Forenklede Fælles mål Dansma København okt 2014 Bent Lindhardt.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Andreas Nielsen – Kalbyrisskolen  Matematiklærerens tænkebobler illustrerer, at matematikundervisning ikke udelukkende handler om opgaver, men.
Matematik årsplan for 3.x
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Velkommen til workshoppen
Funktioner Grundbegreber.
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen
Et væksthus for børn og voksne
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Evaluering.
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer •Matematiske.
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Statistik.
Matematik. Matematik er et grundfag på 75 lektioner. Det er bestemt af de faglige udvalg indenfor de enkelte håndværksfag hvilke grundfag eleverne skal.

IT i undervisningen.
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?

CAS i matematikundervisningen Middelfart
Introduktion til Access (Access, del 1)
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Kompetence i … Vemmelev den 13. januar
Danske skoleelevers matematikvanskeligheder
Overskrift Max 1 linje v/Petrea Busck og Gitte Aagaard Hvad betyder skolereformen for færdselsundervisningen?
Gratisprogrammer i matematikundervisningen
Fælles Mål Styrket faglighed Steen Harbild Undervisningskonsulent, UVM August 2006.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Læring i bevægelse Motivation
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
klasse Livet på godt og ondt - Lidelsen - Adams Æbler
Den nationale faggruppe Fagmoduler til yngste. Faggruppens overvejelser og principper Arbejdet blev som sagt skudt i gang ultimo november 14. december.
Fælles mål 2009 Isboden.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Årsplan – en kort en lang
Tak til Danmarks Lærerforening for samarbejdet
FFM og årsplaner Vemmedrup
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Grunde til at jeg elsker dig
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Talforståelse og regneregler
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
Målstyret undervisning
Højere kvalitet gennem forøget brug af læringsmål?
Pernille Pind Selvstændig med firmaet Pind og Bjerre. Hjemmeside: pindogbjerre.dk.
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Krogerup Højskole, den 19. oktober 2015.
Matematiske kompetencer - hvad og hvorfor? DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
WORKSHOP 2A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 20. oktober 2015.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
ANDENGRADSLIGNINGS LØSER Excel Simpel Programmering 9-10 klassetrin.
Matematik og IT Læringscenter Randers v.fagpiloterne i Matematik.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
It i folkeskolens matematikundervisning
Forenklede Fælles Mål Matematik
Forenklede Fælles Mål og læringsmålstyret undervisning
Forenklede Fælles Mål og læringsmålstyret undervisning
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Sættet illustrerer: Det, der er nyt Det, der er gammelkendt …
Præsentationens transcript:

Forenklede Fælles mål Dansma København okt 2014 Bent Lindhardt

EVA – rapport 2012 Undersøgelse af læreres brug af Fælles Mål i dansk og mat 4. og 7. klasse: ”Lærerne er ikke målstyrede i den måde, de planlægger og tilrettelægger deres undervisning på. Lærernes planlægning og tilrettelæggelse af undervisningen tager derimod afsæt i emner og aktiviteter.” Man skelner mellem langsigtede og kortsigtede læringsmål og udelader undervisningsmål Bent Lindhardt

EVA-rapport 2012 - fortsat ”Indtrykket fra de fem skoler er i stedet, at mange lærere finder deres egen vej i den måde, de arbejder med læringsmål og gør brug af Fælles Mål på, enten ud fra, hvad de hver især finder gavnligt, eller ud fra, hvad de mere eller mindre formelt vurderer, at der er forventet af dem.” Bent Lindhardt

KL presser på … KL har længe anbefalet, at der skal være tydelige mål for, hvad eleverne skal lære. De nuværende fælles mål bliver ikke brugt af lærerne og er ikke forstået af forældre og elever. For KL er det ikke nok at forenkle Fælles Mål. ”Vi mener, at Fælles Mål bør nytænkes. De skal ikke beskrive mål for, hvad lærerne skal undervise i, men der skal være tydelige mål for, hvad eleverne skal lære,” siger  formanden for KL’s Børne- og Kulturudvalg Jane Findahl (SF). …”Det … skal lærere og ledere ikke bruge deres tid på.” Folkeskolen Bent Lindhardt

Since that time (1990) England has been living with a national curriculum and along with it a national assessment system that in many critics’ eyes has a stifling and distorting impact on the school curriculum and on the lives of teachers, students and their parents. After 20 years the incoming Coalition government of Conservatives and Liberal Democrats instituted a review of the curriculum, as part of what the Conservatives had said prior to the 2010 election was an effort to return education to the professionals. Bob McCormick & Katharine Burn (2011) Reviewing the National Curriculum 5–19 two decades on, Curriculum Journal, 22:2, 109- 115. Bent Lindhardt

Politiske rammer Betaget af Ontario Utilfredshed med ”åbenheden” i de gamle Fælles mål En forenklingsstruktur John Hattie og hans metastudier – Om bl.a. synlige mål Bent Lindhardt

