Digital literacy som læringsoptik i det senmoderne

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Faglig læsning Dagsorden
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Matematik er det nye sort!
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Et væksthus for børn og voksne
Måling af effekt af undervisningsforløb med ’Hvad er økologi?’
TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier
Læringscentret og nye vejledningsformer
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
Lærerprofessionen.
Vidensmedier.
Kladde til informationsdias
Hvordan kan vi selv lave trylledrikken?
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Fagets formål, fokus og fagmål
Oplysningsforbund og folkebiblioteker må sammen finde nye veje Jens Thorhauge
Kilde: Magasinet ”The Economist”s liste over e-readiness, 2006 Danmark er nr. 1 inden for ”e-readiness” - foran USA Brug af internet som motor for økonomisk.
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Krop og læring Karen Barfod,
: Ulighed og uddannelse - Akademisering af uddannelsessystemet? Martstræf 2011 Gry Poulsen.
Boligsocial årskonference 2012 Bag om nyhederne, 1. oktober 2012 Troels Mylenberg Ansv. chefred. Fyns Amts Avis.
At udforske sin egen praksis
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Internationalisering i Kolding Kommunes skolevæsen Et eksempel fra Vejstrup og Hejls Skoler – nu sammenlagt til Sjølund-Hejls Skole.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Digital literacy Et didaktisk design til 9. klassetrin, med fokus på kommunikation på livsstilsbloggen.
Dannelse og kompetencer
Learning Intelligence v. Bettina Lundgaard, KMD. Learning Intelligence Teknologi til at opsamle og analysere undervisnings- og evalueringsdata, der giver.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Lærerprofessionen.
Digitale biblioteker og web 2.0
Den digitale Leg Oplæg Teknologi er alt det, der er opfundet efter du blev født…
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Læring, kommunikation og samarbejde
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
CASE - e-læring og vidensdeling hos Danfoss AR Christopher Kjær Konference om E-pædagogik, arr. FLUID,
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
EU-undervisning 2015 Anders Stig Christensen
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
SKABELON.
Digital Didaktisk Design
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
Præsentationens transcript:

Digital literacy som læringsoptik i det senmoderne Udfordringer for undervisning, læring og læsning Projektet – historie som eksempel Interviewundersøgelse – 19 faglærere i historie – repræsentativ + fulgt op i 2014 Detailinterview Bøger og digitale læremidler Materialer til vurdering af lærermidler Forslag til, hvad vi kan gøre…

Udfordringer – krise i folkeskolen – undersøgelser: børn er kede af det, ser ikke mening etc. Frafald på læreruddannelsen mv. To aspekter: erkende det – undersøge det + herefter gøre noget ved det Forandringer

Hvad kan vi gøre – hvilke muligheder er der! Lovgivning  ganske godt! Nye eksamensformer – det samme! Kill your darlings: antagelser, vi skal ændre – fx: fælleskab… børn skal lære det, vi mener de skal lære…  diversitet mv.  børn og voksne er gensidigt kompetente…

Fælles Mål Der kan leves op til formålene, som de er tænkt! Der kan leves op til, at børnene nu skal til eksamen og må bruge internettet!

Digital literacy løser en række problemer Børn keder sig i skolen Børn oplever ikke at faget er noget, de kan bruge til noget, at det har noget med deres liv at gøre Fagene er abstrakte, ”boglige”, teoretiske Folkeskolen fagfaglige tilgang er ekskluderenden Børnene oplever, at tingene sker proforma, fagene er abstrakte, teoretiske, hypotetiske

Digital literacy Begrebet motivation bliver overflødiggjort Livsverdentilknyttet Diversitet – de kan ikke det samme – men de kan det mere engageret og på dybere niveau Autenticitet Udnytter at børn og voksne er gensidigt kompetente (der kan gives to eksempler: geografi – byerne i Danmark – sten – eller at børnene kan handle og agere bæredygtigt)

Forslag til ændringer i optik Fra klassisk læring til digital litercy Erkende problemer i: Nuværende undervisningspraksis Nuværende undervisningsmaterialer Nuværende undervisningsforskning Nuværende materialer til vurdering af undervisningsmaterialer

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn (Victoria L. Tinnio 2002, 3).

