Otto Anker Nielsen Center for Trafik og Transport Danmarks Tekniske Universitet Fremtidsscenarier vedr. transport i Danmark | 24/11/2014 | Fremtidsscenarier.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gasdrift af busser – tid til at komme frem i bussen?
Advertisements

V-konference om rastepladser fredag den 3. oktober 2008 Infrastruktur og rastepladser v/ Kristian Pihl Lorentzen Trafikordfører for VENSTRE.
Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31
1 OECD efterlyser en indsats for fremtiden Overordnede problemstillinger: • Hovedstadsregionen er en lille metropol i et internationalt perspektiv • Vi.
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Intelligente grønne løsninger for mobilitet
Brudstykker af Trafikplanlægningens udvikling Bilen og Byen
En attraktiv by med høj mobilitet: Hvordan baner vi vejen?
Hvordan kan et arbejdsmarked på tværs af Øresund fremme tilvækst og konkurrencekraft Professor Bent Greve Øresundsting, maj, 2007.
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Strategiplanen er fundament og retning.
Beslutningsgrundlag COWI
BA 3Harry Lahrmannseptember 2010 Vej- og trafikteknik Kommunal trafikplanlægning Historik Del af byplanlægningen Før 1973: –Vejudbygningsplanlægning –Parkeringsrestriktioner.
Mobility Management konference marts 2010 Side1 Derfor kan vi lave et Mobility Management projekt i Gate 21 Jakob Høj, Tetraplan A/S Partner i Gate.
Er mere motorvej løsningen?
Rammeaftalen og regeringsgrundlaget Den kollektive trafik skal forbedres: Der indsættes nye og hurtigere tog i en mærkbart udvidet køreplan Borgerne skal.
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Teknologi og samfund Den teknologiske udvikling 1 Samfundsudviklingen
Oplæg til Magasinet Ejendoms konference, d. 25/ Hvordan kan Aalborg blive en stærkere dynamo i Nordjylland? Lars Gelsing Lektor, PhD Institut for.
FAIR FORANDRING Orientering om S-SF’s skattepolitik
Er Hovedstaden klar til fremtidens udfordringer? v. Cheføkonom Klaus Rasmussen, DI 2. april 2008.
Infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen Den Sorte Diamant 23. maj 2011 Investeringer i infrastruktur i Hovedstadsregionen og Øresundsregionen.
Transportfremskrivninger i Biofuels-projektet DTU Transport Thomas C. Jensen, DTU Transport.
Stiliseret cost-benefit som ”evalueringsmetode” Rasmus Højbjerg Jacobsen CEBR Copenhagen Business School.
En national godstrafikmodel – klarlæggelse af behov Mogens Fosgerau.
Energi på Tværs Workshop den 31. marts 2014 Velkomst ved vicedirektør Kristian Johnsen.
En fast Kattegatforbindelse
© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Opgørelse af regularitet på jernbaner | 27. august 2007 | Opgørelse af regularitet på jernbaner Alex.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING BDO BAROMETRET INDLEVELSE SKABER UDVIKLING SMV’erne – rygraden i dansk erhvervsliv Eksport Kilde: Danmarks Statistik.
Energieffektivitet af bygninger og bygningskomponenter
ITS Danmarks årsmøde d. 12. april 2011
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Simulering af passagerforsinkelser på jernbaner | Trafikdage 2006 | Simulering af passagerforsinkelser.
MOBILITY MANAGEMENT INTRODUKTION MOBILITY MANAGEMENT & BEVIDSTHED INTRODUKTION.
VT5Harry Lahrmann3. oktober 2004Trafikplanlægning og trafikmiljø Kommunal trafikplanlægning Historik Del af byplanlægningen Før 1973: –Vejudbygningsplanlægning.
