Konfliktmægling Lars Kristensen EUR ING, Projektleder

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fordybelsesdag med fokus på konflikter
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Workshop almene boligdage
Haslebo, relationer i organisationer kap. 14/15
Social kreativitet 10 billeder Dømmekraft Midtens fylde Balancegang
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Psykosocialt arbejde med ”umotiverede” unge
Møde med retsmæglere 7. Februar 2011 Ph.d.-projekt Retsmægling: Et alternativ til traditionel domstolsbehandling af konflikter? Konfliktmægling i Danmark.
Ledelse i Praksis – 4. aften
Samarbejde med brugerne – konflikthåndtering og den gode relation Træf om Mening i arbejdet 2011 Julie Gredal og Ida Bering 13. Januar 2011.
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
En konflikthåndterende kultur
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Oplæg om konflikthåndtering
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Indsats i forbindelse med en alvorlig akut hændelse
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
NOEA/Aalborg Universitet
HVORDAN SKABER VI EN GOD TRIVSEL MOBNING – VI KAN OGSÅ OPDRAGE TIL FÆLLESSKAB Tine Guldager Lang.
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Velkommen Ledelse i praksis (AU)
Per Gravgaard Hansen Per Gravgaard Hansen Faglig sekretær Søfartens Ledere Forhandlingsteknik samarbejde og gode råd.
Procesværktøjer.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Søren Viemose Konflikter i hverdagen Forhandling i samarbejde
Definitionen på en konflikt
Vejlederens kommunikation
Stress & konflikt November 2012 Stress –og konfliktforståelse Psykolog
Konfliktløsning på den professionelle måde
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Skole- og dagtilbudsafdelingen Systemisk anerkendende praksis - Vi er godt på vej! Vejlederuddannelsen Introdag.
Mødet med kursisten - motivation og barrierer 24. Februar 2014.
DCUM Oprettet 2002 – indskrevet i lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø fra 2001 Sikre og udvikle et godt undervisningsmiljø gennem videnindsamling,
Konflikthåndtering – sammen med brugerne
Konflikthåndtering.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Ledelse og kollega-adfærd
Relationelle Kompetencer
Center for Konfliktløsning. En socialøkonomisk virksomhed Formålet fremme fredelig konfliktløsning uddanne i konflikthåndtering uddanne mæglere bidrage.
Refleksion før kurset Skal du i gang med et projekt?
Projektmentor Lars Kristensen Bygningsingeniør EUR. ING, Projektleder, Konfliktmægler Udarbejdet af Lars Kristensen.
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
Tak for invitationen Christina sylvest Projektleder i
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
HVAD ER EN KONFLIKT ? Center for Konfliktløsning:
Konflikthåndterende kultur på SOSU-Silkeborg. Educating Tommorrow´s Professionals Konflikt - definition En konflikt er: En uoverensstemmelse, der indebær.
Konflikthåndtering og hensigtsmæssig adfærd Ililissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Mentor -Mentee Om udsatte unge på efterskoler. Mentor Ulrik Svanholm Pædagog 12 år som SSP konsulent i Hørsholm Kommune 1 år som Projektleder i Projekt.
Brug konflikten Konflikthåndtering i skolen. Programoversigt Intro Konflikter er en social realitet I de gode gamle dage Det vi ser efter Giv konflikten.
Konflikter Forstå betydningen af at arbejde med konflikthåndtering Læringsmål: -Du skal kunne fortælle om de forskellige trin i konflikttrappen. -Du skal.
At tænke i spørgsmål At tænke i spørgsmål er et system af værktøjer til at transformere tænkning, handling og resultater gennem en dygtig anvendelse af.
Konflikter og kommunikation
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Kommunikation - trykstil
Redskaber og overvejelser
“Salige er de, som stifter fred, for de skal kaldes Guds børn.”
Kan man få indflydelse på en lov?
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Professionel udvikling i det nye bibliotek
Hvordan motiverer vi de unge?
Præsentationens transcript:

Konfliktmægling Lars Kristensen EUR ING, Projektleder Konflikthåndtering Konflikthåndtering Konflikthåndtering Konflikthåndtering 23.05.2013 23.05.2013 23.05.2013 23.05.2013 Konfliktmægling Lars Kristensen EUR ING, Projektleder Medlem af Center for Konfliktløsning Mindfulness tree Hvis der er tid kan vi gennemgå de forskellige elementer i denne brainstorm om mindfulness http://www.mindfulness-denmark.dk Lars Kristensen Lars Kristensen Lars Kristensen Lars Kristensen 1 1 1

