Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMaria Johannsen Redigeret for ca. et år siden
1
Afsætning og distribution af lokalproducerede varer 20. Februar 2014
2
Jens Meldgaard Ryhl 16 år som direktør for 2 shoppingcentre 4 år som udvikler i egen virksomhed Detailhandelsudvikling Forretningsmodeller Finansiering og kapitalsearch Partner, medejer, best.fmd. i div. virksomheder Direktør/medejer af Osted Mejeri og Osted Ost NewBiz Scandinavia, 20. februar 2014
3
Den traditionelle afsætningsmodel NewBiz Scandinavia, 20. februar 2014
4
Den traditionelle afsætningsmodel (direkte til supermarked) Prod. Fru Jensen Lokalproducenter Detail butik 4,50 10,00 omk. svind Emb. 2,00 Distr. 3,00 Fortj +30% 19,50 Salg ex. 7,60 Av. 30% 27,10 Salg ex. 33,95 Salg inkl. NewBiz Scandinavia, 20. februar 2014
5
Men lad os prøve at se på et alternativ NewBiz Scandinavia, 20. februar 2014
6
Den alternative afsætningsmodel Supermarkederne har brug for at differentiere sig Især på kvalitet, lokalproduceret og økologi Lokalproduceret = kravvare = afgørende for valg af butik Supermarkederne kan ikke håndtere 50 eller 100 små leverandører Supermarkederne kan ikke markedsføre lokalproducerede varer gennem tilbudsaviser, TV eller on-line medier. Resultatet bliver ofte sporadisk/tilfældigt og usammenhængende I butikken vil varerne blive placeret tilfældigt eller forsvinde i mængden af lignende varer NewBiz Scandinavia, 20. februar 2014
7
Den alternative afsætningsmodel Lokalproducenterne har brug for at afsætte sine varer til mere end ét supermarked Der bruges meget tid på indsalg, distribution, opfyldning etc. Omkostningerne æder hurtigt fortjenesten ved ekstra salg Flere har forsøgt med samarbejder lokalt – ingen er lykkedes i det lange løb Flere gårdbutikker er dog lykkedes med at føre et sortiment af lokalproducerede varer Men trafik (volumen) i gårdbutikkerne er ikke stor nok Forbrugerne kan ikke handle dagligt i en gårdbutik NewBiz Scandinavia, 20. februar 2014
8
Den alternative afsætningsmodel Målet er at skabe en løsning: Der giver lokalproducenten et større salg Der giver lokalproducenten en større fortjeneste Der gør det nemmere for lokalproducenten Der er så fleksibel, at man er uafhængig af sæsoner Der synliggør lokalproducenterne i lokalområdet Og samtidig giver forbrugeren større mulighed for at vælge lokalproducerede varer NewBiz Scandinavia, 20. februar 2014
9
Den alternative afsætningsmodel NewBiz Scandinavia, 20. februar 2014
10
Den alternative afsætningsmodel NewBiz Scandinavia, 20. februar 2014
11
Den alternative afsætningsmodel Rema1000 Reginonschef Tonny Nielsen NewBiz Scandinavia, 20. februar 2014
12
Den alternative afsætningsmodel Der laves aftale med regionschefen om afsætning af lokalområdets varer, der følger lokalproducenternes naturlige sæsoner. Koordineret og distribueret af foreningen ”Sjællandske Lokalproducenter”. I stedet for traditionelt salg til supermarkedet lejer foreningen sig ind på 1 kvm. (ca. 5.000,- pr. kvm. pr. md) – en slags shop-in-shop. Evt. udformet som ”garanteret 20% avance”. Foreningen håndterer distribution/opfyldning/udskiftning. NewBiz Scandinavia, 20. februar 2014
13
Den alternative afsætningsmodel Salgsmoduler med og uden køl NewBiz Scandinavia, 20. februar 2014
14
Den alternative afsætningsmodel Foreningen har ansat/lavet aftale med en lokal vognmand, der henter varerne hos lokalproducenterne. Og kører dem til ”pakkecentralen” centralt på Sjælland. Pakkecentralens system får løbende meldinger digitalt om salget i butikkerne. Salgsmodulet (med eller uden køl) fyldes med sæsonaktive varer og suppleres med ikke-sæsonaktive (konserveres m.m.) Vognmanden kører de nye salgsmoduler til butikkerne og tager de ”gamle” med tilbage eller fylder op med friske varer, hvis udskiftningen er begrænset. Månedligt afregnes lokalproducenten for det solgte. NewBiz Scandinavia, 20. februar 2014
15
Men hvad koster det og hvordan finansieres det? NewBiz Scandinavia, 20. februar 2014
16
Den alternative afsætningsmodel Investering: Salgsmoduler (450,- u/køl og 1.500,- m/køl) Digitalt ordre- og adm.system (abonnement) Marketing og salgsindsats fra foreningen NewBiz Scandinavia, 20. februar 2014
17
Den alternative afsætningsmodel Driftsomkostninger v/5 butikker (andel af fælles): Leje i butik (max. 300,- pr. butik pr. uge ) Distribution (max. 3 dage à 2.500,- pr. uge) Pakkeri (max. 3 dage à 1,5 t. – 675,- pr. uge) Adm./salg (max. 1 dag à 2,5 t. – 500,- pr. uge) Lager/adm.leje (max. 175,- pr. uge) Samlet 10.350,- pr. uge (2.070,- pr. butik/salgsmodul) NewBiz Scandinavia, 20. februar 2014
18
Den alternative afsætningsmodel (direkte til egen shop-in-shop i supermarked) Prod. Fru Jensen Lokalproducenter Detail butik 4,50 10,00 omk. svind Emb. 2,00 Distr. 3,00 Fortj +30% 19,50 Salg ex. 7,60 Av. 30% 27,10 Salg ex. 33,95 Salg inkl. Prod. Distr./pak./adm/ leje 10,60 10,00 Emb. 2,00 ??? Fortj 4,50 Fortj. 27,10 Salg ex. 33,95 Salg inkl. 16,50 Salg ex. NewBiz Scandinavia, 20. februar 2014
19
Den alternative afsætningsmodel Fortjeneste i systemet Kr. 10,60 pr. vare Omkostninger pr. ugeKr. 2.070 pr. uge Der skal blot sælges 195 enheder pr. salgsmodul pr. uge. Svarende til 28 enheder om dagen. Ikke taget højde for højere avance på gns. Vare. Ikke taget højde for synergibesparelser ved mere end 5 butikker og flere områder. Ikke taget højde for distributionsbesparelser ved samkørsel med andre varer end foreningens. NewBiz Scandinavia, 20. februar 2014
20
Den alternative afsætningsmodel …Og så er der en stor miljøbesparelse ved at have én bil kørende til butikkerne… … og ved at forbrugerne kan vælge varer, der er produceret få kilometer væk i stedet for i Holland, Spanien eller oversøisk… … og lokalproducenterne får mere tid og flere penge… NewBiz Scandinavia, 20. februar 2014
21
Den alternative afsætningsmodel Finansiering af investering: Når sortiment i lokalområdet er fastlagt vurderes om salgsmodul m/u køl i opstarten. Medlemskab af foreningen (Afhængig af selskabsform andelsselskab/forening eller P/S). Besparelsen på distribution og supermarkedets fortjeneste dækker omkostninger (overskud udloddes til medlemmerne/medejerne). Evt. suppleret med fondsmidler i opstart. NewBiz Scandinavia, 20. februar 2014
22
Next step? Hvem vil være med? – det er op til jer! 20. februar 2014
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.