Sykkelbynettverket Studietur til København

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvordan Venstre vil sikre et bæredygtigt landbrug med Grøn Vækst
Advertisements

Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?
Projektprioritering og -finansieringsstrategi 2012
Fundraising Jakob Ugelvig Christiansen
Rådgiverpuljen Mette Thybo. Hvem kan søge puljen? Det er en forudsætning for at opnå tilskud til køb af privat rådgivning, at:  virksomheden er registreret.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten (flere niveauer findes), brug forøg listeniveau For at få venstrestillet tekst.
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Intelligente grønne løsninger for mobilitet
En attraktiv by med høj mobilitet: Hvordan baner vi vejen?
Beboermøde
Transport på landet Konference 5.november Transport på landet • Kompliceret • Ingen nemme løsninger • Mangler nytænkning Tendens: Find selv på løsninger.
Udviklingsplaner Sønderborg
Hvordan sikre cykeltrafikken prioritet? - internationale erfaringer Nasjonal Sykkelkonferanse Drammen september 2002 Civilingeniør Thomas Krag.
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Mobility Management konference marts 2010 Side1 Derfor kan vi lave et Mobility Management projekt i Gate 21 Jakob Høj, Tetraplan A/S Partner i Gate.
Den regionale vækst- og udviklingsstrategi
Trafikkens rolle i samfundet. Produktionen Trafikkens rolle i samfundet.
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
Oplæg v./ Karin Gaardsted, 1. viceborgmester, Viborg Kommune
Søg støtte til projekter… København, 8. februar 2008.
Brugerne i centrum for træfsikre løsninger
Boligkontoret Danmark
Tjek-ud konference Projekt styrket genoptræning og rehabilitering af personer med erhvervet hjerneskade 22. September 2014 Velkommen.
Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 1 år efter
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
JOBSØGNING (SMV) Hvorfor er SMV så interessante? % af alle job bliver annonceret % af alle job bliver besat via netværk og uopfordrede ansøgninger.
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Konference om Grøn Transport DI – den 25. november 2009 CO 2 -tiltag her og nu Center for Grøn Transport v/centerleder Niels-Anders Nielsen Konkrete tiltag.
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Ældre fodgængere og cyklister i byerne Formål: –at belyse de ældres trafikale situation risikoopfattelse adfærd brug af tiltag påvirkning af mobilitet.
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Punkterne 15, 16 og 17 Status på cykelsuperstierne.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Velkommen til møde om frivillighed i Favrskov 26. september 2013.
Guide til PowerPoint-præsentationer i MSO
Hvorfor arbejde med trafiksikkerhed? Fordi det står i sundhedsloven... og i Færdselssikkerhedskommissionens nye handlingsplan Fordi kommunerne har forpligtet.
Regeringens Investeringsplan med fokus på transportområdet TØF-konference Industriens Hus, Civilingeniør Thomas Krag Thomas Krag Mobilitetsrådgivning.
Stedet som indgang til digital forvaltning
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Integrationsministeriets puljer København, 27. august 2010.
Elbilpartnerskabsdag Michael Rask og Andreas Moltesen.
Arbejdsmarkedsindsatsen for ikke-arbejdsmarkedsparate
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
Trafiksikkerhedsby konkret udmøntning af Trafiksikkerhedsplan 2013
Resultatet af økonomiaftalen Per Grønbech
Regeringens politik med hensyn til biobrændstoffer i transportsektoren Den 11. januar 2006 Kontorchef Claus Andersen, Energistyrelsen.
Hvad vil vi med Mobility Management? Kristoffer Kejser Albertslund Kommune.
Cyklister i gågader Bjørn Weitemeyer
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Forslag til fælles energivision i hovedstadsregionen Borgmestermøde 13. april 2015 Vicedirektør Kristian Johnsen, Region Hovedstaden.
Medvind på cykelstierne Cykelkonferencen 2015 Andreas Egense.
3. December 2009 Møde i elbilsnetværk For en bæredygtig transport Center for Grøn Transport v/Centerleder Niels-Anders Nielsen.
Cykelpuljen. Cykelpuljen baggrund Cyklen har i forhold til andre transport- former en række særlige fordele: Fylder mindre på vejene – reducerer trængsel.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Gas i transport: element i roadmap for en fossilfri transportsektor inden 2050 Temamøde om gas i transport, 9. oktober 2013 v/ Tine Lund Jensen, kontorchef,
Midtvejsevaluering af Cykelpuljen Lars Moustgaard og Zofia Anna Jagielska.
Tilskud til partnerskaber Informationsmøde 19. september 2016 Renato Ezban Energistyrelsen.
Nye retningslinjer for Handicappuljen
Energibesparelser ved indregulering af varmeforsyningen
Strategisk planlægning:
OPSAMLING OG FORELØBIG EFFEKT AF CYKELPULJEN
Baggrund for præsentationen
Trafikale og miljømæssige effekter
Signalstrategi VEJ-EU maj 2018.
Syddanmark følger op på trafikaftalen af 29. jan.
Smart Mobility in LOOP CITY
Præsentationens transcript:

