MST - CM MST 85 % CM 15 %.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

Forslag til aktiviteter til markering af anti-tobaksdagen WHO’s dag til bekæmpelse mod rygning 31. maj.
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Inddrag nu Kick-off møde
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
ADHD I PRAKSIS Aut. Cand psyk. Silas Charlotte Houlberg Tlf.:
Psykoedukation til unge i OPUS
ADHD - karakteristika Kroniske, vedvarende vanskeligheder i form af :
Temadag 16. august 2010 Projekt ”Sæt viden i bevægelse”
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
ÆNDRINGER I FØLELSER OG ADFÆRD VEJEN VIDERE
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Bipolar affektiv sindslidelse
Hvilke rusmidler appellerer til de unge?
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Ungebehandlingen Til unge med problematisk forbrug af hash og centralstimulerende stoffer.
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
SAMARBEJDE I PALLIATIV MEDICIN
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Cannabis og psykiske lidelser
3. N OVEMBER 2009 DØGNKONFERENCE, HORSENS. I NDHOLD Hash- og Kokainprojektet Grupperne Formål Målgruppe Tilgang Udvalgte resultater.
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Overordnet mål og formål med CABI- projekt (LUP): Fastholdelse, glidende bevægelser gennem systemer og samarbejde på tværs. At opnå mindst 60 % kommer.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Forstærkningssystemer i institutionsarbejdet V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
MÅL, PLANLÆGNING OG OPFØLGNING
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Psykoedukation til patienter med skizofreni
ØVELSE 1 (15 min.) Spørgsmål til gruppearbejde
Relation mentee/mentee`s forældre/mentor – bud på, hvordan mentee og forældre involveres, så de spiller en aktiv rolle i relationen og selv opsøger mentor.
Det Inddragende Netværksmøde
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Unges brug af stoffer i et multi-dimensionelt perspektiv
Håndtering af Sygefravær
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former for teknologiunderstøttelse ved etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Stress En folkesygdom?.
MULTISYSTEMISK TERAPI (MST)
MST og Misbrug.
MULTISYSTEMISK TERAPI (MST-SA)
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Akutplejefamilier i Københavns Kommune v. konsulent Lene Christiansen
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Hvordan påvirkes familien af en hjerneskade?
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende
Psykoedukation skizofreni
Patientundervisning 8. Session Bipolar lidelse Forebyggelsesplan ved depression.
Hvordan udnytte rammerne bedre for at forebygge og behandle medfødte rusmiddelskader hos børn? 16. marts 2015 Kirsten Mundt, projektleder Sundhedsstyrelsen.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Ikke medikamentelbehandling Undervisere:
 Historie / erfaring.  Miljø terapi  Arbejde i grupper.  Gruppedynamiker.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Præsentationens transcript:

MST - CM MST 85 % CM 15 %

Hvad er MST ? Multi Systemisk Terapi Evidensbaseret model Familiebaseret indsats Foregår i den unges miljø Rettet mod:

Unge mellem 12 og 17 år – med alvorlige adfærdsproblemer: Kriminalitet Stof- og alkoholmisbrug Alvorlige skoleforsømmelser Alvorlig fysisk og/eller verbal aggressiv adfærd I risiko for at blive anbragt uden for hjemmet Flytter hjem fra en anbringelse

