Nina Andersen, Jakob Lavrsen, Susanne Nerup, Astrid von der Ohe.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Advertisements

Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Progression i de større skriftlige opgaver:
Talentudvikling på Virum Gymnasium Vil du være VG-talent?
Udviklingschef Anne Holm Sjøberg, Region Hovedstaden
Fra formel til funktionel undervisning
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Grundlæggende IT, niveau G
Forandringsteori for Venindenetværket2013
Hjørring Gymnasium.  Samtlige klasser og fremmedsprogsundervisere  Engelsk, tysk, fransk, spansk, italiensk, græsk  at udvikle og forfine elevernes.
Talentvejen Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med
Forældremøde X årgang.
+ Danskkursus Storutjarnarskolí November 2011 ”Dansk ud af bogen” Hvordan kan vi supplere undervisningen med IT og (ikke goggle.com)
LEARNING ENGLISH AT HRS 2KOK1041/42. WHY?  Verdenssprog  Globalisering  Engelsk talende kolleger  Mobilitet.
ATU: FAGLIGT UDBYTTE, FRA EN DELTAGERS SYNSPUNKT TALENTUDVIKLING I UDDANNELSESSYSTEMET, TAGENSVEJ 86, D. 23 AUGUST 2011.
I forlængelse af tydeliggørelsen af talentbegrebet, hvordan kan I så udvikle en læringsplan for talenter i forhold til de resterende ikke talenter? • Udvælgelse.
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Virkelighedsnært Undervisning USA USA Bål Undervisning Fed fredag Klatring Aktivtur Dit eget projekt Kreativ Bål Selvtillid Maddag Teambuilding IT-baseret.
FRA ANNE VANG, NIELS BROCK TIL TALENT-DK TALENT. Den talentfulde belønnes – selv af de højere magter og især hvis han er modig og tør udfordre sit talent.
Internationalisering er en naturlig del af studieretningsfagene engelsk, fransk og samfundsfag, da der stiftes bekendtskab med sprog, samfundsforhold.
Elevaktiverende undervisning
SPROGFAG – DIDAKTIK OG METODE
Nynne Det er tilladt at have talent! Talent? Talentprojekter – hele viften Akademiet – et eksempel Køreplan: Hvordan starter.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige.
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
Højskoleforeningen, Vartov 1. april 2014 Jakob Clausager Jensen Konsulent for internationale aktiviteter Efterskoleforeningen.
Hvordan lettes overgangen relevant
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Sprog er fremtiden. Fokus på sprogtalenterne.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Projekt Forskerspirer Projekt Forskerspirer Projekt Forskerspirer giver deltagerne mulighed for at fordybe sig i et emne og udarbejde forslag.
Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med Aalborg Handelsskole, EUC Vest, EUC Syd, IBC, Tietgenskolen, EUC Sjælland, ZBC, Køge Handelsskole,
TALENTUDVIKLING I GYMNASIET MATEMATIK-ØKONOMI-SAMFUNDSFAG  Hvad er talent?  Metoder  Organisation og motivation  Konkrete eksempler  Hvad er talent?
Præsentation af resultater DUR/Almen didaktik 2013/14 på Roskilde Katedralskole Ved Thomas Axelsen adjunkt i historie og samfundsfag.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 9. februar.
Efteruddannelse og kompetenceudvikling. Efteruddannelse før reformen Eksterne faglige kurser Kurser for hele faggrupper Skolebaserede kurser Pædagogiske.
Konference om differentiering i tysk CBS, 30. januar 2015
Naturvidenskabelige talenter Eksemplariske undervisningsforløb.
1 Skriftlighed på nye måder efter reformen Pædagogiske udfordringer: Bedre studiekompetence – større progression Mere fordybelse – bedre individuel vejledning.
Pernille Ulla Andersen, VIA University College,
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
Oplæg om lektier Data og overvejelser.
Elevers Rolle I Inklusion ERIS workshop Afprøvning af metoderne: Aktiv på tværs/Lege- og Læringsmakkere 12. maj 2015 Workshopvært: Karsten Juul-Olsen,
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Evaluering og dokumentation af efterskolens vejledning Af Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse.
Gymnasierne i Vejen, Kalundborg og Hjørring. Projektets titel Synliggørelse og anvendelsesorienteret medialisering i sprogundervisningen med fokus på.
IDEBESKRIVELSER a)Udviklingskraft i lokalområderne B) Inspirationsseminar om lokal udvikling - tilbud til lokalområderne om procesbistand til ‘hvidbøger’
Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Mål med projektet  - at eleverne i høj grad får den bekendtgørelsesfastsatte.
Undervisningsdifferentiering uden ekstra arbejde Signe Ammitzbøll Anette Gjervig.
Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.
Sanne Yde Schmidt, lærer Greve Gymnasium Konference om omlagt elevtid Workshop 3 Pædagogisk ledelse i forhold til bl.a. omlagt elevtid, progressionsplaner.
ET SAMARBEJDSPROJEKT MELLEM GAMMEL ESTRUP – HERREGÅRDMUSEET, PADERUP GYMNASIUM, MUSEET PÅ SØNDERSKOV OG VEJEN GYMNASIUM Partnerfællesskaber på tværs.
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge?
Tidlig sprogstart i skolen- oplæg ved bogreception d. 14./
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
Velkommen til fagligt samspil
Organisering Sproglærerforeningen er en faglig forening under Danmarks Lærerforening Hovedstyrelsen Fagudvalg: Engelsk Fagudvalg Tysk Fagudvalg Fransk.
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Nina Andersen, Jakob Lavrsen, Susanne Nerup, Astrid von der Ohe

 at styrke elevernes faglige og metodiske refleksionsniveau  at strukturere talentarbejdet  at motivere  at give konkrete idéer til øvelser og opgaver  at fremme samarbejdet med eksterne aktører  at opfordre til kontinuitet og progression i talentarbejdet

