Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Når lærere samarbejder med forældre
Det svære liv i en sportstaske
Roskilde Tekniske Skole
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Uddannelsesvalg i 8. klasse. Dagsorden  Formål:  Formålet for de næste to lektioner er, at vi kigger på, om det, I tror om jeres klassekammerater, påvirker.
Noemi Katznelson, Vejen mod de 95 pct. – en erfaringsopsamling fra projektet Ungdomsuddannelse til alle DEL I – Omhandler det landspolitiske.
Midtvejsseminar Læringsmiljø på hhx
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
Agenda Reformen kort fortalt Hvad er det vigtigste nye? Nytter det?
”Unges fastholdelse i ungdoms- uddannelserne” og diskussionen af ”uddannelsesparate unge” - med fokus på unge med anden etnisk baggrund UU-Vestegnen, onsdag.
Uddannelsesmuligheder
EUD indgange: EUC LILLEBÆLT Bygge og anlæg (G) tømrer
Hvem er jeg Hvad kan jeg Hvor skal jeg hen
Forældremøde 8.klasse.
Regeringens oplæg til erhvervsuddannelsesform Louise Pihl Dansk Byggeri.
Velkommen til vejledningen i 10.klasse.. Hvorfor vælge 10.klasse.?  Faglige mål : Bedre i nogle fag, bedre arbejdsvaner, aflevere hjemmearbejde, være.
Færdig med skolen - hvad så?
Ind i undervisningsrummet på eud
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 1: Hhx og iværksætteri DEA, 13. Oktober 2010 Videnskabelig assistent, Rikke Brown
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Side 1. Deltagerne i undersøgelsen Undersøgelsen af elevtilfredsheden i efteråret 2003 har principielt omfattet alle EUD-elever på såvel grundforløb som.
Uddannelsesparathed - hvad er det
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
Teo.pæd. og den afsluttende opgave
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Lærlinge og elevers psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Hvad kræver det? Parat til erhvervsuddannelse. Parat til… Erhvervsuddannelser? En konkret erhvervsuddannelse? Grundforløb? En bestemt indgang? En konkret.
Unge uden uddannelse  Problemet  Social baggrund  Skolen  Ungdomsuddannelserne.
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Uddannelse mellem skole og praktik -Et aktionsforskningsprojekt på Social- og Sundhedsskolen Fyn Kvalitet i praktikken – så godt det kan være i EUD Workshop.
Vejlederens kommunikation
Fra forskning til forandring Lektor og udviklingsleder Camilla Hutters Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus universitet
IMODUS konference Campus Roskilde 20. Marts Lene Smith, EUC Norvestsjælland1.
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
Præsentation af hhx-projekt: ”Læringsmiljø på hhx kvaliteter og udfordringer”. CeFU bestyrelsesmøde, 11. november 2008 Ved forskningsassistent Arnt Louw.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Det politiske arbejde med udvikling af folkeskolen i Esbjerg kommune
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
- Et samarbejdsprojekt om praksislæring
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Læreren som læringsleder
Iselingeskolen Elevevaluering 25. og 26. oktober årgang 87 elever.
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Evaluering af projektet ”Transfer i AMU”
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For erhvervsuddannelserne
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD

Ind i undervisningsrummet på EUD - et forskningsprojekt om EUD-eleverne og deres møde med erhvervsuddannelsernes grundforløb Forsker-praktikernetværkskonference 19. november 2009 v/ videnskabelig assistent Rikke Brown Center for Ungdomsforskning, DPU, AAU

I samarbejde med Danske Erhvervsskoler og støttet af UVM

Baggrund Fokus og formål Forskningsspørgsmål Projektets design Hvorfor bliver eleverne? Spørgsmål til diskussion Introduktion

EUD udspændt mellem målsætninger om: Erhvervskompetence Studiekompetence 95 % med ungdomsuddannelse Baggrund

Praksisnær undervisning er helt central for at forhindre frafald. Baggrund ”De godt præsterende skoler arbejder målrettet i forhold til elever med svage forudsætninger med en praksisnær pædagogik, hvor undervisningen i de almene fag er tæt koblet til den værkstedsbaserede undervisning: læring gennem praksis står centralt.” (Pilegaard Jensen m.fl. :Unges frafald på erhvervsskolerne - Hvad gør de ”gode skoler”) Megen forskning i dag handler om frafald – men er det godt for alle EUD-elever?