Læsning (videnskabsteoretisk tilgang: positivisme) ”At læse er at genskabe betydningsindholdet af en tekst på basis af en identifikation af de enkelte ord i teksten og en aktivering af læserens forhåndsviden om tekstens emne” (Elbro 2007).   Faglig læsning (videnskabsteoretisk tilgang: positivisme) ”Faglig læsning er tilegnelse af viden gennem læsning af tekst” (Arnbak 2004). Funktionel læsefærdighed (videnskabsteoretisk tilgang: konstruktivisme) ”At være i besiddelse af en funktionel læsefærdighed vil sige at man forstår, kan anvende og reflektere over skrevne tekster, så man kan nå sine mål, udvikle sin viden og sit potentiale og kan deltage aktivt i samfundslivet” (OECD/PISA 1998).

“Digital literacy is when students can manipulate and evaluate data to construct their own meaning. Digital literacy also includes a student having knowledge about how to use technology to construct meaning, but most importantly in ways that are appropriate to their needs. “(Purposeful Technology 2014).

”Formålet med undervisningen er at udvikle elevernes kronologiske overblik, styrke deres viden om og forståelse af historiske sammenhænge og øve dem i at bruge denne forståelse i deres hverdags- og samfundsliv” (Undervisningsministeriet 2009a).   Vedr. formål: Børnene skal have glæde af det lærte her og nu i deres hverdagsliv og samfundsliv og på sigt (i deres livsverden). Vedr. delmål eller trinmål: Børnene skal kunne bruge fx deres kronologi funktionelt – den skal ikke evalueres i sig selv.  generelt – alle fag: mening, hverdagsliv og samfund.

Spørgsmål 1. Hvilke mål sætter I her på stedet for undervisningen i historie? Spørgsmål 2. Hvordan forstår du begrebet historiebevidsthed? Spørgsmål 3. Hvordan arbejder I med historiebevidsthed på de forskellige klassetrin? Spørgsmål 4. Hvordan sørger I for, at formål og slutmål i Fælles Mål bliver opfyldt? Spørgsmål 5. Hvilke undervisningsmaterialer bruger I – hvilke bøger bruger I? Spørgsmål 6. Hvordan mener I, at de medvirker til at opfylde kravene i Fælles Mål? Spørgsmål 7. Hvordan bruger I internettet i historieundervisningen? Spørgsmål 8. Bruger I nogle bestemte websider i historieundervisningen? Hvilke? Spørgsmål 9. Hvad finder I på skolen særligt godt ved disse websider? Spørgsmål 10. Mener I, at websider er gode, når eleverne skal leve op til kravene i Fælles Mål? Forklar hvordan de er det… Spørgsmål 11. Hvad er historiebøgerne gode til – og hvad er internethjemmesider og andre digitale medier gode til?  Lærernes praksis og forståelse af faget + undervisningsmaterialer (også på web)

”Det er hypotetisk, for det er jo bare bevidstheden om det [historiske], der er vigtigt”, […] så sagen er, at de kan bruge det [historiske] i tænkelige situationer. De lærer fx om, hvordan vores forhold tidligere var til Skåne – og det kan de så bruge, hvis de kommer til Sverige” (Grevy 2014: 109).   ”Man kan ikke bruge alt. Det er hypotetisk, det at de skal kunne bruge det!” (Grevy 2014: 109).

Lydfiler

Augmented reality

AR

I dag er der to tilgange til at løse udfordringerne for læring i vores samfund Vi underviser klassisk (strukturelt, fagfaglig, hypotetisk) – og når der er problemer, så forsøger vi at forbedre, kvalificere eller udforme nye teknikker, så denne måde at undervise på bliver bedre. Det kan fx være ved forskellige greb eller ved at undervisningsmaterialerne er bedre, fordi de anvender flere modaliteter. Læsning i forhold til bøger er her centralt. Vi underviser via digital literacy, hvor vi tager udgangspunkt i, hvad der er brugbart og funktionelt for børnene her og nu og i sær i forhold til, hvad de får brug for i deres liv i det senmoderne. Vi anvender alle digitale muligheder for at ”læse” og hente information (AR, internet, GooglGlass etc.). Vi udnytter de gensidige kompetencer børn og voksne har, vi ser samarbejdet med børn og unge som et gensidigt genuint samarbejde, og hvor alle parter lærer, aflærer og genlærer.

Her: dokumenteret, at der er en række udfordringer i den klassiske optik (idealer for læring fra et fortidigt samfund): undervisning, læremidler, vurdering af læremidler. Analyse af, hvilket samfund vi lever i, og hvilke krav der kan stilles til læring Analyse af, hvordan undervisning kan blive mere konsistent, så man undgå modstridende forudsætninger Eksempler og forslag til undervisning, der giver mere aktive og involverede lærende.

Er der tid til filmklip? Tak fordi I lyttede og var med!