”Synlig læring” Med synlig læring mener han, dér hvor læreren kan se, at deres undervisning faktisk når igennem til eleverne – altså at man kan ”se” hvad der virker. Nogle tror det betyder, at ”synliggøre mål” – det er kun en del af de 150 synlige læringsfaktorer. Bent Lindhardt

4 af seks særlige anbefalinger Læreren er en af de stærkeste påvirkningsfaktorer i forbindelse med læring. Læreren må være vejledende, påvirkende, omsorgsfulde og aktivt passioneret engageret i undervisnings- og læringsprocesser. Lærere må være bevidste om hver eneste elevs viden og kunnen og være i stand til at konstruere mening og meningsfulde oplevelser på den baggrund. Læreren må have tilstrækkelig viden om og forståelse af det faglige stof til at give meningsfuld og hensigtsmæssig feedback, så hver enkelte elev progressivt bevæger sig igennem lærerplanens niveauer. Lærere og elever må kende læringsmålene og kriterierne for målopfyldelse i lektionerne, vide, i hvilket omfang samtlige elever opfylder disse kriterier, og vide, hvad næste skridt er i lyset af afstanden mellem elevernes nuværende viden og forståelse og kriterierne(….) Bent Lindhardt

Rammer for skrivningen Kompetencer, viden og færdigheder (OECD). 4 kompetenceområder for hvert fag fx tal og algebra, geometri osv. Målpar som færdighed og viden fx Normalmål for årgange som blev til faser inden for 3 alderstrin 1. – 3. kl., 4. – 6. kl. og 7 . – 9. kl. Eleven kan anvende flercifrede naturlige tal til at beskrive antal og rækkefølge Eleven har viden om naturlige tals opbygning i titalssystemet Bent Lindhardt

Målopbygningen Færdigheds- og vidensmål Læringsmål Kompetencemål flerårige mål Færdigheds- og vidensmål etårige mål Læringsmål for et undervisningsforløb Bent Lindhardt

Kompetencemål Færdigheds- og vidensmål Læringsmål Kompetencemål flerårige mål Færdigheds- og vidensmål etårige mål Læringsmål for et undervisningsforløb Bent Lindhardt

3. klassetrin 6. klassetrin 9. klassetrin Kompetenceområde 3. klassetrin 6. klassetrin 9. klassetrin Matematiske kompetencer Eleven kan handle hensigtsmæssigt i situationer med matematik Eleven kan handle med overblik i sammensatte situationer med matematik Eleven kan handle med dømmekraft i komplekse situationer med matematik Tal og algebra Eleven kan udvikle metoder til beregninger med naturlige tal Eleven kan anvende rationale tal og variable i beskrivelser og beregninger Eleven kan anvende reelle tal og algebraiske udtryk i matematiske undersøgelser Geometri og måling Eleven kan anvende geometriske begreber og måle Eleven kan anvende geometriske metoder og beregne enkle mål Eleven kan forklare geometriske sammenhænge og beregne mål Statistik og sandsynlighed Eleven kan udføre enkle statistiske undersøgelser og udtrykke intuitive chancestørrelser Eleven kan udføre egne statistiske undersøgelser og bestemme statistiske sandsynligheder Eleven kan vurdere statistiske undersøgelser og anvende sandsynlighed Bent Lindhardt

Læseplan 2009 og CKFer Bent Lindhardt

Planlægningsredskab Kompetenceområder Problembehandling Modellering Ræsonnement og tankegang Repræsentation og symbolbehandling Kommunikation Hjælpemidler Tal og algebra Geometri og måling Statistik og sandsynlighed Bent Lindhardt

Fælles Mål 2. Klasse Problembehandling Modellering Ræsonnement og tankegang Repræsentation og symbolbehandling Kommunikation Hjælpemiddel Tal og algebra Eleven kan udvikle metoder til addition og subtraktion med naturlige tal Eleven kan give og følge uformelle matematiske forklaringer Eleven kan løse enkle matematiske problemer Geometri og måling Statistik og sandsynlighed Bent Lindhardt

Hvad kunne det være …. ? Udvælg en eller to aktiviteter som I mener kan rumme en kombination af kompetence og stof i 2. klasse – som også kan rumme elever i matematikvanskeligheder. Bent Lindhardt

Færdigheds- og vidensmål Kompetencemål flerårige mål Færdigheds- og vidensmål etårige mål Læringsmål for et undervisningsforløb Bent Lindhardt

Tal og algebra 1. – 6. klasse Tal Tal Regnestrategier Regnestrategier Ligninger Formler og algebraiske udtryk Funktioner Bent Lindhardt

Geometriske egenskaber og sammenhænge Geometrisk tegning Geometri og måling Geometriske egenskaber og sammenhænge Geometrisk tegning Placeringer og flytninger Måling Bent Lindhardt

