Kommunal risikoledelse - danske erfaringer i skandinavisk perspektiv

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Genvej til salg til kommuner? Offentlige private innovationsprojekter som adgang til det offentlige marked Juni 2014.
Advertisements

CSR-Review ®. CSR-Review® er et computer- program, som gør det nemt for alle virksomheder at skabe overblik, vurdere og evaluere alle deres aktiviteter.
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Breddeidrætsudvalgets betænkning •Foreningsidræt •Kommerciel idræt •Selvorganiseret idræt •Institutionsidræt •Offentlig idræt.
Vejledning i god offentlig risikoledelse. Forord ”Når der er behov for en vejledning, der sætter fokus på offentlige lederes evne til at håndtere usikkerhed,
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Arbejdsmiljøcertificering
1 Erfaringer med at indtænke handicapaspektet i sagsfremstillinger v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune.
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Kids n’ Tweens, Leg og læring
”Fokus på e-læring” mandag den 19. april 2004 Introduktion til EU-programmerne eTEN & e-Learning v/EU-konsulent Birgitte Brange, EuroCenter.
Visionsproces Fra ord til handling.
Date :31 1.
Arne Kvist Rønnest, Aktørernes ønsker til beslutningsgrundlaget - politikere - bureaukratier - offentligheden Arne Kvist Rønnest,
Tillid Temadag for AMIR
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
Fremtidens Borgerservice i Grønland Peter Schultz 9. marts 2010.
Udlicitering Hvorfor er det så svært? 12. juni 2008 Johs. Due.
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
IT- og Telestyrelsen Evaluering og Information på nettet.
Konkurrenceudsættelse – organisering, produktivitet, effekt FOPS arrangement , v. Henning Nilausen Indlægget kommer ind.
Kodeks for offentlig topledelse
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007.
Konsulenternes kompetencebehov i et forskerblik
Konference Indsats, udvikling og samarbejde på det sociale område.
Emballage og Transport 1 Fokus på logistik, transport og distribution Modul 2 Teknologisk Institut Emballage og Transport.
Seminar: Fastholdelse af seniorer
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Patienten i centrum for den bedste europæiske behandling Morten Freil Direktør
Standardiserings- organisationernes åbenhed OIO- komitémøde den 16. april 2008 Søren Klostergaard Pedersen It-arkitekturkontoret.
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
Etablering af partnerskaber på anbringelsesområdet En opdagelsesrejse.
Chefkonsulent Mads Ecklon
Udfordringer.
Rambøll Managements definition af it-governance
Logo Overordnede betragtninger om OPP -Og konkrete projekter i København v/Karen Mosbech ”OPP i virkeligheden” DFM Konference KØBENHAVNS KOMMUNE.
Strategikort for MEF Samfunds- værdi (eksempler)
Professor, dr. jur. Mette Hartlev
Hvis relationer er svaret… Hvorfor så relationer? Hvordan fokuseres på relationer? BCK 2015 Paneldebat 5. februar 2015.
PRIMO årskonference 7. juni 2007 Risikoledelse - en kommunal opgave Svend Tychsen, formand for redaktionsgruppen bag kommunal vejledning.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Offentlig privat partnerskab og Konkurrenceudsættelse af sundhedsydelser Erfaringer fra Sundhedssektoren.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Kommunalreformens kommunikationsmæssige udfordringer.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Velfærd – stat, marked og det civile samfund
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Lighed & ulighed Samfundsfag.
Implementering af strategi
Lederkonferencen 9. juni 2010
Risikoledelse i det offentlige Danmark Case: Håndtering af service-risici HOLSTEBRO KOMMUNE Hanne Rahbek Sekretariatschef, MPM Holstebro Kommune 7. Juni.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
Fællesoffentlig brugerstyring Brugerstyringssekretariatet i Økonomistyrelsen v/ Ellen Syberg.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar Budgettering og dimensionering af indsatsen for de forsikrede ledige i 2010.
Arne Kvist Rønnest, Aktørernes ønsker til beslutningsgrundlaget - politikere - bureaukratier - offentligheden Arne Kvist Rønnest,
SUF - gevinstrealisering
Business Breakfast 7. september 2017
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Det handler om eleverne
Handlingsplan 2015.
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Cost & Schedule risiko analyser (CSRA)
Præsentationens transcript:

