Susanne Hjorth Hansen 5. september 2013 1 It støttet tovejs kommunikation mellem patienter og personale Radiologisk afdeling, Regionshospitalet Silkeborg.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Advertisements

Validering af spørgeskemaet til Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) November 2009 Evalueringskonsulent Mette Foged.
Den Danske Kvalitetsmodel
1 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland Det Intelligente Klasseværelse.
Dialog og læring i klagesager
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Variation i forbrug af lægemidler og økonomi i almen praksis. Hvor meget er rimeligt? IRF`s Årsmøde Vejle, Koordinerende læge i Nord-KAP, Jørgen.
Samarbejde i Odsherred gennem Åben Dialog
Udvikling og implementering af en kommunal model for
Agenda Hvad rører der sig nationalt? Hvad rører der sig tværregionalt?
1 Hvordan gør vi bibliotekerne interessante for andre samarbejdspartnere i forhold til it-svage og it-læring? It for alle – nå ”glemte” grupper gennem.
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Nyt om borger.dk september 2010
Date :31 1.
Tom Bøgeskov Udviklingschef Digitaliseringsstyrelsen, Finansministeriet Digitaliseringsmessen 2012 Digitaliseringsstyrelsen - En dag med løsninger og dialog.
Nytårskur 2014 Anne Skare Nielsen: Fremtidsforsker, Future Navigator
Identifikation af spild
Billeddiagnostik- en nødvendighed i kræftdiagnostik og behandling
Informationsspecialist Vibeke Luk
Sundhedsaftale om det regionale samarbejde om infektionshygiejne, herunder MRSA Regionssundhedsplejerske Anita Fogh, og formand for arbejdsgruppen.
Præsentation af Det retoriske kompas
Udfordringer og dilemmaer i samarbejdet med brugere og pårørende Knud Kristensen DE9 - Foreninger for pårørende til psykisk syge i Midtjylland Skovagervej.
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Strategi for Udvikling af Sygeplejen
1 Ambulant genoptræning i Region Midtjylland: 2007 Sundhedskoordinationsudvalgsmøde 18. maj 2009 v/ senior projektleder Susanne Reindahl Rasmussen, Ph.d.,
Faglige udvikling - børne- og ungdomspsykiatri
Data fra 1. januar 2010 til 30. juni / 30.sept 2011
Tværfaglig regional workshop Tidlig opsporing af kritisk sygdom
Uddannelsesudvikling – det handler om både organisation og didaktik
EPJ Messedag den 9. april 2013 Koncerndirektør Ole Thomsen.
GNU - projektet projektmetode og design
Koordinator Jette Bangshaab Åbningsseminar marts 2013 ”Teknologier i Borgernær Sundhed” University College Nordjylland.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Patienten i centrum for den bedste europæiske behandling Morten Freil Direktør
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
1 Folkebibliotekernes it-læringsaktiviteter set fra staten Internat 29. november 2012 for Digitale kontaktpersoner i Roskildes CB område Jonna Holmgaard.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Hospitalsenheden Vest Indførelse af EPJ ved Anæstesiologisk Afdeling.
Modul E Implementering og evaluering. Indhold Læringssættet Undervisning i egen afdeling Implementering Jeres opgave.
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
KOL prævalens, opsporing og udredning
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Hospitalsenheden VEST Adfærd og ansvar.
Hospitalsenheden VEST
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
SÅR- KOMMUNIKATIONSREDSKAB I REGION HOVEDSTADEN
EasyViz Opbygning og patientforløb EasyViz i forbindelse med PET Proces og problemer
Videnscenter for Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet Etableret i 2011 støtte af Trygfonden Indsamle, bearbejde og formidle viden om brugerinddragelse i.
Velkommen til Mere liv i gamles hverdag Kan det lykkes? Formidlingsseminar 3. Marts 2010
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
Implementering i Region Midt
SMS Pilotprojekt i Region Midtjylland Telepsykiatrikonference d. 16. januar 2008.
Ældre- og Handicapforvaltningen Seminar for tillidsrepræsentanter og Kredsbestyrelse i DSR Kreds Nordjylland Mandag den 3. juni 2013 Sundhedsaftaler i.
Patientforløb for onkologiske patienter
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Hospitalsenheden Silkeborg – fremtidens udfordringer i arbejde med sundhed v/Hospitalsdirektør Lisbeth Holsteen Jessen.
Regionshospitalet Randers & Regionshospitalet Grenaa
Lungekræftpakke Regionshospitalet Randers
Tak for invitationen Helle Merete Nordentoft, Århus Universitet Birgitte Ravn Olesen, Roskilde Universitet.
Hvordan forenes sundhedsfagligt arbejde med kvalitetsudvikling? Inspirationen til temaet for Kvalitetsdag 2016 #kvalitetsdag_2016.
Kvalitetssikring i speciallægepraksis
Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kvalitetsudvikling hvordan
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Præsentationens transcript:

Susanne Hjorth Hansen 5. september It støttet tovejs kommunikation mellem patienter og personale Radiologisk afdeling, Regionshospitalet Silkeborg VIBIS udvidet netværksmøde 5. september 2013

Susanne Hjorth Hansen PhD studerende AAU, Human Centered Communication and Informatics Underviser, lektor University College Nordjylland, radiografuddannelsen Radiograf Gravdal (Norge), Ebeltoft, Aalborg 2Susanne Hjorth Hansen 5. september 2013

It støttet tovejs kommunikation Formål Baggrund Metodologi Forventninger til nytte 3Susanne Hjorth Hansen 5. september 2013

Formål At udvikle og implementere holdbare og velfungerende metoder til tovejskommunikation med it mellem personale og patienter, der booker tid til røntgenundersøgelse online ved Regionshospitalet Silkeborg 4Susanne Hjorth Hansen 5. september 2013

Baggrund: Lovgivning - information og samtykke §§ Sundhedsloven §§ Sundhedsloven, LBK nr 913 af 13/07/2010 Indenrigs- og Sundhedsministeriet 5Susanne Hjorth Hansen 5. september 2013

Baggrund: Utilsigtede hændelser utilsigtede hændelser på offentlige hospitaler i Danmark 18% skyldtes mangler i kommunikation og dokumentation (Patientombuddet 2013) 6Susanne Hjorth Hansen 5. september 2013

Baggrund: Utilsigtede hændelser (Patientombuddet 2013) 7Susanne Hjorth Hansen 5. september 2013

Baggrund: Digitalisering af kommunikation mellem borgere og det offentlige i Danmark 8 Regeringen/KL/Danske Regioner 2011 Susanne Hjorth Hansen 5. september 2013

Baggrund: Skriftlig information om CT skanning Generel vurdering: Virkelig god / god information i skriftligt materiale MEN indholdet i informationen medførte tvivl hos en tredjedel af informanterne Informationsbehov afhænger af sygdom og erfaring med CT Telefoninterview, 155 patienter Blom, A & Riiskjær, E, Susanne Hjorth Hansen 5. september 2013

Spørgsmål: ”Er du klar til at modtage indkaldelser fra hospital via eBoks?" 25%: ”JA” 21%: ”Jeg kunne leve med det” 5%: ”Ja, med hjælp fra familie eller venner” 49%: ”Nej” Telefoninterview, 155 patienter Blom, A & Riiskjær, E, Susanne Hjorth Hansen 5. september 2013 Baggrund: Skriftlig information om CT skanning

Baggrund: Online booking: Aftale om røntgenundersøgelse 11Susanne Hjorth Hansen 5. september ikker/radiologisk+afsnit/unders%C3%B8gelser/bestil+r%C3%B8ntgentid

Evaluering: Overvejende tilfredshed med booking kontakt med personalet røntgenundersøgelse Semi-strukturerede interviews: 20 patienter og 4 praktiserende læger. 14 af patienterne havde booket online 12 Lange, B, 2012 Susanne Hjorth Hansen 5. september 2013 Baggrund: Online booking: Aftale om røntgenundersøgelse

Baggrund: Tovejs kommunikation mellem patienter og personale aktuelt Radiologisk afdeling, Silkeborg Ca. 230 undersøgelser pr. dag En almindelig dag i december 2012: 31 patienter (13%) kontaktede afdelingen pr. telefon med spørgsmål i relation til forestående undersøgelse. De fleste ønskede et andet tidsrum til undersøgelsen. Upubliceret undersøgelse, Radiologisk Afdeling, Diagnostisk Center, Regionshospitalet Silkeborg Susanne Hjorth Hansen 5. september 2013

Phd projekt del 1 Undersøge patienternes ønsker til tovejs kommunikation med personalet. Undersøge personalets muligheder for at imødekomme patienternes ønsker. Udvikle nye måder til tovejs kommunikation mellem patienter og personale med it. Afprøve de nyudviklede måder til tovejs kommunikation mellem patienter og personale med it. Susanne Hjorth Hansen 5. september

Metodologi del 1: Aktionsforskning Udforskende konference om ønsker, behov og muligheder Fremtidsværksteder udvikling af måder til it støttet tovejskommunikation Afprøvning i klinisk praksis af metoder til it støttet tovejskommunikation Dialog konference som led i evaluering og videreudvikling af metoder til it støttet tovejskommunikation Iterative processer... 15Susanne Hjorth Hansen 5. september 2013

