DUBU oplæg til Interessentanalyse Kommunikationsplan

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kommunikation.
Advertisements

Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Præsentation af materialer på personalemøde
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
Datakvalitetsstrategi Engrosmodellen
Workshop almene boligdage
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Modul 1 - Processer.
Illustrationer til undervisningsbrug
Værktøjer: - Gapanalyse - Forandringsoverblik - Handleplan
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Skabelon til strategisk plan
Hændelsesanalyse - kort beskrivelse af metoden
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Kommunikation i projekter
Målsætning S.M.A.R.T Målsætningen: Ingen detaljeret målsætning
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Kompetenceevaluering Forelæser: Hanne Kathrine Krogstrup
Informationsmøde om ICS og DUBU Udvikling og implementering af DUBU -
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Projektlederens rolle(r)
Vores projektorganisering
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Disposition Indledning Hvad samarbejdes der om ?
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Den Regionale LEAN Enhed
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Den regionale Lean enhed
DUBU Superbrugerrollen
Det første ark i regnearket:
Ed - fasen Lokal Politiet EN BESKRIVELSE AF PROBLEMET (f.eks. Belyse problemets karakter, og omfang,. Undersøge hvem der er/ kan være medinteressenter.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
At deltage i projektarbejde
Implementering af strategi
September 20031KUP - Projektstyring Formålet med projektstyring Formålet med projektstyring er at planlægge og styre et udviklingsprojekt, således at projektet.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Sådan oversætter du centrale budskaber. Dette værktøj er for dig, som vil Blive bedre til at kommunikere overordnede budskaber til egne medarbejdere,
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Lyst til at lære – Skabe lyst til at lære – Lyst til at lære fra os Velkomstbrevet TUP2011 Projekt Transfer i AMU.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
DUBU Superbrugerrollen
SUF - gevinstrealisering
Præ-projekt Planlægning Afslutning
Interessentanalyse Gennemfør en interessentanalyse Analysen afdækker
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Dialogspørgsmål ifm. nyt opgaveudvalg om sundhed
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Firmanavn Forretningsplan.
Gevinstforløb SBSYS – Forandringsteam BKF
Om denne præsentation Gevinstworkshop 1b kendt løsning
Værktøj: Interessentanalyse
Værktøj: Check dine relationer
Værktøj: Det dobbelte bogholderi
Værktøj 10: Forandringer og stress - Arbejdsgruppen
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

DUBU oplæg til Interessentanalyse Kommunikationsplan

Indhold Introduktion Interessentanalyse Kommunikationsplan Vedligehold af analyse og plan

Introduktion Dette materiale er tænkt som en støtte til DUBU projektlederen (eller den person, der driver den organisatoriske implementering) i DUBU kommunerne ifm den organisatoriske implementering. Materialet indeholder en beskrivelse af og vejledning i brugen af 2 vigtige værktøjer: Interessentanalyse og kommunikationsplan.

Interessentanalysen danner grundlag for vurdering af interessenterne og for aktiviteter i kommunikationsplanen Interessenter Kommunernes interessenter er de personer/grupper som: Vil opleve en forandring på grund af DUBU fx rådgiverne (arbejdsgang, metode) Har indflydelse på resultatet af forandringen og/eller hvis involvering er nødvendig for at opnå succes Anvendes til at identificere relevante interessenter (enkeltpersoner eller grupper) som er relevante for DUBU implementeringen. Interessenterne vurderes på henholdsvis påvirkning af og indflydelse på projektet. Når interessenterne kendes kan aktiviteterne til mobilisering bestemmes. Interessentanalyse Kommunikationsplan Baserer sig på interessentanalysens resultat. Indeholder de kommunikationsaktiviteter, der skal gennemføres for at sikre mobilisering og styring af interessenterne .

