- i et sygeplejerskeperspektiv

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Den lille Mads.
En værdig livsafslutning for alle - eller at leve med døden
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Borgernes barrierer for brug af IT
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
At være magtesløs med den magtesløse
Det her talent foregår i nærheden af mig…
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Børn og sorg - og sprældøde døde
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
The Sims2 Double Deluxe + Sims 2 Pets
At skabe den livsnære samtale David Viftrup. Kristne venner Relation til præst Kristne aktiviteterBibelenÆgtefælle BørnForældre Resarch by John Finney,
1 De fem mest brugte regler… der ikke eksisterer. Fem regler, der ikke eksisterer…
VOFF konference april 2011 Hvad sker der i klasserummet? De sociale og faglige relationers betydning for fastholdelse 27. April 2011 Susanne.
”Der er ingen sår der ser godt ud”
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Erfaringer efter simulationsbaseret undervisning i genoplivning
Dialogisk læsning – Eksempler på spørgsmål
Velkommen.
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
- Et dagbehandlingstilbud til unge hashmisbrugere
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
En menighed, der søger enhed
Kristus er opstanden! ”Efter sabbatten, da det gryede ad den første dag i ugen, kom Maria Magdalene og den anden Maria for at se til graven. Og se, der.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Hvordan mærker jeg, at Gud findes?. a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? Men I,
Introduktion til Kongen og hans Rige
Hold fast, hold ud eller hold igen
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Smølfens død.
Pårørende på opvågningsafsnit. Et etisk dilemma?
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Læring i et vejledningsperspektiv
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
Klik for næste billede eller vent 30 sek.. Tiden går og det er snart længe siden at jeg kom til mine to-benede i Herlev. Jeg vokser og vokser, og lysten.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Omsorg for patienter i det endoskopiske afsnit. Styrer driften?  Stort flow af patienter  Korte kontakter  Øget instrumentel / teknologisk sygepleje.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Livet er dejligt! Det består af en masse små dejlige øjeblikke...
Læreren som læringsleder
Designoplæg Skabe opmærksomhed omkring bibliotekets arbejde med digitale ressourcer Info-søjlen.
Årsmøde 27. april Dagkirurgi og hjemmepleje v/ sundhedschef Annemarie S. Zacho-Broe Aarhus Kommune.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Fundamentals of care - værdigrundlag
SITUATIONSBESTEMT OPMÆRKSOMHED - en kvalitativ undersøgelse
Præsentationens transcript:

- i et sygeplejerskeperspektiv Modets betydning i sygeplejen Etisk dannelse i relation til sårbarhed og lidelse - i et sygeplejerskeperspektiv

Etisk dannelse i forhold til sårbarhed og lidelse Sygeplejerskeperspektivet Patient perspektivet Charlotte Delmar, RN, M.sc.Nursing PhD Danmark Ewa Rundqvist, RN, M.Ssc. PhD Sverige Etisk dannelse i forhold til sårbarhed og lidelse Sygeplejestuderende perspektivet Anette Højer Mikkelsen RN, M.Sc. Nursing Danmark Christel Roberts RN Master of Arts in nursing Finland Nanny Alenius-Karlsson RN, Master of Arts in Nursing Finland Charlotte Brun Thorup RN M.sc. Nursing Danmark Birgitta Andersson RN, M.sc.Nursing Sverige Kerstin Sivonen RN, M.sc.Nursing PhD Finland Birgith Pedersen RN, M.sc.Nursing Danmark

Etisk dannelse At være etisk dannet er at have opøvet en etisk sensitivitet. Etisk sensitivitet er evnen til at udøve omsorg med udgangspunkt i intelligens (viden), intuition og indlevelse samt patientens udtryk af sårbarhed og lidelse og appel om hjælp Etisk sensitivitet er ligeledes evnen til at forudse konsekvenser af handlinger samt mod til at handle Weaver K, Morse J, Mitcham C. Ethical sensitivity in professional practice: concept analysis. Journal of Advanced Nursing 2008; 62 (5): 607-618. Corley M C Nurse. Moral Distress: a proposed theory and research agenda. Nursing Ethics 2002; 9 (6): 636-650. ützen K, Cronqvist A, Magnusson A, Andersson L. Moral Stress: synthesis of a concept. Nursing Ethics 2003; 10 (2): 312-322. Akerjordet K Severinsson E. Emotional intelligence: a review of the literature with specific focus on empirical and epistemological perspectives. Journal of Clinical Nursing 2007; 16: 1405-1416.