Sykkelbynettverket Studietur til København Zofia Jagielska og Mia Stampe Lagergaard, Vejdirektoratet, 5. september 2014

1. Vejdirektoratets organisering VD 1. Vejdirektoratets organisering Vejdirektoratet – en del af

Vejdirektorates strategiske grundlag VD Vejdirektorates strategiske grundlag Mission Vejdirektoratet er ansvarlig for statens veje. Vi fremmer et sammenhængende vej- og transportsystem. Under hensyntagen til omgivelserne arbejder vi for, at mennesker og gods kommer nemt og sikkert frem. Vision På vej  effektivt, professionelt og sikkert for dig

Vejdirektoratet  på vej mod 2017 Tre strategiske temaer VD Vejdirektoratet  på vej mod 2017 Tre strategiske temaer Bedre vej for pengene Nemt og sikkert frem Bedre vej for pengene … fordi samfundet skal have maksimalt udbytte af de midler, der prioriteres til transport i Danmark Nemt og sikkert frem … fordi mobilitet bidrager til vækst og velfærd Fælles løsninger … fordi udvikling og samarbejde er forudsætning for forandring og forankring Fælles løsninger

Cykelopgaver i Vejdirektoratet Administration af cykelpuljer Pulje til mere cykeltrafik 2009-2014 (Cykelpuljen) Supercykelstipuljen 2013 Pulje til supercykelstier og cykelparkering 2014-2015) Ny cykelpulje 2015 Bidrag til national cykelstrategi (2007 og 2014) Årlig National Cykelkonference Koordinering af ændringer på de nationale cykelruter Samarbejder med bl.a. Trafikstyrelsen, DSB og Kommuner Cykelstier og krydsninger langs statsveje

Cykelstrategi 2014 Stoppe tendensen med fald i cykeltrafikken Mål Stoppe tendensen med fald i cykeltrafikken Fremme/øge cykling Reducere antallet af uheld hvor cyklister er involveret Fordele Øge sundheden Mindre trængsel på vejene Mindre støj Mindre luftforurening og emissioner 2007 Increased bicycling on safe national roads Vision: The Ministry of transport will aim at increasing bicycling across the country and providing bicyclists with the world’s best infrastructure with focus on accessibility and safety.

Cykelstrategi 2014 6 arbejdspapirer Cykelstrategi Hvad virker hvor – indsatser til cykelfremme Cykling i DK – hvor står vi? Cyklen og den kollektive trafik Cykelturisme og rekreativ cykling Cyklingens effekter og samfundsøkonomi Fortæl kort om baggrunden med første cykelstrategi i 2007. Sikkerhed og tryghed

Cykelstrategi 2014 Tre søjler: Hverdagscykling Aktiv ferie og fritid Nye og sikre cyklister

Cykelpulje Cykelpuljen 2009-2014 En grøn transportpolitik, jan. 2009 – forlig om infrastrukturfond, herunder oprettelse af en pulje til fremme af cykeltrafikken Der blev afsat 1 mia. kr. i perioden 2009-2014 Formålet med cykelpuljen er at forbedre forholdene for cyklister, så cyklen bliver en mere attraktiv, udbredt og sikker transportform til både pendling og fritid