Første Verdenskrigs følger i det neutrale Danmark Bemærk nogle generelle fænomer for større konflikter/krige: Ressourcer i form af arbejdskraft og kapital.
Kørselsafgifter i København - Samfundsøkonomisk metode og resultater Uffe Nielsen, Seniorøkonom, Institut for Miljøvurdering, Otto Anker Nielsen, Professor,
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke.
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | Tirsdag 29. august 2006 | Undersøgelse af stationsoplande Bedre adgangsveje.
Mobilitetsplanlægning i en dansk sammenhæng Johan Nielsen Danske Regioner GATE marts 2010.
Trafikdage på Aalborg Universitet 28. august 2006 Velfærdsgevinster ved differentiering af kørselsafgifter for lastbiler Ole Kveiborg, Ninette Pilegaard.
3. session Prioritering af fremtidens arealanvendelse i Danmark
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 | Følsomhedsanalyse af samfundsøkonomiske tidsværdier.
Argumenterne Motorvejen betyder: Tilgængelighed, erhvervsudvikling og konkurrenceevne Lige muligheder for Midt- og Vestjylland Grundlag for serviceniveau.
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 28. august 2006 | LETBANEPROJEKT I KØBENHAVN - Ring 2½-korridoren.
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Otto Anker Nielsen Center for Trafik og Transport Danmarks Tekniske Universitet Storbytrafik - Indledningssession ved Trafikdage på AUC | 28/03/2015 |
Rambøll Nyvig as – helhedsorienteret trafik- og byplanlægning Trafikken i Hovedstadsområdet sammenlignet med andre europæiske byer  Dataindsamlingen 
Er mere motorvej løsningen?
Trafikdage Storbytrafik. Vækst i BNP og Trafikarbejdet.
Introduktion tirsdag den Per Christensen Lektor Vismand.
Program – infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen, 23. maj Velkomst og god infrastruktur som vækstdriver - formand.
Cykelpuljen. Cykelpuljen baggrund Cyklen har i forhold til andre transport- former en række særlige fordele: Fylder mindre på vejene – reducerer trængsel.
Arriva Danmark de bedste rejseoplevelser i den kollektive trafik Tid til at komme frem i bussen? Anvendelsen af og forventninger til gasbusser i Arriva.
VÆKST OG BÆREDYGTIGHED Erhvervsstruktur i Holbæk Kommune.
Danmark er mere afhængig af omverden end omverden er af Danmark Energiens Topmøde 2014 Charlotte Søndergren Dansk Energi.
Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR V/ ANALYSECHEF BRIAN GARDNER MOGENSEN, GRONTMIJ A/S TILGÆNGELIGHED OG MOBILITETS BETYDNING FOR VÆKST PÅ FYN.
ATV temamøde Den Danske Fødevaresektor – globale og fremtidige muligheder 10. december 2012 Flemming Nør-Pedersen Direktør, Landbrug & Fødevarer.
Gas i transport: element i roadmap for en fossilfri transportsektor inden 2050 Temamøde om gas i transport, 9. oktober 2013 v/ Tine Lund Jensen, kontorchef,
TrafikdageAnnette Christensen & Thomas Odgaard 23.aug. 16 De trafikale infrastrukturs betydning for erhvervslivet Chefkonsulent Annette Christensen, DI.
Hvorvidt påvirkes beslutninger af cost-benefit analyser? - Et dansk empirisk studium Otto Anker Nielsen, Professor.
MEGATENDENSER OG FREMTIDENS TRANSPORT
Kvalitetsudvikling hvordan
Deleøkonomiens betydning for statsvejnettet
Strategisk planlægning:
Trafikale og miljømæssige effekter
Samspil mellem nationale, regionale modeller og kommunale modeller
Forslag til masterplan for infrastruktur
Jeppe Rich Professor, Trafikmodeller Otto Anker Nielsen
Præsentationens transcript:

Otto Anker Nielsen Center for Trafik og Transport Danmarks Tekniske Universitet Fremtidsscenarier vedr. transport i Danmark | 24/11/2014 | Fremtidsscenarier vedr. transport i Danmark Otto Anker Nielsen, Jens Rørbech, Alex Landex,

Otto Anker Nielsen Center for Trafik og Transport Otto Anker Nielsen Fremtidsscenarier vedr. transport i Danmark | | BAGGRUND  Baggrundsrapport til brug for artikelserie i Ingeniøren  Kommer i September og Oktober  Debatoplæg snarere end videnskabeligt dokument  Dog 84 sider og 65 referencer  Primært forfatternes overvejelser og vurderinger

Otto Anker Nielsen Center for Trafik og Transport Otto Anker Nielsen Fremtidsscenarier vedr. transport i Danmark | | OVERVEJELSER OM SCENARIER - nøgleparametre  Fortsat stærk økonomisk vækst versus stagnation  Teknologispring versus fortsat brug af eksisterende - men tillempede og forbedrede – teknologier  Rigelig energi versus mangel på energi  Dette er delvist overlappende med teknologispringet, idet man på lang sigt må antage, at rigelig energi forudsætter et teknologispring  Høj miljøbevidsthed versus lav miljøbevidsthed  Dette har også delvist overlap med teknologispring og energimangel versus rigelig energi  Bil versus kollektiv trafik  Central udvikling fokuseret omkring Hovedstadsområdet og de store byer versus regionalisering

Otto Anker Nielsen Center for Trafik og Transport Otto Anker Nielsen Fremtidsscenarier vedr. transport i Danmark | | Vækstantagelser  T-ATV  Højvækst, stagnation, grænser for vækst  Visse dimensioner forudsætter økonomisk vækst  Teknologispring, rigelig energi, regionalisering  Set over lange tidsbånd har der været økonomisk vækst  Faktisk i flere hundrede år  Det er derfor sandsynligt at der fortsat er økonomisk vækst  Men denne kan foregå langsommere eller hurtigere

Otto Anker Nielsen Center for Trafik og Transport Otto Anker Nielsen Fremtidsscenarier vedr. transport i Danmark | | Politisk mod?  Målrettet politik  Indførelse af roadpricing (nye former for opkrævning af kørselsafgifter), nyanlæg af veje, anlæg for kollektiv trafik, arealanvendelsespolitik, skattepolitik  Versus laise faire  => Vores postulat er at laise faire er det mest sandsynlige scenarium  Samt at dette er det mindst hensigtsmæssige målt på stort set alle dimensioner

Otto Anker Nielsen Center for Trafik og Transport Otto Anker Nielsen Fremtidsscenarier vedr. transport i Danmark | | Øget vejtrængsel  Generelt stigende biltrafik  Højere bilejerskab og indkomst  Øget og længere pendling og samkvem  Stor vejtrængsel i de fleste storbyer i Europa  Stigende samhandel  Endnu kraftigere stigende lastbiltrafik (ændret logistik og forsyningskæder)  => yderligere trængsel

Otto Anker Nielsen Center for Trafik og Transport Otto Anker Nielsen Fremtidsscenarier vedr. transport i Danmark | | TRENDS OG VIRKEMIDLER  Vejtrafik  Stigende trafik, stigende trængsel, nær kapacitetsgrænsen Trafikmængde Hastighed Normal trafikafvikling Ustabil køtilstand Trafikmængde Normal trafikafvikling Ustabil køtilstand Rejsetid Kapacitetsgrænsen Gennemsnitlig fremkommelig -hed ved kø

Otto Anker Nielsen Center for Trafik og Transport Otto Anker Nielsen Fremtidsscenarier vedr. transport i Danmark | | Løsninger, vejtrafik  Vejudbygninger => trafikspring  Udfordringer vedr. arealer, udbygningstakst og økonomi  Bilejerskab  ITS  Vejafgifter og road pricing  Teknologispring i drivmidler og køretøjsteknologi  Forbedret kollektiv trafik  Arealanvendelse  Versus laise faire

Otto Anker Nielsen Center for Trafik og Transport Otto Anker Nielsen Fremtidsscenarier vedr. transport i Danmark | | 5- Overordnede scenarier 1.Business as usual 2.Regionalisering 3.Fremkommelighed og mobilitet i højsædet 4.Bilens guldalder 5.Miljøet i fokus  + et utopia, kaldet “økonomernes drøm”