Afdelinger Antal sygeplejersker Psykiatri 4 Skadestue / akut medicinsk afdelinger 2 Barselsgang Neurokirurgisk 1 Mave / tarmkirurgisk Øjenkirurgisk Transplantation (Lever) Dagkirurgisk Hæmatologisk Dialyse Neuromedicinsk Almen medicinsk Hjemmepleje 3 I alt 23

Mod Etisk dannelse og professionelle Professionel sygeplejerske som menneske Sårbarhed og lidelse som bløde punkter Øjenåbner Blinde pletter Forening Former Mod 1. Mod et til at hjælpe patienterne til at se egen sårbarhed og lidelse 2. Mod til at være tilstede i patienternes sårbarhed og lidelse 3. Mod til at stole på sig selv når der skal argumenteres for og udøves professionel omsorg Udvikler og professionelle Forening

Etisk dannelse som forening af den professionelle sygeplejerske og sygeplejersken som menneske De ting [faglig erfaring og livserfaring] de bliver integreret i hinanden. Når jeg bruger mit fag i dag så lægger jeg jo også min livserfaring ind i mit fag, mine sygeplejehandlinger i dag er meget mere nuancerede for mig. I dag er det [sygeplejen] meget farvet, og er selvfølgelig også blevet farvet af det liv jeg har levet, de mennesker jeg har mødt i mit liv og de erfaringer jeg har gjort mig.

Etisk dannelse som forening af den professionelle sygeplejerske og sygeplejersken som menneske Altså hvis jeg ikke havde haft sorgen inde, hvis jeg ikke havde haft den der magtesløshed inde så havde jeg ikke kendt følelsen. Jeg ved ikke om man skal kende følelsen for, at kunne se den hos andre … men jeg tror at man forstår den på en anden måde, når man selv har oplevet den.

Sygeplejerskernes sårbarhed og lidelse er ømme punkter, som kan blive blinde pletter eller øjenåbner [Det var] som om jeg var blevet en smule ”allergisk” kan man sige, men på en måde var min lidelse usynlig. Den føltes som en knude i maven. Ja altså man er jo prisgivet sin egen [sårbarhed og lidelse]. Når vi snakker om egen sårbarhed og lidelse, så ser det helt fysisk ud for mig, altså nogle ømme punkter man har. Man er jo prisgivet dem når man møder andre mennesker … det handler jo faktisk meget om at man skal stille sig væk fra sine egne behov.

Sygeplejerskernes sårbarhed og lidelse er ømme punkter, som kan blive blinde pletter eller øjenåbner [Det var] som om jeg var blevet en smule ”allergisk” kan man sige, men på en måde var min lidelse usynlig. Den føltes som en knude i maven. Ja altså man er jo prisgivet sin egen [sårbarhed og lidelse]. Når vi snakker om egen sårbarhed og lidelse, så ser det helt fysisk ud for mig, altså nogle ømme punkter man har. Man er jo prisgivet dem når man møder andre mennesker … det handler jo faktisk meget om at man skal stille sig væk fra sine egne behov.

Sygeplejerskernes sårbarhed og lidelse er ømme punkter, som kan blive blinde pletter eller øjenåbner Hvis situationen minder mig om min egen familie … så kan man ikke finde ud af om det er min sorg eller din sorg, så kan man ikke hjælpe. Jeg er opmærksom på mine egne følelser; hvis jeg ikke holder fødderne på jorden så vil det ikke lykkedes. Man skal være opmærksom på disse følelser [sårbarhed og lidelse] så du ikke taber din professionalisme.

Sygeplejerskernes sårbarhed og lidelse er ømme punkter, som kan blive blinde pletter eller øjenåbner Altså hvis jeg ikke havde haft sorgen inde, hvis jeg ikke havde haft den der magtesløshed inde, så havde jeg ikke kendt følelsen. Jeg ved ikke om man skal kende følelsen for, at kunne se den hos andre … men jeg tror at man forstår den på en anden måde, når man selv har oplevet den.

Mod Etisk dannelse og professionelle Professionel sygeplejerske som menneske Sårbarhed og lidelse som bløde punkter Øjenåbner Blinde pletter Forening Former Mod 1. Mod et til at hjælpe patienterne til at se egen sårbarhed og lidelse 2. Mod til at være tilstede i patienternes sårbarhed og lidelse 3. Mod til at stole på sig selv når der skal argumenteres for og udøves professionel omsorg Udvikler og professionelle Forening

Mod til at hjælpe patienterne til at se egen sårbarhed og lidelse Der skal hår på brystet. Man skal kunne bære det selv og ikke være bange for at gå ind, og så sige: Jammen, er det det du siger? Er det, at du egentlig ikke ønsker at være her mere? Altså at du ønsker at dø? Man må ikke selv være bange for at gå ind og bruge ordet ”dø”.