Phd projekt del 2 Undersøge patienternes behov for støtte og hjælp til at bruge digitale løsninger til tovejs kommunikation. Udvikle og afprøve metoder til at støtte og hjælpe patienter. Undersøge personalets behov for støtte og hjælp til at bruge digitale løsninger til tovejs kommunikation med patienter. Udvikle og afprøve metoder til at støtte og hjælpe personale. Susanne Hjorth Hansen 5. september

Metodologi del 2: Aktionsforskning Udforskende konference om patienters behov for støtte og hjælp til at bruge digitale løsninger Fremtidsværksteder til udvikling af metoder til støtte og hjælp til patienter Afprøvning i klinisk praksis af metoder til støtte og hjælp til patienter Dialog konference som led i evaluering og videreudvikling af metoder til støtte af patienter Iterative processer... 17Susanne Hjorth Hansen 5. september 2013

Forventninger til nytte Øget kvalitet i kommunikation mellem patienter og personale på billeddiagnostisk afdeling i Silkeborg. Øget effektivitet i afdelingens ydelser, da antal aflysninger af undersøgelser og utilsigtede hændelser mindskes. Metoder til implementering og evaluering af digitalisering af kommunikation mellem borger og det offentlige Danmark i øvrigt. 18Susanne Hjorth Hansen 5. september 2013

Referencer 19 Bateson, G. 2000, Steps to an Ecology of Mind. The University of Chicago Press Blom, A & Riiskjær, E, 2011, Skriftlig patientinformation på Røntgenafsnittet på Billeddiagnostisk afdeling - set med patientens øjne. Århus, Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Publikationsnr Lokaliseret på tioner/ny/Sundhed/Hovedrapport_information_august.pdf tioner/ny/Sundhed/Hovedrapport_information_august.pdf Foreningen af Radiografer i Danmark, 2008, Etik for radiografer i Danmark - etiske retningslinjer, der sætter mennesket i centrum. Lokaliseret på Hospitalsenhed Midt 2011, Bestil røntgentid på RH Silkeborg - online. Lokaliseret på gisk+afsnit/unders%C3%B8gelser/bestil+r%C3%B8ntgentid gisk+afsnit/unders%C3%B8gelser/bestil+r%C3%B8ntgentid Indenrigs- og Sundhedsministeriet, 2010, Sundhedsloven. LBK nr 913 af 13/07/2010 Lange, B, 2012, Brugertilfredshedsundersøgelse af eksternt ambulante program Diagnostisk Center, Radiologisk Afdeling Regionshospitalet Silkeborg. Lokaliseret på ? Luhmann, N, 2008, sociale systemer. Grundrids til en almen teori. København: Hans Reitzel Nielsen, S, 2011, Book din egen tid til røntgen på sygehuset. I: Midtjyllands Avis, Lokaliseret på Patientombuddet 2012a, Årsberetning Dansk Patientsikkerhedsdatabase. Frederiksberg, Patientombuddet. Lokaliseret på Susanne Hjorth Hansen 5. september 2013

Referencer 20 Patientombuddet 2012b, Årsberetning Patientombuddet. Frederiksberg, Patientombuddet. Lokaliseret på mbuddet-aarsberetning-2011.ashx mbuddet-aarsberetning-2011.ashx Patientombuddet 2013, Årsberetning 2012, Dansk Patientsikkerheds Database Del 1. Frederiksberg, Patientombuddet. Lokaliseret på 12%20Årsberetnißng%20DPSD%20Del%201.ashx 12%20Årsberetnißng%20DPSD%20Del%201.ashx Radiologisk afdeling, hospitalsenheden Silkeborg, 2011, Knogler. Patientvejledning. Lokaliseret på dok/e_ NSF/UI2/2C311BF268CB764CC BB4?OpenDocumenthttp://e-dok.rm.dk/e- dok/e_ NSF/UI2/2C311BF268CB764CC BB4?OpenDocument Regeringen/Kommunernes Landsforening/Danske regioner, 2011, Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi Den digitale vej til fremtidens velfærd. Digitaliseringsstyrelsen. Lokaliseret på Ruesch, J & Bateson, G, 2008, Communication: The social Matrix of Psychiatry. New York: Transaction Publishers. Silverman, J, Kurtz, S & Draper, J, 2005, Skills for Communicating with Patients, 2nd ed. Oxford: Radcliffe Publishing Ltd Svensson, L. & Aagaard Nielsen, K. 2006, Action research and interactive research: beyond practice and theory. Maastricht: Shaker Publishing Susanne Hjorth Hansen 5. september 2013