Konflikt Det kan være grimt Konflikthåndtering Konflikthåndtering 23.05.2013 23.05.2013 23.05.2013 23.05.2013 Konflikt Det kan være grimt Lars Kristensen Lars Kristensen Lars Kristensen Lars Kristensen 2 2 2

Konflikthåndtering Konflikthåndtering Konflikthåndtering 23.05.2013 23.05.2013 23.05.2013 Kierkegaard At man, naar det i Sandhed skal lykkes En at føre et Menneske hen til et bestemt Sted, først og fremmest maa passe paa at finde ham der, hvor  han er, og begynde der. Dette er Hemmeligheden i al Hjælpekunst. Enhver, der ikke kan det, han er selv i en Indbildning, naar han mener at kunne hjælpe en Anden. For i Sandhed at kunne hjælpe en Anden, maa jeg forstaae mere end han – men dog vel først og fremmest forstaae det, han forstaaer. Naar jeg ikke gjør det, saa hjælper min Mere-Forstaaen ham slet ikke. Vil jeg alligevel gjøre min Mere-Forstaaen gjældende, saa er det, fordi jeg er forfængelig eller stolt, saa jeg i Grunden istedetfor at gavne ham egentligen vil beundres af ham. Men al sand Hjælpen begynder med en Ydmygelse; Hjælperen maa først ydmyge sig under Den, han vil hjælpe, og herved forstaae, at det at hjælpe er ikke det at herske, men det at tjene, at det at hjælpe ikke er at være den Herskesygeste men den Taalmodigste, at det at hjælpe er Villighed til indtil videre at finde sig i at have Uret, og i ikke at forstaae hvad den Anden forstaaer. Mægler skal forstå mere end den anden part, men i hvert fald forstå det han forstår. Min merforståelse hjælper ikke, og påvirker alene min egen forfængelighed og ønske om at blive beundret. Hjælpe er ikke at herske, men at finde sig i at have uret, og i ikke at forstå, det den anden fortstår. Overskriften for Andet Afsnit, Capitel I, A, §2 i Synspunktet for min Forfatter-Virksomhed. En ligefrem Meddelelse, Rapport til Historien, C.A. Reitzels Forlag, 1859. Lars Kristensen Lars Kristensen Lars Kristensen 3 3

Indhold Definitioner Konflikthåndtering Konflikttrappe Konfliktløsning 23.05.2013 23.05.2013 23.05.2013 23.05.2013 Indhold Definitioner Konflikthåndtering Konflikttrappe Konfliktløsning Kommunikation Retfærdighed Forhåbentligt vil I få noget at reflektere over i slutningen af foredraget. Lars Kristensen Lars Kristensen Lars Kristensen Lars Kristensen 4 4 4

Konflikthåndtering Konflikthåndtering Konflikthåndtering Konflikthåndtering 23.05.2013 23.05.2013 23.05.2013 23.05.2013 Baggrund Vibeke Vinnesløv er prof., dr. jur. og institutleder i konfliktmægling Kronik: Jurister skal give konflikten tilbage Mie Marcussen er jurist, konfliktmægler og formand for Center for konfliktløsning Nye paradigme forbedrer relationer uden taber og vinder Center for konfliktløsning Under havet mødes alle øer www.konfliktloesning.dk Ny paradigme er også kaldt de refleksive model Center for Konfliktløsning blev stiftet af Else Hammerich i 1994 som en forening, der arbejder for at fremme fredelig konfliktløsning. Begyndelsen af 90’erne var for mange mennesker præget af optimisme og håb. Muren var faldet og den kolde krig ophørt. Nu kunne samarbejde og dialog afløse militær afskrækkelse og krigsførelse. Det var en tid, hvor mange centre som vores opstod rundt omkring i verden. Alle vegne var formålet mere eller mindre det samme: Man ville udbrede kendskabet til fredelig konfliktløsning som alternativ til voldelig magtanvendelse. Mie Marcussen har en baggrund som hardcore erhvervsjurist med tidligere ansættelse i dansk industri og mere en 500 mæglingssager bag sig. Siden 2007 har nu arbejdet med mediation og mægling som selvstændig konsulent. Lars Kristensen Lars Kristensen Lars Kristensen Lars Kristensen 5 5 5