Kommunal risikoledelse - danske erfaringer i skandinavisk perspektiv Risikoledelse i Frederiksberg Kommune 12. juni 2008 For information on applying this template onto existing presentations, refer to the notes on slide 2 of this presentation. The Input area of the Beam can be customized to reflect the content of the presentation. The Input area is an AutoShape with a picture fill. To change this, ensure you have the image you wish to use (ideally a .jpg or a .png file) in an accessible folder. The image should have a ratio of 1:1 to ensure it does not appear distorted. Acceptable images for importing into the Input area of the Beam are the three approved graphics (lines), and black and white photography or illustrations which follow the principles laid out on The Branding Zone. Color images should never be imported into this area. To create a thank you slide with a picture in the Input area of the Beam, duplicate this master slide and create a new master slide. If using the graphic on the title slide the same should be used on the thank you slide. If using a picture in the Input area of the Beam in the title slide, the same or different but related picture can be used on the thank you slide. Customize the Input area of the Beam as described below. Click on the View tab from the menu bar and select Master>Slide Master Right-click on the Input graphic and select Format AutoShape From the Fill menu, under the Color and Lines tab, click on the drop-down arrow next to Color and select the Fill Effects menu From the Picture tab, click on Select Picture. Navigate to the folder containing the image you wish to insert in the Input area. Highlight the image and tick the Lock picture aspect ratio box. Click on OK. You can now preview the image before continuing. If you are happy with how it looks, click Ok to continue. Otherwise, repeat the process until you are happy with your selected image To exit from Master View, click on View>Normal. The change you made to the Input graphic should now be visible on the title slide

Vurdering af Frederiksbergs Kommune risikoprofil Koblingen til de overordnede mål En fælles referenceramme på tværs af forvaltningerne It is possible to apply this template to exiting presentations. Have the latest presentation template open Click on the View tab and select Normal Delete all unwanted slides Click on the Insert tab from the menu bar and select Slides from Files Click on Browse. Navigate to the presentation you wish to update with the new template. Highlight the presentation and click Open Wait for the slides from the presentation to load and click on Insert All. Then click Close Check the inserted slides to ensure that the most appropriate master slide has been used on each slide To change the master applied to a slide select the slide you wish to apply a different master to then click on the Format tab from the menu bar and select Slide Design From the Used in This Presentation section choose the master you wish to apply to the slide and hover over it to reveal a drop-down arrow. Click on the arrow and select Apply to Selected Slides It is important to thoroughly check the presentation to ensure that no further formatting is needed.

Værdi for interessenterne Kritiske succesfaktorer Koblingen til de overordnede mål - Udgangspunktet for den kommunale risikostyring Værdi for interessenterne De kommunale mål Kritiske succesfaktorer Eksterne risici Interne risici Da risikostyringen skal være forretningsdrevet må udgangspunktet nødvendigvis være de forretningsmæssige mål Det er vigtigt at få beskrevet i hvilken sammenhæng den kommunale risikostyring skal ses, d.v.s. hvilke interessent behov skal der tages hensyn til, og i hvilken sammenhæng skal risikostyringen ses

Elementer i Frederiksberg kommunes hovedvision (2004) Forsyningssikkerhed Vægt på offentlig & privat samarbejde Rene nærmiljøer 95% af alle unge har gennemgået en ungdomsuddannelse Lav skat Levende bykvarterer Alle unge oplever at der er uddannelse og arbejde Valgfrihed offentlig vs. privat Korte ventetider på sygehuset Sundhedsmæssig service med høj kvalitet Kulturby Social tryghed God service Fleksible institutioner Fleksible institutioner Sikkert vejnet Redningsbered-skab er i top Ren og velholdt by Individuel service af høj kvalitet Stærkt omdømme

Hvilke risici er i fokus? - udgangspunkt Individuel service af høj kvalitet Værdi for interessenterne Kommunens mål Individuel rådgivning Service orienteret Hurtigt svar Få fejl Kritiske succesfaktorer Afhængighed af nøglemedarbejdere Eksterne risici Interne risici Lad os nu sige at virksomheden har lagt sig fast på den strategiske retning – så opstilles målene. Et mål kunne være at assurandør salg skal ned på 50% i 2007, salg via internet/call-center 20% i 2007 – men lad os have fokus på kunden. Mål Hvad skal vi være gode til? Hvad kan forhindre os eller hjælpe os med til at blive gode til disse ting? Hvor store gabs er der? Hvad skyldes det? Nødvendigt for at kunne fastlægge de funktionelle strategier. Utilstrækkelig viden Forkert adfærd Udbud af arbejdskraft (for kommunen)

