Pædagogisk udviklingsarbejde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

Medarbejderudviklingssamtalen
National konference for VUM superbrugere
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Erfaringer fra netværkssamarbejde
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
1 Innovation i AT i 2g på Fjerritslev Gymnasium Branding (2.22) Fremtidens by ( )
Modul 1 - Processer.
Arbejdspladsudvikling
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Analyse- og udviklingsmodel
Kultur i organisationer
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Fra innovation til projektudvikling
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
Virksomheder - definition
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Velkommen til E-business
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Introduktion til Access (Access, del 1)
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Oplæg til arbejde med struktur og målrettettræning i eliteafdelingen i Gyttegård golf klub. Søndag d. 28. november 2010 John Nicolajsen.
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
Seminar d. 6. sept Hvad skal vi nå Hvorfor fokusere på bestyrelser Netværk for bestyrelser Tjekliste for bestyrelser Forretningsplan Bestyrelsen.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Planlægning, proces og evaluering
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Grunde til at jeg elsker dig
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
At deltage i projektarbejde
Inklusion og inkluderende processer
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Vidensbaseret praksis i botilbud
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Præsentationens transcript:

Pædagogisk udviklingsarbejde ”Inkluderende praksis og pædagogisk udviklingsarbejde”. Morten Sand Knudsen 1

Afgørende for om du når dine mål, er ikke vindens luner, men måden du sætter dine sejl. Morten Sand Knudsen

Morten Sand Knudsen 3

Pædagogisk udviklingsarbejde Pæd. udviklingsarbejde er et systematisk arbejde man iværksætter med henblik på at ville forandre eller udvikle pædagogisk praksis (i fremtiden). Morten Sand Knudsen

Pædagogisk udviklingsarbejde Det betyder at praksisudøverne skal give slip på det kendte, fordi et overblik over den daglige praksis forudsætter at der skabes afstand (forbløffelsens blik) – udviklingsprojektets læringsdimension. – At forlade det sikre for at blive klogere på praksis Morten Sand Knudsen

Hvorfor er det vigtigt med pædagogisk udviklingsarbejde? En måde at blive klogere på sig selv og sit fag på En måde at etableret en stærk faglig kultur i organisationen En måde at få ejerskab af inklusionsprojektet på Forpligtigelse : Et ydre anliggende, en forpligtigelse overfor arbejdsgiver. Ejerskab: Et indre anliggende, hvor personlig meningstilskrivning er af afgørende betydning for oplevelsen af ejerskab Morten Sand Knudsen

At tage skeen i egen hånd i eget system Pæd. udviklingsarbejde er en måde som medarbejderne kan bevare ejerskabet i forhold til de vilkår der er i omverdenen. Man ”ejer” og udvikler sin egen praksis. Udviklingsarbejdet kan være den mulighed der eksisterer for at tage skeen i egen hånd og dermed udnytte den mulighed der eksisterer i den aktuelle historiske udvikling.( Peter Møller Pedersen s. 24). Morten Sand Knudsen

Det tværprofessionelle samarbejde ”Hvis systemer skal forandres, skal det foregå via en kærlig spejling og tilpas feed- back. Hvis man krænker et system, trækker det sig sammen i forsvar, fuldstændig som en snegl, der trækker sig ind i sit hus ved det mindste tegn på udefra kommende forstyrrelser”. (Vibe Strøier ) Morten Sand Knudsen

Pres æder kreativiteten ”Efter en årrække hvor der har været fokus på effektivitet og rationalisering bør der nu fokuseres på at skabe tid til kreativitet. Også selv om vi er i krise”. ”Behovet for at få afsat tid til kreativitet er større jo mere pres der er på dig. Jo mere fokus ledelsen har på at slukke brande, implementere strategier og udføre opgaver, desto større behov er der for at sikre rum til forskning, udvikling og kreativitet” (Mette Mønsted CBS) Morten Sand Knudsen

Pause Morten Sand Knudsen

Inspiration til at sætte fokus i det pædagogiske udviklingsarbejde Morten Sand Knudsen

Hvad skal jeg vælge? Type af udviklingsprojekter Praksisudviklende projekter ( nye pædagogiske ideer, nye metoder eller de grundlæggende antagelser der ligger bag praksis). Morten Sand Knudsen

