6. Kvantitativ usability

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dataindsamling og kildebearbejdning
Advertisements

Præsentationsskabelon til Forpremiere 26. februar 2013 UDFYLD KONCEPTNAVN.
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Metode 2 Kvantitativ metode Spørgeskema
Kvantitative metoder
Carl-Johan Dalgaard (
 Introduktion til dagen  Afleveringen  Flere Hypoteser  Stikprøver  Evaluering.
Spørgeskemaundersøgelser og remote usability John Paulin Hansen 28. September 2011 DUST.
Usability ITU, efterår Usability metoder 2. oktober 2008 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen.
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Usability 17. marts Oplæg: Om heuristisk inspektion: Metro Om tænke højt forsøg: Virk 2. Fremtidige oplæg 3. Dagens øvelse 4. Aflevering af testrapporter.
Panelundersøgelser Hvad kan man måle med elektroniske spørgeskemaer ?
Hvad er målgruppeanalyse
Introduktion til Access (Access, del 1)
Opfølgning på obligatorisk opgave 1
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Usability ITU, efterår Informationsarkitektur ITU E2008.
Øvelsesgang 1 - DWDK Rikke Poulsen. Timernes indhold supplement til læsningen og forelæsningen Jeres behov? Gennemgang af opgaverne? Andre emner, i vil.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Validitet og reliabilitet
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Usability øvelse: Kortsortering Opfølgning opdragsgivere Feedback på rapporter Ændring af kursusplan Dagens øvelse.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Øvelser Samlet rapport.
Mobil Usability , ITU. Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere?” ”Skruer.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Øvelser Kortsortering.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Usability – øvelse: Brugertest Arbejdet frem mod den endelige usability-rapport Forberedelser til brugertest Dagens øvelse.
Statistik for geografer
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
25. Februar 2010 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Usability ITU, efterår 2008 Usability IT-Universitetet Efterår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 4. september 2008.
Afleveres senest mandag den 3. maj, kl til Mikael via mail.
Usability – øvelse 6: Sammenfatning på usability-rapport Oplæg Fremtidige oplæg Dagens øvelse Fremtidige fremlæggelser Dagens øvelse Aflevering af usability-rapport.
Øvelse 1: First Impressions
ANALYSE AF WEBADFÆRD | F2003 OAW – LEKTIONSGANG 8.
Øvelser Teoretisk Diskussion. I dag Hvordan er det gået? Gruppe 1, 3 og 4 skal sende en til Charlotte på: med opdragsgiverens navn.
Usability – 3. november: Tilgængelighedstests Vigtige deadlines! Dagens øvelse Tilgængelighedsrapport Usability-rapport Næste uge.
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
Usability ITU, forår Informationsarkitektur ITU F2008.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 8.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Repetition af sidste gang: Usability og brugerundersøgelse
Definition Kriterier Design og evaluering
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Opsamling ● Generelle lineære modeller ● Logistisk regression ● Log-lineære modeller ● Mini-projekt.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
TEMA 4 Inspiration & Feedback: Idéen ud i virkeligheden
SRO SKRIV!.
Ellen Holm, Forskningscafé
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Statistik.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Virksomhedssamarbejde
Velkommen til Metode i DIO.
MCB opstartskursus Kom godt i gang & Få succes på nettet.
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
Hvad er en Feltrapportage?
Samfundsvidenskaberne
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Præsentationens transcript:

6. Kvantitativ usability 4. marts 2010 Usability – Ole Gregersen IT-Universitetet

Fra sidste gang: Kvalitativ metode og tilgang Empiri og empiriske metoder Fejlkilder Forberedelse og udførelse i kvalitativ metode 2

Aftenens program Aftenen to eksempler Kvantitet i usability metoder Spørgeskemaer – kvantitativ dataindsamling Metrikker i brugertest 3

Aftenens eksempel 1

Aftenens eksempel #2

Aftenens eksempel #3

Kvantitativ metode kvantitative metoder, videnskabelig forskningsmetode, der anvendes, når forskningsfeltet kan gøres målbart. Kvantitative metoder vægter, i modsætning til kvalitative metoder, indsamlingen af større mængder af "hårde" data, dvs. oplysninger, der umiddelbart kan måles og kvantificeres. De kategoriseres ofte vha. statistiske metoder, og resultaterne præsenteres numerisk. […] ved brug af kvantitative metoder nødvendigvis er (der) tale om envejskommunikation.

