Det uhensigtsmæssige uddannelsesforløb Mellem 3-10 %, ny undersøgelse i Århus 6,8 % Ikke forskel på køn Ikke forskel på alder Ikke forskel på speciale.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
God uddannelsesvejledning - Udvikling
Advertisements

DIN STIFINDER SYGEMELDT? LAD OS HJÆLPE…
”Kan ledelse kurere sygdom?” Masterclass, tirsdag den 21. juni 2011
Proces – trin for trin Leder afsøger alternativer til udpegning
Medicinpædagogik og de individuelle planer v.1.0
Større Skriftlig Opgave
Set fra sundhedspersonens side
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Chat og SMS på den fede måde!
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Roskilde Tekniske Skole
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Kerneårsagsanalyse - kort beskrivelse af metoden
Hændelsesanalyse - kort beskrivelse af metoden
Præsentation af resultater fra elev-trivselsundersøgelsen i Team X 2
360 graders evaluering i den lægelige videreuddannelse
Feedback i den lægelige videreuddannelse
3-timersmøde 2010 Børneafdelingen Hvad gør vi godt: •Feedback og supervision i Børnemodtagelsen og Børneambulatoriet. •Enkelte yngre læger er kontaktpersoner.
Indførelse af elektronisk 360°- evaluering af yngre læger
Supervision og faglig feedback
Darum skole 4. november 2013.
Identifikation af spild
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Struktureret interview/samtale/vejledersamtale
Hvad betyder ventetid for det enkelte menneske?
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
TEMA: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer. Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges større.
Læring i et vejledningsperspektiv
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Lægedage Uhensigtsmæssige forløb Identifikation Handling.
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
God ledelse og god bestyrelseskultur Ledelse og samarbejde Temamøde BL´s 6.kreds Den 11.November 2014.
PKL seminar 2011 nye skabeloner for målbeskrivelser og uddannelsesprogrammer.
Infomøde cand.selv – cand.mentor
Håndtering af Sygefravær
XX-afd Feedback i den lægelige videreuddannelse. Oversigt Hvad er 360°’s feedback Metoden –elektronisk model –papirmodel Spørgsmål og kommentarer.
Information til respondenter Feedback i den lægelige videreuddannelse.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
PUF-seminar 2011 Århus Sygehus Af Anne Braae Olesen Supervision – et redskab til læring i et ambulatorium Af Anne Braae Olesen Uddannelsesansvarlig overlæge.
Samspillet mellem akutafdelingerne og den kliniske basisuddannelse UAO Hanne Arildsen, PKL for FAM i Region Midt Møde i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse.
Forskningstræning for HU-læger i Anæstesiologi
TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Forløbsbeskrivelse for helhedsorienteret udredning Kontakt til borger Nej Figur forklaring » Ja Nej Hvem har del i borgerens forløb?
Forløbsbeskrivelse for indkaldelse til og afholdelse af koordinerende møde Kontakt til borger – Kender borger tovholder?
Et par eksempler på Hvad jeg fik med hjem fra AMEE September 2014 Georg Jørgensen UAO Med SVB/ PUF/ CLV OUH.
Problematiske uddannelsesforløb - Hvordan håndteres de? Hvad er tillidsrepræsentantens rolle?
Forslag til skabelon for ledelsesdialogmøder omkring lægelig videreuddannelse på afdelingsniveau Det Regionale rådsmøde 24. september 2015 Thea Otto Mattsson.
Kunsten at give god feedback
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Patient sikkerhed – fra sanktion til læring Teamlederne i ældreområdet NK
Uddannelseansvarlige
Uddannelsesprogrammer - hvorfor og hvordan?
Aftale format – Use cases
Ansvar i Videreuddannelsen
Instruktion til mødeledere
Oplæg om 3-timers møder Regionshospitalet Randers.
Oplæg om 3-timers møder Regionshospitalet Randers.
TR-kursus IA Afskedigelse - lærere ved VUC 14. September 2018
Hvad gør jeg hvis jeg får en klage ?
3-timersmødet 2018.
Begynderrejsen – et redskab til rekruttering og fastholdelse af nye medlemmer i kano- og kajakklubber Klub Dato Konsulent navn.
APV - Arbejdspladsvurdering
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Det uhensigtsmæssige uddannelsesforløb Mellem 3-10 %, ny undersøgelse i Århus 6,8 % Ikke forskel på køn Ikke forskel på alder Ikke forskel på speciale Forståelse af professionel adfærd Matchet mellem lægen og afdelingen Ofte sent i uddannelsestrinet! Ofte i H-stilling Læger med forskellig behov!!!!

