Ikke-strukturerede datakilder – Etnografisk inspireret forskning, herunder især observationer Metode, Evaluering og Videnskabsteori i relation til området.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Strukturerede datakilder. Spørgeskemaer, interview og dokumentanalyser. Metode, Evaluering og Videnskabsteori i relation til området lærings- og uddannelsesforskning.
Advertisements

Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Anvendelse af teori og metode i specialeafhandlinger
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Onsdag: Leg, læring og læreplaner v. Elisabeth Folker
Feltarbejde som metode og tilgang
Dataindsamling og kildebearbejdning
htx-hverdagen set med videnskabernes briller
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Introduktion til Sprogpakken
Oversigt over Symbols fortolkende emner i org. teori
Hvad er netværk? Forskellige typer af netværk Netværkskompetencer
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Undervisning i VM i uge 46:
MÆRKK - Markedskommunikation & Æstetik: Kultur & Kognition 1 Åbne biblioteker – pilottests G ode forslag og metodeforslag v/ Rasmus Grøn.
Analyse af praksis.
Videnskabsteori og faglige metoder
Det etnografiske interview og deltagerobservation
Kulturforståelse niveau C
At identificere resultater og skrive etnografi
Almen sTudieforberedelse - AT
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Kulturanalyse i teori og i praksis
1 Collaboration and Control Crisis Management and Multimedia Technology in London Underground Control Rooms Christian Heath and Paul Luff Journal of Computer.
Implikationer, resultater og validitet Situationelle Metoder, F2012 Brit Ross Winthereik 8/24/20141.
Agenda  Erfaringer med kvalitative interviews og deltagerobservation ifbm studier af teknologier for ældre (med reference til teksterne), v. Peter Lutz.
Konference om Almen Studieforberedelse
Implikationer og validitet
A Review of Mobile HCI Research Methods Undersøger og review’er forskningsmetoder indenfor feltet ”Mobile HCI” Formål: At få overblik over nuværende praksis.
Teori, metodologi og metode
INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET Den internationale forskning Om strategier, der styrker relationen mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelser.
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
Oktober 2010ViTSi ViTSi Metoder til praksisbaseret forsknings- og udviklingsarbejde inden for siddestillingsnetværket Elisabeth Kampmann.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride.
Hvad er en god evaluering?
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Reservatet Ledelsesperspektiverne og erkendelsesteori Erik Staunstrup
- et udviklings- og dialogværktøj
Fremlæggelse af teori og metode d.24 Nov. 2010
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af et undervisningsforløb.
Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder.
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Kanondag – forberedelse og dokumentation. Plan for dagen optakt – hvem fortæller en historie? – 1. workshop workshop 12.
Aktionslæring Niels Grønbæk Nielsen
Pædagogisk forår i København
Den samfundsvidenskabelige undersøgelse
Samfundsvidenskab /samfundsfag Introduktion i forbindelse med almen studieforberedelse.
Inklusion og inkluderende processer
Videnskabsteori og metode
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Videnskabsteori & metode
TEKSTER OG KONTEKSTER Peter Kaspersen Har kontekstinteressen taget overhånd? Editor’s Introduction: Is There a Text in This Study? i Research.
Sara Mosberg Iversen, MA Kommunikation Medier og Kommunikation, F2005.
Digital videoformidling Spatial recompositing Eksisterende teknikker: Pan & Scan Letterbox Crop.
Kvalitative metoder.
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
-En undersøgelse, hvor mange personer stilles de samme spørgsmål med et standardiseret spørgeskema. -Respondenterne er typisk udvalgt som en stikprøve,
Kursus: At tænke hovedområderne sammen. Modul: Videnskabsteori og hovedområder Gymnasiets tre faglige hovedområder.
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
Den naturvidenskabelige metode
Naturvidenskabelig metode
Videregående kvalitative metoder
Præsentationens transcript:

Ikke-strukturerede datakilder – Etnografisk inspireret forskning, herunder især observationer Metode, Evaluering og Videnskabsteori i relation til området lærings- og uddannelsesforskning Oktober 2009 Annette Rasmussen

1. Struktureret observation Ofte ikke-deltagende studier Udgangspunkt i detaljeret observationsguide Ofte kvantitative Frekvensstudier Sociometriske studier

Kritik af struktureret observation Begrænsning af synsfeltet til de kategorier, som forskeren har forhåndsdefineret Forskerens forhåndsstrukturering frem for deltagernes egenforståelse Ikke muligt at sammenligne studier gennemført i ikke-identiske omgivelser

2. ’Ustruktureret’ observation Forskeren er deltager i feltet (total eller partiel) At forstå aktørerne på deres egne præmisser Observation og fortolkning er simultane processer Bearbejdning og forståelse af observationer kan ikke strømlines

Eksempel på observationsguide Hvad foregår der? Hvor lang tid er forløbet? Hvor finder det sted? Hvem er tilstede? Hvad laver de tilstedeværende?

