Få styr på udgifterne! (eller ” Få styr på sagerne…)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læselyst Et læsetiltag på mellemtrinnet på Randersgades Skole, hvor eleverne læser 20 min. hver dag over en periode på to måneder. Randersgades Skole Randersgade.
Advertisements

Jan Forsing og Lisa Andersson
Skolebiblioteket Gladsaxe Skole
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Nye begreber og styringsredskaber i Socialforvaltningen
Datakvalitetsstrategi Engrosmodellen
Nr. Vesterskov - Et lille sted - Med store muligheder
Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
Hvorfor er december så skøn? hvorfor er det netop den måned,
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Økonomi Budget 2008 & Budgetlægning Budget opfølgning pr •Tilbagemeldingerne fra aftaleholderne om forventet årsresultat, viser.
Debatkort til Arbejdsplads Debatværktøj til kompetence- udvikling.
Revideret UDDANNELSE 1. JAN 2013
Sfo personaler Siden 1988.
Cuneco – en del af bips.
Bekæmpelse af vold mod kvinder – Den nationale indsats
- en hverdags App til mennesker med sindslidelse
Høreforeningens netværksgrupper - Find vej i hørejunglen, med netværksgruppen som GPS –
Elektroniske medier Hvordan anvendes elektroniske medier til at styrke kommunikationen mellem forældrene og skolen? Ordrup skolebestyrelses debatforslag.
Forøg din værdi som konsulent
Hvis digitalisering er svaret, hvad var så spørgsmålet?
Stress og ledelse.
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Temadag Hvordan løfter vi mængden af overtrædelsessager affødt af Naturstyrelsens § 3-opdatering?
Pårørendetilbud i Københavns Kommune
”Vi når målet – men hvordan?”
Implementering af brandingstrategi på nettet
… og hvad hvis krisen medfører opsigelser? HR kommunikation i.
Det Danske Voksen- og Efteruddannelsesystem VOKSEN PÆDAGOGISK CENTER
Beslutningsreferat fra 2. smagning 08 maj 2009: Formanden bød velkommen og gennemgik referatet fra sidste generalforsamling (stiftende) Ses herunder: Navnet.
Gennemføres af ERHVERVS- OG SELSKABSSTYRELSEN i samarbejde med FORENINGEN NYDANSKER Projektet er støttet af INTEGRATIONSMINISTERIET og REGION SYDDANMARK.
1 Ambulant genoptræning i Region Midtjylland: 2007 Sundhedskoordinationsudvalgsmøde 18. maj 2009 v/ senior projektleder Susanne Reindahl Rasmussen, Ph.d.,
Arbejdsmiljøledelse og Systematik
Udmøntning af reform på specialområdet BUU 30
Oplæg om sygedagpengereformen d. 1. oktober 2014 for Viborg kommune
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Unge i udsatte positioner og deres positive deltagelse i samfundet
Region Midtjyllands tilbud 2013
Lederforum Torsdag den 10. maj 2007 Dagsorden: Generel orientering Koncernmål/ servicestrategi for 2008 Opfølgning på seminar om ledelsesværdier Medarbejdertrivsel.
Lederforum Torsdag den 16. august 2007 Dagsorden: Velkommen Trivselsundersøgelse Ledelsesværdier Budget 2008.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Befordring af småbørn og skoleelever. Mødets indhold Velkomst Om formalia Gennemgang af kontrakten Erfaringer og samarbejde Dialog med forældre. Erfaringer.
Den danske model Den bibliometriske forskningsindikator Vetenskapsrådets workshop den 19. december 2007 Lotte Faurbæk Forsknings- og Innovationsstyrelsen.
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
Mere liv i gamles hverdag Kan det lykkes i praksis?
Belastningsreaktioner angst og søvnforstyrrelser
 Bullerup Børnehave - Et lidt ”anderledes forløb”
Præ-registrering Vibeke Plambeck 28.maj 08 Hvad skal man være opmærksom på - som ansvarlig for et stof - som downstream-bruger.
Kompetenceudvikling af kortuddannede på Den sociale Højskole i København 1.Præsentation af Den sociale Højskole som organisation 2.Historien om hvordan.
3. december 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Erfaringsopsamling: Virksomhederne og voksenvejledningsnetværkene NCK konference.
Projekt Seniorordning Sundhedsforvaltningen Københavns Kommune
Oplæg om kommunale tilsyn 22. jan 2009
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Koncernmål: medarbejdertrivsel
Introduktion Seminar 9. maj 2012  Det videre forløb for de støttede udviklingsprojekter  Muligheder for støtte til realisering DET GODE BOLIGLIV støtter.
Aftaler 2008 – proces fokus på indsatsområder v. Finn G. Johansen Fag/stabschef d. 14. maj 2007.
De socialt udsatte, match 4 og 5 Ingen uddannelse Lidt eller ingen arbejdsmarkedserfaring Mangelfuld skolegang Kriminalitet Dårlige boligforhold – eller.
Rationel farmakoterapi. Kirsten SchæferIRF årsmøde 2. maj 2009 Medicinindsatsen Samarbejdsaftale med almen praksis (april 2008) Driftsaftale med sygehusene.
Randers Kommune Evaluering af Randers Modellen 2. December 2009.
Den røde tråd fra vision til handling
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Ungeindsatsen i Center for Erhverv, Uddannelse og Beskæftigelse UU og jobcentrene; et samarbejde om udsatte unge, 3. december 2015 Leder af Ungeporten,
KØBENHAVNS KOMMUNE Socialforvaltningen Tværgående Økonomi 28. Oktober 2008 Viden og Stress-projekt Socialforvaltningen, København.
TR møde 27. august 15 Arbejdspladser, At indsats og Københavns Kommunes Budget 2016.
L IDT OM T ÅRNBY K OMMUNE borgere Socialdemokratisk Kommune Gammeldags Kommune på godt og ondt Styr på økonomien Få regler og retningslinjer.
Team Nordahl og Skibet Skole
SSP Årsmøde 9. november 2016 Skoleforsømmere.
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
Flere gode år på arbejdsmarkedet
Præsentationens transcript:

Få styr på udgifterne! (eller ” Få styr på sagerne…) 9. august 2009

Hvad var udfordringen i 2007? Løbende indmeldinger i forsommeren 2007 om forventede budgetoverskridelse. Dårlige prognoser, usikkert datagrundlag for prognoserne, ikke sikre redskaber der understøttede godt budget og prognosearbejde, forskellige tilgange til prognosearbejde. En række problemer og mangler i den decentrale økonomistyring. Væsentlige forskelle mellem teams Flere BFT har ikke de nødvendige økonomiske ressourcer og kompetencer til god økonomistyring og får ikke den nødvendige støtte fra de administrative enheder. Generelt anvendes systematiske styringsmetoder i meget begrænset omfang Vekslende praksis omkring buffere, der generelt er for små. Mange teams mangler ”handlemuligheder” i forhold til at reducere evt. merforbrug. ... det ustyrlige ... 9. august 2009

Hvad gjorde vi? - Initiativer og leverancer i 2007-2008 Seminar om budget- og prognosearbejde, ny budgetfordelingsmodel Periodiseret budget, risikoanalyser og beskrivelse af sikring af adfærdsændring. Månedlig møder med alle Bedre Match, incitament og støtte til netværkspleje, Controllerudddanelse planlægges, nye rapporter i SOFDW, vignette-undersøgelse Maj 08 December 07 Oktober 08 December 08 Alle centre afleverer budget-skabelon Rejsehold til udvalgte socialcentre, work-shop for chefer om spareadfærd SUD forelægges centrenes spareplaner. KPMG sættes på opgaven. Opstart af BOPA-projekt Ny budgetfordelingsmodel opstartes. ... det ustyrlige ... 9. august 2009

Hvad gjorde vi? - I tale sætte at der kan styres Området/-erne skal i-tale-sættes som styrbare. Vi oplevede: ”Vi kan jo ikke kontrollere indtaget …” ”Vi vil ikke tage usaglige hensyn …” ”Nu har vi igen fået en meget dyr enkelt sag …” Skal vendes til: Faglighed og økonomi skal sammentænkes. Flyt fokus fra de få enkeltsager til de mange gennemsnitssager. Servicereduktioner er legitime (så længe det er individuelle konkrete afgørelser). ... det ustyrlige ... 9. august 2009

Hvad gjorde vi? - Få (gode) data Data der kan overvåge om der sker fremgang. Datakvalitet: Fejllister. Lister der viser hvad der nu og fremtidigt skal følges op på. Hyppig opdatering af data …men data skal anvendes ellers er det ligegyldigt … ... det ustyrlige ... 9. august 2009

Hvad gjorde vi? - Sikre informationsflow Økonomistyring drejer sig om informationsflow. Alle skal være engagerede i opgaven. God økonomistyring er lig med summen af 3 typer data: Eksisterende beholdning plus, Fremtidigt disponerede udgifter plus, Forventninger til til- og afgang plus. ... det ustyrlige ... 9. august 2009

Hvad gjorde vi? - Styrket dialog. Styrk dialogen – det er beskæmmende hvor lidt chefer taler sammen! Medarbejdere syntes også det er sjovt at tale faglighed! Vignetteundersøgelsen. ... det ustyrlige ... 9. august 2009

BOPA Understøtte budget og prognosearbejde for hvert enkelt barn/unge på alle IMK grp. 2. Lovlig løsning med transaktionslogning og adgangskontrol så løsning lever op til datalovgivningens krav om behandling af personfølsomme data. Stabil og driftsikker platform, med dokumentation. Løsning for alle børnefamilieteams samt centralforvaltning. Løsning der muliggør vidensdeling og overdragelse ved medarbejderskift. ... det ustyrlige ... 9. august 2009

BOPA - rapporteringsmuligheder ... det ustyrlige ... 9. august 2009

BOPA - rapporteringsmuligheder ... det ustyrlige ... 9. august 2009

BOPA - rapporteringsmuligheder ... det ustyrlige ... 9. august 2009

Kontaktoplysninger Chefkonsulent Mikkel Damgaards, MR Børn, Socialforvaltningen i Københavns Kommune: gp69@sof.kk.dk Chefkonsulent Karsten S. Bjerre, MR Børn, Socialforvaltningen i Københavns Kommune: tk51@sof.kk.dk Børnefamilieteamchef Vibeke Ries, Socialcenter Nørrebro, Socialforvaltningen i Københavns Kommune: k347@sof.kk.dk ... det ustyrlige ... 9. august 2009