Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAugusta Astrup Redigeret for ca. et år siden
1
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
December 2017 Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne Social- og Sundhedsskolen Fyn Svarprocent: 82% (852 besvarelser ud af 1042 mulige)
2
Elevtrivsel
3
Elevtrivsel
4
Vurdering af overordnede Indsatsområder
5
Sammenfatning af undersøgelsens resultater
Drivkræfter bag elevtrivsel Resultat Mål og feedback Lærerne er gode til at give tilbagemelding på min indsats Lærerne opstiller klare mål for, hvad jeg skal lære 12% Pædagogik og didaktik Lærerne giver mig faglig hjælp, når jeg har brug for det Lærerne er gode til at forklare tingene så jeg forstår dem 12% Undervisere 56% 24% Respekt og ansvar Lærerne giver mig ansvar Lærerne respekterer mig Elevtrivsel Forberedelse Lærerne er godt forberedte Lærerne overholder aftaler 7% Jeg trives på skolen Jeg kommer godt ud af det med mine holdkammerater Jeg er glad for min skole Dine undervisningsforhold på skolen Skolens vedligeholdelse og rengøring Skolens indretning og udseende Forholdene på skolen som helhed Fysiske rammer 18% Min arbejdsgiver/læreplads har forberedt mig på skoleperioden Jeg var godt forberedt til at komme i praktik Jeg lærer noget i praktikken Jeg er glad for at være i praktik Praktik 26%
6
Undervisere
7
Undervisere
8
BALANCERET LÆRINGSMILJØ
Læringsmiljøsegmentering GODT LÆRINGSMILJØ LÆRINGSMILJØ KENDETEGNET VED PÆDAGOGIK OG DIDAKTIK GODT LÆRINGSMILJØ Høj LÆRINGSMILJØ KENDETEGNET VED PÆDAGOGIK OG DIDAKTIK BALANCERET LÆRINGSMILJØ PÆDAGOGIK OG DIDAKTIK BALANCERET LÆRINGSMILJØ Lav RINGE LÆRINGSMILJØ LÆRINGSMILJØ KENDETEGNET VED MÅL OG FEEDBACK LÆRINGSMILJØ KENDETEGNET VED MÅL OG FEEDBACK Lav MÅL OG FEEDBACK Høj RINGE LÆRINGSMILJØ
9
Læringsmiljøsegmentering
+3 7% -3 13% -1 15% -4 36% +5 29% Landsgennemsnit Social- & Sundhedsskoler 8% -6 14% 17% 40% 21% Social- og Sundhedsskolen Fyn Dine underliggende enheder 2% 9% 15% 33% 41% Social- og sundhedshjælper - HF 8% 14% 24% 20% 35% Social- og sundhedshjælper - GF2 +5 7% -3 16% +4 39% -6 18% Social- og sundhedsassistentuddannelsen (afløb) - HF 13% 10% 63% 6% Social- og sundhedsassistent - HF 17% 38% 27% Social- og sundhedsassistent - GF2 +2 3% -2 -9 +3 47% +7 21% Pædagogisk assistent - HF +10 19% -12 22% +1 Omsorg, Sundhed og pædagogik - GF1 Resultat beregnes kun ved mindst 30 svar.
10
Læringsmiljøsegmentering
I grafen ses spørgsmålet ”Jeg er motiveret for undervisningen” splittet på elevgrupperne fra segmenteringen
11
Fysiske rammer
12
Fysiske rammer
13
Praktik
14
Praktik
15
Hvordan oplever du de faglige krav i praktikken?
16
Praktik
17
Tema: Elevens egen indsats
18
Jeg er en person som … Tema: Elevens egen indsats
*) Resultatet på spørgsmålet er i dataanalysen blevet vendt om, så et højt resultat er positivt og betyder, at man ikke så let lader sig distrahere og har problemer med at høre efter. Dermed kan spørgsmålet lettere sammenlignes med de øvrige spørgsmål.
19
Elevtrivsel på tværs af deltagende skoler
20
Køn
21
Køn
22
Køn
23
Alder
24
Alder
25
Alder
26
Eget faglige niveau
27
Eget faglige niveau
28
Eget faglige niveau
29
Hvordan oplever du de faglige krav på skolen?
30
Hvordan oplever du de faglige krav på skolen?
31
Hvordan oplever du de faglige krav på skolen?
32
Grundforløb og hovedforløb
33
Grundforløb og hovedforløb
34
Grundforløb og hovedforløb
35
Skolepraktik vs. erhvervspraktik
36
Skolepraktik vs. erhvervspraktik
37
Skolepraktik vs. erhvervspraktik
38
Tema: ESB tillægsspørgeramme
39
Tema: ESB tillægsspørgeramme
Frafald – Har du for alvor inden for de seneste 2 måneder overvejet at stoppe på uddannelsen?
40
TROFAST AMBASSADØR TROLØS PÅ-VEJ-VÆK Trivsel og risiko for frafald
De trofaste udtrykker lav til mellem trivsel, men høj loyalitet. Når de - trods den lavere trivsel - ikke ønsker eller overvejer at forlade uddannelsen/skolen, kan det være begrundet i de betragtelige personlige omkostninger, der kan være ved at skifte uddannelse og/eller skole. TROLØS AMBASSADØR Høj AMBASSADØR Ambassadører kendetegnes ved høj tilfredshed og høj loyalitet. Deres yderst positive holdning bevirker, at de bidrager positivt til skolens virke, og at de anbefaler skolen og uddannelsen til venner og bekendte. ELEVTRIVSEL TROLØS De troløse er meget kritiske og ikke afskrækkede ved tanken om at skifte uddannelse/skole, såfremt et markant bedre alternativ tilbyder sig. Lav PÅ-VEJ-VÆK TROFAST PÅ-VEJ-VÆK På-vej-væk-elever er generelt kendetegnet ved at være utilfredse, og i tvivl om deres valg af uddannelse og uddannelsessted. Lav HAR DU FOR ALVOR INDEN FOR DE SENESTE 2 MÅNEDER OVERVEJET AT STOPPE PÅ UDDANNELSEN? Høj
41
Trivsel og risiko for frafald
+1 10% -1 6% 7% -2 76% Landsgennemsnit Social- & Sundhedsskoler 11% -4 4% +2 78% Social- og Sundhedsskolen Fyn På-vej-væk Troløs Trofast Ambassadør Dine underliggende enheder 5% 8% 83% Social- og sundhedshjælper - HF 12% 6% 75% Social- og sundhedshjælper - GF2 +2 10% -5 4% +5 9% -2 78% Social- og sundhedsassistentuddannelsen (afløb) - HF 18% 0% 11% 71% Social- og sundhedsassistent - HF 3% 80% Social- og sundhedsassistent - GF2 +4 Pædagogisk assistent - HF -4 -3 Pædagogisk assistent - GF2 -6 +14 79% Omsorg, Sundhed og pædagogik - GF1 På-vej-væk Troløs Trofast Ambassadør Resultat beregnes kun ved mindst 20 svar.
42
Tema: ESB tillægsspørgeramme
Hvad har haft størst betydning for valg af skolen?
43
Tema: Organisering
44
Tema: Organisering
45
Tema: Anvendelse af PC og IT i undervisningen
46
Hvor tit bruger du computeren til…
Tema: Anvendelse af PC og IT i undervisningen Hvor tit bruger du computeren til…
47
Tema: Tilbagemelding på indsats
48
Tema: Tilbagemelding på indsats
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.