Otto Anker Nielsen Center for Trafik og Transport Otto Anker Nielsen Fremtidsscenarier vedr. transport i Danmark | | VURDERINGSKRITERIER  Pointskala  Investeringer i transportsektoren  Regional- og nationaløkonomisk udvikling  Antal biler og transportarbejde med bil  Fremkommelighed med bil; gennemsnitlig rejseafstand, rejsetid, og trængsel  Kollektiv trafik  Cykeltrafik  Energiforbrug i transportsektoren  Miljøbelastning; CO2, lokal forurening, støj  Trafiksikkerhed; dødsfald, uheld, uheldsomkostninger

Otto Anker Nielsen Center for Trafik og Transport Otto Anker Nielsen Fremtidsscenarier vedr. transport i Danmark | | Scenario gennemgang  Baggrund  Nye større infrastruktur anlæg  Nationale  Hovedstadsområdet  Mulige udviklingsforløb  Nationalt  Hovedstadsområdet  Vurdering af scenariet  Cases

Otto Anker Nielsen Center for Trafik og Transport Otto Anker Nielsen Fremtidsscenarier vedr. transport i Danmark | | Hovedstadsområdet  Bedre data  Groft skøn af  Befolkning og arbejdspladser  Bilisme (forholdsvist detaljeret), dvs. bilejerskab, transportomfang, trængsel og uheld  Kollektiv trafik og cykeltrafik (nøgletal)

Otto Anker Nielsen Center for Trafik og Transport Otto Anker Nielsen Fremtidsscenarier vedr. transport i Danmark | | Business as usual  De eksisterende trends fortsætter  Ikke road pricing og ikke ændret befordringsfradrag  Spredt byudvikling og fortsat udvanding af stationsnærhedsprincippet  Længere pendling  Ringere bustrafik  Kun lappeløsninger på baneområdet  Mere trængsel i Hovedstadsområdet – kun utilstrækkelige infrastrukturudbygninger  Danmark er et ITS Uland  Tilsandet infrastruktur gør det vanskeligt at tiltrække kvalificeret arbejdskraft  Cases  Hovedstaden i dag, Danmark i dag

Otto Anker Nielsen Center for Trafik og Transport Otto Anker Nielsen Fremtidsscenarier vedr. transport i Danmark | | Regionalisering  Politisk ønskes den regionale udvikling styrket  Delvist respons på trend scenariet  Mest fokus på nationale anlæg – hovedbanenet og motorveje  København får lov at indføre bompengering, og dette finansierer kollektive trafikanlæg  Telependling får gennembrud  Cases  Norge, North Carolina

Otto Anker Nielsen Center for Trafik og Transport Otto Anker Nielsen Fremtidsscenarier vedr. transport i Danmark | | Fremkommelighed i højsædet  Markant ændret politik med fokus på bedre fremkommelighed  Nye vejprojekter  Trængselsafgifter – først i København siden nationalt – GPS- baseret  Nye kollektive trafikprojekter  Massive investeringer i baneinfrastruktur  Cases  Singapore, Sverige

Otto Anker Nielsen Center for Trafik og Transport Otto Anker Nielsen Fremtidsscenarier vedr. transport i Danmark | | Markant politikskift kan have effekt

Otto Anker Nielsen Center for Trafik og Transport Otto Anker Nielsen Fremtidsscenarier vedr. transport i Danmark | | Bilens guldalder  Massivt ønske om forbedring af fremkommelighed  Nye vejprojekter  Trængselsafgifter – først i København siden nationalt – GPS-baseret. Regulering + finansiering  På grund af arealmangel spreder København sig ud over Sjælland  Massiv brug af ITS – Danmark er et foregangsland  Kollektiv trafik marginaliseret  Den forureningsfrie bil  Cases  Los Angeles, USA

Otto Anker Nielsen Center for Trafik og Transport Otto Anker Nielsen Fremtidsscenarier vedr. transport i Danmark | | Miljøet i fokus  Accelereret global opvarmning medfører politik skift  Kombineret med manglende teknologispring  Miljø prioriteres højere end økonomi og fremkommelighed  Styrket kollektiv trafik og massive investeringer I banesektoren  Road pricing – miljøafgift og finansiering  Stærk arealanvendelsespolitik  Massiv satsning på trafiksikkerhed – nul vision  Cases  Ingen rendyrkede, men visse byer som Strasbourg,  og lande som Holland kan dog delvist nævnes

