Kan god AP-undervisning rekruttere elever til sproglige studieretnin- ger/sprog som valgfag? ved Finn Lyngholm Christensen Holstebro Gymnasium.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
10. ved Kløften EDB og Terminsprøve.
Advertisements

Her er spørgeordene på DANSK og på spansk
Introforløb i grammatik
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Læseteori på femten minutter
Tænk over den!!! Klik med musen for at gå videre..
Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Den der discipler … arbejder så meget på, at få de åndelige babyer til at vokse ____________________ ____ At han glemmer, at de først må______________.
ORDKLASSER I FARVER 2010.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
VELKOMMEN TIL HUSET VENTURE FRIHED UNDER ANSVAR…. DIT LIV – DIT VALG……
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
HADERSLEV KOMMUNES 10.KLASSECENTER ved Kløften Skriftlige prøver Haderslev Kommune – 2013 Skriftlige prøve.
Introforløb i grammatik
Pronominer/Stedord (Fornöfn).
Dansk sprog og sprogbrug 2 Michael Dal
DIT-systemet et par introducerende eksempler
Modul 2: Sætningsled Lone Milling.
Hvilket hus bygger vi til Gud ?
De sidste undervisningstimer
Nøgler til menighedens vækst
Roskilde Katedralskole stx – det almene gymnasium
Innovation og iværksætteri
Gymnasielektionen screening i dansk
Grammatik hvorfor og hvordan?
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Gud og penge Penge som en test på vores administration af ’de sande værdier’.
Nu følger lidt supplerende oplysninger om former og afvigelser fra dansk.
Å.
Læsestrategikurser i 1g/1HF Hvorfor? Hvad? Hvordan? 3. juli 2014 Margrethe Mørch - NG1.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Skriftlighed og læring
Ingen bliver efterladt - eller gør de ?
Alvorlige fejl i terminsprøven
Strategier Kommunikationsstrategier Forståelsesstrategier
Kaldelsen til evangeliet Rom. 1, v1 Fra Paulus, Kristi Jesu tjener, kaldet til apostel, udset til at forkynde det evangelium, v2 som Gud forud har lovet.
Hhx – Handelsgymnasium Htx – Teknisk gymnasium
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Kapitel 1 dias 1.1 Kapitel 1: Indledning VELKOMMEN til kurset ! Bibelen og Jesus.
Elevaktiverende undervisning
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Folkeskolens afgangsprøve
Relationer – børn og voksne
Kate-QUIZ-mus.
Almen sTudieforberedelse - AT
Turen går til Kina! - Summer school. Hvad er summer school? For eleverne: årige fra hele området - Klasser på ca. 30elever - Første møde med en.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Bulgarsk undervisning Курс по български език Langsøskolen, Silkeborg, Lektion — Шести урок onsdag kl. 08:15-09:00 Erik Thau-Knudsen.
DUN-konferencen 2008, Hanne Nexø Jensen, IFS, 20. juni 2008 Dias 1 BA-projekt intro, 26. nov v/ HNJInstitut for StatskundskabInstitut for Statskundskab.
Gymnasiet (Stx)
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Årsplan – en kort en lang
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Grunde til at jeg elsker dig
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
ASF-bekendtgørelsen ASF har to elementer: sproglig bevidsthed sproglig analysefær- dighed ASF- forløbet er: sammenhængende et samarbejde mellem dansk og.
Terminsprøver december  Kom i god tid. Helst 15 min. Før prøven begynder  Find din plads. Dit navn og prøvenr. Står på bordet.  Du skal selv.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Sammenligningsspejle
Skrivekursus 1.e ..
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
Terminologi Dansk E & D - Next. 1 Adjektiv 2 Adverbium 3 Akkusativ 4 Dativ 5 Futurum 6 Genitiv 7 Infinitiv 8 Intonation 9 Inversion 10 Kardinaltal 11.
STØVRING GYMNASIUM Studieretningsønske 2017.
informationsmøde - Frederiksberg Gymnasium
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Præsentationens transcript:

Kan god AP-undervisning rekruttere elever til sproglige studieretnin- ger/sprog som valgfag? ved Finn Lyngholm Christensen Holstebro Gymnasium

Studieret- ning 05/0606/0707/0808/0909/1010/1111/1212/13 En A Ty A Bk B ned- lagt En A Ty A La B7-? En A Fr A ? En A Sp A ? Valgfag La C Ty A Sproglige studieretninger og valghold i Stx Holstebro Gymnasium

Forløbsbeskrivelse B – almen sprogforståelse og latin Uge 1: Introduktion og indledende screening Alm. Sprog (1 modul) Introduktion til kurset og indledende screening (helt uden hjælpemidler) Uge 2-8: 1. del Alm. Sprog (6 moduler) Grammatik Ordklasser: substantiver/adjektiver/verber/præpositioner/adverbier/pronominer Ledanalyse: subjekt/verbal/prædikativ til subjekt/direkte objekt/prædikativ til objekt/indirekte objekt/adverbialer Verbets tider – aktiv og passiv Andet Læringsstrategier Materiale: fx Sprogets veje ss , eller Fra ord til sætning ss , , begge med tilhørende øvelser

Latin (7 moduler) Tekster vedr. villa og familia schola, ludus, liber, natura og cultura politiske begreber (civis/populus/consul/imperium/res publica mv.) amor og ratio litteratur og retorik Grammatik (morfologi og syntaks) Ordklasser: substantiver/adjektiver/verber/præpositioner/adverbier/pronominer substantivernes, adjektivernes og de vigtigste pronominers bøjning verbet sum, verberne i præsens, imperfektum og futurum, aktiv og passiv verbernes infinite former: infinitiv/præsens participium aktiv/perfektum participium passiv Ledanalyse: subjekt/verbal/prædikativ til subjekt/direkte objekt/indirekte objekt/adverbialer Kasusbegrebet Andet Kulturhistorisk kontekst og semantik Sproghistorie Poesi/prosa/skrift/tale – oversættelsesproblematik Materiale: fx Semper Tiro

Uge 8-9: Midtvejsscreening Alm. Sprog (2 moduler) Midtvejsscreening (screeningen varer 60 minutter) Alle hjælpemidler tilladt, dvs. Sprogets veje, Fra ord til sætning, latinkompendium og egne noter, herunder PC uden net Tilbagelevering af screening (tilbageleveringen af screeningen varer 45 minutter) Opsamling/repetition Uge 9-14: 2. del Alm. sprog (5 moduler) Helsætningsanalyse Sociolingvistik Træning, repetition og opsamling Materiale: fx Sprogets Veje ss , /Fra ord til sætning ss

Latin (5 moduler) Helsætningsanalyse Græske låneord og det græske alfabet Middelalderlatin (kirke/videnskab/litteratur mv.) Latin i de moderne sprog Træning og repetition Uge 15-16: Afsluttende test og evaluering Alm. Sprog (1 modul) Afsluttende test Latin (1 modul) Evaluering og efterbehandling (herunder besvarelse af elektronisk evaluering)

1. Oversæt følgende sætninger til latin og sæt de rigtige endelser på: en slave ser Cornelius – serv__ Corneli__ vide__ Cornelius roser de flittige slaver - Corneli__ serv__ industri__ lauda__ I ser en stor gård - vill__ magn__ vide__ Du skriver et brev - litter__ scrib__ Marcus og Sextus hører Julia - Marc__ et Sext__ Juli__ audi___ Jeg har store gårde - vill__ magn__ habe__ De flittige slaver arbejder - serv__ industri__ labora__ Vi elsker familien - famili__ ama__ Øvelsestyper

2. Omsæt følgende danske sætninger til passiv og oversæt dem til latin med de rigtige endelser Marcus ser Sextus - Sext__ a Marc__ vide__ Cornelius roser den flittige slave - serv__ industri__ a Corneli__ lauda___ Romerne fører mange krige - mult__ bell__ a Roman__ ger__ Marcus roser os - a Marc__ lauda___

