Susanne Hjorth Hansen 5. september It støttet tovejs kommunikation mellem patienter og personale Radiologisk afdeling, Regionshospitalet Silkeborg VIBIS udvidet netværksmøde 5. september 2013
Susanne Hjorth Hansen PhD studerende AAU, Human Centered Communication and Informatics Underviser, lektor University College Nordjylland, radiografuddannelsen Radiograf Gravdal (Norge), Ebeltoft, Aalborg 2Susanne Hjorth Hansen 5. september 2013
It støttet tovejs kommunikation Formål Baggrund Metodologi Forventninger til nytte 3Susanne Hjorth Hansen 5. september 2013
Formål At udvikle og implementere holdbare og velfungerende metoder til tovejskommunikation med it mellem personale og patienter, der booker tid til røntgenundersøgelse online ved Regionshospitalet Silkeborg 4Susanne Hjorth Hansen 5. september 2013
Baggrund: Lovgivning - information og samtykke §§ Sundhedsloven §§ Sundhedsloven, LBK nr 913 af 13/07/2010 Indenrigs- og Sundhedsministeriet 5Susanne Hjorth Hansen 5. september 2013
Baggrund: Utilsigtede hændelser utilsigtede hændelser på offentlige hospitaler i Danmark 18% skyldtes mangler i kommunikation og dokumentation (Patientombuddet 2013) 6Susanne Hjorth Hansen 5. september 2013
Baggrund: Utilsigtede hændelser (Patientombuddet 2013) 7Susanne Hjorth Hansen 5. september 2013
Baggrund: Digitalisering af kommunikation mellem borgere og det offentlige i Danmark 8 Regeringen/KL/Danske Regioner 2011 Susanne Hjorth Hansen 5. september 2013
Baggrund: Skriftlig information om CT skanning Generel vurdering: Virkelig god / god information i skriftligt materiale MEN indholdet i informationen medførte tvivl hos en tredjedel af informanterne Informationsbehov afhænger af sygdom og erfaring med CT Telefoninterview, 155 patienter Blom, A & Riiskjær, E, Susanne Hjorth Hansen 5. september 2013
Spørgsmål: ”Er du klar til at modtage indkaldelser fra hospital via eBoks?" 25%: ”JA” 21%: ”Jeg kunne leve med det” 5%: ”Ja, med hjælp fra familie eller venner” 49%: ”Nej” Telefoninterview, 155 patienter Blom, A & Riiskjær, E, Susanne Hjorth Hansen 5. september 2013 Baggrund: Skriftlig information om CT skanning
Baggrund: Online booking: Aftale om røntgenundersøgelse 11Susanne Hjorth Hansen 5. september ikker/radiologisk+afsnit/unders%C3%B8gelser/bestil+r%C3%B8ntgentid
Evaluering: Overvejende tilfredshed med booking kontakt med personalet røntgenundersøgelse Semi-strukturerede interviews: 20 patienter og 4 praktiserende læger. 14 af patienterne havde booket online 12 Lange, B, 2012 Susanne Hjorth Hansen 5. september 2013 Baggrund: Online booking: Aftale om røntgenundersøgelse
Baggrund: Tovejs kommunikation mellem patienter og personale aktuelt Radiologisk afdeling, Silkeborg Ca. 230 undersøgelser pr. dag En almindelig dag i december 2012: 31 patienter (13%) kontaktede afdelingen pr. telefon med spørgsmål i relation til forestående undersøgelse. De fleste ønskede et andet tidsrum til undersøgelsen. Upubliceret undersøgelse, Radiologisk Afdeling, Diagnostisk Center, Regionshospitalet Silkeborg Susanne Hjorth Hansen 5. september 2013
Phd projekt del 1 Undersøge patienternes ønsker til tovejs kommunikation med personalet. Undersøge personalets muligheder for at imødekomme patienternes ønsker. Udvikle nye måder til tovejs kommunikation mellem patienter og personale med it. Afprøve de nyudviklede måder til tovejs kommunikation mellem patienter og personale med it. Susanne Hjorth Hansen 5. september
Metodologi del 1: Aktionsforskning Udforskende konference om ønsker, behov og muligheder Fremtidsværksteder udvikling af måder til it støttet tovejskommunikation Afprøvning i klinisk praksis af metoder til it støttet tovejskommunikation Dialog konference som led i evaluering og videreudvikling af metoder til it støttet tovejskommunikation Iterative processer... 15Susanne Hjorth Hansen 5. september 2013
