Vejen mod at lære at læse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjerterum og opsøgende funktion
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Faglig læsning Dagsorden
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Dialogisk læsning Hvorfor og hvordan.
Læringsstile og lektier
Skoleparathed.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Læsning..
Bokstav børn.
De sidste undervisningstimer
LæseUdviklingsSkemaet
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Sprogtilegnelse i teori og praksis
Sådan underviser vi i stavning
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Grammatik hvorfor og hvordan?
Ordblindhed Hvad er det?.
Jeg støtter barnet ved:
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
Jeopardy Navneord Udsagnsord Brug af tegn
Dansk 1. klasse.
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
Dialogisk læsning – Eksempler på spørgsmål
Engelbert H – og den sidste chance
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Kaptajn Karlsens skib Synlig læring med it Agerbæk Skole og
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Lektiehjælp og faglig fordybelse Lektiehjælp og faglig fordybelse frem til næste folketingsvalg: - Skolen skal tilbyde børnene lektiehjælp og faglig fordybelse.
Hvad er læseskub? Hovedfokuspunkt: De svage læsere
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Brædstrup skole Skolens handleplan for læsning
NordagerskolenNordagerskolen 0. klasser 2010/2011 Jane Justesen & Anja Østergaard.
Meningsfuld stavning Fag Niveauer Mål Software Beskrivelse Dansk 3.-4.kl. og indskolingen Projektet behandler en af danskfaget absolutte kerneområder ved.
Mobning er: Man bliver mobbet, når andre børn bliver ved med at drille en, og man synes, det ikke er sjovt.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Ordklasser.
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Et mærkeligt skib.
Skoleparathed Sunds skole.
Når børn skriver sig til læsning
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Indskrivning Velkommen 2.Havbakkeskolen 3.Skoleparathed - Skoleverdenen - Skoleparathed 4. Skolens forventninger til forældrene 5. Gruppesamtale.
Læsning.
Præsentation af forårs-sfo
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Årsplan for børnehaveklassen Mariager skole
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
READ – sammen om læsning
Præsentationens transcript:

Vejen mod at lære at læse   „Læsning“ ved genkendelse 1. Skabelse af måder til at opfatte lyde Forståelse af hvordan man bruger bogstaver  evner til sprog kendskab til bogstaver 2. Læsning ved hjælp af lydopfattelse Evne til at opfatte lyde uden problemer 3. Skabelse af måder til læsning ved bogstavgenkendelse Gentagelse af korte ord Udvikling af kendskab til ord

1. Før man lærer at læse Hvis et barn skal videre i udviklingen af skrivning og læsning skal det have tilegnet sig disse ting: Høre efter højtlæsning Forståelse af indholdet Forståelse af ord Forståelse af ordenes dele Udvikling af brugen af ord Evne til at fortælle Evne til at danne sætninger Orddeling Lydlære Finde ord med fælles endelser Bogstavernes lyde og navne Forståelse af bogstavernes funktion Skrivningens og læsningens retning Barneskrift Ordlege skal foregå i løbet af 8 måneder Barnet skal kunne, gennem leg, lave tegninger og skrive barneskrift Ved evaluering kan bruges KTI (kontrolleret tegne iagttagelsesprøve) 1.a Læsning ved genkendelse (før lydlære)   Eget navn, familiemedlemmers børnenavne 1.b Sansning af lyde Ordets begyndelse Umiatsiaq u-u-u Siku si-si-si   1.c Opdagelse af bogstavernes lyde  1.D Opdagelse af hvordan man bruger bogstaver Læsning fra venstre Man læser bogstaver De bliver til ord 

2. Barn der er begyndt at lære at læse 2.A Genkendelse af lyde Lyde og vokaler skal alle læres 2.b Forståelse af sammenhængen mellem ord og lyddele Hvormange stavelser? Første lyd? Sidste lyd? 1 2 3 Hvormange lyde inde i et ord? Hvis man sammensætter lyde som i et puslespil bliver de til ord. Barneskrift Jeg skriver de lyde jeg kan høre ved et ord Barnet skal kunne disse ting, hvis det skal udvikle sine færdigheder i sin læring af skrivning og læsning:   Evne til at kunne fortælle virkelige og tænkte forhold på en forståelig og sammenhængende måde. Skal kunne bogstavernes lyde. Skal kunne bogstaverne (hvor lydene findes inde i munden, lydlære, deres navne og form) skal læres. Genkendelse af ord og finde ud af lyde. Lydgenkendelse uden besvær Lave små historier. Læsning af korte sætninger. Barneskrift. Ordlege skal der beskæftiges med i 8 uger. Takuss utiss Tegninger med tekst Skrive navne på ting i lokalet Børnene skal kunne genfortælle det de har skrevet. Til evalueringen kan bruges  IL-Basis – for hold Onam-64