Politiker dræbt af væltende vindmølle Væltende vindmølle dræber politiker

II. Ludus (pars secunda) magister pueris de imperio Romano narrat: olim Roma oppidum parvum erat. Romani solum circum Romam colebant. multa oppida in Latio erant. saepe Romani bellum cum oppidis vicinis gerebant. Romani semper ad ultimum vincebant. primum Romani domini Latii erant, deinde Italiae. Denique Romani paene totum mundum subigebant: Hispaniam, Galliam, Britanniam, Daciam, Graeciam, Asiam, Syriam, Aegyptum, Africam… multa bella gerebantur. Hodie Roma domina mundi est. Roma semper domina mundi erit. Roma semper mundo imperabit. mundus totus Romae parebit.

Hispania Gallia Britannia Graecia Asia Syria Aegyptus Africa Dacia

Opgaver: find de landområder, som læreren nævner hvad hedder de enkelte landområder i dag? hvilket sprog tales der i det enkelte landområde i dag? find ved hjælp af sprogtræerne ud af hvorfra disse moderne sprog stammer (Under opsamlingen diskuterer vi, hvorfor fx engelsk er et germansk sprog og ikke et romansk sprog, når romerne nu har været der)

VI. Graeci et Romani Horatius poeta sic scribit: ”Graecia capta ferum victorem cepit et artes intulit agresti Latio” (Hor Ep. II, 1, ) ”Det erobrede Grækenland betvang sin vilde besejrer og gav kunsten og videnskaben til det bondske Latium” Vergilus poeta sic scribit: ”excudent alii spirantia mollius aera (credo equidem), vivos ducent de marmore vultus, orabunt causas melius, caelique meatus describent radio et surgentia sidera dicent: tu regere imperio populos, Romane, memento (hae tibi sunt artes), paci imponere morem parcere subjectis et debellare superbos” (Verg. Aen. VI, ) ”Andre, med blødere hænder, får bronze og ler til at ånde - det tror jeg gerne – og skaber portrætter i sten eller taler bedre for retten end vi, beregner planeternes vandring med deres passer og ved at fortælle om konstellationer: dit kald, Romer, er det at lede og byde i verden - husk det er din kunst – at pålægge folkene freden, skåne enhver der bøjer sig for dig, og knuse den stejle”

Opgave Læs følgende græske ord højt og skriv det rigtige danske ord ved siden af: Φιλοσοφία Πολιτεία Δημοκρατία Φυσις Νόμος Οίκος Ανθρωπος Οικονομία Λόγος Γράφω Find det rigtige danske ord: regering, fornuft, menneske, hus, natur, beskriver, lov, økonomi, filosofi, demokrati

Disciplina sollerti fingitur ingenium Denne sentens står skrevet på Metropolitanskolen i København. Det er den skole, der er rammen om Hans Scherfigs roman ”Det forsømte forår”. Scherfig ”oversætter” sentensen således : ”Øretæver er godt for den åndelige udvikling”, men hvad betyder den egentlig? d. find ved hjælp af jeres fantasi afledninger af følgende ord på dansk og engelsk : vir/femina/servus/dominus/magnus/bonus/industrius e. find ved hjælp af jeres fantasi afledninger af følgende ord på dansk, engelsk og tysk: villa/familia/video/voco/littera/scribo

Andre mindre seriøse pædagogiske indslag og indfald c. repeter bøjningen af verbet sum ved at synge følgende sang: pollex, pollex! 6. Digit’ omnes! Ubi es tu? Ubi estis? Hic,hic sum! Hic sumus! Salve, salve! (I 2-5. strofe udskiftes pollex med hhv. index, medius, medicinalis og minimus)

Verbernes personendelser: AktivPassiv 1.p. sing. -o -or 2 -s -ris 3 -t -tur 1 p plur. -mus -mur 2 -tis -mini 3 -nt -ntur ”Talekor”

Elev God ap-uv Kammerater Andre lærere/ studievejleder/ skolekultur Forældre Anden god uv Tendenser i tiden