Er VEU-systemet gearet til tidens krav om uddannelse og kompetenceudvikling? – Og hvordan kan RKV i større udstrækning bringes ind, og hvad kræver det af samspil Kjeld Møller Pedersen Formand for VEU-rådet
Er VEU-systemet gearet til tidens krav om uddannelse og kompetenceudvikling? 1.Overordnet: JA Fagligt og pædagogisk Rimelig hurtig-reagerende 2. MEN er trængt Økonomiske forhold ’Forherligelsen’ af teoretisk-boglige uddannelser Private udbydere, incl. ’leverandører’ på nogle områder Samarbejde med bl.a. jobcentrene Har haft nogle ’dårlige’ sager
”Interviewundersøgelsen har identificeret de vigtigste tiltag, som, de udvalgte AMU- udbydere og EVA vurderer, kan have positiv betydning for, om kortuddannede fortsætter med uddannelse.”
Aktivitet 2011 Budgettere t aktivitet FL 2011 Andel af budgetteret aktivitet på FL 2011 Aktivitets- ændring ifht. 4. kvartal 2010 IT-fag %-47% Almene fag %-59% "Organisatoriske" fag %-45% Teknisk-faglige og merkantile fag %-30% Individuel kompetenceafklaring %-21% AMU SOSU og pæd %-13% I alt (inden for FKB) %-31% Faldden aktivitet i årselever – inden for FKB
Kursister (tæller for hvert kursus) og CPR-numre
”Problemet er – groft sagt – ikke manglende muligheder inden for voksen- og efteruddannelse, men at alt for få gør brug af mulighederne. Faktisk er mulighederne så mange, at de kan være vanskelige at overskue, og det kan i sig selv være en barriere for, at flere uddanner sig.” ”En del af forklaringen er, at for få ufaglærte får målrettet hjælp til at komme i gang med at uddanne sig. …” ”En anden del af forklaringen på den ringe mobilitet fra ufaglært til faglært er, at vi i Danmark ikke er dygtige nok til at anerkende og godskrive menneskers såkaldte realkompetencer” Indlæg i Politiken 5. juni, to konsulenter fra EVA
”Fra det du kan - til det du vil” Medarbejdere Arbejds- pladsen VEU-systemet Realkompetencevurderinger foretages på uddannelsesinstitutioner, der udbyder voksen- og efteruddannelse inden for uddannelsesområderne AMU, GVU, avu og almengymnasiale fag, VVU og diplomuddannelser Incitamenter for de tre parter Barrierer Samarbejde
Den enkelte … Ved vi nok om motivation og incitamenter hos den enkelte? Hvordan opleves processen? Sker der en afkortning? MEN gælder vel ikke bare særskilt for RKV – men generelt for efter- og videreuddannelse
Virksomhederne … Ser virksomhederne klart værdien af IKV?
Baseret på vurderinger fra undervisningsinstitutionerne
IT-fag Sprogfag00000 Almene fag "Organisatoriske" fag Teknisk-faglige og merkantile fag Individuel kompetenceafklaring AMU SOSU og pæd I alt (inden for FKB) Aktivitet, ekskl. ledige: årselever Aktivitetsomfanget opgøres i kursusdage, og omregnes således: 1 kursistdag = 1/5 elevuge, 1 elevuge = 1/40 årselev. 40 elevuger = 1 årselev.
IKV 2012
Årselever GVU Antal GVU-planer IT-fag "Organisatoriske" fag Teknisk-faglige og merkantile fag SOSU ÅU PAU ÅU I alt GVU PGU-merit I alt GVU og PGU- merit Aktivitet på GVU
GVU 2012
Og hvordan kan RKV i større udstrækning bringes ind, og hvad kræver det af samspil? 1.Bedre forståelse af, hvad der motiverer den enkelte og virksomhederne 2. Forståelse af, at ’det ideelle kan blive det muliges fjende’