Klik for at redigere titeltypografi i masteren 1 Velkommen ! Hindsgavl Slot Onsdag den 27. maj 2009 Kunsten at holde liv i en stressindsats Ved Ida Bering.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Advertisements

Er der effekt ved sundhedsfremme projekter?
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Sæt stress på dagsordenen i SU - og i hverdagens arbejdsliv
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Mandag den 6. oktober 2008 VIP2 Jobpakkeambassadør kursus.
John.M.Nielsen Metode & Co.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Nytænkning af vagtbegrebet – 2. møde
Arbejdspladsudvikling
Inklusion af personer med psykosocialt handicap - Det er logik Stig Langvad, Formand for DH 2. oktober 2010.
Medborgerskab – på sporet
Velkommen til Mentoruddannelse
Digitale medier og mobning
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Den anerkendende tilgang fra ord til handling
Modul 5 Videndeling, visitering og virksomheder. Kvalificeringsforløbets opbygning Modul 1.Udfordringen og kendskab til hinanden Modul 2.Praktisk viden.
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
Tillid Temadag for AMIR
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Projektlederens rolle(r)
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Folkeskolereform Version 1.0
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Intern kommunikation PR og presse
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
Rusmiddelnøgleperson- uddannelse transparenter Trin 2.
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Midtvejsseminar den november 2010 Midtvejsseminar for modelkommunerne november 2010.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Klik for at redigere titeltypografi i masteren 1 Velkommen ! Hindsgavl Slot Onsdag den 4. februar 2009 Kunsten at holde liv i en stressindsats Ved Ida.
Børn og Palliation Fagligt Selskab for Palliationssygeplejersker
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
INDSKRIVNINGSMØDE.
To konkurrerende diskurser i interventioner ift. Arbejdsmiljø/stress
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Ungeindsatsen Konference den 4. juni Baggrund UTA-projektet Politisk ønske Byrådsbeslutning april 2009 Etablering oktober 2009.
Nyt Netværk 9. november 2006inkubia aps Dansk Arbejdspladskultur.
Fremme af unges mentale sundhed
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
Onsdag den 19. august 2009 VIP2 Jobpakkeambassadør kursus.
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
ARBEJDSMARKEDET SET FRA ET SENIORPERSPEKTIV SUSANNE BANCK BANCKRESOURCING Workshop 21. oktober 2009 Herlev Hospital
Program Erfagruppen d. 2. februar Velkommen og introduktion til ”moodygrafen” Forbrugerstyrelsen tegner deres ”moodygraf” Interview.
Odense, d. 4. feb Kl Velkommen Kommissorium version 2 Kl Ny skole- og ny klubstruktur i Randers v. Henrik Bille, afd.leder, og Ina.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Undgå, at de ældre brænder ud, og at de unge dropper ud!
Koncern HR, Organisation og Ledelse Fra ledelsesevaluering til lederudvikling WORKSHOP 5 God ledelse i Region Midtjylland.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
A/S Gelsted Bygningsindustri1 1 ”Ny chance til alle – den gode historie fra en produktionsvirksomhed” Ved Lars Vigsø,Susanne Toftager A/S Gelsted Bygningsindustri.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Mere MOST - mindre fravær
Flere gode år på arbejdsmarkedet
Præsentationens transcript:

Klik for at redigere titeltypografi i masteren 1 Velkommen ! Hindsgavl Slot Onsdag den 27. maj 2009 Kunsten at holde liv i en stressindsats Ved Ida Bering og Lasse Rønnoe, Arbejdsmiljø København

Klik for at redigere titeltypografi i masteren 2 Fokus i dag Stressindsats 2.0 Hvor skal vi hen? Hvordan når vi dertil?