FAMILIEN MST fokuserer på familier som nøglen til løsninger. Familier er fuldgyldige samarbejdspartnere - med fokus på familiemedlemmer som de varige forandringsagenter. At give op på familier – eller stemple dem som umotiverede eller havende ‘modstand’ er ikke en umiddelbar mulighed. Terapeuten har behandlingsansvaret – og ansvaret for at tilpasse behandlingen til den enkelte familie. Terapeuten arbejder fra 1. dag og gennem hele behandlings-forløbet aktivt med at engagere familiemedlemmer og vigtige nøglepersoner. The most important group that MST interacts with is the many families that receive the service. MST views families as the key to changing the youth’s behavior because they are the most influential system that the youth is a part of. MST will only work if we can effectively empower the youth’s caregivers with the knowledge, skills and resources to effectively raise their children without the need for ongoing formal support from agencies. MST assumes that families already do the very best they can given the resources, skills and knowledge they possess, so it serves no purpose to blame or criticize. Instead, MST seeks to determine why the family’s best efforts did not result in a competent, successful youth. MST evaluates the context of the family to better understand the challenges that prevented success. Interventions seek to overcome those challenges, allowing the parent or parent figure to successfully do their job. How we think affects what we do. The words we use communicate how we think. Words like “unmotivated” or “resistant” tend to blame the family member leading to reduced engagement in treatment. MST assumes that behavior makes sense and it is MST’s job to determine how a given behavior fits the situation (e.g., a parent not following through with an intervention may be due to a poorly constructed intervention). MST defines problems in solvable ways.

GRUNDANTAGELSER Børns adfærd er væsentligt påvirket af deres familier, venner og fællesskaber – og vice versa. Familier er nøglen til succes Omsorgsgivere/forældre ønsker det bedste for deres børn. Familier kan opnå succes – og klare problemerne. Forandring kan opstå hurtigt Professionelle behandlingsudbydere bør være ansvarlige for at opnå behandlingsmål. Videnskab/forskning tilbyder værdifuld guidance. Slide is assumed to be self explanatory – see your MST coach if you need help determining what to say here.

Hvordan foregår MST (+ CM)? MST-terapeuten arbejder med 3-5 familier ad gangen Behandlingen er intensiv og kortvarig. Et MST (+CM)-team er tilgængelig 24 timer i døgnet hele året. Behandlingen foregår i den unges nærmiljø (hjem) Behandlingen involverer systemerne omkring den unge og familien. Teamet får ugentlig vejledning og konsultation Metode trofasthed (Therapist Adherence Measurement) Kvartalsmøder - kurser

Terapeutiske redskaber - generelle for MST og CM Systemisk Familieterapi: Strategisk og Strukturelt Forældrestil – psykoedukation, rollespil, kognitiv terapi. Kognitiv terapi eks. konflikthåndtering, depression m.m. Kognitiv adfærdsterapi (KAT) Kommunikationstræning - rollespil Strukturer, skemaer, social træning m.m. Parterapi: samarbejde & fællesskab Psykoedukation bl.a. v/ ADHD ”What Ever It Takes!

Terapeutiske redskaber cm FAMILIEORIENTEREDE SESSIONER: - UNG, FORÆLDRE, TERAPEUT (+ evt. andre familiemedlemmer/netværk) KONTRAKT KOMMUNIKATION : FORÆLDREHOLDNING OG -ADFÆRD ABC – VURDERING (UDLØSER-ADFÆRD -KONSEKVENSER) VENNERELATIONER FORDELE/ULEMPER (KORT/LANG SIGT) STRATEGIER TIL AT AFSLÅ STOFFER FAMILIESTYRINGSPLANLÆGNING : FORÆLDREADFÆRD + FAMILIESAMARBEJDE (PROBLEMLØSNING). SELVSTYRINGSPLANLÆGNING – OMARRANGERE MILJØET BELØNNINGSSYSTEM / PRIVILEGIER DRUG-TEST FAMILIE VEDLIGEHOLDELSESPLANER AFSLUTNINGSPLANER – HVIS …… SÅ …….

