Udsatte børn i folkeskolen - hvordan løser folkeskolen opgaven? Specialundervisningen i folkeskolen
Antallet af elever er hastigt stigende udgifterne er hastigt stigende 2008: 8% af alle elever Knap elever 2007 – 2008 en stigning på 15% 2000 – en stigning på 62% I 2000: 2.9 milliarder kr. I 2008: 4.7 milliarder kr.
Hvad skyldes stigningen?? Udgrænsning af flere og flere elever, der ikke kan rummes inden for den normale undervisning Det skyldes faglige problemer (PISA?) Flere ”diagnosebørn” Det skyldes socio - emotionelle problemer Forebyggelse ved styrkelse af almenundervisningen
Rammer for undervisningen? Lærerne mangler supervision og uddannelse Lærerne mangler viden om brug af nye undervisningsmaterialer Bredt sammensat elevgruppe Svær for lærere at rumme Visitationen ikke grundig nok/skolerne skal med på råd
Elevernes opfattelse af undervisningen? Rart at slippe for mobningen fra normalklasseeleverne Og lærernes irritation over at de ikke kan følge med i den normale undervisning Rart med en lille gruppe som har problemer ligesom en selv Mere læreropmærksomhed
Elevernes negative oplevelser ved specialundervisningen Urolige elever forstyrrer undervisningen Sidder med 3 kl. materialer i 9 kl. For lave krav ”Vi lærte ikke at læse – lærerne opgav os” Stempling
Undervisningstilbud og effekt En positiv effekt afhænger af lærerens specialpædagogiske kompetencer og professionalisme (Egelund og Tetler 2009) Skolernes eget udsagn: vi har ikke uddannede lærere, vi får ikke (nok) supervision og efteruddannelse (= manglende kompetencer).
Effekt af undervisningen? De unge har mod på tilværelsen - vil gerne lære noget – er frustrerede over, at de ikke kan læse/fik folkeskolens afgangsprøve Mange skift især grundet manglende læsefærdigheder og sociale kompetencer Nogle lærer at læse til husbehov efter at de er gået ud af folkeskolen/nogle går til 9.kl. afgangsprøver