser Læreren som didaktisk designer Eleven som didaktisk designer

Web 2.0 aktualiserer Deltagelse Socialitet Kollaboration Produktion Publicering Multimodalitet Globalisering Udfordring og forandringspotentiale for didaktisk design – didaktiske begreber!

Hvilke undervisnings- og læringspotentialer ligger der i forskellige fag fx i brugen af: Blogs Chat Online spil Game Maker Skype Facebook Photo Story YouTube

Ex fremmedsprog og Photo Story

Læreres forskellige positioner ved brug af it-baserede værktøjprogrammer /læremidler tilstedeværende tilstedeværende lærer tilstedeværende fraværende lærer

Digitale kompetencer

Informationssøgning og –indsamling eleverne som researcher - særlige muligheder for de stærke elever - tilegne sig læringsindhold på et højere niveau

Produktion og formidling eleverne som afsendere - kreative og innovative potentiale - formidling af viden til andre (styrkelse af læreproces)

Afkodning og analyse eleverne som modtagere - elektronisk læsning - nuanceret analyseberedskab - kritisk tilgang

Kommunikation, vidensdeling og samarbejde eleverne som deltagere - problemorienterede projekter - netværksorienterede projekter - æstetiske projekter - innovationsorienterede projekter - entreprenørships projekter - globale projekter * * * ** * * * * * *

Hvordan igangsætte lærernes it-fagdidaktiske kompetenceudvikling med udgangspunkt i praksis? På skolen I kommunen

Etablere faggrupper i: dansk, naturfag, sprog, matematik mv Med fokus på: udvikling af it-fagdidaktiske design i fællesskab Ledet af: en innovativ it-fagdidaktiker med gode kompetencer i it og fag

Konklusion Igangsætte udviklingsprojekter med fokus på udvikling af it-fagdidaktiske design, der kan medvirke til at styrke de faglige læreprocesser og -resultater fremme kreativitet og innovation udvikle elevernes digitale kompetencer