Klik for at redigere titeltypografi i masteren 3 Stressindsats 2.0 En fremtidig stressindsats er kendetegnet ved: At være knyttet til det, det organisationen er optaget af (brændende platforme, gode anledninger, alliancer med magtfulde aktører) At være knyttet til det modtagerne er optaget af (livsfaser og interesser blandt medarbejdere og ledere)

Klik for at redigere titeltypografi i masteren 4 Stressindsats 2.0: Forankring og evaluering – hvor skal vi hen nu og hvordan gør vi det? ” Program: 09.30Kaffe / the og brød Velkomst og overblik 10.20Hjemmeopgave - hvor skal vi hen nu? 11.20Fremtidens stressindsats – hvad ser vi i krystalkuglen? 12.15Frokost 13.15Forskellige perspektiver p å fremtidens stressindsats 14.15Fremtidens stressindsats hos os 15.00Eftermiddagskaffe 15.15Hvordan n å r vi m å lene - behov for nye værktøjer? Evaluering og opsamling 16.40Tak for i dag

Klik for at redigere titeltypografi i masteren 5 Hvad kan især gøre jer sårbare overfor stress? Hvad er især hjælpsomt til at holde stress for døren? Livsfaser – stå på en linje

Klik for at redigere titeltypografi i masteren 6 Opsamling på hjemmeopgaven Fortæl hinanden om erfaringerne med at lave en ’mini’-evaluering af (nogle af) jeres aktiviteter i stressindsatsen: 1.Hvordan er det lykkedes at implementere stressindsatsen? 2.Hvilken inspiration giver det til jeres fremtidige stressindsats?

Klik for at redigere titeltypografi i masteren 7 ’Venskabs-grupper ’ Esbjerg Kommune– Holstebro Kommune Odense Kommune– Viften - Rødovre Kommune Herlev Hospital - Ålborg Sygehus Frederiksberg Hospital - Hillerød Hospital

Klik for at redigere titeltypografi i masteren 8 Fremtidstendenser Afvandring (krigsgenerationen takker af) Tilgængelighed (sms, nettet, mail, mobil…) Bevægelighed (korte ansættelser, projektsamfundet, CV/ansættelighed) Depression som en hyppig gæst (WHO og EU forudsigelser) Diversitet (ønsket om at skrive sit eget livsmanuskript)

Klik for at redigere titeltypografi i masteren 9 Fremtidstrends – modsætninger vs. Flere rammer og fælles aftaler Meget dokumentation, men fokus på nytte Flere stress redskaber Fokus på Mindfulness, powernab, meditation, spiritualitet Differentieret indsats Mere frihed og selvledelse Mindre dokumentation og kontrol Færre redskaber, mere fokus på personer og opgaver på arbejdspladsen, det lange seje træk Fokus på vilkår og kommunikation med brugere Fokus på jobbet og grænser til privatlivet/andet liv

Klik for at redigere titeltypografi i masteren 10 De årige Frihed, tusind muligheder Antiautoritære Socialt liv Ansvar Ledelse: Opmærksomhed, coaching Korte resultatorienterede forløb Afveksling Teamliv Kilder: Engelbrecht, Lievegoed, Levinson samt KL og KTO’s ”Et attraktivt kommunalt arbejdsmarked,” 2000

Klik for at redigere titeltypografi i masteren 11 De årige Fysisk højdepunkt Kaster sig ud i større ansvar: Bolig, Par, Børn Karriere, faglig dygtighed Planlægning Ledelse: Større selvstændige opgaver Få dagen til at hænge sammen, fleksibel arbejdstid Risiko minimering f.eks. i forbindelse med graviditet Plads til restitution, orlov Efteruddannelse Kilder: Engelbrecht, Lievegoed, Levinson samt KL og KTO’s ”Et attraktivt kommunalt arbejdsmarked,” 2000

Klik for at redigere titeltypografi i masteren årige Fokus på mening, helhed, individualitet, eksistens Søgen efter ny mening i livsmidten ”hvor skal jeg hen?”, ”hvad er jeg god til?”, ”hvilke sammenhæng indgår jeg i?” Planlægning er ikke nok Tvivl om egen kompetence Stor arbejdsmængde… Ledelse: Mentoring, karrieredrøftelser Muliggøre at personen kan videregive viden, erfaring Give plads til netværk om karriere, eksistens mm Kilder: Engelbrecht, Lievegoed, Levinson samt KL og KTO’s ”Et attraktivt kommunalt arbejdsmarked,” 2000