Baggrund Den brede gruppe af elever Ikke kun forskelle i boglige/teoretiske evner Forskellige muligheder – forskellige mål interesser forestillinger strategier

Fokus og formål Fokus på: Forskellige elever Elevprofiler på baggrund af empiri Læringsmiljøet og det pædagogiske møde Lærerrollen Mødet mellem elever og lærere Gode læringsforløb og gode lærere Studiemiljø Elevernes relationer til hinanden Fx køn og alder Gode skoleliv Hvad fungerer godt? Hvorfor vælger eleverne EUD? Hvad får eleverne til at blive på EUD? Hvad karakteriserer gode læringsforløb?

Fokus og formål Formål: Pege på, hvad der fungerer godt, og herved inspirere til at fremme og styrke velfungerende sider af uddannelsen.

Forskningsspørgsmål Projektets 3 overordnede forskningsspørgsmål: 1. Hvad er EUD-elevernes interesser, forestillinger, strategier og forudsætninger? 2. Hvad kendetegner elevernes møde med lærerne og det sociale læringsmiljø på EUD’s grundforløb? 3. Hvad kendetegner pædagogikken på EUD’s grundforløb?

En særegen pædagogik i grundforløbet? Er der forskelle i forhold til GYM og folkeskolen? Er der forskelle mellem grundforløbene? Hvad fungerer godt? Særlige udfordringer for EUD-grundforløbet? Forskningsspørgsmål Pædagogikken på EUD’s grundforløb

Undersøger 4 forskellige indgange: Merkantil Mad til mennesker Bygge og anlæg Medieproduktion Omfattende empirisk undersøgelse – både kvantitativ og kvalitativ data: Internetbaseret spørgeskemaundersøgelse Kvalitative undersøgelser Observation af undervisning Interviews med elever, lærere og ledere Workshops med elever Design

?

Fra spørgeskemaundersøgelsen Konkret fokus på det, som fungerer godt Hvad får eleverne til at blive trods overvejelser om at afbryde? Mange forskellige grunde Hvorfor bliver eleverne? Har du overvejet at springe fra Mad til mennesker? Hvad fik dig til at blive alligevel?

Begrundelser som udtrykker glæde for og identifikation med faget og grundforløbet: Mine venner, familie og så begyndte jeg at kunne lide at mure (elev på Bygge og anlæg) Min lyst til at lave mad (elev på Mad til mennesker) Har fået alt det hjælp jeg havde brug for, og havde virkelig nogle gode venner og især lærere som viste interesse! (elev på Merkantil) Det er nok vennerne.. og også lidt undervisningen.. kan jo være jeg lærer noget hen af vejen (elev på Medieproduktion) Hvorfor bliver eleverne?

Nogle typiske begrundelser Jeg aner ikke hvad jeg ellers skulle lave …? (elev på Mad til mennesker) For at få su (: (elev på Merkantil) Ingen muligheder for at starte på en hf før til sommer (elev på Bygge og anlæg) Hvorfor bliver eleverne? Forskellige mål, interesser, forestillinger og strategier Pointe: interessen vil for nogen vækkes i grundforløbet

Spørgsmål til diskussion 1.Hvad tror I især gør, at eleverne bliver hos jer? 2.Hvad er jeres største udfordringer i forhold til at rumme den brede gruppe af elever i grundforløbene? 3.Hvilke typer af elever findes på EUD, hvis man tænker ud af boksene ”teoretiske” og ”praktiske”? Brug 2 min. på hver især at skrive et par stikord Find sammen med nogen, I ikke arbejder med til daglig og diskuter de 3 spørgsmål – start med det, I har lyst til! Jeres erfaringer med eleverne i EUD’s grundforløb