Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Advertisements

John.M.Nielsen Metode & Co.
Forandring, forankring og fælles fokus
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Lederudvikling.
Analyse af eksterne og interne forhold
Kredsens udviklingsplan Del 1. Visionen - Vejen til nye initiativer i din kreds, og ikke mindst: Til succes!
Holmegaard en ny begyndelse.
Produktion og Logistik
Administrative pejlemærker i BUF
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Visioner og strategier for Mariagerfjord Idrætsråd ??
Analyse- og udviklingsmodel
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Evaluering af ”Røgfrihed for alle”
Gennem værdier og selvledelse til Danmarks bedste arbejdsplads
Hverdagens Helte i Danfoss Floor Heating
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Udvikling og styring af en virksomhed
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
NOEA/Aalborg Universitet
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Kredsens udviklingsplan Del 1. Visionen - Vejen til nye initiativer i din kreds, og ikke mindst: Til succes!
Virksomheder - definition
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Strategisk Safari To be perfectly frank, I’m not nearly as smart as you seem to think I am.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Kodeks for offentlig topledelse
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Dan Zielke og 1.
Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007.
1 Du er leder At være formand er at være leder Men jeg er frivillig – og det er resten af bestyrelsen også! Lederen sætter rammen – sammen med de øvrige.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
IBC Kurser Ole Høyer 1 VVU Akademiuddannelse i Ledelse Lederskab Dag 3.
JOBVÆKST Mariagerfjord
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Forudsætninger for en god samtale
Tørring Gymnasium Mission, vision, værdier, fokusområder.
Kompetencestrategi med mening
Den lærende organisation
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Sportsmanagement November 2008
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
STRATEGY Vision Det man vil Core Values
JOBVÆKST Mariagerfjord
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
”Performance management”. Mål med indlægget Betydningen af at arbejde med mål og målstyring Forsøge at skabe forståelse for den sammenhæng der er målstyring.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Virksomhed: SedumEksperten Præsentation af: Kåre Noer I faget: Speciale LA
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
SUF - gevinstrealisering
GTS Årsmøde 2017.
Handlingsplan 2015.
Mission, vision og forretningsidé
20. Strategisk intention.
Et organisatorisk koncept til udvikling og prioritering
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier” ! Næste Trin: Strategiformulering Beslut, hvilket scenarie, I vil arbejde ud fra de næste 3-5 år. I skal arbejde med beskrivelse af mål for virksomheden og ”rejsen” (handlingerne) mod målet. I danner et fælles billede af jeres vision og strategien for det valgte scenarie. Derpå arbejdes der med konsekvenser af denne beslutning mht. produkter, markeder, intern arbejdsdeling, kompetencer, etc. Der skal beskrives: Vision, Mission og Værdi-grundlag Strategiske Mål Strategiske handlinger – hvad skal der gøres for at nå målene Formulering

Mission, vision og værdier ! Man kan lidt populært sige, at en mission giver os mening, mens visionen giver retning. Værdier omhandler fælles forståelse og forventninger til adfærd. Formulering

! Hvad er en mission? Mission = Erklæring om organisationens eksistensberettigelse (”raison d’être”). Missionen beskriver, hvorfor virksomheden eller funktionen eksisterer. Missionen betegnes også: ’idégrundlag’ Missionen skal sige, hvad vi skal – og dermed også hvad vi ikke må. Missionen kan udtrykke hvilke opgaver, vi løser, eller hvilken effekt vi vil opnå gennem vores ydelser. Missionen indikerer samtidig, hvad der er og fremover skal være organisationens kernekompetencer. Formulering

Mission formulering 1/2 Spørgsmål Byggeklodser til mission Skriv Spørgsmål Byggeklodser til mission Hvorfor er vi sat i verden? Hvilke kernekompetencer har vi, som vi også fremover skal dyrke? Hvad er det for aktiviteter vi laver, som berettiger vores eksistens? Hvilken effekt/nytteværdi kommer der ud af vores aktiviteter? Er der noget, der er særligt vigtigt for, at vi opleves som en succes? Hvilken ”branche” er vi i? Er der noget, vi ikke skal beskæftige os med, som kunne være nærliggende? Formulering