Konflikthåndtering Konflikthåndtering Konflikthåndtering 23.05.2013 23.05.2013 23.05.2013 Hvad er en konflikt En konflikt er en uoverensstemmelse mellem to eller flere parter, der skaber spændinger i den enkelte Uoverensstemmelse Spændinger Handler om sagen Uenighed bliver Enighed via Forhandling Gør noget ved relationen Mistillid bliver Tillid via Dialog Lars Kristensen Lars Kristensen Lars Kristensen 6 6 6

Konflikthåndtering Parterne vælger mediation eller mægling. 23.05.2013 23.05.2013 23.05.2013 23.05.2013 Konflikthåndtering Parterne vælger mediation eller mægling. Ingen myndighed til at træffe afgørelser Senere voldgift eller civilret ikke udelukket Mediator er alene forhandlingsleder og hjælper parterne til at nå en løsning Mægler kan fremkomme med forligsforslag Mediation og mægling er reguleret i lov om voldgift Mediation er velegnet til sociale sager hvor parterne skal have ejerskab til aftalen Mægling er egnet til erhvervsfolk med ønske om en rimelig løsning for begge parter Lars Kristensen Lars Kristensen Lars Kristensen Lars Kristensen 7 7 7

Konflikthåndtering Konflikthåndtering Konflikthåndtering 23.05.2013 23.05.2013 23.05.2013 Konfliktmægling En frivillig og fortrolig konfliktløsningsmetode, hvor en eller flere upartiske personer, hjælper parterne med at forhandle sig frem til en, for dem tilfredsstillende løsning, gennem en struktureret proces. Mægler sætter rammer og leder mæglingen, men træffer ingen afgørelse i sagen. Mægler kan fremsætte forslag til en forhandlingsløsning Reference til Center for Konfliktløsning Lars Kristensen Lars Kristensen Lars Kristensen 8 8 8

Konflikthåndtering Konflikthåndtering Konflikthåndtering 23.05.2013 23.05.2013 23.05.2013 Refleksive model At konflikter er livsvilkår. Konflikter er hverken gode eller dårlige. Hvorvidt de er konstruktive eller destruktive afhænger af måden de bliver mødt på, en tillid til, at parterne bedst ved, hvad der er godt for dem. Dvs. at de ses som eksperter på deres eget liv, en tillid til, at det er muligt at nå frem til gensidigt tilfredsstillende løsninger, hvis parterne vil, at dialog er ønskelig i enhver konflikt, an accept af, at der er flere virkeligheder, anerkendelse af, at der er en sammenhæng mellem individualitet og relation. Den traditionelle model bygger på et juridisk grundsynspunkt baseret på at konflikter er forstyrrende og kan løses ved hjælp af en kendelse efter partshøring. Ny paradigme er baseret på den refleksive model. Andre modeller: Aftalefokuseret. Behov og interesser. Seperate møder Kognitiv. Ikke følelsesmæssigt, hypoteser Transformativ. Situationer. Anerkendelse og empowerment Narrativ. Dekonstruktion af historie, meningsskabelse Reference til Center for Konfliktløsning Lars Kristensen Lars Kristensen Lars Kristensen 9 9

Konflikter er! 7 Sameksistens ophører 6 Dehumanisering Konflikthåndtering Konflikthåndtering Konflikthåndtering Konflikthåndtering 23.05.2013 23.05.2013 23.05.2013 23.05.2013 Konflikter er! 7 Sameksistens ophører 6 Dehumanisering 5 Allierede søges 4 De døves dialog 3 Problemet vokser 2 Personificering 1 Uenighed. Bold/ mand 7 Polarisering kan også føre til det der er værre end flugt 6 Parterne går efter at skade hinanden mest muligt uanset konsekvenserne 5 Problemet er sort hvidt. Er du med mig eller mod mig 4 Parterne opgiver at tale sammen 3 Historiske og andre sammenhænge (uden sammenhæng) inddrages 2 Parterne tillægger hinanden handlinger. Du anvendes i stedet for jeg 1 Uenigheden kan stadig bilægges, hvis parterne går efter bolden i stedet for manden Udviklet i Nordirland og visualiseret i samarbejde med Center for Konfliktløsning Lars Kristensen Lars Kristensen Lars Kristensen Lars Kristensen 10 10 10

