INTERAKTIV PORTAL FOR VIDENSDELING OG LÆRING OM HUMAN RESOURCES HR's indflydelse afhænger af situationen og af konteksten Torben Andersen Lektor, ph.d.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Velkommen til 3 ugers kursus
Empowerment i socialt arbejde
MÅL-KATEGORIER FOR LÆRING OG UDDANNELSE
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
John.M.Nielsen Metode & Co.
Web 2.0 Teoretisk viden.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
E – styret ( 68 ) ESTJ ( 26 ) ESTP ( 7 ) ENTP( 13 ) ENTJ ( 5 )
Ledelse og menneskesyn
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Virksomheders Risk Management i juridisk kontekst
Videndeling i det hyperkomplekse samfund Trine Schreiber
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Ledelse af innovative medarbejdere
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Kultur i organisationer
Godt købmandskab Orienteringsfasen Tilbudsrunden
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Organisationstruktur
Empowerment og sundhed
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Kodeks for offentlig topledelse
Koncern HR, Organisation og Ledelse At lede og facilitere møder med mere effekt Workshop 8 Ledelseskonferencen 9. juni 2010.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Definition Seksuelle overgreb og seksuelle krænkelser Baggrundsviden
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
VEJEN TIL DEN GODE LINKEDIN PROFIL
- et udviklings- og dialogværktøj
Workshop om vidensdeling og kompetencer ved samarbejder i partnering Hvilke kompetencer er vigtige ved samarbejde i partnering af Michael Stig Ørbech,
25. september 2007 Dias 1 Center for Sprogteknologi Evalueringsmetoder i MT Bente Maegaard og Lene Offersgaard Center for Sprogteknologi.
Design af organisationen
Certificeret arbejdsmiljøledelse i et læringsperspektiv Cerva Lise Granerud, juni 2010 Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Forudsætninger for en god samtale
MMP Model og Metode til Programudvikling – MMP 1 Kursusindhold: Modellering af postkontor Objekt Orienteret Programudvikling - OO* Unified Modelling.
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Hvordan virker certificering som arbejdsmiljøregulering? Robson Sø Rocha, PhD Assistant Professor Copenhagen Business School.
”Vigtigheden af bæredygtig HR på tværs af landegrænser” Set og oplevet udfra skandinaviske virksomheders synspunkt.
Eva Sørensen Roskilde Universitet. Old Public AdministrationNew Public ManagementNew Public Governance.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
Inklusion og inkluderende processer
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Lederkonferencen 9. juni 2010
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Sitet og børns livsverden Camilla: Brugercentreret design Mette: Designproces og anbefalinger Flemming: Sitets samspil med andre medier og børns livsverden.
Virksomhedens informationsbehandling lektion 13 Logistiske styringselementer Ved. Jens Godik Højen.
Øvelse 1: First Impressions
Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Jan Christiansen SOSU Fyn
Bruch up repetition I samfundsfag Jan Christiansen.
IIS del 2 Mekanisk kultur. Organisationskultur Iværksætterkulturen Den mekaniske kultur Opbrudskulturen Den dynamiske samstemte kultur »Jørgen Gleerup.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
Dokumentation, evaluering og evidens
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Kompetenceudvikling – fokus på forberedelse og effekt
Idegrundlag og målsætninger
Forbedringsmodellen Test og læring Hvad ønsker vi at opnå? Mål
Digital forandringsledelse
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

INTERAKTIV PORTAL FOR VIDENSDELING OG LÆRING OM HUMAN RESOURCES HR's indflydelse afhænger af situationen og af konteksten Torben Andersen Lektor, ph.d. Institut for Organisation og Ledelse SDU

INTERAKTIV PORTAL FOR VIDENSDELING OG LÆRING OM HUMAN RESOURCES Indledende spørgsmål: Måske handler det ikke så meget om HVORDAN, men snarere om HVORFOR, HR-funktionen skal have indflydelse

INTERAKTIV PORTAL FOR VIDENSDELING OG LÆRING OM HUMAN RESOURCES Endnu et spørgsmål: Er opnåelse af mere indflydelse til HR- funktionen pr. definition godt…?

