UOPFORDREDE ANSØGNINGER

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
Hjælp der er en journalist i røret
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Vejgaard Østre Skole 29. august 2007
Læringsstile og lektier
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Sprog/billeder på Internettet
Netværk Familie Arbejds- relationer Dig Venner Fritid Perifere
Kursus i problemformulering
Digital jobklub Velkommen til Digital Jobklub 2. dag.
Om feedback og tilbagemeldinger
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Årsaftale projekt Tidslinie © due & partners
Velkommen til vejledningsmøde i MA
Fortæl verden om dit frivillige arbejde
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
VEJEN TIL JOBBET Det er godt at være bevidst om alle muligheder. Jo større en del af stillingsmarkedet, du bearbejder, jo større er sandsynligheden for,
Gør det simpelt Trænings planlægning.
COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of En samtale – to vindere  Den vanskelige samtale.
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
UGE PLAN Mandag 07/10 Tirsdag 08/10 Onsdag 09/10 Torsdag 10/10
SOCIALE MEDIER LinkedIn Facebook Twitter Google+ Instagram Pinterest Vimeo.
Ansøgning Uopfordret ansøgning Ansøgning via jobannonce.
JOBSØGNING (SMV) Hvorfor er SMV så interessante? % af alle job bliver annonceret % af alle job bliver besat via netværk og uopfordrede ansøgninger.
VEJEN TIL DEN GODE LINKEDIN PROFIL
Gruppeudviklingssamtaler
MÅL, PLANLÆGNING OG OPFØLGNING
Program for jobsøgningsforløb
Læse/studiegrupper.
TELEFONCANVAS.
Udvidet problemformulering
Personlig jobformidler
Kildekritik Niveau 3 for MVU. Om nødvendigheden af kildekritik.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
ANSØGNINGEN At søge job handler blandt andet om at skrive ansøgninger
Reklame & Markedsføring
SÆLG DIG SELV! Du kan støde ind i en kommende arbejdsgiver, når du mindst venter det. Derfor er det en god idé at være forberedt på at sælge dig selv.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Vi har valgt at bruge vores egen postsystem til at fortælle lidt om vores kendskab IT verdens kommunikation. G-mail, er ret let at gå til, og der er hjælp.
Tekstens byggeklodser
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
Herren burde måske lette måsen, og løbe en tur i stedet
Lærerpræsentation.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Borgerservice Undersøgelse af brugertilfredsheden med Borgerservice Marts
Lidt hjælp til hjemmesiden Log ind Første gang du skal logge ind på siden skal du kigge nederst til højre og finde…. Log ind med det brugernavn og det.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Ansøgning for dummies.
- En hurtig guide til at lave et godt CV og en mål rettet ansøgning
Orientering om Større Skriftlig Opgave 2017
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Effektiv kommunikation med virksomheder - hvordan?
Ansøgning for dummies.
- En hurtig guide til at lave et godt CV og en mål rettet ansøgning
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Torsdag den Oplæg ansøgning og cv Start med at lave et cv
Ansøgning for dummies.
Ansøgning for dummies.
Ansøgning for dummies.
Når jobsamtale ikke bare er en samtale!!!!
Præsentationens transcript:

UOPFORDREDE ANSØGNINGER Målret ansøgningen rigtigt Det allervigtigste i arbejdet med at skrive uopfordrede ansøgninger er at få den målrettet – dvs. gøre den modtagerorienteret Hvad indikerer virksomhedens hjemmeside og eventuel kontakt til medarbejdere om stilen i virksomheden: Er den formel eller uformel?

UOPFORDREDE ANSØGNINGER Når man sender en uopfordret ansøgning, er der nogle ting, der er vigtige at være opmærksom på Man skal se ansøgningen som sit ”ansigt udadtil”. Ansøgningen er din mulighed for at signalere til læseren, at du er interessant at møde ved en personlig samtale Det essentielle i en ansøgning er, at modtageren hurtigt får en begrundelse for, hvorfor du søger, hvad du kan tilbyde virksomheden, og hvorfor virksomheden skal ”vælge dig”

UOPFORDREDE ANSØGNINGER Formulering Du bør ikke bruge en standardansøgning. Du skal derimod sende målrettede og forskellige ansøgninger til forskellige job. Du skal skrive ansøgningen på almindeligt dansk uden lange og snørklede sætninger og fremmedord. Ansøgningen skal fremstår troværdig og velskrevet En ansøgning skal være personlig. Du skal derfor skrive, så ansøgningen matcher dit vanlige sprogbrug