Otto Anker Nielsen Center for Trafik og Transport Otto Anker Nielsen Fremtidsscenarier vedr. transport i Danmark | | DISKUSSION - nøgleelementer ScenariumVejafgifter Fremkommeli ghed for biltrafik Særlig fokus på uheldsbekæm pelse Styrkelse af kollektiv trafik Anvendelsesp olitik med samfundsøko nomiske kriterier Arealanvende lsespolitik med trafikal fokus Investeringer i sektoren Business as usual Ingen Meget stor trængsel IngenStatus quo Kun i moderat omfang Stort set ikkeSmå Regionaliseri ng Lokale Stor trængsel, trods lokale initiativer Ingen Svag vækst for togtrafikken Kun i moderat omfang Stort set ikkeModerate Fremkommeli ghed i højsædet Nationale trængselsafgif ter God fremkommelig hed Ingen Mellemstor vækst Kun i moderat omfang I et vist omfang Meget store Bilens guldalder Nationale trængselsafgif ter Meget stor trængsel Ingen Stor tilbagegang Stort set ikkeSlet ikkeStore Miljøet i fokus Nationale på højt niveau God fremkommelig hed (for dem der har råd til det) MarkantStor vækstStort set ikke Fuldt ud integreret trafikpolitik og arealanvendel sespolitik Meget store

Otto Anker Nielsen Center for Trafik og Transport Otto Anker Nielsen Fremtidsscenarier vedr. transport i Danmark | | Vejafgifter / road pricing  Med i alle scenarier undtagen laise faire  Men med forskellige begrundelser  Regionalisering medfører mere lokal bestemmelse => Københavns kommune indfører bompengering  Bedre fremkommelighed sikres bedst med en trængselsafgift  Bilens guldalder; fremkommelighed og finansiering  Miljøet i fokus; miljøafgift

Otto Anker Nielsen Center for Trafik og Transport Otto Anker Nielsen Fremtidsscenarier vedr. transport i Danmark | | Fremkommelighed  Mest ringe i laise faire  Men også i bilens guldalder  Arealbehov  Dele af Los Angeles er belagt med 40% asfalt, motorvejene har 16 spor og motorvejssammenfletninger har 5 etager. Alligevel står trafikken stille  og i regionalisering  Regulering afhjælper trængslen  Med meget forskellige virkemidler og trafikniveauer til følge  Fremkommelighed (vejudbygning kombineret med trængselsafgift)  Miljø (trafikdæmpning)

Otto Anker Nielsen Center for Trafik og Transport Otto Anker Nielsen Fremtidsscenarier vedr. transport i Danmark | | Uheldsbekæmpelse  Miljøscenariet reducerer uheld markant  Det kan gøres med skrappe virkemidler  Teknisk, politisk og retsligt  Overvågningssamfund

Otto Anker Nielsen Center for Trafik og Transport Otto Anker Nielsen Fremtidsscenarier vedr. transport i Danmark | | Effekter  Laise faire performer værst på de fleste nøgleparametre  Fremkommelighed og trængsel  Energiforbrug i transportsektoren  Miljøbelastning; CO2, lokal forurening, støj  Trafiksikkerhed; dødsfald, uheld, uheldsomkostninger  Men er dog det mest sandsynlige scenarium

Otto Anker Nielsen Center for Trafik og Transport Otto Anker Nielsen Fremtidsscenarier vedr. transport i Danmark | | Konklusioner  Trendscenarier forekommer ofte som de mest sandsynlige  Men ofte brydes trends  Vi har forsøgt at opstille sandsynlige scenarier  En kombination af visse elementer fra de 4 ikke-laise faire scenarier kan indgå i et 5. “økonomernes drøm”  Investering, regulering, styring, drift og vedligehold af infrastruktur og trafik sker efter samfundsøkonomiske kriterier  Økonomisk politik og arealplanlægning ligeså med inddragelse af trafikeffekter  Fordelingsmæssige aspekter gør det til det mindst sandsynlige scenarium