Vurdering af fremskridt og barrierer for interventionens MST Analytisk Proces Henvisende adfærd Ønsket resultat fra familie og andre nøglepersoner Overordnede mål MST forståelse af sammenhænge „FIT“ Re-evaluere Prioritere Vurdering af fremskridt og barrierer for interventionens effektivitet Delmål Måle Handle Gennemføre intervention Tilrettelæggelse intervention

Niclas 17 år

Genogram 45 42 42 40 19 17 17 9 17 15

Henvisende adfærd Massiv misbrug af hash: Ryger hash dagligt, har røget siden 12 års alderen. Fysisk aggression: Kastet med ting i hjemmet, smadret indbo og har slået sin tvillingebror 3 gange. Verbal aggressiv hjemme: Der er daglige episoder med verbal aggression mod søskende, stedfar og mor. Kalder dem nedværdigende navne. Ingen skolegang: Ingen skolegang i to år. Hjemtagelse fra anbringelse: afrusning i 3 uger samt anbringelse i 3 måneder. Dårlige venner: Har ingen prosociale venner. Niclas’ vennekreds består af kriminelle og misbrugende unge.

MST Misbrugsbehandling Analyseredskab – FIT Kommunikation Systemisk arbejde, tovholder Forældre monitorering Psykoedukation Familiebaserede interventioner Vedligeholdelsesplan Kontrakt Familieorienterede sessioner Kommunikation - forældreadfærd ABC vurdering (udløser-adfærd-konsekvens) Belønningssystem/ Privilegier Drug-test Strategier til at afstå stoffer Familiestyrings-planlægning

Belønning / MVP Liste over Niclas’ belønninger / privilegier for rene urinprøver Belønning/privilegium koster x-box 6 rene test Spil til x box Bukser MVP En flextime = Niclas kan ringe og aftale at komme en time senere hjem om ugen.

Konsekvens gode og dårlige ABC vurdering udløser adfærd Konsekvens gode og dårlige Skænderi med køresten efter indtagelse af alkohol Jeg tænker ”fuck det” og ryger De tilbyder en joint der er på vej rundt. Går hen til venner der ryger hash og fortæller hvad der er sket. Ingen belønning Jeg får dårlig samvittighed og ved at jeg har svigtet min mor Jeg bliver ligeglad med skænderiet og kæresten.

FIT: Niclas ryger hash Ingen skolegang Ingen fritidsinteresser Ingen oplevelse af succes Manglende viden om ADHD Selvmedici-nering Hashrygende venner Ikke aktiv del af familie Ikke medicineret for ADHD Manglende monitorering Social samhørighed med andre hashrygere.

FIT: Niclas er stoppet med at ryge hash Niclas ryger ikke hash Skole med afsluttende eksamen Arbejde ved Skatepro Planer til at afstå stoffer Struktur hjemme i forhold til ADHD Medicineret for ADHD Omsorg for og fra familien Aktiv del af familie, viden om ADHD Afvænning Ros og ændret kommunikation Støtte fra Turbo

Handleplan/sikkerhedsplan Hvis Så Niclas begynder at vise tegn på at han ryger hash Kommer ikke op om morgenen Vil ikke i skole Virker fraværende og vil ikke kigge mor i øjnene Røde øjne eller anderledes adfærd Snak med Niclas og del din bekymring Hvis snakken tyder på brug af hash Begynd at teste Niclas igen Inden test aftal med Niclas At test er for at hjælpe ham At hvis den er ren får han…. Aftal hvornår den næste test skal tages (ikke præcis tidspunkt) Hvis test er positiv Brug ABC analyse og planlæg intervention. Kontakt Turbo og aftal samarbejde omkring hashproblematikken.

Professionelle Samarbejdspartnere Familien/ MST Skolen Psykiatri Klub Arbejde/ praktik Special-bistand Anbringel-ses sted Turbo MST’s formål er at få alle til at skabe forandring på samme tid. Ved opstart at få fat i alle – skemaer Nogle i syntes mangler ?

Mere info: - www.mst.foundry.aarhuskommune.dk - www.mst-danmark.dk/mst-cm - eller ring til Leif Møller: tlf. 5157 6100 eller Randi Nørup tlf. 5157 6101

TAK FOR OPMÆRKSOMHEDEN