Når de skal gøre det bedre? Kan vi gøre det bedre? Erfaringer fra fysik på Nærum Gymnasium Eva Danielsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Portfolioeksamen Studieområde 2
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Progression i samfundsfag
Kvalitet i Skriftlighed  Oversigt over workshop  Erfaringer med netværkssamarbejde  Materialeindsamling  5 forslag til forbedring  Arbejdsgrupper.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Grundlæggende IT, niveau G
De sidste undervisningstimer
- og problemformulering
Geografi BeskriveJorden. Geografi SamfundsfagFysikGeologiBiologiMatematikKemiHistorie.
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
MUNDTLIG FREMSTILLING
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Videnskabsteori og faglige metoder
Velkommen! HD 1. del – IT og økonomi. Dagsorden/emner, der skal diskuteres Fagets historie og vision Hvem er hvem Fagets regler Eksamen Fagets dele Andre.
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Synopsis VIP3/2012.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
SRP- opgaveformuleringen
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
INNOVATIONSFORUM # 3 VIDENSBEARBEJDNING EKSPERIMENTER OG METODER.
13. Eksamen Målgruppeanalyse
Opgavetyper og hjælp til informationssøgning, STX og HF
Videnskabsteori & metode
Skriftlighed er bundet til arbejdet med: Genrer Formidling Læsning
Fagdidaktisk kursus i biologi
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
Celle.
Naturfagsprøve Forældremøde 16. marts 2011.
FYSIK (STX) Carsten Claussen Februar 2008.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Celle. Arvemateriale Ukøn formering alkohol Det vil sige det handler om Dagligdags sprog Begyndende fagsprogfagsprog.
Erfaringer fra næsten 2 år med 2.w, NAG
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
SKABELON.
- En vigtig eksamen - Valg af fag - Valg af problem - Blanket - Pjece.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslevseminarium 2008 Hvad er et matematikprojekt i.flg. studieordningen I studieordningen for matematik på Haslev Seminarium.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
Brugerinddragelse i Kulturhusene af 80 medlemmer har besvaret undersøgelsen Vi ved ikke hvor repræsentative, de er (org.form m.m.) Der findes 3.
SRO SKRIV!.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Større skriftlig opgave i 2.hf
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Skriveperiode (synopsis)
Målgrupper, genrer & medier
Den naturvidenskabelige metode
Målgrupper, genrer & medier
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
Fysik og Astronomi Fysiklærerdag, AU 24. jan Titeldias.
Naturfag.
AT-eksamen 2018.
v. Heidi Funder, Lars Henriksen og Lasse Taagaard Jensen
Studieretningsprojektet
Infomøde om synteseopgaven
Studieområdet, htx (2017-udgave)
Velkommen til fagligt samspil
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
AT-eksamen 2019.
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Præsentationens transcript:

Når de skal gøre det bedre? Kan vi gøre det bedre? Erfaringer fra fysik på Nærum Gymnasium Eva Danielsen

Hvad gør vi på Nærum ? –Arbejde med den enkeltfaglige progression –Arbejde med kompetenceplanen Hvordan kunne man evt komme videre?

Arbejde med progression Afklaring af mål Afklaring af forudsætninger

Opgave fra ledelsen til faggrupperne Beskriv den gode skriftlige opgave Beskriv fagets progression

Typiske kompetencer i fysik – fra fagbeskrivelsen Modellering Analyse Eksperimentel Databehandling Perspektivering Kritisk læsning af medier Formidling

Typiske skriftlige opgaver i fysik Rapporter hvor resultater fra eksperimentelle forsøg beskrives og fortolkes. (Fysik A, B, C) Numeriske problemstillinger (Fysik opgaver), hvor der på baggrund af nogle oplysninger typisk skal findes værdier for en eller flere fysiske størrelser. (Fysik A, B, C) Formidlingsopgaver (Fysik A, B, C) Skriftligt oplæg om et fagligt emne, som baggrund for mundtlig fremlæggelse (Fysik C) Projektrapport (Fysik A, B)

Andre opgaver Begrebskort Disposition til eksamen Formidlingsopgaver i andre rammer –Solgryn pakke –Pjecer til sportsudøvere Synopsis til TV-program (AT-forløb)

Progression i modellerings- kompetencen (fysik) v =λ∙f f = 1000 Hz v = 343 m/s Find λ Opgaver hvor formler fra forskellige fagområder skal kombineres, selv finde manglende oplysninger i opslagsværker Progression i opgavernes kompleksitet og fra lukkede til åbne opgaver

Progression i den eksperimentelle kompetence Udføre og beskrive simple kvantitative og kvalitative eksperimenter Planlægge, udføre og beskrive eksperimenter ud fra en åben problemstilling Progression i overblik og selvstændighed og fra lukkede til åbne opgaver

Progression i kravene til besvarelsen Kun lidt kendskab til fejlkilder og måleusikkerhed Stigende vægt på analysen af fejlkilder med henblik på at diskutere modellers gyldighedsområde Progression i krav til besvarelsen

Hvad er vi gode til og hvor kan vi blive bedre i den enkeltfaglige progression? Vi er gode til progression i de klassiske skriftlige opgaver  Vi kan især blive bedre til : –at bruge andre former for skriftlighed –At bruge skriftlighed som ikke skal rettes

Krise i august – udfyldelse af studieplanen Regneark Den gode opgavebesvarelse Skriftlige opgavetyper Taksonomiske niveauer Tværfaglighed og transfer Videnskabelige metoder Faglig formidling Miraklet i oktober Næsten alle kompetencerne er valgt af mindst en lærer To af de tilbageværende kompetencer passer perfekt i et AT forløb En af kompetencerne forstår vi ikke – så den ryger tilbage til ledelsen

Vi mangler: Tid, Ro og Rammer workshop –udveksle ideer og arbejde fagdidaktisk. – arbejde med AT forløbene. Ingen! –Det samlede lærerkollegium er meget dygtigt! Hvilke yderligere kompetencer har lærerne brug for?