 Italesættelse og accept af det særlige talent  Kvalificerende krav  Interessante tilbud  Innovation og originalitet  Anvendelighed  Det autentiske møde  Oplevelsen af ejerskab i forbindelse med et projekt  Udvælgelse?  Talentfællesskab  Sprog, sprog, sprog  Gulerod

 Evalueringssamtaler  Anerkendelse og selvrefleksion  Særlig udfordring  Berigende for hele holdets læringssituation – distribution af roller  Ikke ekstra byrde  Differentieret hjemmearbejde og alternative arbejdsopgave

De tre dele 1. Eleven på egen hånd - INDIVIDUELT 2. Når elever arbejder SAMMEN 3. Talentundervisning uden for den daglige undervisning - EKSTERNT

 Særlig udfordring  lave ”appetizer”  identificere grammatiske fænomener  holde kortere perspektiverende oplæg for klassen  aktualisere et emne for de øvrige elever  udarbejde øvelser/udfordringer til de øvrige elever.  Elevtid  Mundtlige afleveringer/oplæg

 Styrkelse af den enkelte elevs faglige færdigheder  Forankring i undervisningssituationen for hele holdet.

 Elev-aktiverende og motiverende  Let tilgængelige  Produktorienterede  Virtuel talentverden

 Flot plakatagtig måde at præsentere:  Tegnefilm med talebobler:  På kan man lege med præsentation.  Desuden kan man arbejde med podcast, se  På tværs af hold eller partnerskoler skrive sammen på eller om et givent emne.  Virtuel sprogbrug:

2.1. Par- og gruppeøvelser  Differentieret  På tværs 2.2.Gruppe- og projektarbejde

Differentieret sammensætning  Mere differentiering og flere udfordringer  Fokus på taksonomiske niveauer

Differentierede par - og gruppeøvelser  Niveaudelte opgaver  Kreativ skrivning  Forfatterportræt  Fremtidsskrivning  Finde tematikker – analyse  Gå på ”kulturel jagt” i en tekst

Blandet sammensætning  CL som særligt relevant didaktisk princip for sprogundervisning Forskellighed udnyttes Højt læringsniveau Højt aktivitetsniveau Øget accept af talenter

 skal være nyt og relevant  skal give oplevelsen af ejerskab

Eksemplarisk SRP  Taksonomisk differentiering  Humanistisk metode  Faglig udfordring

 Organiseres individuelt, gruppevis eller i særlige masterclasses  Skal have fokus på elevmotivation  Kræver ekstra ressourcer!

 Masterclasses  Interne aktiviteter med interne aktører  Enkelt- eller tværsprogligt  Sprogdiplomer  Samarbejde med erhvervsliv  Samarbejde med kulturinstitutioner  Samarbejde med universiteter/andre institutioner  Partnerskoler i Danmark  Internationalt samarbejde  Camps  Konkurrencer

 Sprogolympiade  English Speaking Union  Konkurrencer mod partnerskole  Juvenes Translatores  Skolemesterskab i oversættelse  Erhvervslivet?

 Variation og motivation  På tværs af årgange og sproghold  Socialt arrangement: Oktoberfest  Arrangementer i samarbejde med Goethe- Instituttet: Dr. Erös: ”Kinderhilfe Afghanistan” Workshop med”Kommando Elektrolyrik”  Overrækkelse af diplom til fællessamling  Perspektiver: masterclass med henblik på erhvervelsen af Sprachdiplom

 ”Helt ekstremt lærerigt og givende.”  ”Oplægget var fantastisk!!! Man glemte, at han talte tysk og lyttede bare!”  ”Workshoppen var virkelig fed!”  ”Det har været udfordrende og motiverende at være på et hold med et så højt fagligt niveau.”

 AAU og HG  5 Sprog og 115 talentelever fra 15 nordjyske gymnasier  Projektarbejde  Erhverslivet  Konkurrence  Sprogcafé

 8 udvalgte elever  Dansk som fremmedsprog  Undervisning på engelsk og dansk  Formidling  Privat indkvartering  Kulturforståelse  Ejerskab

 De mest talentfulde elever rejser en uge til venskabsskolen uden lærer.  Privat indkvartering  Skolegang med værtseleven

 ”Virksomhederne kan udnytte sproglig ekspertise og samtidig styrke elevernes forståelse for erhvervslivets krav ”. Nyhedsbrev, Erhverv Hjørring, September 2011

 Tydeliggørelse af sprogenes relevans generelt  Legitimering af sprogfagene  Normalisering af arbejdet med talenter blandt kolleger og elever.  Midler til talentarbejdet!  Indtænke talentarbejdet i den daglige undervisning  Større fleksibilitet mht. elevtid, studieplaner, fravær, etc.  Øget fokus fra universiteterne og muligheder for samarbejde om sprogtalenterne  Øget interesse fra og samarbejde med kuturinstitutioner og erhvervslivet  Talentnetvæk - partnerskoler