Phd projekt del 2 Undersøge patienternes behov for støtte og hjælp til at bruge digitale løsninger til tovejs kommunikation. Udvikle og afprøve metoder til at støtte og hjælpe patienter. Undersøge personalets behov for støtte og hjælp til at bruge digitale løsninger til tovejs kommunikation med patienter. Udvikle og afprøve metoder til at støtte og hjælpe personale. Susanne Hjorth Hansen 5. september
Metodologi del 2: Aktionsforskning Udforskende konference om patienters behov for støtte og hjælp til at bruge digitale løsninger Fremtidsværksteder til udvikling af metoder til støtte og hjælp til patienter Afprøvning i klinisk praksis af metoder til støtte og hjælp til patienter Dialog konference som led i evaluering og videreudvikling af metoder til støtte af patienter Iterative processer... 17Susanne Hjorth Hansen 5. september 2013
Forventninger til nytte Øget kvalitet i kommunikation mellem patienter og personale på billeddiagnostisk afdeling i Silkeborg. Øget effektivitet i afdelingens ydelser, da antal aflysninger af undersøgelser og utilsigtede hændelser mindskes. Metoder til implementering og evaluering af digitalisering af kommunikation mellem borger og det offentlige Danmark i øvrigt. 18Susanne Hjorth Hansen 5. september 2013
Referencer 19 Bateson, G. 2000, Steps to an Ecology of Mind. The University of Chicago Press Blom, A & Riiskjær, E, 2011, Skriftlig patientinformation på Røntgenafsnittet på Billeddiagnostisk afdeling - set med patientens øjne. Århus, Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Publikationsnr Lokaliseret på tioner/ny/Sundhed/Hovedrapport_information_august.pdf tioner/ny/Sundhed/Hovedrapport_information_august.pdf Foreningen af Radiografer i Danmark, 2008, Etik for radiografer i Danmark - etiske retningslinjer, der sætter mennesket i centrum. Lokaliseret på Hospitalsenhed Midt 2011, Bestil røntgentid på RH Silkeborg - online. Lokaliseret på gisk+afsnit/unders%C3%B8gelser/bestil+r%C3%B8ntgentid gisk+afsnit/unders%C3%B8gelser/bestil+r%C3%B8ntgentid Indenrigs- og Sundhedsministeriet, 2010, Sundhedsloven. LBK nr 913 af 13/07/2010 Lange, B, 2012, Brugertilfredshedsundersøgelse af eksternt ambulante program Diagnostisk Center, Radiologisk Afdeling Regionshospitalet Silkeborg. Lokaliseret på ? Luhmann, N, 2008, sociale systemer. Grundrids til en almen teori. København: Hans Reitzel Nielsen, S, 2011, Book din egen tid til røntgen på sygehuset. I: Midtjyllands Avis, Lokaliseret på Patientombuddet 2012a, Årsberetning Dansk Patientsikkerhedsdatabase. Frederiksberg, Patientombuddet. Lokaliseret på Susanne Hjorth Hansen 5. september 2013
Referencer 20 Patientombuddet 2012b, Årsberetning Patientombuddet. Frederiksberg, Patientombuddet. Lokaliseret på mbuddet-aarsberetning-2011.ashx mbuddet-aarsberetning-2011.ashx Patientombuddet 2013, Årsberetning 2012, Dansk Patientsikkerheds Database Del 1. Frederiksberg, Patientombuddet. Lokaliseret på 12%20Årsberetnißng%20DPSD%20Del%201.ashx 12%20Årsberetnißng%20DPSD%20Del%201.ashx Radiologisk afdeling, hospitalsenheden Silkeborg, 2011, Knogler. Patientvejledning. Lokaliseret på dok/e_ NSF/UI2/2C311BF268CB764CC BB4?OpenDocumenthttp://e-dok.rm.dk/e- dok/e_ NSF/UI2/2C311BF268CB764CC BB4?OpenDocument Regeringen/Kommunernes Landsforening/Danske regioner, 2011, Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi Den digitale vej til fremtidens velfærd. Digitaliseringsstyrelsen. Lokaliseret på Ruesch, J & Bateson, G, 2008, Communication: The social Matrix of Psychiatry. New York: Transaction Publishers. Silverman, J, Kurtz, S & Draper, J, 2005, Skills for Communicating with Patients, 2nd ed. Oxford: Radcliffe Publishing Ltd Svensson, L. & Aagaard Nielsen, K. 2006, Action research and interactive research: beyond practice and theory. Maastricht: Shaker Publishing Susanne Hjorth Hansen 5. september 2013