EVA’s evaluering af 10. klasse Foreningen af 10. klasseskoler i Danmark, Trinity, Fredericia den 2. marts 2012 Kristine Bang Nielsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Advertisements

Et metodeudviklingsprojekt i UU DANMARK UU Vestsjælland
HNX Årgang 2011/2012.  Optagelseskrav  Personlige krav  Hvor?  Forløb  Indhold  Muligheder.
Skolereform august 2014………………
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Fremtidens folkeskole i Aalborg
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
i Ungdomsuddannelserne
Borgernes barrierer for brug af IT
HVORFOR GÅ I 10. klasse? For at blive afklaret med hensyn til valg af ungdomsuddannelse For at blive helt klar til fx en erhvervsuddannelse eller gymnasiet.
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Opgaven jeg fik stillet
International Linje.
Formandens mundtlige beretning 2012 Landsforeningen af 10. Klasseskoler i Danmark v/ Henning Rasmussen, Xclass.
Skolereform august 2014………………
Forældremøde 9. klasse Vejledningsaktiviteter Uddannelsesaften
Introduktionsaften 10. klasse på Hjalleseskolen
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Du er ved at gå ind i en magisk verden.... Om et øjeblik...
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Informationssøgning for ungdomsuddannelserne
Vokse gennem venskab!.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Click to add title Click to add subtitle.
”Vi når målet – men hvordan?”
Orientering forældremøde 9. klasse
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Ny skole. Møde d. 14. januar. 1 Ny skole – hvor er vi? Møde d. 14. januar 2013 Kl
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Inspiration til reformarbejdet
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Midtvejsevaluering af Uddannelsesparathed. Om evalueringen  Del af den samlede evaluering af initiativerne under Ungepakke 2  Midtvejsevaluering – status.
Evaluering Brobygning / Tilmelding. Før brobygning. Efterskoler. For dårlig vejledning af UU i 9. kl. Manglende ønsker på uddannelsesplaner.
Infoaften 9.kl. Ungepakke 2: uddannelsesparathed
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Forældremøde 7. klasse.
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
Hvilke ord betegner bedst din oplevelse af at skulle vælge en ungdomsuddannelse efter 9./10. klasse? (sæt gerne flere kryds)
Formandens mundtlige beretning 2011 Landsforeningen af 10. Klasseskoler i Danmark v/ Henning Rasmussen, Xclass.
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 8. november 2011.
Nye mål – Regeringsgrundlag 2005 Danmark skal have en globaliseringsstrategi, der styrker konkurrenceevne og sammenhængskraft: Danmark som førende vidensamfund.
EUD-konference Fra tømrer til bygningskonstruktør-studerende.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.
Velkommen til forældremøde
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
Ungdomsskolen Kolding -oplevelser for livet. Kolding Kommune NNS i Ungdomsskolen Kolding kommunal ungdomsskole Dagundervisning –PULS –Sprogklassen –Pigeklassen.
Lederevalueringens betydning  Det forberedende arbejde – visioner og værdier – meget spændende proces  Den 17. marts 2003 afleverede jeg 3 spørgeskemaer.
Velkommen 9. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
7. klasse.
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
Efterskolerne tilbage til samfundet Charlotte Rønhof 31.okt. 12 Efterskolerne tilbage til samfundet.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på 7. klasse.
Efterskoleforeningens Årsmøde, 2013 Dialoggruppe 5 Vejledning og overgange v/ Bent Bisballe Østergård, Bestyrelsesmedlem Lis Brok-Jørgensen, Vejledningskonsulent.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
UU-Vestegnen Kongsholmcentret Vognporten Albertslund Tlf Facebook Albertslund * Ballerup * Glostrup * Høje-Taastrup.
Landsforeningen af 10. Klasseskoler i Danmark, Xclass. 10. klasse-centret i Slagelse, Willemoesvej 2 b, 4200 Slagelse, tlf ,
Stxstudentereksamen.
Optagelse.dk 2017 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder Kommune*
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder kommune*
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
Velkommen til: Temamøde
Mål for ungeindsatsen i Høje-Taastrup Kommune
Præsentationens transcript:

EVA’s evaluering af 10. klasse Foreningen af 10. klasseskoler i Danmark, Trinity, Fredericia den 2. marts 2012 Kristine Bang Nielsen

Hvorfor evaluere 10. klasse nu? Lovgivningsændringer i skoleåret 2008/09 Politisk debat om 10. klasse (fx rejseholdets anbefalinger)

Evalueringens dele klasse 10. klasse Ungdoms- uddannelse Hvilken type elever vælger 10. klasse og hvad er årsagen til valget? Hvilken indsats modtager elever i 10. klasse med indførelsen af de nye regler? Hvilken effekt har 10. klasse på påbegyndelse/ gennemførelse af ungdoms- uddannelse? Hvilken effekt har 10. klasse på påbegyndelse/ gennemførelse af ungdoms- uddannelse? Effektevaluering Evaluering af indholdet i 10. klasse Karakteristik af 10.-klasse-elever

Evalueringens første del: ”Karakteristik af 10.-klasse-elever” Gruppeinterviews med 9. klasse elever Spørgeskema blandt elever i 9. klasse i april 2011 Registerundersøgelse

Evalueringens første del: ”Karakteristik af 10.-klasse-elever” Hvad har overrasket os mest? Forskellen på de to 10. klasse-grupper (på folkeskole og på efterskole) er meget udtalt og kan ses på samtlige parametre Elever, der har valgt erhvervsuddannelse, er dem der vurderer sig selv ”svagest” inden for omtrent alle parametre – også svagere end de, der har valgt 10. klasse på folkeskole

Karakterniveau

Temaer i spørgeskemaundersøgelsen Uddannelsesparathed (afklarethed, faglige, sociale og personlige kompetencer) Skoletrivsel Motivation til videre uddannelse Årsager til valget af 10. kl. eller ungdomsuddannelse efter 9. klasse

Afklarethed: ”Hvor let eller svært har det været for dig at vælge hvad du skal efter 9. klasse?”

Faglige kompetencer

Personlige og sociale kompetencer

Skoletrivsel

Motivation for videre uddannelse

Diskutér med sidemanden Hvilke resultater undrer jer? Hvilke resultater bekræfter det, I vidste i forvejen?

Valget: ”Hvilken betydning har følgende udsagn for at du har valgt 10. klasse?”

”Hvad havde betydning for dig, da du skulle vælge, hvor du skulle gå i 10. klasse?” 10. klasse på folkeskole 1.At skolen giver mig mulighed for at styrke mig fagligt 2.At skolen ligger i nærheden af hvor jeg bor 3.At der er mulighed for at komme i praktik 10. klasse på efterskole 1.At jeg har mulighed for at få idræt 2.At skolen giver mig mulighed for at styrke mig faglig 3.At jeg har mulighed for at få kreative fag

Diskutér med sidemanden Hvordan kan vi forklare, at eleverne er så forskellige i hhv. 10. klasse på folkeskole og 10. klasse på efterskole? Hvilke forskelle kunne vi mon have set, hvis vi kunne differentiere mellem 10. klasse på folkeskole, 10. klassecenter, ungdomsskole, efterskole…? Hvad betyder resultaterne for den opgave 10. klasserne har i vores samfund i dag?

Tak for opmærksomheden!