Vurdering af Frederiksbergs Kommune risikoprofil Koblingen til de overordnede mål En fælles referenceramme på tværs af forvaltningerne It is possible to apply this template to exiting presentations. Have the latest presentation template open Click on the View tab and select Normal Delete all unwanted slides Click on the Insert tab from the menu bar and select Slides from Files Click on Browse. Navigate to the presentation you wish to update with the new template. Highlight the presentation and click Open Wait for the slides from the presentation to load and click on Insert All. Then click Close Check the inserted slides to ensure that the most appropriate master slide has been used on each slide To change the master applied to a slide select the slide you wish to apply a different master to then click on the Format tab from the menu bar and select Slide Design From the Used in This Presentation section choose the master you wish to apply to the slide and hover over it to reveal a drop-down arrow. Click on the arrow and select Apply to Selected Slides It is important to thoroughly check the presentation to ensure that no further formatting is needed.

En fælles referenceramme på tværs af forvaltningerne En identifikation af alle væsentlige risici som organisationen udsættes for er en omfattende proces, hvilket kræver en struktureret og systematisk fremgangsmåde. Dette sikres bl.a. ved: At etablere et fælles risikosprog (risikounivers), så det sikres, at der er en entydig beskrivelse og forståelse af de enkelte risici på tværs af organisationen At etablere fælles metoder, så det sikres, at risici identificeres (og vurderes) på en konsistent måde på tværs af organisationen

Risikosprog Risikokategori Definition Omfang Det eksterne Miljø Risici forbundet med omverdenen Udefrakommende usikkerheder som bl.a. påvirker kommunens funktionsdygtighed Operationel Risici forbundet med forvaltnings aktiviteter Indefrakommende usikkerheder som påvirker arten og måden hvorpå kommunen tilvejebringer og leverer sine ydelser Information Risici forbundet med information Usikkerhed omkring relevansen og pålideligheden af informationer som understøtter beslutningerne

Risikosprog – udvalgte elementer Eksterne Miljø Operationel Information Proces Borgerservice Produkt & Serviceudvikling Ledelse Medarbejdere Planlægning og udvikling Fysiske aktiver IT-systemer Juridiske forhold Ansvar Kontrakter Samfundsansvar Finanser Samfundsøkonomiske forhold Politiske forhold Økonomiske forhold Sociale forhold Teknologiske forhold Force Majeure Interessenter Leverandører Andre forvaltningsenheder Borgere, virksomheder m.fl. Omverden Relationer Kommunikation Sikkerhed Ledelsesinformation Videnstyring

Fælles metode - Definition af risikosandsynlighed og -konsekvens Point Effekt Beskrivelse 5 Store mærkbare konsekvenser National mediestorm Offentlig mistillid til organisationen Længerevarende nedbrud af forretningskritisk infrastruktur Kritisk projekt fejler Afvigelse fra budget på >20% 4 Betydelig Væsentlig kritik i nationale medier Væsentlig påvirkning af målopfyldelsen på flere områder Betydelig forstyrrelse af infrastrukturen Afvigelse fra budget på >10% men <20% 3 Mærkbar Øget offentlig bevågenhed Service uregelmæssigheder Væsentlige projektafvigelser (tid/kvalitet/budget) 2 Mindre væsentlig Ikke væsentlig effekt på kommunens evne til at nå sine mål 1 Uvæsentlig Ubetydelig effekt

Umiddelbart resultat af risikovurdering - Risikoskema og -liste

Endelig risikoprofil Ejerskab defineret Fokus for handlingsplan: Medarbejderfastholdelse og – rekruttering på vitale områder Afhængighed af nøglemedarbejdere (hvor det blev besluttet at kortlægge nøglemedarbejderne) Mangler i mediehåndteringen og public relations

Afslutning Tag udgangspunkt i de overordnede mål Struktureret og systematisk tilgang nødvendig Fælles sprog (risikounivers) Fælles metoder Involvér alle niveauer i organisationen Evolution snarere end revolution Der kræves lederskab og topledelsen skal tage ansvar for processen Skab og kommuniker tidlige successer Anvend eksisterende værktøjer for projekt- og forandringsledelse i.f.m. implementering

Kontakt Henrik Holmark Mobil: +45 5158 2937 Direkte: +45 3587 2937 E-mail: henrik.holmark@dk.ey.com Oplysningerne om udvikling i krav skal gå tilbage til det regnskabsår, hvor det første væsentlige krav opstod, som stadig indebærer usikkerhed, for så vidt angår størrelse og tidspunkt for betalinger i henhold til kravet, men behøver ikke gå mere end ti år tilbage. Forsikringstager behøver ikke give oplysninger om krav, hvor usikkerhed vedrørende kravets størrelse og tidspunktet for betaling typisk er afklaret inden for et år.