Klik for at redigere titeltypografi i masteren årige Fysisk svagere krop Større overblik, bedre dømmekraft Nyt engagement, indre fred, kreativitet, balance (kultur, musik, litteratur, samfund) Fokus på andres succes, lader sig overraske, respekt, mentor mindre ego…eller større Risiko for stivhed, overidealisering af egen fortid, syndebukke ved ”forsinket forvandling” Ledelse: Anerkendelse, reel positiv feed-back Passende opgaver, ikke nødvendigvis teamwork og sociale ting Bruge seniorens indsigt, erfaring, objektivitet Leder, mentor Forberede afrunding af karriere Kilder: Engelbrecht, Lievegoed, Levinson samt KL og KTO’s ”Et attraktivt kommunalt arbejdsmarked,” 2000

Klik for at redigere titeltypografi i masteren Nødvendig adskillelse fra tidligere mål, prestige, økonomi, relationer Ny idealisme, velgørenhed Ledelse: Behov for individuelle ordninger Deltid Aftaler om forventninger og forventet ophør Fokus på stærke sider

Klik for at redigere titeltypografi i masteren Hvem oplever mest stress?

Klik for at redigere titeltypografi i masteren 16 Livsfaser og behov i fremtiden 1.De unge og singlerne….(under 40) 2.Familiegruppen… 3.De frie 2….(singler over 40) 4.Seniorerne… Hvilke initiativer kunne være hjælpsomme og interessante for denne gruppe ift. Stressindsats 2.0? Hvordan bliver de selv aktive ift. Arbejdet med stress på arbejdspladsen?

Klik for at redigere titeltypografi i masteren 17

Klik for at redigere titeltypografi i masteren 18 Frokost

Klik for at redigere titeltypografi i masteren 19 Stressindsats 2.0 En fremtidig stressindsats er kendetegnet ved: At være knyttet til det, det organisationen er optaget af (brændende platforme, gode anledninger, alliancer med magtfulde aktører) At være knyttet til det modtagerne er optaget af (livsfaser og interesser blandt medarbejdere og ledere)

Klik for at redigere titeltypografi i masteren 20 3 niveauer i implementering Topledelsen/central styring 2. Mellemlederen/lokal styring 3. Hverdagen/daglige valg og vaner

Klik for at redigere titeltypografi i masteren 21 Perspektivgrupper Hvordan kan vi bidrage i at knytte stressindsatsen tættere til organisation og brugere? Hvad kan vi ønske, de andre gør? Skriv jeres vigtigste ønske på en seddel til hhv: –Ledere –Tillids- og sikkerhedsrepr. –Arbejdsmiljøkonsulenter/-leder/-chef –HR-/uddannelses-/udviklingskonsulent

Klik for at redigere titeltypografi i masteren 22 Søvn Appetit Puls Blodtryk Åndedræt Immunsystem Hukommelse Humør Opgaverne Organiseringen Borgerne Kollegerne Er det farligt? Hvordan har vi klaret det før Sproget Kulturen Påvirkning – Fortolkning – Tilstand Inspireret af Cognitive Activation Theory of Stress(CATS), Ursin og Eriksen, Samt Ulf Lundberg Stockholm Universitet, Palle Ørbæk, NFA

Område Stress aktiviteter Tilstand/ Behandling Fortolkning/ Kultur Påvirkning/ Rammer Målgruppe Organi- sation Afdeling/ enhed Individ

Område Stress aktiviteter Tilstand/ Behandling Fortolkning/ Kultur Påvirkning/ Rammer Målgruppe Organi- sation Afdeling/ enhed IndividStresshånd- tering APV Kan og skal opgaver Stresspolitik Tilbud om -forebyggelse krisehjælp

Klik for at redigere titeltypografi i masteren 25 Overblik over stressindsatsen Hvor kan I placere jeres hidtidige stress-aktiviteter? Hvilke aktiviteter vil I fortsætte? Hvad mangler I i en fremtidig indsats? Hvordan kan I styrke jeres fremtidige samarbejde/netværk? Hvordan kan stressindsats 2.0 se ud hos Jer?

Klik for at redigere titeltypografi i masteren 26 Når I skal videre i stressindsats 2.0 Hvilket ét af disse 8 redskaber vil I kunne bruge i jeres 2.0 indsats? Hvilke justeringer, supplementer, udbygninger kunne I godt tænke jer?

Klik for at redigere titeltypografi i masteren 27