Organisationsudviklende projekter Organiseringen af og rammerne omkring det pæd. arbejde. Betingelser og struktur. Kultur i organisationen Morten Sand Knudsen

Den funktionalistiske kulturforståelse Edgar Schein Morten Sand Knudsen

Hvordan? Morten Sand Knudsen

Opgaven Gå sammen i grupper, hvis I kommer fra samme organisation. Hvis ikke så gå sammen i grupper af 3-4. Hjælp hinanden med at træffe et kvalificeret valg ved at bruge spørgelisten. Vælg en fokusperson som I andre hjælper ved at spørge ind til. Morten Sand Knudsen

Spørgelisten Hvad er den bydende nødvendighed? Hvad brænder du for? Det her er vigtigt fordi…? Hvordan matcher det med organisationens indsatsområder? Har det noget at gøre med inklusion? Hvem berører det udover mig selv? Stiller det krav om ekstra ressourcer i form af tid og økonomi? Kunne projektet have andres interesser? Morten Sand Knudsen

Udarbejd forslag til og design af eget pædagogisk udviklingsarbejde med henblik på at udvikle en mere inkluderende pædagogisk og didaktisk praksis. Målet... Morten Sand Knudsen

mindmaps Mindmapping Teknikken er simpel og går ud på, at man udarbejder et mønster gerne bestående af både billeder, farver og tekst af fx dine tanker. Ved at lave et mønster frem for blot at notere lineært, som er den traditionelle metode, danner man anderledes forbindelser i hjernen, der gør det meget nemmere for én at strukturere og huske. Morten Sand Knudsen

Princippet i mindmapping Kommunikation Hvad hvis nu… planlægning Evaluering, dokumentation Vision Kontekst Forældresamarbejde Jeg skal blive bedre til anerkendende forældresamtaler Opfølgning Ressourcer Samarbejdsparter Morten Sand Knudsen

Snublemål Snublemål Snublemål er de mindste ændringer der kan gøre en stor forskel Morten Sand Knudsen

Hvordan får jeg startet? Formuler din fokusområde, dernæst visionen Start med en brainstorm over de store hovedlinjer som er forudsætninger for at nå din vision Sorter og organiser hovedlinjerne Begynd at tegne hovedlinjerne med blyant Sidegrenene på hovedlinjerne er aktiviteter i forhold til at opnå hovedlinjerne Side – sidekvistene er detailplanlægning – hvordan, hvornår og hvor- gør det så konkret som overhovedet muligt Morten Sand Knudsen

Opgaven Gruppe eller enkeltvis udarbejder I en projektorganiserings-model over jeres valgte udviklingsprojekt. I er først færdig når projektet bliver konkret og lige til at gå til. Projektdesignet må gerne være kreativ og præsentabel. Overvej om du/I vil præsentere jeres projekt for de andre på holdet på onsdag. Projektdesignet hænges op – der vil være mulighed for at gøre den færdig onsdag. Morten Sand Knudsen

Faser i udviklingsarbejdet Mål rationel projekttænkning 1 Målsætning – Målene defineres så nøjagtigt som muligt 2 Planlægning – Indsatsen defineres så realistisk som muligt 3 Gennemførsel – Projektet gennemføres understyring 4 Evaluering – Projektet evalueres i forhold til målene Morten Sand Knudsen 24

SMITTE modellen SMTTE modellen Morten Sand Knudsen

SMTTE – evalueringsmodel. SMTTE modellen Modellen er dynamisk i den forstand, at de enkelte dele ikke skal gennemføres i en bestemt række-følge eller efter et bestemt system. Modellen har sin styrke i, at den tvinger projekt-deltagerne til at tænke konkret og i beskrivende termer. Der må hele tiden stilles spørgsmål til de enkelte punkter i målsætningen/visionen …. Morten Sand Knudsen

Leavitts organisationsmodel Intern organisering, kommunikations-mønstre, rettigheder, sanktioner, ledelsesforhold Struktur Metoder, pædagogiske fokuspunkter, bygninger, normeringer Kernemissionen Opgaver Teknologi Aktører Individerne i organisationen Samarbejdet og kulturen Morten Sand Knudsen