Øbro Fri Skolereform 2014 Af Mads Aarø og Erik Fischer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Rullende indskoling på Skovbyskolen.
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Visionsaften 2. Vision 1: ”Vi vil fastholde de nære værdier mellem ansatte, børn og forældre med fokus på: glæde, tryghed, ansvar og omsorg.”  Udarbejdelse.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Folkeskolereformen på Dronninggårdskolen Version 1 Skoleåret
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
VELKOMMEN TIL FORÆLDREMØDE. REFORMENS MÅL ER: • AT GØRE FOLKESKOLEN ENDNU BEDRE OG UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, SOM DE KAN • AT HÆVE.
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Øbro Fri Skolereform 2014 Af Mads Aarø og Erik Fischer.
Skolereform 2014.
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013
Tilsyn Aabenraa Friskole 2010
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
Skolereform august 2014………………
Velkommen til valgmøde
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
ØBRO FRI SKOLE Visioner 2020 Øbro Fri Visioner 2020 København den 7. marts 2013 Vores visioner Øbro Fri 2020 Er vores visioner stadig de rigtige? og hvordan.
Folkeskolereformen - generel information
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Tre klare nationale mål
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Fælles forældremøde klasse om 2014 Mål: At forældrene går fra mødet med et klart billede af deres børns skole- og fritidsdag fra skoleåret 14/15.
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Faglig fordybelse i indskolingen
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereformen på vores skole
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Informationsmøde om skolereformen 17. Juni 2014 Nordals Skolen.
Hvad fuck kan vi bruge det til ?` Af Bo Goed Watson
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Velkommen til infomøde om Skolereformen
Hvad betyder skolereformen for mig som elev på nordbyskolen?
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Ny Fælles Naturfagsprøve
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Præsentationens transcript:

Øbro Fri Skolereform 2014 Af Mads Aarø og Erik Fischer

Vision Kreativitet som drivkraft i den inspirerende faglige undervisning.

Vision: Kreativitet som drivkraft i den inspirerende faglige undervisning. Værdi: ØFS´s medarbejdere, børn og forældre har et fælles ansvar for læring, nærvær, glæde, tryghed og omsorg. Mission: ØFS skaber grundlag for, at den enkelte kan mestre livets faglige og sociale udfordringer. Læringsgrundlag Delmål: ØFS´s medarbejdere skal have plads til og have mulighed for udvikling.

F OKUS PÅ NYE UNDERVISNINGSTILTAG F LERE FAGOPDELTE LEKTIONER S EMESTER OPDELT UNDERVISNING FOR INDSKOLING OG MELLEMTRINNET U DSKOLINGSLINJER M ERE PROJEKTORIENTERET UNDERVISNING M ÅL OG EVALUERING M ULIGHED FOR FLERE TURDAGE D ELTAGELSE I KONKURRENCER M ERE UNDERSTØTTENDE UNDERVISNING BASERET PÅ MOTION OG BEVÆGELSE.

Øbro modellen

Der evalueres efter hvert forløb med udgangspunkt i Øbro Modellen.

Obligatoriske linjer i udskolingen på Øbro Fri Skole Form og formål med linjerne i udskolingen på Øbro Fri Skole Generelt om formen Der udbydes tre linjefag for 7., 8. og 9.klasse: Hver Elev skal vælge to af de tre linjer i løbet af 7. og 8. klasse. Hver linje strækker sig over et skoleår, hvorefter der vælges en ny linje for det næste skoleår. 9. klasse vil der det første halve år være tale om en specialeperiode, der munder ud i fremlæggelse af teori, produkt og praksisanvendelse i december måned. Formål med linjerne Formålet med linjerne er at skabe tid til fordybelse, hvori den enkelte elev på sit niveau får skabt et sammenhæng mellem teori, historik og praksis i et samfundsmæssigt perspektiv, og dermed opnår en forståelse af ”Hvad-kan-jeg-bruge-det- til” ud fra kreative, innovative og entreprenørskabende processer. Der evalueres efter hvert forløb med udgangspunkt i Øbro Modellen.

Hvilke linjer udbyder vi så?

Har du lysten og motivationen til at prøve noget nyt? Er du fuld af gode idéer? Har du mod på at fordybe dig i skabende processer? Inden for arkitektur og design kommer du til at arbejde med arkitektur, rumligt arbejde, landskab, installation, foto, plakat, reklame, formidling, kultur og æstetik. Inden for design arbejder vi fx med produktudvikling, tekstildesign, møbeldesign m.m.. Vi arbejder bevidst med beslutningsprocessen, hvor en idé føres ud i livet og giver et resultat. Der vil blive arrangeret ture ud af huset, så du kan lade dig inspirere af folk, der lever af deres kreativitet. Efter hvert semester vil der blive en fremlæggelse med efterfølgende evaluering af dit produkt/projekt. På denne linje kommer du til at fordybe dig i arkitektur og design. Du får mulighed for at udfordre dig selv både på det personlige og det faglige plan og deltage i konkurrencer.

Du vil komme til at arbejde med projekter og spændende kemiforsøg, deltage i konkurrencer, programmere robotter og komme på besøg virksomheder. Et emne i science kan fx være ”Teknologi & design”, hvor opgaven kan være ”byg en bæredygtig badeby”. Den skal præsenteres fx som model, film eller på anden spændende måde du er med til at udvikle. Hvorfor skal du vælge Science Linjen? Du er vild med naturvidenskab, matematik og IT Du er nysgerrig og kan lide at eksperimentere og skabe nyt Du er god til at fordybe dig På Science Linjen skal du undervises i et fag der hedder ”Science”. I science indgår fagene fysik/kemi, biologi, geografi og matematik, og du vil komme til at arbejde med emner, der handler om disse.

