Styrk din kulturelle intelligens – integrationsindsatsen skal gerne være en del af løsningen og ikke problemskabende Næstved 29. oktober 2008 v. Elisabeth.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Hvilken forskel gør spørgsmål?
Psykisk arbejdsmiljø.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Set i forældreperspektiv
Kulturmøder og kulturforskelle
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Uddannelse til tværfaglighed
Social kapital – rig på relationer
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Generalsekretær. Forfatter. Medlem af Stresstænketanken og
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Søren Barlebo Rasmussen
Ledelse og menneskesyn
Mhtconsult Mangfoldighedsværktøj for Erhvervsskolerne Anbefalingsfasen.
Postkulturel kommunikation - fordi kultur ikke altid er vigtigst
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Integration på arbejdsmarkedet 19. juni 2008
Om feedback og tilbagemeldinger
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Græsrødderne Julie Westh Lauritsen Sosu-assistent
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Hvordan skaber man en god arbejdsplads?
Spørgsmål og holdninger som ambassadørerne kan blive mødt med 1. Fra medarbejderne 2. Fra ledelse og personale- ansvarlige.
NOEA/Aalborg Universitet
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Virksomhedernes erfaringer med nydanske medarbejdere v/ Integrationskonsulent Pernille Kiær -
Kulturforståelse niveau C Formål: Formålet med kulturforståelse er, at eleverne udvikler deres evne tl at kommunikere såvel inden for som på tværs af kulturer.
Integrationsinitiativer på børne- og familieområdet. Hvad ved vi
KVINDER OG LEDELSE Mangler kvalifikationerne Kønskvotering kan ikke erstatte kompetencer Kvinder vil ikke magten og lederansvaret ARTKORN KOMMUNIKATION.
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Omgangstone og kollegialitet
Kodeks for offentlig topledelse
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Virksomhedsservice og mentorprojekt for unge. Virksomhederne kommer ind her Virksomheder ringer til vores callcenter på Virksomhedsservice sidder.
Ungebasen.
Den lærende organisation
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Virksomhedens sociale kapital Selskab for Arbejdsmiljø 8. Oktober 2008 Kristian Gylling Olesen Ph.d.-studerende Eva Thoft/ Arbejdsmiljøkonsulent/Grontmij.
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Analyse af noveller.
Er foreningerne for alle – eller bare for de fleste?
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Det her talent foregår i nærheden af mig…
Hvordan man bekæmper mobning
Tosprogede Børn og Unges Vilkår/ Maj-2015 Laila Muhareb Udby
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Professionshøjskolen København AMU-afdelingen ved KSS Individuel kompetencevurdering Hvem: Døgninstitution med ca. 50 medarbejdere, alle medhjælpere og.
Fakta-slidesDialog og øvelser Næste skridt og lavthængende frugter Pluk slides på de kommende sider…
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Konflikter og kommunikation
Virksomhedernes erfaringer med nydanske medarbejdere v/ Integrationskonsulent Pernille Kiær -
Virksomhedernes erfaringer med nydanske medarbejdere v/ Integrationskonsulent Pernille Kiær -
Tag snakken – bryd vanerne
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Styrk din kulturelle intelligens – integrationsindsatsen skal gerne være en del af løsningen og ikke problemskabende Næstved 29. oktober 2008 v. Elisabeth Plum

Vigtige udfordringer Hvordan får man en dygtig medarbejder og en god kollega ud af en nyansat? Hvordan fastholder man de gode medarbejdere? Hvordan skaber man en arbejdsplads med godt arbejdsklima, høj effektivitet og lavt sygefravær?

Svaret på alle tre spørgsmål: Ved at få den enkelte medarbejder til at føle sig set, hørt og forstået - og som et fuldgyldigt medlem af fællesskabet på arbejdspladsen. For denne anerkendelse gør det muligt for den enkelte at bruge sine kompetencer fuldt ud og at kunne samarbejde godt med mennesker der tænker og handler anderledes (dvs. alle slags kolleger på kryds og tværs i virksomheden!)

Dimensioner af forskelle og ligheder De grundlæggende: Køn, alder, etnisk baggrund, handicap og seksuel orientering De sociale: Social og geografisk baggrund, religion, uddannelse, familiesituation, erhvervserfaring, stillingsniveau, jobområde … De personlige: Åbenhed, viden, måder at løse problemer på, tempo, kommunikationsstil, teknisk snilde, selvindsigt, interesser, kreativitet, opfattelse af autoriteter, stædighed, sprogkundskaber, ambitioner, …

Psykologiske mekanismer Vi skaber forskelle – ved at fremhæve noget ”Jeg er rigtig - det anderledes er forkert” Vi får identitet via forskel og lighed ift. andre Minoritet og majoritet – handler om magt Selvopfyldende profeti – gode og onde spiraler Alle vil ses som ener med mange facetter – men vi bestemmer ikke hvordan andre oplever os

Når integrationsindsats bliver en del af problemet i stedet for en del af løsningen Særlig kompetence – og særligt introduktionsforløb og mentorordning Når omsorg bliver til udelukkelse Velgørenhed og offer-synsvinkel Får hele tiden af vide at vi er anderledes

Forskellig fra os eller mig? - fra fordomme +/- til viden ”Forskellig fra os” Anderledes ift. norm Personer med anden baggrund i samme bås Mangler ift. majoriteten En minus-variant En plus-variant (når det bliver for meget) ”Forskellig fra mig” Du og jeg har flere sider Kontakt med et menneske ”Anden etnisk baggrund” dækker over mange nationaliteter, sprog mv. Hvad har du brug for og hvad kan du bidrage med?

Vi må udvikle vores kulturelle intelligens KI = ”Hjerte, hjerne og muskler” mht. kultur KI = Evnen til at etablere et konstruktivt samarbejde på tværs af forskelle (alle slags) Kulturel selvforståelse er det første vigtige skridt til større kulturforståelse Ikke bare viden og forståelse, men også ind- levelse og håndtering af det irrationelle og det følelsesmæssige Altid arbejde med flere dimensioner - Fokus på kun én forskel => stereotyper ’dem og os’

Undgå at ’lukke ude’ når I lukker ind Modtag alle nye med samme velkomst Giv mulighed for at vise kompetencer Giv mulighed for at vise flere sider af sig selv Bliv inddraget i opgaver og grupper som giver stor berøringsflade i virksomheden Ironi kan være giftig – men gerne grine med... Omtal med navn – ikke som gruppe ”Forskellig fra mig” – ikke ”forskellige fra os”