Nina Andersen, Jakob Lavrsen, Susanne Nerup, Astrid von der Ohe
at styrke elevernes faglige og metodiske refleksionsniveau at strukturere talentarbejdet at motivere at give konkrete idéer til øvelser og opgaver at fremme samarbejdet med eksterne aktører at opfordre til kontinuitet og progression i talentarbejdet
Italesættelse og accept af det særlige talent Kvalificerende krav Interessante tilbud Innovation og originalitet Anvendelighed Det autentiske møde Oplevelsen af ejerskab i forbindelse med et projekt Udvælgelse? Talentfællesskab Sprog, sprog, sprog Gulerod
Evalueringssamtaler Anerkendelse og selvrefleksion Særlig udfordring Berigende for hele holdets læringssituation – distribution af roller Ikke ekstra byrde Differentieret hjemmearbejde og alternative arbejdsopgave
De tre dele 1. Eleven på egen hånd - INDIVIDUELT 2. Når elever arbejder SAMMEN 3. Talentundervisning uden for den daglige undervisning - EKSTERNT
Særlig udfordring lave ”appetizer” identificere grammatiske fænomener holde kortere perspektiverende oplæg for klassen aktualisere et emne for de øvrige elever udarbejde øvelser/udfordringer til de øvrige elever. Elevtid Mundtlige afleveringer/oplæg
Styrkelse af den enkelte elevs faglige færdigheder Forankring i undervisningssituationen for hele holdet.
Elev-aktiverende og motiverende Let tilgængelige Produktorienterede Virtuel talentverden
Flot plakatagtig måde at præsentere: Tegnefilm med talebobler: På kan man lege med præsentation. Desuden kan man arbejde med podcast, se På tværs af hold eller partnerskoler skrive sammen på eller om et givent emne. Virtuel sprogbrug:
2.1. Par- og gruppeøvelser Differentieret På tværs 2.2.Gruppe- og projektarbejde
Differentieret sammensætning Mere differentiering og flere udfordringer Fokus på taksonomiske niveauer
Differentierede par - og gruppeøvelser Niveaudelte opgaver Kreativ skrivning Forfatterportræt Fremtidsskrivning Finde tematikker – analyse Gå på ”kulturel jagt” i en tekst
Blandet sammensætning CL som særligt relevant didaktisk princip for sprogundervisning Forskellighed udnyttes Højt læringsniveau Højt aktivitetsniveau Øget accept af talenter
skal være nyt og relevant skal give oplevelsen af ejerskab
Eksemplarisk SRP Taksonomisk differentiering Humanistisk metode Faglig udfordring
Organiseres individuelt, gruppevis eller i særlige masterclasses Skal have fokus på elevmotivation Kræver ekstra ressourcer!
Masterclasses Interne aktiviteter med interne aktører Enkelt- eller tværsprogligt Sprogdiplomer Samarbejde med erhvervsliv Samarbejde med kulturinstitutioner Samarbejde med universiteter/andre institutioner Partnerskoler i Danmark Internationalt samarbejde Camps Konkurrencer
Sprogolympiade English Speaking Union Konkurrencer mod partnerskole Juvenes Translatores Skolemesterskab i oversættelse Erhvervslivet?
Variation og motivation På tværs af årgange og sproghold Socialt arrangement: Oktoberfest Arrangementer i samarbejde med Goethe- Instituttet: Dr. Erös: ”Kinderhilfe Afghanistan” Workshop med”Kommando Elektrolyrik” Overrækkelse af diplom til fællessamling Perspektiver: masterclass med henblik på erhvervelsen af Sprachdiplom
”Helt ekstremt lærerigt og givende.” ”Oplægget var fantastisk!!! Man glemte, at han talte tysk og lyttede bare!” ”Workshoppen var virkelig fed!” ”Det har været udfordrende og motiverende at være på et hold med et så højt fagligt niveau.”
AAU og HG 5 Sprog og 115 talentelever fra 15 nordjyske gymnasier Projektarbejde Erhverslivet Konkurrence Sprogcafé
8 udvalgte elever Dansk som fremmedsprog Undervisning på engelsk og dansk Formidling Privat indkvartering Kulturforståelse Ejerskab
De mest talentfulde elever rejser en uge til venskabsskolen uden lærer. Privat indkvartering Skolegang med værtseleven
”Virksomhederne kan udnytte sproglig ekspertise og samtidig styrke elevernes forståelse for erhvervslivets krav ”. Nyhedsbrev, Erhverv Hjørring, September 2011
Tydeliggørelse af sprogenes relevans generelt Legitimering af sprogfagene Normalisering af arbejdet med talenter blandt kolleger og elever. Midler til talentarbejdet! Indtænke talentarbejdet i den daglige undervisning Større fleksibilitet mht. elevtid, studieplaner, fravær, etc. Øget fokus fra universiteterne og muligheder for samarbejde om sprogtalenterne Øget interesse fra og samarbejde med kuturinstitutioner og erhvervslivet Talentnetvæk - partnerskoler