Cykelpuljens sammensætning Puljen fordelt med ca.: 30 pct. til statsveje 70 pct. til tilskud i kommuner, interesseorganisationer mv. Tilskuddets størrelse: 40 pct. – statstilskud (undtagen 2009) 60 pct. - egenfinansiering

Cykelpulje 9 statsprojekter I 2012 blev udmøntet

Ansøgninger inddeles i 7 kategorier Cykelpulje Ansøgninger inddeles i 7 kategorier Cykelbyer Cykelpendling Cykling til skole og fritid Rekreativ cykling og cykelturisme Udviklings- og demonstrationsprojekter Kampagner Cykelturisme på småøer

Antal projekter fordelt efter kategori Cykelpulje Antal projekter fordelt efter kategori   2009 2010 2011 2012 2013 2014 I alt Statsvej Cykelbyer 13 9 4 3 7 44 Cykelpendling 20 8 15 80 14 Cykling til skole og fritid 22 10 23 18 17 30 120 Rekreativ cykling og cykelturisme 5 6 37 Udviklings- og demonstrationsprojekter 12 34 Kampagner 2 Cykelturisme på småøer 77 45 52 47 54 65 340 46

Størrelsen af tilskud Mio. kr. 2009 2010 2011 2012 2013 2014 I alt Cykelpulje Størrelsen af tilskud Mio. kr.   2009 2010 2011 2012 2013 2014 I alt Statsvej Cykelbyer 62 46 24 26 38 23 219   Cykelpendling 43 30 34 15 182 99 Cykling til skole og fritid 28 18 58 187 83 Rekreativ cykling og cykelturisme 3 7 8 10 22 61 118 Udviklings- og demonstrationsprojekter 5 4 32 Kampagner 6 1 Cykelturisme på småøer 152 126 106 98 116 122 717 300

Kriterier for prioritering Cykelpulje Kriterier for prioritering Cykelbyer, pendling, skole og fritid, rekreative stier: Transportmiddelvalg og adfærdsregulering, valg af cykel i stedet for især bil og bedre adfærd og ageren i trafikken Sammenhæng i transportnettet og fremkommelighed, både i cykelnettet og intermodalt (terminaler), for cyklister og den øvrige trafik Tryghed og sikkerhed, især for cyklister Service og faciliteter, cykelparkering, afmærkning mv. Omkostning, projektets samlede omkostninger

Kriterier for prioritering Cykelpulje Kriterier for prioritering Udviklings- og demonstrationsprojekter, kampagner Transportmiddelvalg, adfærdsregulering, fremkommelighed, valg af cykel i stedet for især bil, bedre adfærd og fremkommelighed Tryghed og sikkerhed, især for cyklister Innovation og relevans, Udvikling, forskning og udredning Formidling og borgerindragelse, formidling i kampagner og vidensprojekter og indragelse af borgere Omkostning, projektets samlede omkostninger

Prioritering Karakterer Cykelpulje Prioritering Karakterer Karakter 4: projektet vurderes til i meget høj grad at have positive effekter for cykeltrafikken i forhold til omkostningerne.   Karakter 3: projektet vurderes til i høj grad at have positive effekter for cykeltrafikken i forhold til omkostningerne. Karakter 2: projektet vurderes til i nogen grad at have positive effekter for cykeltrafikken i forhold til omkostningerne. Karakter 1: projektet vurderes til kun i begrænset grad at have positive effekter for cykeltrafikken i forhold til omkostningerne. Karakter 0: projektet vurderes ikke til at have positive effekter for cykeltrafikken i forhold til omkostningerne.

Eksempler på cykelpuljeprojekter Cykelparkering ved gågade i Aalborg Cykelsti og hastighedsdæmpning i mindre by, Nordsjælland

Eksempler på cykelpuljeprojekter Sikker underførsel af statsvej - Jylland Belysning - Vestvoldsruten

Eksempler på cykelpuljeprojekter Brede cykelstier i København

Erfaringer fra cykelpuljen Ny årsrapport netop offentliggjort 14. januar 2014 Mange projekter ville ellers ikke være gennemført Man har kunnet gennemføre mere omfattende, innovative og sammenhængende projekter Fremskyndelse af planlagte projekter Den markante indsats skaber synlighed og synergi Man ser og mærker effekten af projekterne Kommuner og virksomheder har høstet mange erfaringer Kommunikation er essentiel Mange sidegevinster (netværk, samarbejde, fokus, nye idéer) Cykelpuljen har været en markant succes. De mange tiltag er med til at synliggøre cykelindsatser generelt – man tænker cykelmobilitet ind fra starten. Vedrørende effekt er det lidt tidligt endnu, men foreløbige konklusioner og de evalueringer, der er gennemført, peger på effekt - stier bliver brugt, ideer fra Cykelidékataloget bliver læst!