Fire typiske observations-/feltroller Den totale deltager Deltageren som observatør Observatøren som deltager Total observatør (jf. Wellington 2000; Hammersley & Atkinson 1983)

1. Den totale deltager Skjult observation – etiske dilemmaer Hvad har deltagelsen bevirket i den givne sociale kontekst? Risikerer at overidentificere sig med feltet og får vanskeligt ved at betragte det udefra

2. Deltageren som observatør Relationen mellem forsker og informanter er en feltrelation Anvendelse af nøgleinformanter (risiko for partiskhed) Vekslen mellem nærhed og distance

3. Observatøren som deltager Formel og kortvarig kontakt med informanterne Stor risiko for misforståelser for ikke at ”trænge ind” i den sociale struktur - overfladiskhed

4. Den totale observatør Udelukkende observation Forskeren forbliver uden for den observerede interaktion Aktørerne er ikke klar over, at de bliver observeret Risiko for etnocentrisme

Observation som metode Fordele Ikke-italesat og umiddelbar information Iagttagelse af adfærd og ’tavs viden’ Kan understøtte interview og andre metoder Ulemper Ressource- og tidskrævende Selektiv perception

Eksempler på klasserumsobservationer Diskuter ud fra observationseksemplerne: Hvad kan disse observationer fortælle om deltagelse i undervisningen? Hvad kan observationerne fortælle om forskellige børns deltagelse og marginalisering? Hvad kan observationerne ikke fortælle noget om i relation til deltagelse og eksklusion? Hvilke nye spørgsmål rejser observationerne?

Etnografien Etnografi er teorier og metoder til beskrivelse af, hvordan mennesker lever, skaber mening og betydning i deres sociale og kulturelle kontekst. (formuleret af Ambrosius Madsen 2003 ud fra Brewer 2000, Anderson 1998, Hammersley & Atkinson 1983)

Etnografisk forskning Forskning som foregår i naturlige omgivelser – ”feltforskning” Data indsamles vha. varierende metoder, som især omfatter deltagende observation og relativt uformelle interview Dataindsamlingen foregår relativt ustruktureret Fokus er sædvanligvis på en case eller et begrænset antal cases (in-depth study) Analysearbejdet omfatter fortolkning og begrebsudvikling (Hammersley & Atkinson, 2007 (1983))

Etnografisk fantasi Etnografiske data kan repræsentere en social verden, som ikke kan beskrives fuldt ud, men dette kan medreflekteres (forudsætter refleksion over materialets tilblivelse) Små begivenheder i hverdagen har fælles træk med en bredere social og kulturel virkelighed og kan være illustrative udtryk for denne (forudsætter præsentation af det teoretiske grundlag) Meningstilkendegivelser må analyseres, om end de ikke blot kan forstås som ”sande autentiske udtryk” (forudsætter forståelse af kontekst) (inspireret af Brewer 2000)

Niveauer i det etnografiske arbejde Beskrivelse – tilblivelse af data (dokumentation af hvad og hvordan) Analyse – skabelse af begrundet orden i data (kategorisering inden for det empiriske felt) Fortolkning – etablering af forbindelse mellem den lokale viden, ”lille etnografi”, og den generelle, ”store etnografi”, teoridannelse (Jf. Ambrosius Madsen 2003, inspireret af Wolcott 1994)

Niveauer i fortolkningsprocessen Afgrænsning af relevante teoretiske tilgange, der giver resonans på data; samtidig læsning af teoretisk materiale Identifikation af nøgletemaer, der skaber forbindelse mellem fænomener i feltet og de teoretiske positioner Det egentlige oversættelsesarbejde af, hvad ”det her” betyder.

Kritik af etnografien Positivismen: krav om validitet, reliabilitet og objektivitet indfries ikke Postmodernismen: etnografi er ”ikke noget”, repræsenterer ikke andet end den enkelte forskers egne konstruktioner

En tofaset metodologi – kombinationen af en strukturalistisk og konstruktivistisk tilgang 1. fase: Afdækning af de objektive strukturer – fordelingen af de socialt set eftertragtede goder. Positionerne konstrueres. =Objektiverende brud. 2. fase: Inddragelse af individernes umiddelbare erfaringsverden. =Subjektiverende forståelse.

Kritiske (eftertanker) -refleksioner Feltets selvforståelse Aktørernes selvforståelse Observatørens egen position Motivationer Metodologi

Relevante referencer: Hammersley, Martyn & Atkinson, Paul: Ethnography. Principles in practice. Routlegde. Taylor & Francis. London. New York. Third edition: 2007. Hviid Jacobsen, Michael & Kristiansen, Søren: Farligt feltarbejde – etik og etnografi i sociologien. Aalborg Universitetsforlag: 2001. Hviid Jacobsen, Michael; Kristiansen, Søren & Prieur, Annick (red.): Liv, fortælling, tekst: Strejftog i kvalitativ sociologi. Aalborg Universitetsforlag, 2002. Kristiansen, S. & Krogstrup, H.K.: Deltagende observation : introduktion til en samfundsvidenskabelig metode.  Kbh. : Hans Reitzel, 2008. Rasmussen, A.: Dialektiske vinkler på socialisering. I Laursen, E. m.fl. (red.): Tanker til tiden – om studier af læring. Aalborg Universitetsforlag 2006. Walford, G. (ed.): How to do Educational Ethnography. The Tufnell Press. London, 2008.