Kvalitativt - kvantitativt Hvorfor, hvordan? Lav forhåndsviden Lav struktur Høj fleksibilitet Subjektet - personlig Billedsprog, metaforer Citater, beskrivelser Meget info om lidt Flertydighed Hvor meget? Stor forhåndsviden Høj struktur Lav fleksibilitet Objektet - distanceret Tabeller nøgletal Diagrammer Lidt info om meget Entydighed Kilde: ”Målgruppeanalyse”, Rasmussen og Fischer, 2008

Kvantitet i usabilitymetode Spørgeskemaer, online og offline Dagbøger, selv-logning Kvantitet i ”kvalitative sammenhænge” Metrikker i brugertest Nominelle data i fx workshops Pointgivning og alvorsgrad i tests Logfiler og data-analyse Eyetracking

Eksempler på spørgeskema Indeholder typisk: Demografiske spørgsmål: Alder, køn, uddannelse, bopæl, indtægt, osv Brugs-spørgsmål, produkt(service): Brug af produkt, erfaring med produkt, holdning til… Brugs-spørgsmål, website: Brug, erfaring, holdning Ønsker og behov

Rammen kan variere Spørgeskema: Generel omkring (for)brug – Politiken.dk Omkring specifik brug i konteksten – Apple.dk Feedback mulighed – Comparecarhire.co.uk

Feedback

Kvantitative forbehold Svarene er holdning, ikke sandhed (eller empiri) Hvordan kommer det til udtryk? Forhold mellem sammenhæng og påvirkning To beslægtede forhold behøver ikke at være opstået på grund af hinanden Hold øje fordelingen i data – fx med del trends

Lynstatistik Gennemsnit, median, mode, variance Standard error Hvor præcise er data Forholdet mellem deltagere og antal svar med bestemt værdi Standard deviation En statistik fordeling af variation – forventning om hvor data placeret ift. det angivne. Confidence interval Forholdet mellem de to ovenstående

Google Dokumenter Docs.google.com

Metrikker i brugertest Problem counts – error count Task time – Task on time Task succes Graden af succes Hel eller delvis succes (1) Med uden assistance (0,5) Med eller uden fejl (0) Alvorsgrad 1-4 Forhold mellem tid og succes Score for understanding (Kvantificering, fx 80% rigtige svar) Opinion poll (spørgskema – likert scala)

Lidt ekstra læsning… Kan vi lave usability af data i logfiler? http://www.boxesandarrows.com/view/the-limitations-of

Opgave 4 – Spørgeskema 1 I skal undersøge emner, der er relevante for jeres forståelse af brugerne. Tag udgangspunkt i jeres afklaring af opdragsgivers mål med sitet, usability-kriterier og udvalg af de relevante dele af sitet. I kan f.eks. undersøge: Hvem er brugerne/potentielle brugere? Deres kendskab til sitet? Hvad er deres mål/hensigt med at bruge sitet? Hvad er vigtigt for dem holdninger eller adfærd. Spørgeskemaet bør indeholde relevante oplysninger om Demografi Holdninger til sitet Adfærd Benyt fremgangsmåden fra den blå bog og se på statiske værktøjer i artikel i kompendium fra ”Measuring the user experience”. Brug. Google Dokumenter – alternativt andre lignende værktøjer. Benyt evt. ”Convenience Sampling” dvs. venner og bekendte, studiekammerater, kolleger etc. men husk at tage højde for det i jeres analyse, hvis de ikke tilhører/ligner målgruppen. Send også kopi af link til Ole og Mikael – så vi kan deltage  Lav en pilottest af spørgsmålene (evt. med andre grupper i aften).

Opgave 4 – Spørgeskema 2 Spørg jer selv: Hvad har I brug for at vide om jeres brugere for at lave en usabilityevaluering af sitet? Hvilken type svar/data har I brug for? Hvilke indikatorer kan I identificere? Hvilke spørgsmål skal I stille for at

Aflevering Spørgeskema eller invitation til online survey Redegørelse for hvad I ønsker at undersøge, hvorfor og hvem I vil spørge? Plan for hvordan og hvornår I vil bearbejde data Refleksion over metoden. Styrker, svagheder, muligheder og farer. Hvad er den god til? Hvad dur den ikke til? Hvad kan man bruge den til? Hvad kan gå galt? Send max 1 side excl. spørgeskema til mthomsen@itu.dk senest mandag kl. 12