Konfliktmægling i praksis Konflikthåndtering Konflikthåndtering Konflikthåndtering Konflikthåndtering 23.05.2013 23.05.2013 23.05.2013 23.05.2013 Konfliktmægling i praksis Åbning Redegørelse og dialog Problemfelter Løsningsmuligheder Aftalen Aftalen checkes Mægler sørger for at rummet og omgivelser er behagelige. Velkomst, hygge, smalltalk, Fortrolig atmosfære, tillidsopbygning. Kortvarigt. Søg efter fælles interesser hos parterne Tidskrævende. Accepter tavshed og refleksion, Parterne fremlægger hvert sit synspunkt. Mægler er tilstede. Lytter aktivt, kosmetisk og strategisk. Mægler opsummerer, sætter ord på følelser og fastlægger forhandlingsoplæg. Vi er fremme ved problemets kerne. Oplistning og evt pause Brainstorm Lineær tænkning Sikres enighed om aftalen og noteres Mægler kontrollerer om det er muligt for parterne at overholde aftalen, praktisk og juridisk. Symbolsk underskrift eller håndslag, ceremoni fejring af ejerskabet til aftalen. Søren Juul RUC har skrevet flere publikationer om anerkendelse 11 11 Udviklet i samarbejde med Center for Konfliktløsning Lars Kristensen Lars Kristensen Lars Kristensen Lars Kristensen 11 11 11

Konflikthåndtering Konflikthåndtering Konflikthåndtering Konflikthåndtering 23.05.2013 23.05.2013 23.05.2013 23.05.2013 Kommunikation Morten Ingemann's karakteristiske streg og indirekte reklame for ham Lars Kristensen Lars Kristensen Lars Kristensen Lars Kristensen 12 12 12

Konflikthåndtering Konflikthåndtering Konflikthåndtering 23.05.2013 23.05.2013 23.05.2013 Kommunikation Trykstil foreslå argumentere vurdere presse Trækstil lytte og spørge åbne sig skabe visioner Når man - forslår, ideer og anbefalinger - PBH gerne ubegrundede - bedømmer den anden - tilbyder belønning eller truer Når man - hører det der bliver sagt - åbner sig og erkender fejl - beskriver muligheder, perspektiver og formulerer fælles ønsker og forhåbninger PBH: Der skal være belæg for en påstand og hjemmel i virkeligheden Lyttestile: aktiv- kosmetisk- strategisk Jeg har to øjne til synssansen to ører til høresansen to næsebor til lugtesans en smagssans følesans måske en 6. sans men kun én mund Kilde: Dansk Kommunikationsforening Lars Kristensen Lars Kristensen Lars Kristensen 13 13 13

Cirkulær eskaleringsproces Konflikthåndtering Konflikthåndtering Konflikthåndtering 23.05.2013 23.05.2013 23.05.2013 Cirkulær eskaleringsproces Part A Part B Øget intensitet udtrykt I konfronterende adfærd Psykologisk reaktion Øget intensitet udtrykt I konfronterende adfærd Ret indlysende men alligevel væsentlig at medtage her. Vi ved alle at det medfører en forsvarsposition hos os når vi bliver presset op i et uønsket hjørne Psykologisk reaktion Jeffrey Zachary Rubin, Dean Garner Pruitt, Sung H. Kim Lars Kristensen Lars Kristensen Lars Kristensen 14 14

Sproget Nedtrappende Optrappende Du-formen Afbryde den anden Konflikthåndtering Konflikthåndtering Konflikthåndtering 23.05.2013 23.05.2013 23.05.2013 Sproget Nedtrappende Optrappende Du-formen Afbryde den anden Ledende spørgsmål Bebrejdelser Inddrage fortid Personorienteret Kun se problemer og blokeringer negative ord som ikke Jeg-formen Lyttende Interesseret Åbne spørgsmål Udtrykke ønske Konkret Focus på nutid Sagen i focus Se muligheder Når budskabet skal igennem Kropssproget betyder 55%, Stemmeføring 38% og ordene kun 7% Lars Kristensen Lars Kristensen Lars Kristensen 15 15 15

