og hvad kan vi bruge det til? v/Eva Nautrup, Rose Poultry A/S Forbrugerpanel og hvad kan vi bruge det til? v/Eva Nautrup, Rose Poultry A/S
Indhold - præsentation Kort præsentation af mig Kort præsentation af Rose Poultry ROSE Forbrugerpanel Hvorledes anvender vi det? Andre muligheder Faldgruber
Eva Nautrup Vestjylland – årgang ’64 Gift – 3 sønner ’96 · ’00 · ’03 Cand.merc. i strategi og ledelse fra AUC suppleret med HD i afsætning ’89 – ’91 Produktchef Nordchoklad ’91 – ’02 Produkt- og marketingchef Royal Greenland ’02 – Marketingchef Rose Poultry
Rose Poultry A/S Fusion i ’99 mellem Vinderup Poultry og Skovsgaard Fjerkræslagteri Købte Padborg Fjerkræslagteri i 2002 Danmarks største fjerkræproducent Omsætning ca. 1,5 mia. kr Ca. 300.000 kyllinger dagligt – 70 mill. Årligt Ca. 130 kyllingeproducenter leverer til os Ca. 25% som forædlede produkter Ca.1300 ansatte 5 fabrikker – 3 egne / 2 delvis
Udviklingsproces Teknologi ”Tænketank” Udviklingsproces Produkt Forbrugerpanel Marked: Trends Kunder/forbruger Konkurrenter Leverandør
Vejen fra jord til bord Detail Kyllinge- producent Slagteri/ Forbrugerpanel Detail Kyllinge- producent Slagteri/ produktion Forbruger Foodservice
Forbrugerpanel Startet op i Danmark marts 2004 Ca. 1854 medlemmer pr. 2.1 2006 Startet op i Sverige marts 2005 Ca. 212 medlemmer pr. 8.11 2005 Tæller som medlem, når der er svaret på introduktionsspørgeskemaet Nye medlemmer hverves ved: Info på produkter Info i annoncer www.gratis-ting.dk Konkurrence på den danske hjemmeside Panel for professionelle i DK er opstartet, men har ikke så mange medlemmer endnu
Forbrugerpanel/DK statistik
Forbrugerpanel/DK statistik
Forbrugerpanel Undersøgelsestyper: Produkttest: Spørgeskema/viden: Spørgeskema (alle) Produkttest (udvalgte – produktpakke + spørgeskema) Produkttest: Produkter sendes til udvalgte paneldeltager Vurdering af koncept/idé, smag, udseende, emballage, pris, m.m. Spørgeskema/viden: Generel adfærd Holdninger til emballager Grill-adfærd Datomærkning Købsadfærd, tilbudsaviser Holdninger til produktnyheder Oprindelsesland Internethandel Svar% 60 – 95%
Anvendelse af forskellige kødtyper Opdateret 16.02.05
Tilberedning af kylling Opdateret 16.02.05
Oftest anvendte tilberedning Opdateret 16.02.05
Hvor ofte vælges en nem løsning? Opdateret 16.02.05
Fokus på nye potentialer… Ovnklare produkter => COOK Sæson produkter => GRILL Semi-convenience => EASY Gæste-/weekend produkter => GOURMET Spiseklar => READY
Sortiment – fersk kylling 3. generation 2. generation 1. generation
Hvorfor er det aktuelt? Spisevaner, madlavningsvaner, forbrugernes indkøbsadfærd er under forandring Øge forståelsen for situationsbestemt forbrug Øget fokus på differentiering og forædling gør forbrugerviden vigtig Øge den konkurrencemæssige fordel Øget forbrugerviden uden ”filter”
Hvordan kan det ellers bruges? Viden om generelle trend – har det hold i virkeligheden? Holdninger til producenter Effekt af kampagner Måling af præferencer
Faldgruber Afspejler ”ønsket” adfærd Faktisk adfærd kan være væsentlig anderledes Kan ikke tage højde for wildcards Panelet er ikke et nøjagtig billede af den samlede forbrugergruppe Kan nem blive ”pro”
Spørgsmål? TAK for i dag!