Kommunikation mellem fysioterapeuten og patienten.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Patientkommunikation i praksis
Advertisements

Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Etablering af enstrenget og visiteret akutsystem Pr. 1. januar 2014
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
G OOGLE DOKUMENTER i undervisningen. I NTRO Hvad er Google dokumenterGoogle dokumenter  Netbaseret skriveværktøj  Giver mulighed for eleverne at skrive.
Nåede vi målet? podcasts Evaluering - eleverne • 1. Giver det at podcaste boganmeldelser eleverne mere lyst til at læse bøger? – a. Samlet set.
Undervisning og introduktion november 2013
Sexologisk behandling
Erfaringer fra brugerpanelet i Onkologisk Klinik
Learn2improve Dansk Junior Golf Akademi
• Frede viser sin egen Facebook side mv. • Alle oprettes på Facebook • Vi bliver venner med hinanden • Frede laver en gruppe til træning • Bog: Facebook.
Konference d november 2007 varme hænder og køligt overblik
GENOPTRÆN.DK. GENOPTRÆN.DK - anvendes på borgerens egen platform De første 10 måneder: 400 patienter har aktivt anvendt Genoptræn.dk i sin hjemmetræning.
Dagsorden IT-Analyse 2010 Kort om BASIT
Tast selv-service – opret fuldmagt
Knowledge Management E-BUSS Session 8, Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Arbejdsgruppe Mariagerfjord kommune
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Faglig kvalitet i den kommunale genoptræning - Undersøgelse af kommuners anvendelse af og indhold i standardforløb Temadag for kommunale ledere Februar.
Kompetencegrupper i Danske Bank’s Koncernkundelinje Kompetenceudvikling i en hektisk hverdag v/Sannie Friis.
Dokumentation (behandlingsrummet) Dokumentation (behandlingsrummet) 1: Hvad er konceptet svaret på? (problemet) 2: Hvad skal konceptet kunne gøre bedre?
Eksempel på struktur på et Grundforløb
Version 3.1 Velkommen til introduktion af Digital Post PS: Er du dårligt hørende eller seende, så flyt venligst op foran. Side 1.
Dokumentation (behandlingsrummet) Dokumentation (behandlingsrummet) 1: Hvad er konceptet svaret på? (problemet) 2: Hvad skal konceptet kunne gøre bedre?
Konsultation via webcam i almen praksis – fremtidens konsultationsform?
Patienten i centrum for den bedste europæiske behandling Morten Freil Direktør
DREJEBOG: Titel på drejebog skrives her
Ydernumre Grundkursus for samarbejdsudvalgsmedlemmer 2009.
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
MUS 2012/2013 Medarbejderplan. Hvorfor? Mere og bedre fokus på trivsel og kompetenceudvikling for alle medarbejdere.
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
FORTROLIGT. Må kun distribueres til partnere med aftale om hemmeligholdelse. Microsoft giver ingen garantier, hverken udtrykkeligt eller stiltiende. ©
Introduktion til Lync Windows Store-appen
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Udvikling af det mediepædagogiske håndværk 13. marts 2012.
Peter Holbech Rambøll Management 1 Sammenligning af ALT-modellen og VTUs arkitekturmodel VTUs arkitekturmodelALT-modellen Forretningen har ikke.
Video – ned med overliggeren! Rikke Langebæk, DVM, Phd-stud. Institut for Mindre Husdyrs Sygdomme Faculty of Life Sciences Københavns Universitet.
13. April 2005 Fit for bits? Digitalisering af kommunikation og videndeling kræver mere end et netstik Gitte Wührnfeldt, Center for Informatik Udannelses-
Grundaftale for hjælpemidler i et overordnet perspektiv
Indkøbs- og logistikchef, Region Midtjylland
EasyViz - Dagsorden IT-strategi for sundhedsvæsenet i Danmark
Undervisning af alle 9. klasser i Digital Post Ved Digital Vejleder Kathrine Mørcholdt Buus og Digitaliseringskonsulent Kristinna Andersen.
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Implementering af FSR Inddragelse af skolebestyrelsen
Det Digitale Medie Maj Kvisgaard & Simon Kanst Et 4-ugers projekt.
Adfærd og kommunikation på traumestuen. Lone Kobberø.
SKYPE OG SSI (SIMPLIFIED SKYPE INTERFACE) OPLÆG OG KONKRETE EKSEMPLER PÅ HVORDAN VI BRUGER SKYPE (SSI) I HVERDAGEN PÅ DØGNTILBUD, SOM ET REDSKAB TIL ØGET.
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Rationel klinikdrift Et bud. Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid.
Tirsdag den 26. juli 2016 Patientrapporterede oplysninger (PRO) i almen praksis WebPatient-brugergruppemøde.
Video i Undervisningen Hvorfor anbefales dette supplement til undervisningen / uddannelsen ??
AMiR 3 – 2015 Onsdag d. 21. september 2016
Kontrolleret forsøg med VR i de sundhedsfaglige uddannelser
Aftale format – Use cases
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Afgangen fra FAM - stafetmetoden
Inspire implementering med brug af modelregler
Aftale format – Use cases
Hvornår er en uddannelsesplan god? Bliver den brugt?
Strategi for klinisk IT
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
Klinisk IT strategi 2017.
Fremtidens Forening Dialogseminar lørdag d. 8. oktober 2016
Patientens virtuelle navigationsredskab
Afleveringsmetoder for teknisk dokumentation
Program Kort introduktion til hovedområder i den nye dagtilbudslov
Information om Aula til forældre
IBOS og NOR På IBOS kan borgere med synproblematikker relateret til en hjerneskade, tilbydes en optisk og neurooptometristisk udredning, hvis det vurderes.
Præsentationens transcript:

Kommunikation mellem fysioterapeuten og patienten

Den digitale patientmappe

Hvad er konceptet et svar på? Ønske om større grad af dokumentation af behandlingsprocessen (før-skema, testresultater) Ønske om opsummering og fastholdelse af konsultationen Ønske om større kvalitet i øvelserne hjemme Øget motivation for patienterne og dermed øget kompliance Ønske om bedre kommunikation mellem konsultationerne

Hvad kan det gøre bedre? Sikre at patienten forstår og kan huske sine øvelser Sikre motivationen og øge sandsynligheden for at øvelserne bliver udført = bedre behandlingsresultater (?) Mulighed for (nemt og kortfattet) at kunne konsultere fysioterapeuten mellem konsultationerne

Hvad er indholdet? Lagringsmedie og kommunikationskanal Kommunikation fra patient til fysioterapeut (bl.a. før-skema, lagring af testresultater og evt. også spørgsmål mellem konsultationerne) Instruktioner fra fysioterapeut til patient (træningsplan, videoinstruktion mv) Diagnose og opsamling (”sixty seconds”) Motivation til øget kompliance Andet?

Øget kompliance Erindringsteknikker (sms, klinikkens/fysioterapeutens ”tilstedeværelse i hjemmet”). Frivillige, forpligtende aftaler (f.eks. markering af at øvelserne er udført). Motivation gennem visualisering (f.eks illustration af målet med træningen, dokumentation af fremskridt mv.)

Procedurer Hvor ligger mappen? Hvornår oprettes den og hvem gør det? Hvordan åbner man den? Skal fysioterapeuten holde øje med den? Svar på beskeder? Datasikkerhed

Hvad kræver det af klinikken (og patienterne)? Tid til at oprette mappen Tid til at svare på spørgsmål Tilgængelige vidensressourcer – f.eks. træningsvideoer It-udstyr og kompetencer Andet?

Den digitale patientmappe: funktioner Før-skema Video-instruktion af øvelser Dokumentation af progression Opsamling og diagnose Sms-tjenester (erindring om øvelser) Tilbagemeldinger om øvelser Kommunikation mellem patient og fysioterapeut (kort format)