Indhold Introduktion Interessentanalyse Kommunikationsplan Vedligehold af analyse og plan

Interessentanalysen udarbejdes i 4 trin Identificer interessenter Udfyld Interessentanalyse skemaet Udfyld skema til Interessent- gruppering Definer aktiviteter til mobilisering Trin 1 - Identificer interessenter Brainstorm på interessenter, der skal indgå i interessentstyringen (enkeltpersoner/grupper) . F.eks. sammen med B&U leder, superbruger og rådgiver. Interessenterne skal ses fra DUBU projektets synsvinkel. Interessenterne kan opdeles i interne (i B&U) og eksterne (udenfor B&U). Eksempel på mulige interessenter: B&U Rådgivere ICS superbrugere DUBU superbrugere B&U adm./økonomimedarbejdere B&U ledelse Socialstyrelsen B&U - handicap It-chef Styregruppe Samarbejdspartnere (Skoler, børnehaver etc.) Andre faggrupper Politiske niveauer KOMBIT Vælg de vigtigste, relevante interessenter og dokumenter dem eventuelt overordnet som vist på næste side efter brainstormingen

Trin 2 – Udfyld interessentanalyseskemaet Indsæt de udvalgte interessenter i excel arket ”DUBU Interessentanalyse” og udfyld kolonnefelterne, som beskriver den enkelte interessent. Hvis du mangler information, så søg den ved at tale med interessenten. Felterne er beskrevet nedenfor. Interessent Interessenten eller interessentgruppen. Hvis en gruppe af interessenter kan vurderes samlet, kan de angives under et. Det kan fx være kommunalbestyrelsen Interessentens grad af indflydelse Angiver hvor stor indflydelse interessenten har på om projektet bliver en succes. Indflydelsen angives som Høj/Middel/lav. Feltet anvendes til interessent- grupperingen i trin 3. Navne Der hvor interessenten er angivet som en samlet gruppe, kan det være relevant at angive hvilke personer gruppen omfatter Grad af påvirkning på interessent Angiver hvor meget interessenten påvirkes af projektet og indikerer graden af forandring. Påvirkningen angives som Høj/Middel/Lav. Feltet anvendes til interessentgrupperingen i trin 3. Bidrag til projektet Beskriver hvad projektet ønsker interessenten skal bidrage med Forslag til aktiviteter Indeholder de indledende forslag til aktiviteter til mobilisering af de enkelte interessenter. Udfyldes i trin 4. Bekymring/ overvejelser Beskriver hvilke bekymnringer/overvejelser /forventninger interessenten har ift. projektet Ejer af relationen Angiver hvem der ejer kontakten til interessenten og sikrer at interessenten håndteres Motivationsfaktorer Beskriver hvad der vil motivere den enkelte interessent til at acceptere forandringen

Trin 2 – Definition af vurderingerne Høj/Middel/Lav Høj = interessenten kan blokere for eller muliggøre de nødvendige forandringer Interessentens grad af indflydelse Middel = interessenten kan gøre det sværere eller lettere at gennemføre de nødvendige forandringer Lav = interessenten har lille eller ingen indflydelse på gennemførelse af forandringerne H Høj = Direkte påvirkning på interessenten Betydelige ændringer af arbejdsgange, værktøjer, viden og kompetencer Betydelige ændringer af arbejdsform, kultur og værdier M Middel = Direkte påvirkning på interessenten Mindre ændringer af arbejdsgange, værktøjer, viden og kompetencer Grad af påvirkning på interessent Lav = Indirekte påvirkning på interessenten Kan arbejde på samme måde, men deres arbejde har relation til forandringen Samarbejder ofte med personer/grupper, som bliver direkte påvirket af forandringerne L Det er en god ide at blive enige om ovenstående inden I går i gang med at udfylde interessentanalyseskemaet

Eksempel på et udfyldt Interessentanalyseskema Du har nu informationer om alle interessenterne og kan ud fra informationerne vurdere, hvem der især skal fokuseres på og hvordan – se trin 3 (bør maks. omfatte 10 interessenter).

Trin 3 – Udfyld skema til interessentgruppering Indsæt interessenterne som vist i eksemplet i nedenstående skema baseret på, hvordan du har vurderet indflydelse og påvirkning (H/M/L) i excel analyseskemaet (se næste side for definitioner). Høj Kommuniker aktivt Involver aktivt Grad af indflydelse på DUB projektets succes B&U team leder B&U rådgivere B&U leder B&U super- brugere Interessent Z Skole x Middel Interessent X Interessent Y Informer efter behov Involver efter behov Lav Lav Middel Høj Grad af DUBU projektets påvirkning på interessenten

Betydningen af de 4 kvadranter Involver aktivt: Disse interessenter skal følges og involveres f.eks. via møder, workshops. feedback. Kommunikation er ikke nok. Interessenterne i dette felt er meget vigtige for succes. Kommuniker aktivt: Interessenterne skal følges og nås via regelmæssig, målrettet kommunikation. Interessenterne i dette felt er vigtige for succes. Infomer efter behov: Interessenten informeres kun når der er et specielt behov for kontakt Involver efter behov: interessenterne skal kun inddrages hvor relevant.

