Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

30.11.2006 Peter Holbech Rambøll Management 1 Sammenligning af ALT-modellen og VTUs arkitekturmodel VTUs arkitekturmodelALT-modellen Forretningen har ikke.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "30.11.2006 Peter Holbech Rambøll Management 1 Sammenligning af ALT-modellen og VTUs arkitekturmodel VTUs arkitekturmodelALT-modellen Forretningen har ikke."— Præsentationens transcript:

1 30.11.2006 Peter Holbech Rambøll Management 1 Sammenligning af ALT-modellen og VTUs arkitekturmodel VTUs arkitekturmodelALT-modellen Forretningen har ikke meget fokus i DS’ figur Her er fokus på format og lagring – samspil mellem applikationer og forretningsprocesser er ikke med.

2 30.11.2006 Peter Holbech Rambøll Management 2 Her ligger GEPJ Informationsarkitektur ifølge ALT-modellen ligger i forskellige kasser her

3 30.11.2006 Peter Holbech Rambøll Management 3 Her er fokus på informationsarkitektur Hvad vil man opnå? Forretningsobjekter (”borger”, ”henvendelse”, ”patient”, ”diagnose”, etc ), dvs begrebsdannelse Logisk datamodel og databaselogik Forretning er mere end ”klinikken” – både klinik og støttefunktioner, og bredt med kommunale ordninger mv.

4 30.11.2006 Peter Holbech Rambøll Management 4 Kommentarer ALT-modellen fokuserer på informationsarkitektur, men der er behov for at se informationsarbejdet i en bredere sammenhæng Modellen mapper ind i enkelte felter af den omfattende arkitekturmodel fra VTU – og det viser, hvor den har behov for supplering En for snæver model kan fx betyde et for stort fokus på informationsarkitektur uden blik for de problemer, som ligger andre steder En bredere tilgang betyder, at der startes med at spørge –hvad man vil opnå –Derefter hvordan det skal opnås forretningsmæssigt

5 30.11.2006 Peter Holbech Rambøll Management 5 Kommentarer 2 Det giver anledning til spørgsmål som –hvad er scope for forretningen (afdeling, sygehus, region, sundhedssektor, sundheds- og socialsektor) –hvordan styres (governance) den scopede forretning (jf sundheds-it bestyrelsen) –hvilke forretningsprocesser er centrale og hvilke af dem er lokale, hvilke tværgående er de tværgående understøttet forretningsmæssigt og teknisk er der eksempelvis det nødvendige it-netværk med nødvendig båndbredde

6 30.11.2006 Peter Holbech Rambøll Management 6 Patienter på tværs – et eksempel målsætning: patienter skal kunne behandles ordentligt på tværs af regionsgrænser (og landegrænser?) hvilke patientoplysninger har forretningen/klinikken brug for at udveksle? hvad skal der til for at udveksle dem? –standardformat –netværk –metoder til at konstatere, at der er data om patienten et sted (patientindex) –udvekslingsprotokoller –spilleregler (fx hvad gør man når data opdateres ved kilden) –andet?


Download ppt "30.11.2006 Peter Holbech Rambøll Management 1 Sammenligning af ALT-modellen og VTUs arkitekturmodel VTUs arkitekturmodelALT-modellen Forretningen har ikke."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google