UOPFORDREDE ANSØGNINGER Du må naturligvis aldrig være uærlig i sin ansøgning Du skal fokusere på det match der imellem dine kompetencer og jobbets indhold Skriv positivt Undgå at fortælle, hvad du ikke kan

DEN GODE ANSØGNING Den uopfordrede ansøgning Når du søger uopfordret, skal du altid forsøge at definere målgruppen (type af virksomheder) så klart som muligt Du kan definere målgruppen mere klart ved at søge informationer om de enkelte virksomheder via telefonisk henvendelse, informationssøgning på hjemmesider, web-direct mv. Ved at målrette dine uopfordrede ansøgninger signalerer du desuden ikke bare et initiativ, men også en særlig interesse for den pågældende virksomhed. Dermed øger du sine chancer for at vække læserens interesse

2 FORSKELLEIGE JOBSØGNINGSMETODER 1. Den målrettede uopfordrede ansøgning Riffelmetoden sigter målrettet mod en specifik virksomhed og en specifik type stilling, som du ønsker at søge Denne metode kræver en del forarbejde, da du først foretager en grundig undersøgelse af virksomheden og den stilling, du er interesseret i at søge, og herefter sender den uopfordrede ansøgning Fordelen ved denne metode er, at du kan målrette ansøgningen. Ulempen er, at den er tidskrævende

2 FORSKELLEIGE JOBSØGNINGSMETODER 2. Den uopfordrede standardansøgning Når du anvender denne metode, sigter du bredere Du afgrænser på baggrund af sine jobønsker en målgruppe (f.eks. 20-25 virksomheder) Du udarbejder dernæst en standardansøgning, hvor kun adresse og evt. kontaktperson ændres. Denne standardansøgning sender du ud til samtlige virksomheder i målgruppen Fordelen ved denne metode er, at du kan sende mange ansøgninger af sted. Ulempen er, at det kan være på bekostning af målrettetheden

UOPFORDREDE ANSØGNINGER Hvordan henvender du dig? Via mail Via virksomhedens hjemmeside (elektronisk rekrutteringsdatabase) Via personligt fremmøde Netværksmøder

UOPFORDREDE ANSØGNINGER Sociale medier LinkedIn Facebook Twitter

UDFORMNING AF ANSØGNINGEN Indholdet i en uopfordret ansøgning er lidt anderledes end i ansøgningen som svar på en annonce 1. Firmanavn og kontaktperson Du skal stile ansøgningen til den person, du har fundet frem til som kontaktperson 2. Overskrift Det skaber blikfang, hvis du sætter en rammende overskrift ind i sin ansøgning. Det kunne f.eks. være stillingsbetegnelsen for det job, du søger, eller en beskrivelse af indholdet   ”Erfaren og kreativ tekstforfatter” ”Firmaets nye udenlandske ordre gør, at I har brug for en sproglig medarbejder.”

UDFORMNING AF ANSØGNINGEN 3. Begrundelse Hvis du søger hos en bestemt virksomhed, skal du kort beskrive, hvorfor du gerne vil arbejde i netop den virksomhed Måske har du netop læst en artikel om virksomheden eller været inde på virksomhedens hjemmeside

UDFORMNING AF ANSØGNINGEN 4. Beskriv jobbet, du søger Det er her, du skal gøre virksomheden opmærksom på, hvad du kan og har lyst til at arbejde med Du skal fortælle, hvad du kan tilbyde virksomheden, og hvilke opgaver du kan løse Det er vigtigt, at du fremhæver sine væsentligste og relevante kompetencer og erfaringer. Det er her, du skal ”sælge” sig selv til jobbet og fremhæve de gode argumenter, så du kan komme til en jobsamtale

UDFORMNING AF ANSØGNINGEN 5. Afslutning Når du sender en uopfordret ansøgning, har du taget initiativet. I afslutningen fastholder du dette initiativ ved at skrive, at du kontakter firmaet inden for de nærmeste dage Når du skriver, at virksomheden vil blive kontaktet, er det vigtigt, at du også gør det, og at det sker inden for det tidsrum, du har skrevet i sin ansøgning

TELEFONISK OPFØLGNING Det er en god idé at forberede telefonsamtalen grundigt, når du efterfølgende skal ringe til virksomheden. Det kan du gøre ved f.eks. at forberede nogle spørgsmål om virksomheden og den mulige stilling Du kan f.eks. skrive:  ”Jeg kontakter dig i slutningen af ugen for at aftale en uforpligtende samtale og et personligt møde.” ”En af de nærmeste dage vil jeg ringe til dig for at høre, om vi skal aftale tid for en samtale.” ”Jeg vil ringe dig op i løbet af denne uge for at høre, om min ansøgning har givet dig lyst til at hilse på mig.”