Statistik og sandsynlighed Bent Lindhardt

Bent Lindhardt Tal og algebra (3. kl.) Tal Regnestrategier Algebra   Tal Regnestrategier Algebra Eleven kan udvikle metoder til beregninger med naturlige tal 1. Eleven kan anvende naturlige tal til at angive antal og rækkefølge Eleven har viden om enkle naturlige tal   Eleven kan addere og subtrahere enkle naturlige tal Eleven har viden om strategier til addition og subtraktion Eleven kan opdage systemer i figur- og talmønstre Eleven har viden om enkle figur- og talmønstre 2. Eleven kan anvende flercifrede naturlige tal til at angive antal og rækkefølge  Eleven har viden om naturlige tals opbygning i titalssystemet Eleven kan udvikle metoder til addition og subtraktion med naturlige tal Eleven har viden om strategier til hovedregning, overslagsregning, regning med skriftlige notater og digitale værktøjer Eleven kan beskrive systemer i figur- og talmønstre Eleven har viden om figur og talmønstre 3. Eleven kan genkende enkle decimaltal og brøker i hverdags-situationer Eleven har viden om enkle decimaltal og brøker Eleven kan udvikle metoder til multiplikation og division med naturlige tal Eleven har viden om strategier til multiplikation og division Eleven kan opdage regneregler og enkle sammenhænge mellem størrelser Eleven har viden om sammenhænge mellem de fire regningsarter Bent Lindhardt

Hvad kommer der fra UVM? Målbeskrivelse – forenklede Fælles Mål (lovbefalet) Læseplan Vejledning Ideer til læringsmål – tegn på målopfyldelse og udfordringer samt opmærksomhedspunkter Eksemplariske forløb og ideer (Lige nu 3 stk – et til hvert trin) Bent Lindhardt

Det står på EMU Bent Lindhardt

Læringsmål for et undervisningsforløb Kompetencemål flerårige mål Færdigheds- og vidensmål etårige mål Læringsmål for et undervisningsforløb Bent Lindhardt

Den didaktiske model Bent Lindhardt

Forenklede Fælles mål Første trin - Fase 3 – Tal Eleven kan genkende enkle decimaltal og brøker i hverdagssituationer Eleven har viden om enkle decimaltal og brøker Bent Lindhardt

UVM Forslag til nedbrudte læringsmål Eleverne kan læse prisskilte med decimaltal. Eleverne kan afrunde decimaltal. Eleverne kan give eksempler på hverdagssituationer, hvor ½ og 1/4 bruges.      Eleverne kan lave en regnehistorie, hvor  ½ og  1/4 bruges. Bent Lindhardt

Tegn på læring Eleverne kan afrunde decimaltal. Eleven skal finde decimaltal, der kan afrundes til 4. Bent Lindhardt

Niveauer på læring Niveau 1 Eleven skriver mindst en holdbar løsning, fx 4,1 eller 3,6. Niveau 2 Eleven skriver adskillige holdbare løsninger, fx på en systematisk liste: 3,5 ; 3,6 ; 3,7 ; 3,8 ; 3,9 ; 4,1 ; 4,2 ; 4,3 ; 4,4. Niveau 3 Eleven skriver løsningsmulighederne udtømmende (evt. i hverdagssprog: Det kan være alle tal mellem 3,5 og 4,49…, fx 3,51”. Bent Lindhardt

Spørgsmål Kan de læringsmål og Tegn på læring der er på Vidensportalen rumme elever i vanskeligheder i matematik? Bent Lindhardt

Trin 2 – Fase 1 - Tal Eleverne kan anvende decimaltal og brøker i hverdagssituationer Eleven har viden om brøkbegrebet og decimaltals opbygning i titalssystemet   Bent Lindhardt

Vurder EMUen Vurder jeres valg op mod UVMs valg Gennemgå udvalgte læringsmål for Tal og regnestrategier for 4. - 6. klassetrin. Vurder for hver enkelt målpar: Om forslagene til nedbrudte læringsmål kan rumme vores målgruppe. Om forslagene til niveauer i Tegn på læring kan rumme vores målgruppe. Bent Lindhardt

Læringsmål Eksempler på læringsmål for et undervisningsforløb. Eleverne kan skrive længder med decimaltal. Eleverne kan sætte decimaltal i rækkefølge efter størrelse. Eleverne kan give eksempler på hverdagssituationer, hvor decimaltal bruges. Eleverne kan lave en tegning, der viser en brøkdel. Eleverne kan sætte brøker i rækkefølge efter størrelse. Bent Lindhardt

Tegn på læring (UVM) Eleverne kan lave en tegning, der viser en brøkdel Herunder er et farvet kvadrat. Tegn en figur uden om kvadratet og beskriv hvor stor en brøkdel, kvadratet udgør af figuren. Eleven skal finde forskellige løsninger, hvor kvadratet udgør samme brøkdel, og løsninger, hvor kvadratet udgør forskellige brøkdele.                               Niveau 1 Eleven fremstiller få løsninger med enkle stambrøker Niveau 2 Eleven fremstiller på opfordring forskellige løsninger for enhver stambrøk. Niveau 3 Eleven fremstiller på opfordring forskellige løsninger for vilkårlige brøker.  Bent Lindhardt