Diigital formativ sprogscreening på EUD - Webinar

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
E-læremiddeler til brug for differentiering Undervisnings-
Advertisements

LÆSNING.
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Netværksmøde 18. marts Vibeke Gadegaard
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Faglig læsning i naturfagene
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
5 IT-didaktiske principper
Diigital formativ sprogscreening på EUD - Elevplankonference
Progression i samfundsfag
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Dansk Prøve 3 maj/juni 2012 Tilmelding til PD3 på IA vil ske i marts
Undervisningsplanlægning
Læsning..
Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen
Kladde til informationsdias
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Bytte   PowerPoint  .
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
@ventures, Kompetencecenter for e-læring
Gymnasielektionen screening i dansk
Fagets formål, fokus og fagmål
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Evaluering af mobil e-læring
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Arbejdsgruppe Mariagerfjord kommune
En kompleks opgave for dansklæreren
18. april 2002Q-udvikling af e-læring Kvalitetsudvikling af e-læring i Videregående Voksenuddannelse v. Centerchef Michael Lund-Larsen Århus
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Gymnasielektionen screening i dansk
Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014
- fra digitalt læremiddel til digitalt læringsforløb
Kommunikativ sprogfærdighed
Læsestrategier.
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Diigital læring - Den Digitale Erhvervsskole
Faglærer Peder Møller Mathisen, Learnmark Horsens Udviklingskonsulent Christiane Bech, UddannelsesCenter Ringkøbing-Skjern Centerchef Michael Lund-Larsen,
Et mærkeligt skib.
Gymnasiernes tiltag for tosprogede elever Oplæg ved rektor Niels Jørgen Helms Mulernes Legatskole.
Digital formativ sprogscreening på EUD
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Årsplan – en kort en lang
Sproghandlinger, genrer, stilleje
Ledelsesmæssige udfordringer ved pædagogisk anvendelse af it
Multimodale læremidler i naturfagsundervisningen på SOSU … eller bare Naturfagseksperimentarium.
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
SPS Ny procedure for opmærksomhed og ansøgning. Problemstillingen er –Forskel på rettigheder i kommunalt regi og i ungdomsuddannelserne –Derfor er der.
Sprogbaseret læring i naturfag
DANSK Intro Dagens program.
læse- skrivevanskeligheder
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Danish Teenage Entrepreneur Temadag om grundfag - Fremmedsprog/engelsk - Steen Rørvang.
Faglig læsning 1. Oversigt  Hvad er læsning, og hvad er faglig læsning og skrivning?  Hvorfor sætte fokus på faglig læsning og skrivning?  Hvad er.
Læsevejledning. Hvorfor vejledning i læsning? Bjærgning af topsejl Hvis topsejlet står på luv side af storsejlet, må man vende eller løbe i vinden for.
National digital sprogscreening af EUD- elever Michael Lund-Larsen, ®, Kompetence- og Videncenter for.
Reklamen AirFresher - i denne præsentation vil i få et ind- blik i arbejde bag projektet der handler om: Reklamation af AirFresher. - i vil også finde.
National ordblindetest på tværs af uddannelser Testen skal identificere elever og studerende med ordblindhed på tværs af uddannelser fra forår 3.klasse.
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
’Flere unge skal tage en erhvervsuddannelse’
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
Kommunikation Modul A.
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Læsevejlederen som kamæleon.
Hvorfor dansk på GF1?.
Digital dannelse i gymnasiet
Din uddannelse – it-baseret November 2018
Præsentationens transcript:

Diigital formativ sprogscreening på EUD - Webinar 3. april 2014 National digital sprogscreening af EUD-elever Michael Lund-Larsen, Centerchef mll@aabc.dk @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © - 2014

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Deltagere Projektleder: eVidenCenter, Det Nationale Videncenter for e-læring Deltagere: NVL, Nationalt Videncenter for Læsning VIFIN, Videncenter for Integration Taleinstituttet Aalborg (HF/VUC Nordjylland) Århus Købmandsskole Aarhus Tech Social- og Sundhedsskolen Aarhus Læsevejlederforeningen @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Produkt Testen afdækker elevens færdigheder inden for Læsning, Skrivning, Lytning og Tale i forhold til den europæiske referencerammes niveau B2. Den enkelte indgang/uddannelse kan selv fastlægge adgangsniveauer i forhold til denne måling. Der afdækkes det nødvendige bedst muligt med færrest mulige testopgaver. Der afdækkes netop det, der efterfølgende kan gøres noget ved – altså det skolen kan handle på det. @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Screening i 4 grupper Gruppe 4 Ingen sprogvanskeligheder    B2 NIVEAU Gruppe 3 Mindre sprogvanskeligheder – egen indsats på baggrund af selvindsigt med vejledning  INDGANGSSPECIFIK GRÆNSE Gruppe 2 Væsentlige sprogvanskeligheder – behov for ekstra støtte  FAST GRÆNSE Gruppe 1 Alvorlige vanskeligheder – sendes videre til SPS og/eller ordblindetest @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Områder, metoder, mål   Tid Testes Testes hvordan Afdækker hvilke niveauer Hvad testes eleven i? Læsning 30 min X Objektiv scorbar Alle Global læseforståelse Lokal læseforståelse Ordkendskab Teksttypekendskab Lytning 20 min Global og lokal lytteforståelse Lytte og forstå en instruktion Lytte og forstå en dialog Skrivning Skelner primært mellem niveau 1 og 2 samt mellem niveau 2 og 3 Sætningsopbygning Stavning Frivillig scoring Fritekst med lærerbedømmelse ud fra scorevejledning Skelner primært mellem niveau 3 og 4 Formuleringsevne Tale 10 min Supple-ment Selvvurderingstest med udgangspunkt i The Common European Framework Skelner primært mellem niveau 2 og 3 samt mellem niveau 3 og 4 Samtale Argumentere Beskrive Forklare @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

Testkonstruktions metode Målformulering Testkonstruktion Review Q-sikring Metode Opgave- format Læringsmål Q-faktorer Drejebog Afprøvning og standardisering @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © B2 -Læsning Læringsmål På dette niveau kan man forstå artikler og rapporter om aktuelle forhold, når skribenten indtager en særlig holdning til et problem eller giver udtryk for et bestemt synspunkt. Man kan forstå de fleste noveller og populære romaner. Område Global læseforståelse Testmål kan uddrage det væsentlige indhold af en tekst kan forstå en tekst og kan tolke/”læse mellem linjerne” Lokal læseforståelse kan udpege det sted i en tekst, hvor et svar findes kan finde oplysninger i en tekst kan bestemme hvilket ord, der passer i sammenhængen kan forstå den indre sammenhæng i en tekst kan finde oplysninger i en grafisk fremstilling. Ordkendskab kan forstå relevante, frekvente fremmedord kan gruppere ord efter deres indbyrdes semantiske sammenhæng kan parre idiomer og forklaringer på disse kan drage følgeslutninger mellem sætningsdele Teksttypekendskab kan bestemme formålet med en given teksttype kan afdække tekstens stilleje @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Testopgave Testmål: kan uddrage det væsentlige indhold af en tekst @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Testopgave Testmål: kan læse mellem linjerne @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Testopgave Testmål: kan udpege det sted i en tekst, hvor et svar findes @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Testopgave Testmål: kan gruppere ord efter deres indbyrdes semantiske sammenhæng @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Testopgave Testmål: kan drage følgeslutninger mellem sætningsdele @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Hent en test @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Radar rapport @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Forløbsrapport @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©