INTERAKTIV PORTAL FOR VIDENSDELING OG LÆRING OM HUMAN RESOURCES Sidste indledende spørgsmål: Indflydelse på hvad? Top-ledelsens beslutninger? Linieledernes adfærd? Andet?

INTERAKTIV PORTAL FOR VIDENSDELING OG LÆRING OM HUMAN RESOURCES ”Situation” Hvordan ser HR-funtionen selv ud Stilling (placering fysisk og mentalt) Tilstand (alder, ressourcer og kompetencer mv.)

INTERAKTIV PORTAL FOR VIDENSDELING OG LÆRING OM HUMAN RESOURCES Ad ressourcer: Teoretisk niveau og refleksion Erfaringer og (proces)kompetencer

INTERAKTIV PORTAL FOR VIDENSDELING OG LÆRING OM HUMAN RESOURCES Diskussionen hidtil: ”best practice” versus ”best fit” Best practice: HR bør være faglig kompetent, mere professionel osv. HR’s egenart HR skal sælge sig selv Best fit: HR bør forstå forretningsprocesser HR bør tale topledelsens og/eller liniens sprog

INTERAKTIV PORTAL FOR VIDENSDELING OG LÆRING OM HUMAN RESOURCES ”Kontekst” Hvordan ser de betydende kontekstuelle faktorer ud? Konteksten kan defineres som alting (og derfor ingenting)… lad og derfor kigge på noget meget håndgribeligt: Konfigurationer

INTERAKTIV PORTAL FOR VIDENSDELING OG LÆRING OM HUMAN RESOURCES Konfigurationer KonfigurationPrimær koordinations -mekanisme Nøgledel i organisa- tionen Decentralise- ringsgrad og –form HR- indflydelse primært via Den simple struktur Direkte overvågning LederenCentraliseringUformel påvirkning, high commitment Maskin- bureaukratiet Standard. af arbejdsproces- ser TeknikerneBegrænset (horisontalt) HR-målinger

INTERAKTIV PORTAL FOR VIDENSDELING OG LÆRING OM HUMAN RESOURCES … forts. KonfigurationPrimær koordinations -mekanisme Nøgledel i organisa- tionen Decentralise ringsgrad og –form HR- indflydelse primært via Fag- bureaukratiet Stand. af færdigheder Det udførende led Horisontal og vertikal Udvikling af faglig viden Den divisionalise- rede form Stand. af output Mellem- lederne Begrænset vertikal Tilpassede HR- målinger

INTERAKTIV PORTAL FOR VIDENSDELING OG LÆRING OM HUMAN RESOURCES … forts. KonfigurationPrimær koordinations- mekanisme Nøgledel i organisa- tionen Decentralise ringsgrad og –form HR- indflydelse primært via AdhocratietGensidig tilpasning Det udførende led SelektivPersonlig udvikling og viden Idé- organisationen Stand. af normer Det ideologiske center Påstået højArbejde i ”sandhedens tjeneste” NetværketVærdier og kontrakter RelationenMeget høj, spatial Videndeling, erfa- udvekslinger

INTERAKTIV PORTAL FOR VIDENSDELING OG LÆRING OM HUMAN RESOURCES Typer af indflydelse TypeForankringGrad af legitimitet HR-rolle AutoritetLovgivningHøjPersonaleadmini- stration og -jura IdeologiAccepterede værdier HøjHRL (Human Resource Leadership) EkspertiseViden og kompetencer HøjHR-professional PolitikOrganisatorisk indsigt og instinkt BegrænsetKoalitioner, magtspil mv.

INTERAKTIV PORTAL FOR VIDENSDELING OG LÆRING OM HUMAN RESOURCES Opsummering: nEr det muligt at udkrystallisere flere forskellige best practices (og ikke blot én), på baggrund af en best fit- tilgang? nMere indflydelse? Kend din situation og kend din kontekst… måske bedre end din(e) linieleder(e) nDer eksisterer flere parallelle indflydelsessystemer i organisationer (eks. autoritet, ideologi, ekspertise og politik). Kend dem. Det er fordelen ved at leve i en stabsfunktion som HR.