Forfatterlinjen er en alsidig linje, hvor skriftlighed er i centrum. Igennem året kommer du til at arbejde med mange forskellige skriftlige udtryksformer; såsom journalistik, essay- og novelleskrivning – parallelt med disse forløb vil vi introducere forfattereleverne for forskellige litterære genrer for at styrke elevernes litterære dannelse. At være forfatter er en aktivitet, og det er derfor ikke nok, at man sætter sig i sin blødeste lænestol og skuer ud over verdenen derfra. Som moderne forfatter er der en lang række af faglige egenskaber, som man skal besidde, man skal være i stand til at tænke kritisk, være observerende og have indsigt i samfundet. Det er for eksempel umuligt at skrive en novelle om krig, hvis man ikke har den fjerneste idé om, hvordan krig foregår, og hvorfor den opstår. En forfatter kan med andre ord ikke skrive sig ud af verdenen, den skal opleves indefra. Vi vil derfor udstyre eleverne med redskaber, sådan at de får mulighed for at sortere i den information, som informationssamfundet giver dem. Eleverne vil derfor få et introduktionskursus i argumentationsteori og logik, da disse er de redskaber, som forfatterne kan bruge til at gribe den skriftlige verden med.

Klasse Nuværende lektionstal Lektioner+Hævet fagI alt BH kl2231xdansk, 1xmus25 2.kl2322xdansk25 3.kl2411xdansk25 4.kl2322xdansk25 5.kl233 1xdansk, 1xtysk, 1xliv 26 6.kl225 1xmat, 1xdansk,1xtysk, 2xliv 27 7.kl2922xlinjefag32 8.kl3122xlinjefag33 9.kl303 2xlinjefag, 1xidræt 34 Valgfag for: 1., 2., 3., 4.kl. 2xBilledskole Valgfag for: 1., 2., 3., 4.kl. 2xKor Valgfag for: 7. kl. 8., 9.kl 2xmus, 2xBilledkunst, Lektions oversigt på Øbro Fri Skole

SFO´en og skolereformen Da vi har hævet timetallet i grundskolen til 25 lektioner, vil det sige at børnene i bh.kl til og med 3.kl, først kommer i sfo kl I forhold til i år, er det 9 timer mindre SFO tid for børnene. Samtidig bliver de fleste børn hentet inden kl.16.00, hvorfor behovet for 5 personaler i det tidsrum ikke er til stede. Det vil sige at der bliver en del SFO personale timer ”tilovers”. Vi forestiller os at 4 personer fra SFO møder ind kl , hvor de indgår i bh.kl til og med 3.kl. som støtteundervisere, enten med faglig eller socialpædagogisk støtte. Herefter tager 3 af dem parkvagten, og efter returnering varetager de endnu en lektion, i en af de før nævnte klasser. Herved opfyldes behovet for støtteundervisning, især den socialpædagogiske, samt en naturlig overgang fra skole til SFO, hvor personalet kan ”arbejde” videre med eventuelle konflikter. Lærerne får herved 3 kvarter til samarbejde, hvor alle er til stede.

LektieCafé LektieCafé: Det vurderes ud fra hver semesterevaluering, hvilke elever der har haft svært ved at tilegne sig viden ud fra læringsmålene. De elever der har haft det svært, eller hvor det vurderes, at de har brug for et boost, skal i samråd med forældrene indgå i en obligatorisk LektieCafé ordning. Der vil yderligere blive tilbudt frivillig LektieCafé for skolens øvrige elever, såfremt det skemamæssigt er muligt.

Spørgsmål?

Arbejdstiden?

Arbejdstid Arbejdstid 2014/2015 Bruttotid.1938,80 5 ugers ferie185,00 Søgne helligdage 66,60 I alt1687,20 Timer: Nettoarbejdstid:1687,20 Nettoarbejdstid fordelt på 42 uger: 40,20 timer/uge. 8,03 timer/dag. Arbejdsopgaver der skal løses i løbet af året: Undervisning. Som udgangspunkt 25 lektioner pr. uge. 750,00 Tilbage til øvrige opgaver: 937,00 Forberedelse/efterbehandling, klasselærerfunktion, tests, evaluering, faglig ajourføring, kurser, udvikling af nye tiltag, specialundervisning, ressourceteam, div. udvalg, teammøder, TR arbejde, Arbejdsmiljørepræsentant, mentor, eksamensforberedelse, censor, retning af eksamensopgaver, fag ansvarlig i 14 fag. Afskaffes: Aftenmøder, forældres mulighed for at kontakte lærerne om aftenen.

Viden Relationer Ikke - viden Koncepter

Den r ø de tr å d Tydelig profil ”Kreativitet som drivkraft i den faglige inspirerende undervisning” Den nye folkeskolereform Undervisningsformer, der åbner skolen mod den omgivende verden, tilegnelse af viden, innovation, entreprenørskab og kreativitet. Flere fagopdelte timer. Fastholdelse af vores lejrskolestruktur Mere videndeling, inspiration. Tænke på alternative måder/metoder Fagteams/teamsamarbejde Dialogen på skolen skal have mere fokus på indhold Arbejde i forløb/projektorienteret Mere struktur/planlægning/information Undervisningsministeriets krav om evaluering TilsynsførendeSelvevalueringElevevaluering Bestyrelsens ø nsker Fokus på motion og bevægelse Ø nsker fra Workshops