Dialog eller debat Dialog Debat eller diskussion Konflikthåndtering Konflikthåndtering Konflikthåndtering 23.05.2013 23.05.2013 23.05.2013 Dialog eller debat Dialog Debat eller diskussion Jeg lytter for at forstå Nysgerrig og åben Kritisk til begge parter Vore holdninger undersøges Vi kan lære af hinanden Dele kompetencer og erfaring Vi laver en fælles undersøgelse Trygt undersøgelsesrum Vove en ny fælles løsning Sammen er vi klogere Jeg overbeviser og argumenterer Jeg behøver ikke at blive klogere Jeg har de rigtige svar Jeg viser dig at du tager fejl Jeg lytter for at finde fejl Jeg truer, hvis nødvendigt Mine holdninger er sandheden Jeg forsvarer mine synspunkter Holde kortene til kroppen Ligeglad med hvordan du har det Dialog betyder gennem ordet Meningsudveksling mellem ligeværdige parter med respekt for hinanden Care- Share- Dare Debat kommer af at battle (slås) For parterne drejer det sig om at få ret eller den anden få uret ved overbevisning og irritation Discus betyder magt Lars Kristensen Lars Kristensen Lars Kristensen 16 16 16

Konflikthåndtering Konflikthåndtering Konflikthåndtering 23.05.2013 23.05.2013 23.05.2013 Girafsprog Iagttagelse - jeg beskriver det, der er sket - beskrivende, konkret- det, vi begge kan nikke til Følelser - jeg fortæller om den følelse, jeg får Behov - jeg fortæller, hvad jeg har brug for Anmodning - jeg beder om en konkret handling Du kom for sent til mødet i dag Jeg bliver ked af når du kommer for sent og det forstyrrer mig i mødet Jeg har brug for at du kommer til tiden Jeg vil bede dig om at komme til tiden i fremtiden Modsat giraffen er ulven, som i sit sprog angriber og anklager den anden. De fire tilsvarende punkter for ulvesprog er: Trin 1: Man iagttager ikke, men vurderer, dømmer og anklager.
 Trin 2: Man reagerer umiddelbart på sine følelser, og forholder sig ikke kritisk til dem.
 Trin 3: Man ser ikke et behov, men beskylder og bebrejder.
 Trin 4: Man beder ikke, men stiller krav og beordrer. Inden for andre grene af kommunikationspsykologien arbejdes tilsvarende med uglesprog, rævesprog, løvesprog osv. udviklet af den amerikanske psykolog Marshall Rosenberg Lars Kristensen Lars Kristensen Lars Kristensen 17 17 17

Tillid Uenighed Destruktive konflikter Konstruktive konflikter Konflikthåndtering Konflikthåndtering Konflikthåndtering 23.05.2013 23.05.2013 23.05.2013 Tillid Uenighed Destruktive konflikter Konstruktive konflikter (Innovation) Enighed Stagnation (Ingen udvikling) Mistillid Tillid Løgstrup blev for alvor kendt med værket Den etiske fordring fra 1956. Opgaven han sætter sig, er rent humant at bestemme den opfattelse af, hvad det kommer an på i vort liv med og mod hinanden, som er indeholdt i Jesu forkyndelse, thi tro uden forståelse er ikke tro, men tvang. Gennem en analyse af det mellemmenneskelige forhold argumenterer Løgstrup for, at tilliden er primær i forhold til mistilliden og gør sig gældende i al kommunikation. I tilliden udleverer man mere eller mindre af sig selv. Det er en kendsgerning, og af den giver sig en fordring om at tage vare på det af det andet menneskes liv, man har i sin hånd. Alternativet: at ødelægge den andens liv er ikke en ægte mulighed, så overgangen fra kendsgerning til fordring sker umiddelbart. Fordringen er tavs i den forstand, at den ikke foreskriver bestemte handlinger; hvad der er det rette at gøre, må den enkelte selv med hjælp af fantasi, indlevelse og forståelse finde frem til. Der gives ikke en kristelig etik, særlige kristeligt begrundede normer eller handlinger. Fordringen er radikal i betydningen ensidig: den udelukker gensidighed, fordi fordringens livsforståelse er, at livet med alt hvad det indebærer, er skænket den enkelte. Begrundelsen af denne skabelsesfilosofiske forudsætning finder man først i de to sidste bind af Metafysik 1 – 4, der delvis udkom posthumt. Fra og med Opgør med Kierkegaard (1968) udvider Løgstrup sit etiske synspunkt med de suveræne eller spontane livsytringer. Det er fænomener som kærlighed, barmhjertighed, tillid og talens åbenhed; de er muligheder givet med livet selv; de bærer alt samvær mellem mennesker, og i overgivelsen til dem er vi frie og os selv. Selvrealisering er ikke, som Kierkegaard mente, resultat af et valg, men sker spontant. Udebliver den suveræne livsytring, stilles vi under den etiske fordring om at handle, som vi ville have gjort, hvis livsytringen havde indfundet sig. Moral består i at levere erstatningsmotiver til erstatningshandlinger. Modstykket til de gode livsytringer er de kredsende ytringer såsom mistillid, misundelse, jalousi, forurettelse og had. I dem kredser jeget ondt om sig selv og sin selvhævdelse. Kilde: Dansk Kommunikationsforening Lars Kristensen Lars Kristensen Lars Kristensen 18 18 18