Mission formulering 2/2 Hvem Handling1 Effekt - hvad Skriv Hvem Handling1 Effekt - hvad Modtager – for hvem? Indsats – handling 2 Arbejdsdirektoratet skal bidrage til et velfungerende arbejdsmarked ved at sikre en effektiv, kvalitets-bevidst og fremad-rettet administration af Beskæftigelses-ministeriets ydelser. Formulering

Hvad er en vision? ! Vision = Erklæring som beskriver, hvorledes virksomheden ønsker at fremstå og blive opfattet i fremtiden. Vision kommer fra det latinske visio = syn eller drømmesyn. En vision skal være kort og klart formuleret for at fungere som en stærk fælles retning for hele organisationen. Formulering

Vision formulering 1/2 Spørgsmål Byggeklodser til vision Skriv Spørgsmål Byggeklodser til vision Hvilken position drømmer vi om at være i om 3-5 år? Hvordan ser vi os selv i forhold til andre institutioner i vores ønskeposition? Hvad skal vi stræbe efter, for at alle medarbejdere har lyst til at være med ”på rejsen”, og for at vi kan tiltrække de nye kolleger, vi gerne vil have med? Hvor vil vi særligt ”excellere” i vores ønskeposition? Hvad er forskellen på vores nuværende position og det vi drømmer om? Er det noget vi vil undgå, når vi når vores ønskeposition? Formulering

Arbejdsdirektoratet ønsker at være kendt Vision formulering 2/2 Skriv Position/Ambition Hvad er vores særkende? Omfang / Udbredelse Arbejdsdirektoratet ønsker at være kendt som en nyskabende og resultatorienteret organisation I hele landet Formuleres i ”NUTID” Formulering

Værdier ! Værdier – værdigrundlag omhandler fælles forståelse og forventninger til adfærd (fx. tillid, støtte, loyalitet og ærlighed) Værdierne tjener som normative langsigtede retningslinier og drivkræfter for medarbejdernes adfærd – på tværs i organisationen. En organisations værdier udtrykker, hvad der er vigtigt og værdifuldt i organisationen, for dens medarbejdere, brugere og andre interessenter. Virksomhedens værdisæt Medarbejderens Formulering

Værdi formulering Spørgsmål Byggeklodser til værdier Skriv Spørgsmål Byggeklodser til værdier Hvilke værdier og holdninger, som vi er stolte af, findes allerede i dag i vores organisation? Er der nogle værdier, vi ”mangler” i forhold til i dag? Hvilke? Hvilken konkret adfærd sætter vi pris på i det daglige arbejde? Hvilke værdier og holdninger vil vi aldrig gå på kompromis med? Hvilken adfærd og hvilke holdninger hos medarbejderne er medvirkende til, at vi får succes? Hvilken adfærd og hvilke holdninger bør belønnes og anerkendes af ledelsen? Hvilke værdier er nødvendige for, at vi kan nå vores vision? Hvilken adfærd vil vi ikke tolerere i vores organisation? Formulering

Værdi formulering – ”test” Skriv Værdi Medarbejdere Kunder/Brugere Ejere Øvrige interessenter A: B: C: D: E: Hvordan forventer vi, at interessenterne vil opleve værdierne? ++ : Wow, yes!! !!: Hva’be’har! (provokerende) +: Jo.. 0 : Tja.. - : Ahr.. - -: Nej!! Formulering

Strategiske mål Hvordan når Virksomheden visionen? ! Hvordan når Virksomheden visionen? Konkrete mål som kan udledes af visionen og analysearbejdet? Hvad skal der til for at indfri de konkrete mål? Hvordan vil vi måle udviklingen? (kritiske succesfaktorer) Formulering

Noter de strategiske områder her: Skriv Formulering