3. Overgangen mod at kunne læse Stavning gennem genkendelse Småhistorier der kan opbygges   Anaanama ameq suliaa kusanaq Markering af vokaler Anaanama Hvormange orddele? __ __ __ __ A-naa-na-ma a-meq su-li-aa ku-sa-naq Ord inde i ord Tipippoq ipippoq ippoq Ord i familie Siku Sikusivoq-sikuvoq-sikuguppoq Sikutorpoq-sikusimavoq Stæle lyde Qeqoq (q) eqoq miteq (m) iteq Tilførsel af lyde til ord k+immiaq kimmiaq t+immiaq timmiaq Hvis et barn skal videre i sin udvikling af skrivning og læsning, skal det have tilegnet sig disse ting: Evne til at læse hele ord Lyst til at skrive og læse Skal tilegne sig skrivning og læsning som værktøjer Skal kunne bruge skrivning og læsning til: undersøgelser, oplevelser og få ideer Skal kunne finde lyde uden besvær Lave små historier ved brug af lyd Læsning af aldersvarende bøger Fremlæggelse af hvordan man har forstået indholdet af det læste og det skrevne Læsning af lånte bøger fra biblioteket Læsning af småbøger I klassen Læsning af hvad der er skrevet af klassekammerater Kan bruges til evaluering ONAM 120 Anaanama ameq suliaa kusanaq

Mulige indikatorer for, hvor barnet er nået: Niveau 1 Bogstaver og skrivning Mangelfuld lydopfattelse anivoq anq Ataata atata Sikuvoq skv Eqaluk eau Niveau 2 Skrivning ved hjælp af lyd Skrivning ved at følge lyden Ukiaq ukijaq Uanga uvanga

Mulige indikatorer for, hvor barnet er nået: Niveau 3 Skrivning ved at følge egne regler Man følger slavisk det man har lært Nanu nannu Suna suuna Sooq suuq Niveau 4 Skrivning uden fejl Fejl begået ved stresset adfærd Qaqqaq qaqaq Kakkik kakik

Mulige indikatorer for, hvor barnet er nået til ved skrivning: Barnet kan høre lydene, men ikke skrive dem   Kan høre og skrive nogen af vokalerne sl sila Er i stand til at skrive små ord der ligner hinanden og som man ser tit ini-isi asu-asi Fra af, at man tvivler, kan man nu skrive små ord (jeg kan huske hvordan det skrives)  Barnet akn høre og skrive når konsonanter er I begyndelsen og slutningen af et ord Savik kumak Ud fra kendskabet til bogstav og ord, kan barnet skrive ord med hjælp fra læreren (barnet kan skrive flere og flere ord    Forståelsen af sammenhængen mellem nogle orddelinger, der bruges I forskellige ord nerivoq – nerilerpoq - nerinianngilaq Forståelsen af, at flere ord kan ende med samme bogstav, f.eks. “I”  neqi – nipi -- isi Skrivning med korrekte endelser  anisinnaavoq - sisusinnaavoq Selv skrive små historier 

De største bremseklodser ved læring Ved børnenes læring omkring læsning, er de største problemer, som følger: Søgning af grænser. Rastløshed. Mangel på struktur i hverdagen. Vrede. M.m

Hvis man skal blive i stand til at læse, er det nødvendigt at være et trygt menneske, og have lært hvordan man opfører sig. Mange kræfter bruges til at løse problemer, kræfter der ellers skal bruges til skolegang og læring. Det er derfor nødvendigt at ændre deres adfærd, så de får kræfter til at lære at læse og skrive.

At give værktøj

Hvordan er det at blive bidt?

Vi vil høre efter Kammagiikkusuppugut Ikioqatigiikkusuppugut Nuannaarusuppugut Atukkavut nammineq aaqqikkusuppavut

Vi vil være venner

Vi vil hjælpe hinanden

Vi vil være glade

Vi vil selv lægge vores bøger på plads