Flere sandheder Synsbedrag Konflikthåndtering Konflikthåndtering 23.05.2013 23.05.2013 23.05.2013 Flere sandheder Synsbedrag http://www.panchulo.com.ar/ilusiones/ilusiones_6/ilusiones_6.html Lars Kristensen Lars Kristensen Lars Kristensen 19 19

Tilfredshed Kathryn Schulz: On being wrong Konflikthåndtering Konflikthåndtering Konflikthåndtering Konflikthåndtering 23.05.2013 23.05.2013 23.05.2013 23.05.2013 Tilfredshed Kathryn Schulz: On being wrong Barry Schwartz: The paradox of choice Chip Conley: Measuring what makes life worthwhile Aristoteles: jeg fejler derfor er jeg Kathryn Schulz is a journalist, author, and public speaker with a credible (if not necessarily enviable) claim to being the world's leading wrongologist.  Her freelance writing has appeared in the New York Times Magazine, Rolling Stone, TIME Magazine, the Boston Globe, the "Freakonomics" blog of The New York Times, The Nation, Foreign Policy, and the New York Times Book Review, among other publications. She is the former editor of the online environmental magazine Grist, and a former reporter and editor for The Santiago Times, of Santiago, Chile, where she covered environmental, labor, and human rights issues. She was a 2004 recipient of the Pew Fellowship in International Journalism (now the International Reporting Project), and has reported from throughout Central and South America, Japan, and, most recently, the Middle East. A graduate of Brown University and a former Ohioan, Oregonian and Brooklynite, she currently lives in New York's Hudson Valley. Barry is psychologist. In his 2004 book The Paradox ofChoice , Barry Schwartz tackles one of the great mysteries of modern life: Why is it that societies of great abundance — where individuals are offered more freedom and choice (personal, professional, material) than ever before — are now witnessing a near-epidemic of depression? Conventional wisdom tells us that greater choice is for the greater good, but Schwartz argues the opposite: He makes a compelling case that the abundance of choice in today's western world is actually making us miserable. Conley is a hotelowner and has written three books, including his most recent, PEAK: How Great Companies Get Their Mojo from Maslow, and is at work on two new ones, Emotional Equations and PEAK Leadership. He consults widely on transformative enterprises, corporate social responsibility and creative business development. He traveled to Bhutan last year to study its Gross National Happiness index, the country's unique method of measuring success and its citizens' quality of life Lars Kristensen Lars Kristensen Lars Kristensen Lars Kristensen 20 20 20

Lykke Matthieu Richard, Biokemiker og Buddistisk munk Konflikthåndtering Konflikthåndtering Konflikthåndtering Konflikthåndtering 23.05.2013 23.05.2013 23.05.2013 23.05.2013 Lykke Matthieu Richard, Biokemiker og Buddistisk munk Matthieu Richard, Biokemiker og Buddistisk munk Deltog i forsøg på universitetet i California og gennemgik scanner for at konstatere hjerneaktivitet. Aktivitet i højre pandelap viser utilfredshed. Venstre pandelap, glæde Gennemsnittet er på 1,0 Matthieu er på -0,45 www.lykkeforskning.dk Lykke er genetisk bestemt. Halvtomt/halvfyldt Lykken er relativ. Rige og fattige Lykken er psykologisk. Tandlægen slutter med mild smerte Lars Kristensen Lars Kristensen Lars Kristensen Lars Kristensen 21 21 21