Øvrige puljer Supercykelstipuljen 2013 Der blev i 2012 afsat 189 mio. kr. til etablering af supercykelstier i de større byer. Pulje til supercykelstier og cykelparkering. Afsat 40 mio. kr. i 2014 og 140 mio. kr. i 2015 Administreres i samarbejde med Trafikstyrelsen Ansøgningsfrist 8. oktober Ny cykelpulje på 50 mio. kr. Ikke fastlagt rammer for puljen endnu

Cykelstier på statsveje Ønskefase Vejdirektoratet modtager ønsker/forslag til cykelprojekter fra kommuner, borgere m.v. Prioriteringsfase Ønsker beskrives f.eks. afstand til forskellige mål, skøn af cyklister nu/fremtid, sammenhæng til stinet, type, pris -> prioritering -> fase 2 -> indstilling Beslutningsfase Minister og forligskreds beslutter hvilke projekter der skal bevilges midler til

Prioritering - modelparametre Statsveje Prioritering - modelparametre Politiregistrerede uheld Oplevet utryghed (ÅDT, kørebane-/rabatbredde, hastighed) Fremtidige antal cyklister (et skøn) Sammenhæng i stinettet (eksisterende sti, vej egnet til cykeltrafik, intet) Type sti/krydsning og overslag Potentialet for nye cyklister (afstand fra stiprojekt til skole, arbejde, idræt, indkøb, rekreative mål) Mulighed for alternativer forbindelser/afstand til nærmeste sikre krydsning

Prioriteringsfase - beslutning Statsveje Prioriteringsfase - beslutning For hvert ønske beskrives parametre Prioritering af alle ønsker De øverste i prioriteringen udvælges til nærmere analyse (kontakt til kommune - om ønske stadig er aktuelt) Fase 2 programmering (skitseprojekt) af udvalgte ønsker (nærmere fastlæggelse af type, placering, pris m.v.) Udvælgelse af cykelprojekter Indstilling af projekter til ministeriet Minister og forligskreds beslutter hvilke projekter der skal bevilges midler til

Samarbejder Trafikstyrelsen DSB Kommuner (98 kommuner) - Puljer

Samarbejder DSB 2000 nye cykelparkeringer fordelt på 27 stationer i hele landet. (2009 – 2012) Planlagte cykelparkerings-projekter (fra sep. 2012 til 2014) Albertslund (125) Frederikssund (230) Kolding (140) Skanderborg (100) Valby (100). Kortet på næste side viser, hvordan puljen hidtil er blevet udmøntet, og hvilke projekter, der er planlagt de kommende år. Der er blevet opført knap 2000 nye cykelparkeringer fordelt på 27 stationer i hele landet. Flest nye pladser er der anlagt ved Roskilde station med 210 nye pladser. De største planlagte cykelparkeringsprojekter (fra sep. 2012 til 2014, DSB sep. 2011) er Albertslund (125), Frederikssund (230), Kolding (140), Skanderborg (100) og Valby (100). Kort fra november 2012

konference Cykelkonference

Links Links Alle indlæg fra cykelkonferencen 2014 - www.cykelviden.dk Foto fra cykelkonferencen 2014 - http://randerskommune.smugmug.com/RandersCykelby/Den-Nationale-Cykelkonference-/ Transportministeriet - http://www.trm.dk/da/temaer/ny+cykelstrategi+2013/ Vejdirektoratet – www.vejdirektoratet.dk – klik på cykeltema

Tak  Skriv til os hvis I vil vide mere: Zofia Jagielska: zaj@vd.dk Mia Stampe Lagergaard: msl@vd.dk