Mod til at være tilstede i patienternes sårbarhed og lidelse Vi som vårdpersonal våga se detta och kliva in i lidandet om det är så att vi bliver inbjudna Jeg kan huske den første rigtig dårlige lungepatient jeg så herinde, der slet ikke kunne få luft og var helt blå i hovedet. Jeg skulle virkelig tvinge mig til … jeg skulle næsten stå og holde fast i sengehesten for at blive stående. For man kan næsten ikke rumme den der forfærdelige lufthunger og desperation, men … det lærer man så. For en patient der har det sådan, da er det vigtigt, at dem der er omkring godt kan holde ud til at stå og være der sammen med patienten

Mod til at være tilstede i patienternes sårbarhed og lidelse Altså sårbarhed det findes jo hos alle mennesker, og sygeplejerskerne registrerer det hos alle mennesker. Sårbarheden virker forskelligt på sygeplejerskerne. Hvis man f.eks. er en depressiv patient, så er man enormt sårbar og usikker på al ting. I virkeligheden er det dér, man har mest brug for tålmodighed fra sine omgivelser. Men det er dér hvor den sårbarhed man har, er så påtrængende og appellerende at den automatisk bliver mødt med afstand ... nogle gange er der sådan en ulykkelighed eller en lidelse som man ikke kan lindre.

Modet til at stole på sig selv når der skal argumenteres for og udøves professionel omsorg Kunde jag varit mer påstridig och fått in henne snabbare till akuten? Ja det kunde jag. Nog aldrig igen ska jag ”låta” mig styras av ”hierarkiska mönster” jag ska våga lita på min egen intuition

Modet til at stole på sig selv når der skal argumenteres for og udøves professionel omsorg Modet hos den enskilde vårdaren ger också en möjlighet till en caritativ vård. Men för att du som vårdare skall ha detta mod måste du också vara beredd att utstå en del. Altså, jeg tror at den der tro på mig selv, at tro på at det her er det rigtige at gøre. Det har jo meget at sige, at man tør forholde sig til det, og at man ikke skynder sig at skøjte videre i dag … tør jeg godt at stå frem og sige; ”hør her, her tror jeg på at sådan kunne man forholde sig til situationen” … at turde tro på sig selv i forhold til sin faglighed.

Jeg vil sige, i samspillet med patienten samt sårbarheden og lidelsen ved patienten ….om man lige får gjort noget ved det, det kommer an på hvordan vi som sygeplejersker kommer ind, altså om vi vil det. Om vi vil hjælpe patienten eller vi ikke vil. Det at turde gå ind i det, det kræver noget af mig som sygeplejerske. Jeg skal også turde gå ind i relationen med patienten, og kan jeg nu overhovedet hjælpe? Kan jeg bidrage med noget som helst? Altså, det kan jeg i hvert fald fange mig selv i nogle gange, at jeg godt kan hoppe over hvor gærdet er lavest, det der med at spørge ind til det. Det er ikke altid et spørgsmål om tid. Det er simpelthen noget med om vi vil det eller ej synes jeg

Hvad bidrager denne undersøgelse med? Betydningen af sygeplejerskernes egen sårbarhed og lidelse som ømme punkter Weaver K, Morse J, Mitcham C. Ethical sensitivity in professional practice: concept analysis. Journal of Advanced Nursing 2008; 62 (5): 607-618. Sørlie V, Kihlgren A, Kihlgren M. Meeting ethical challenges in acute nursing care as narrated by registered nurses. Nursing Ethics 2005; 12 (2): 133 – 142. Pahuus M. Sandhed og storhed. Om nogle eksistentielle dyder og laster [Truth and Greatness. About some Existential Virtues and Vices]. 1994, Gyldendal, Copenhagen. Juthberg C, Sundin K. Registered nurses´ and nurse assistants´ lived experience of troubled conscience in their work in elderly care – A phenomenological hermeneutic study. International Journal of Nursing Studies 2010; 47: 20 – 29. Arman M. Bearing witness: An existential position in caring. Contempory Nurse 2007; 27 (1): 84 – 93 Etisk dannelse udvikles over tid Arman M. Bearing witness: An existential position in caring. Contempory Nurse 2007; 27 (1): 84 – 93 Modets betydning i sygeplejen Spence D, Smythe L. Courage as integral to advancing nursing practice. Nursing praxis in New Zealand 2007; 23(2): 43-55. Delmar C. Development of Ethical Expertise: A Question of Courage. International Journal for Human Caring 04; 8 (3): 8-1

Spørgsmål?