Arbejdsgruppens udviklingsstadier

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Svend Gønge-skolens værdier...
Advertisements

Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Velkommen Ledelse og kommunikation ?
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Kompetenceområde 1 • Får folk til at spille sammen • Motiverer og inspirerer folk til at gøre deres bedste • Viser tillid til, at folk kan løse opgaven.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Ildsjælekonferencen 2009 v. Gitte Olin Larsen, Landliv a/s.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Psykoedukation til unge i OPUS
Frie informationer og kampen for demokrati Biblioteker og demokratisk dannelse.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Arbejdspladsudvikling
Ledelse og menneskesyn
Old timers and newcomers
Forældremøde X årgang.
En konflikthåndterende kultur
BP – dit og mit frihedsbrev. Muligt at leve et liv i frihed – pga
Jeg støtter barnet ved:
Teambuilding - selvevaluering
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Ledelse og menneskesyn
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
NOEA/Aalborg Universitet
TNL Lederuddannelse.
I de efterfølgende tre teorier er vigtigt at forstå begreberne
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Projektlederens rolle(r)
Ledelse i Praksis Domstolene i det sydlige Jylland 5. Lektion 3. Februar 2014.
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
- Hvad kan I forvente som forældre?
Mestring af ADHD som voksen.
Alle børn er alles ansvar
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Gruppeudviklingssamtaler
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Teamledelse og personlighedsmodeller
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Den lærende organisation
Ledelse i forskellige retninger
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Thomas Bartels, VFAs rejsehold 15. april 2015
Herren burde måske lette måsen, og løbe en tur i stedet
Stress En folkesygdom?.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Bæredygtighed i tjenesten Hvordan bevare passion og motivation som børneleder på den lange bane?
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Misbrug, psykisk lidelse og recovery
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Vi er ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Arbejdsgruppens udviklingsstadier effektivitet Forming Storming Norming Performing Tid Kilde: Bruce Tuckmann

Gruppeudvikling iflg. Tuckmann Forming: Norming: • undgår konflikter • man kommer hinanden i møde, • høflighed hjælper hinanden • begrænset risikotagning • konflikter søges undgået • holder følelser og synspunkter noget tilbage • man opsøger feedback • ’hvem er de andre, hvad synes de om mig ?’ Performing: • stor åbenhed og tillid Storming: • godt kendskab til hvem der kan hvad i gruppen • uenighed om opgaven • kamp om autoriteten • udnyttelse af medlemmernes forskellige styrker • fremfører egne synspunkter • begrænset lytning • konflikter tages op, når det er relevant • tabe/vinde

Teamudvikling Fællesskabets skjulte spilleregler Du er født ind i et fællesskab – menneskeheden. Graden af din succes afhænger af, Hvor godt du har forstået dette faktum  

Ulvene En gammel Cherokee-høvding fortalte stammens børn: "En voldsom kamp foregår indeni hver af os. Det er en kamp mellem to ulve og den varer hele livet. Den ene ulv repræsenterer vrede, misundelse, grådighed og selvoptagethed. Den anden ulv repræsenterer næstekærlighed, fred, barmhjertighed, tolerance og ro". Da spurgte et af børnene: "......Hvilken ulv vinder?" Høvdingen svarede: "Det gør den ulv, vi fodrer!"

Den uhensigtsmæssige gruppe og det gode team En måde at gøre det let at sætte rammerne for et bedre samarbejde er, at definere nogle forskelle mellem samarbejde, der fungerer og får mennesker til at vokse, og samarbejde der får mennesker til at føle sig som ting, brikker eller instrumenter i andre menneskers spil.

Grupper og teams Vi har 2 former for samvær som er fundamentalt forskellige ved deres udtryksform. Disse 2 former kalder vi grupper og teams.

Gruppen Gruppen består af en samling individer Ikke fælles formål Alle arbejder for sig selv Engagement rækker ikke længere end til lønseddel Symptomer: Frygt, træthed, sladder, misundelse, konflikter, dovenskab osv. Ingen interesse for hinandens værdier og overbevisninger

Teamet Forenes omkring positivt formål Alle forventer noget af hinanden Blanding af mennesketyper Lytte til hinandens liv er naturligt Følelse af fællesskab – medarbejder ligeså vigtig som leder Respekt og plads til uenighed Formålet er altid at finde en løsning på problemet Kendskab til og interesse for hinandens værdier

Golemans ledelsesstile Den visionære Coaching-stilen Den affilierende Den demokratiske Den tempoangivende Den kommanderende

Stil Resonans Påvirkning af klimaet Relevant Den visionære Styrer folk mod et fælles mål For det meste stærkt positivt Når ændringer kræver en ny vision, eller når der er behov for en tydelig retningsangivelse Coaching-stilen Sammenkæder den enkeltes ønsker med organisationens Stærkt positivt Når en medarbejder skal hjælpes med at forbedre sin indsats ved at opbygge langsigtede kvalifikationer Den affilierende Skaber harmoni ved at sætte folk i forbindelse med hinanden Positivt Når brud i en gruppe skal heles, år der kræves motivering i svære perioder, eller når forbindelser skal styrkes Den demokratiske Værdsætter folks input og skaber engagement via aktiv deltagelse Når der skal skabes tilslutning eller enighed eller skaffes værdifuldt input fra medarbejderne Den tempoangivende Realiserer udfordrende og spændende mål Praktiseres alt for ofte dårligt og skaber derfor ofte et stærkt negativt klima Når der skal skabes resultater af høj kvalitet fra en motiveret og kompetent gruppe Den kommanderende Dæmper frygt ved at angive en tydelig retning i en krisesituation Praktiseres for det meste dårligt og skaber derfor ofte et stærkt negativt klima Når en omlægning skal kickstartes i en krisesituation eller hvor der er problemer med nogle medarbejdere

Goleman Tannenbaum & Schmidt Spørgsmål - Værdier Visionær Coaching Affilierende Demokratisk Tempoangivende Kommanderende Demokratisk Participerende Kooperativ Rådgivende Patriarkalsk Autoritær Relationskommunikation Lederens beslutnings- spillerum Gruppens beslutnings- spillerum Resultatkommunikation Svar - Retning

Kurt Levins 3 ledelsesstile Autoritær Demokratisk Laissez-faire

Refleksion Hvilken ledelsesstil ville du bedst kunne praktisere som den type du er? Hvilken stil vil passe til der hvor din organisation er/befandt sig da du var der? Hvilken stil blev rent faktisk praktiseret? Nævn og diskutér et firma for hver ledelsesstil

Medarbejderens 5 grundbehov Det betyder…. Hvilke krav stiller det til ledere personligt og fagligt? Fortæl hvad du forventer af mig Tydelig mål og retning Fokus: mestre sindets øje Energi: Genkende dine følelser (blomst) Bond: skabe motivation Engagement: tackle konflikter Dialogens kraft: tackle uenighed Giv mig mulighed for at udføre det Kompetencer og indflydelse der matcher opgaven Fortæl mig undervejs hvordan det går Feedback på observationer og evaluering Hjælp mig når og hvor det er nødvendigt Udvikling og direkte hjælp Bedøm og beløn min indsats retfærdigt Positiv og negativ feedback Kilde: Vrooms forventningsteori, H. H. Larsen. George A. Koehlriser: ”Hostage at the table”