Kommunikation mellem fysioterapeuten og patienten
Den digitale patientmappe
Hvad er konceptet et svar på? Ønske om større grad af dokumentation af behandlingsprocessen (før-skema, testresultater) Ønske om opsummering og fastholdelse af konsultationen Ønske om større kvalitet i øvelserne hjemme Øget motivation for patienterne og dermed øget kompliance Ønske om bedre kommunikation mellem konsultationerne
Hvad kan det gøre bedre? Sikre at patienten forstår og kan huske sine øvelser Sikre motivationen og øge sandsynligheden for at øvelserne bliver udført = bedre behandlingsresultater (?) Mulighed for (nemt og kortfattet) at kunne konsultere fysioterapeuten mellem konsultationerne
Hvad er indholdet? Lagringsmedie og kommunikationskanal Kommunikation fra patient til fysioterapeut (bl.a. før-skema, lagring af testresultater og evt. også spørgsmål mellem konsultationerne) Instruktioner fra fysioterapeut til patient (træningsplan, videoinstruktion mv) Diagnose og opsamling (”sixty seconds”) Motivation til øget kompliance Andet?
Øget kompliance Erindringsteknikker (sms, klinikkens/fysioterapeutens ”tilstedeværelse i hjemmet”). Frivillige, forpligtende aftaler (f.eks. markering af at øvelserne er udført). Motivation gennem visualisering (f.eks illustration af målet med træningen, dokumentation af fremskridt mv.)
Procedurer Hvor ligger mappen? Hvornår oprettes den og hvem gør det? Hvordan åbner man den? Skal fysioterapeuten holde øje med den? Svar på beskeder? Datasikkerhed
Hvad kræver det af klinikken (og patienterne)? Tid til at oprette mappen Tid til at svare på spørgsmål Tilgængelige vidensressourcer – f.eks. træningsvideoer It-udstyr og kompetencer Andet?
Den digitale patientmappe: funktioner Før-skema Video-instruktion af øvelser Dokumentation af progression Opsamling og diagnose Sms-tjenester (erindring om øvelser) Tilbagemeldinger om øvelser Kommunikation mellem patient og fysioterapeut (kort format)