Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Medarbejderudviklingssamtalen
Advertisements

Den Danske Kvalitetsmodel
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Kvalitetskodeks for Realkompetence i Danmark DFS Forum for kompetencer den 7. september 2010 Nationalt Videncenter for Realkompetencevurderinger.
Nye begreber og styringsredskaber i Socialforvaltningen
Anerkendende refleksion
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kvalitetsudvikling, dokumentation, evaluering, forandringsteori…
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Når effektmåling rammer organisationen
Dokumentation som arbejdsredskab – opholdsplanen som procesværktøj
Date :31 1.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Helhed og sammenhæng i arbejdet med børn og unge Fra ord til handling
Projektlederens rolle(r)
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg for ledelsen m.fl.
Producere og formidle viden Vingstedcenteret, 22/10-14.
Kodeks for offentlig topledelse
Formål – i dag Lidt dybere kendskab til lean Tankesættet Værktøjerne
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Quality Management Systems
Kvalitetsstyring og kortlægning efter jordforureningsloven ATV-møde 4. november 2009.
Certificeret arbejdsmiljøledelse i et læringsperspektiv Cerva Lise Granerud, juni 2010 Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Kompetencestrategi med mening
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Professor, dr. jur. Mette Hartlev
Introduktion til Analyseenheden under FPC Oplæg for FSE den 7. februar 2008 Anette Dørge Jessen Lotte Faurbæk.
KVIK Kvalitet og evaluering Centre selvevaulerer Dec. inst. i gang Centre forbedrer Øget fokus på resultater og dokumentation Centre selvevaulerer.
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Fag Niveauer Mål Software Beskrivelse Dokumenter Lærer Projektoverblik Lærerplanlægning Eksempler og refleksioner Lærerressourcer Vurdering og standarder.
Strategisk og systematisk kompetenceudvikling
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
Evaluering på dagtilbuds- og skoleområdet BKF Regionsformandsmøde 23. Maj 08.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
6. Evaluere og vurdere vores strategier og virkelig- gørelsen af dem 3. Tegne vores strategier Strategicirklen 5. Følge op på vores strategier i dagligdagen.
Det gode sammenhængende rehabiliteringsforløb Compliance Kommunikation Kvalitetssikring.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
Fremtidens Socialpsykiatri – i andre klæder!
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Kvalitetsudvikling, dokumentation, evaluering, forandringsteori, styring og samspil med kommuner….. (udvalgte) Erfaringer i Blå Kors Danmark.
Hvad skal jeg lede efter? Det kommer an på, hvad du gerne vil finde!
Akkreditering i speciallægepraksis v/ Repræsentant fra FAPS bestyrelse.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
F REMTIDIGE OPGAVER FOR PÆDAGOGISKE KONSULENTER PÅ DAGINSTITUTIONSOMRÅDET Faggruppeudvalget for pædagogiske konsulenter i FOA FOA - Pædagogiske konsulenter.
Integreret eller tostrenget AMO? Klaus T. Nielsen Center for Arbejdslivsforskning 11. november 2013AM:2013side 1.
Intern audit af psykisk arbejdsmiljø i certificerede arbejdsmiljøledelsessystemer CAVI-referencegruppemøde 9. marts 2016 Anne Helbo Jespersen.
Velkommen til Intern Surveyor Uddannelse Indledning Indhold: Hvorfor intern survey? Kursets formål & indhold Kursets form og materiale Lektion.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Navn på innovationen:Kontaktperson:Dato/version: OVERBLIK Du har her fat i et sæt med ti skemaer, der helt konkret hjælper dig med at evaluere dit innovative.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Styrk foreningen Ledelse og udvikling – opgrader foreningen.
Handlingsplan 2015.
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?

Disposition Forskningsafdelingens hovedopgaver Forskningsafdelingens værdier Dét byder vi (FA + organisationen) ind med Kvalitetsmodeller og akkreditering Dokumentation - data Reflekteret praksis – analyse

Forskningsafdelingens hovedopgaver Bevillingen: Forskning Dokumentation Innovation FA: Forskning – 25 % - forskning i bred forstand Dokumentation – 50 % - etablere systematisk viden + analyse Innovation – 25 % - nye idéer omsat til praksis Organisationen Blå Kors, støttesystemer/forudsætninger – resten af %’erne !!

Værdier Nærvær, faglighed, nye muligheder Meningsfuldhed – forskellige interessenter og logikker Værdi – det skal gøre en forskel, give mulighed for anerkendelse, læring, udvikling Åbenhed – videndeling, ting tilgængelige, samarbejde med os betyder at det bliver brugt andre steder Videndeling – tværgående perspektiv supplerer fokus på den enkelte enhed Integritet og selvkritik – vi stiller også spørgsmål til os selv

Når organisationsteoriens virkemidler møder socialpædagogikken/omsorgens virkemidler. Dét byder vi ind med… Vi bruger ord som: Registrering Dokumentation Analyse og læring, evaluering Reflekteret praksis Kvalitetsmodeller Standarder Akkreditering Foruden…strategier, videndeling, kvalitetsudvikling osv osv

Mødet mellem systemverden og livsverden For-forståelse: At arbejde med systematik, have styr på hvordan ledelse påvirker medarbejdere, og hvordan medarbejderkompetencer hænger mere eller mindre godt sammen med brugergruppens sammensætning …. Og at arbejde med at beskrive, dokumentere og spejle sig i dokumentation om, hvad vi gør og hvad vi opnår tror vi på styrker den faglige selvbevidsthed – og kvaliteten i arbejdet

Skal vi da til at kigge efter og gøre noget andet Skal vi da til at kigge efter og gøre noget andet? Er det ikke godt nok, det vi gør? Vi kan vel alle altid blive bedre? Det er ikke fordi alting skal laves om For at blive bedre til at se og vise det vi gør, kunne gøre det igen, vise andre det (nye medarbejdere og samarbejdspartnere)

Hvad dækker da alle de ord over? Hvad kan det bruges til? Beskrivelse af hele organisationen – kvalitetsmodel:

Kvalitetsmodel og forskellige anvendelser Man kan spejle sig i en kvalitetsmodel Har vi beskrivelser af og dokumentation for, at vi har styr på de forskellige elementer i modellen? Gør vi det, vi siger, at vi vil gøre – og virker det? Fra kvalitetsmodel til akkreditering Kvalitetsmodellen består af nogle standarder (er der beskrivelse af dit og dat) Standarder er godkendte og anerkendte af uafhængigt organ Der søges om akkreditering ved at vise at man har styr på beskrivelser og evaluering og læring Akkreditering tildeles efter audit (uafhængige auditører), og der gennemføres internt og eksternt audit løbende Akkreditering kan bruges internt – spejling, systematik, styr på aktiviteter i løbet af året – og eksternt – et stempel/bevis

Fra akkreditering til dokumentation, læring, reflekteret praksis Man kan – principielt – godt blive akkrediteret, uden at man er særligt ambitiøs angående faglig udvikling, refleksion og læring Heldigvis stiller de fleste standarder efterhånden krav om, at man arbejder med disse ting Registrering = indsamling og lagring af data Dokumentation = de indsamlede og lagrede data om noget Analyse = se efter mønster, niveauer, tendenser osv i data, herunder fortolke i forhold til faglig erfaring, teori osv Læring = at iværksætte nye tiltag, nye forståelser, nye tilgange, stille spørgsmål ved ”hvorfor” udfra analysen

Er der da ikke nogen dilemmaer? Tid, ressourceforbrug Systemverden har ikke værdi i sig selv – system og livsverden i balance Etik Kriterieforskydning