Forslag til aktiviteter Trin 4 – Definer aktiviteter til mobilisering Resultatet af interessentanalysen anvendes til at definere aktiviteter som: sikrer at B&U ledelsen får gjort medarbejderne klar til at modtage DUBU systemet (mobilisering) imødegår de vigtigste organisatoriske risici og barrierer i kommunerne gennem støtte, kommunikation og involvering sikrer forståelse, accept og støtte fra øvrige vigtige interessenter Definition af aktiviteter: Brainstorm på aktiviteter for hver interessent (involver f.eks. B&U leder og team leder, rådgiver og superbruger eller hvem du finder relevant). Diskuter hvor I tror de enkelte interessenter befinder sig mht. accept og støtte til DUBU, hvem det er vigtigt at flytte og hvad der skal til for at flytte dem. Tænk faserne i forandringsstigen ind i aktiviteterne – se næste side. Indsæt forslagene i kolonnen: Forslag til aktiviteter Indeholder de indledende forslag til aktiviteter til mobilisering af de enkelte interessenter.

DUBU – nyt it-system og nye arbejdsgange Aktiviteter skal defineres til at bringe B&U medarbejderne op ad forandringsstigen og opnå støtte og accept fra øvrige vigtige interessenter Aktiv deltagelse og gevinst- realisering Kan se og begejstres af resultatet Anvende det nye Sørge for egen udvikling Forstå egne behov for udvikling Se konsekvensen af DUBU DUBU – nyt it-system og nye arbejdsgange Acceptere DUBU Forstå DUBU Høre om DUBU

Indhold Introduktion Interessentanalyse Kommunikationsplan Vedligehold af analyse og plan

Kommunikationsplanen - et godt styringsværktøj ift Kommunikationsplanen - et godt styringsværktøj ift. interessenter, aktiviteter, tidspunkter og ansvarlige samt status på gennemførelse Status: Rød = ikke gennemført Gul = forsiinket ift plan Grøn = gennemført

Forslag til anvendelse af planen Indsæt de vigtigste interessenter fra interessentalysen i kommunikationsplanen – max. 10. Indsæt aktiviteterne fra interessentanalysen i kommunikationsplanen og konkretiser i henhold til skabelonen (hvad, hvem, hvornår etc.). Vi foreslår at alle aktiviteter indsættes i kommunikationplanen selv om de ikke nødvendigvis hører hjemme her (f.eks. Workshops for at gennemgå arbejdsgange). Det vil gøre det enklere at følge op på aktiviteterne. Tænk faserne i forandringsstigen ind i kommunikationstidspunkterne – hvornår skal de enkelte interessenter f.eks. have forstået hvad DUBU går ud på. Kommuniker planen til de personer, som ejer relationen til de enkelte interessenter, og som forventes at gennemføre kommunikationen indenfor den aftalte tid.

Indhold Introduktion Interessentanalyse Kommunikationsplan Vedligehold af analyse og plan

Både interessentanalysen og kommunikationsplanen er levende dokumenter Gennemgå analysen på regelmæssige møder og vurder om der er ændringer til informationen Hold analysen i en lille kreds af deltagere – den kan indeholde sensitiv information Kommunikationsplanen Gennemgå planen på regelmæssige møder – dels for at planlægge næste måneds kommunikation dels for at følge op på status. Møderne bør kunne afholdes på 1 – 1,5 time, hvis de er godt forberedt (materiale udsendt inden møde, klar dagsorden, deltagere forberedt). Møderne kan eventuelt afholdes som telefonmøder, hvis det passer bedst i hverdagen. Forslag til deltagere: Projektleder – ansvarlig for mødet B&U leder 1- 2 teamledere, som repræsenterer de øvrige teamledere 1- 2 superbruger, som repræsenterer de øvrige superbrugere