Uhensigtsmæssige uddannelsesforløb: kan skyldes: Manglende kliniske kompetencer Organisatorisk årsager Personlighed/ adfærd Helbred: psykisk/ fysisk Forventningsafstemning

Uhensigtsmæssige forløb Kompetencer kan ikke opnås indenfor den givne tidsramme, der er angivet i uddannelsesprogrammet –Uddannelsesstedet opfylder ikke længere kravene –Uddannelsessøgende kan ikke opfylde kravene Ansvaret placeret hos både hovedvejleder og den uddannelsessøgende

Hvad gør jeg? – hovedpunkter Tidlig identifikation af at der er problemer – det bliver kun værre Involver andre Samle fakta – omstændigheder; så mange kilder som muligt Samtale med YL om problemer hurtigst muligt Klarlægge årsager –individuelle årsager, organisatoriske årsager eller begge ”Diagnose” fastlægges – definer problemet Hurtigst muligt lægge handlingsplan for forbedrings mål, tiltag og tidsplan Dokumentation sikres PÅ SKRIFT

Krav – rettidig omhu i praksis… Den UAO inddrages –Hovedvejleder og UAO forbereder videre forløb –Indhent informationer –Afgræns problemstillingen – stil diagnosen –Evt. hentes hjælp fra ledende overlæge, UKO, HR YL indkaldes til en varslet vejledersamtale mhp –At udarbejde en konkret handleplan Detaljeret beskrivelse af problemstilling Indsatsområde, mål og kompetencevurdering beskrives Tidsramme/deadline Opfølgning Krav til formalia referat senest 2 uger efter ny samtale efter senest 6 uger

Handlingsplan - udarbejdes hurtigst muligt ramme for, hvordan den yngre læge og / eller uddannelsesstedet får mulighed for at rette op på problemet. kan indeholde aftale om fx –øget supervision, –forslag om ændret arbejdstilrettelæggelse m fokus på udvalgte kompetencer, –ændring i ansvarsniveau rettet mod alle de påpegede problemstillinger skal indeholde en tidsramme og en konkret aftale om en fornyet samtale, bør altid skrives ned, og den uddannelsesansvarlige overlæge og YL skal underskrive, og kopi gemmes.

LØSNINGSMULIGHEDER – INTERN INTERVENTION (eventuel + UKO/HR på AUH) Øget supervision og feedback Aflastning Ændringer i arbejdstilrettelæggelsen Hyppigere vejledersamtaler og øget feedback Sprogtest/sprogkursus Opfølgning på aftaler og handleplaner EKSTERN INTERVENTION (Lægelig Uddannelse/VUS og PKL) Flytte uddannelsen til en anden afdeling –second opinion Forlængelse Afskedigelse

Det uhensigtsmæssige forløb obs pro Sæt tidligt ord på, at der er et problem Involver andre –kontakt hovedvejlederen og/eller UAO OBS som hovedvejleder har du 2 roller –Du er den uddannelsessøgendes advokat –Et ønsker at beskytte YL – Du er systemets advokat –En pligt til at gøre noget.

Informationer til andre… Hvad skal meldes ud i afdelingen? Hvordan skal det ses, at YL har en ændret plan? Hvem skal informeres? Hvordan informeres ved skift mellem afdelinger? Hvad er Jeres erfaringer?

Uhensigtsmæssigt forløb Mulige udfald –a) Uddannelsesstedet kan ikke opfylde krav –Omplacering –Fokuseret ophold –b) Uddannelsessøgende kan ikke opfylde krav –Forlængelse –Second opinion ophold –Afskedigelse

Take home message Reager i tide Dokumentation (af samtaler, handleplaner) i orden Søg hjælp

CASE 1 Joan er i tredje år af sin hoveduddannelse i kirurgi. Hun har været på afdelingen i 2 måneder. Tilfældigvis har du haft mange operationer sammen med Joan de sidste 14 dage. Du fornemmer, at der er store huller i hendes operative kunnen - der er mange ting, som hun burde kunne på dette tidspunkt, men som hun siger fra overfor. Det virker som om, hun har svært ved at beslutte sig, og derfor arbejder hun meget langsomt. Det er ikke, fordi hun ikke er omhyggelig – mere som om, hun er bange for at komme til at skade patienten. Det er sket flere gange, at hun har bedt dig overtage selv simple procedurer. Hun er meget sød og venlig og tager gerne imod dine råd. Hvad er problemet? Hvad kan det skyldes? Hvordan vil du gribe problemet an? Hvem skal involveres i løsning af problemet?

CASE 2 Anders er ansat som introduktionslæge i din afdeling i et tværgående speciale ( f.eks. klinisk biokemi, klinisk mikrobiologi, klinisk genetik, patologi o.lign.). Anders er i 6. ansættelsesmåned, og du er hovedvejleder for ham. Du selv og flere af dine overlægekolleger oplever, at han i starten var aktiv og fagligt god i de kliniske opgaveløsninger, men at han de sidste par måneder er blevet mere tilbagetrukken, usikker i opgaveløsningen, skubber gerne opgaver videre til andre yngre læger med forskellige undskyldninger og har på det sidste været sygemeldt til flere vagter. Ved sidste vejledersamtale havde han ikke fået godkendt nye kompetencer i forhold til forrige samtale. Hvad tror du problemet er? Hvor alvorligt er problemet? Hvordan vil du gribe problemet an? Hvem skal involveres i løsning af problemet?