© Jakob Fischer Jørgensen / VUC

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Advertisements

Portfolioeksamen Studieområde 2
Psykisk arbejdsmiljø.
LÆSNING.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Hjælp der er en journalist i røret
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
OEE Når man arbejder med OEE målinger ser man på den enkelte maskines effektivitet og laver dernæst en analyse, så man let og overskueligt kan se hvad.
Problemløsningsteknikker
Læringsstile og lektier
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Elsker DU også at læse lektier?
FOKUS! På vores udvikling.
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Udarbejdelse af poster
Arbejdspladsudvikling
De sidste undervisningstimer
Almen studieforberedelse
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Hvordan kan vi selv lave trylledrikken?
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
Backoffice præsentation
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Arbejde i grupper med KIE-modellen
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Kvantitative metoder
MUNDTLIG FREMSTILLING
Lav en familie I skal nu i gang med at skabe en familie
Kommunikation / it.
Alle børn skal have mindst et fornavn og et efternavn … det skal computerens ”børn” også !! Computerens ”børn” kaldes alle for filer uanset hvilke programmer.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Karl Henrik Flyums model
23. februar 2009 Dias 1 Studie- og Karrierevejledningen Humaniora Læsegrupper Mødeledelse og planlægning Studie- og karrierevejledningen Humaniora Ea Feldfos.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Læsestrategier.
Drejebog Program Café-debat metode Praktiske forhold Intro Cafedebat
Refleksioner og opsamling ift. i går
Case-opgave på HG2 uge 41,  I skal lave en slags avis til nettet – ikke nødvendigvis en avis som BT eller Politiken … det kan godt være en slags.
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Skriveproces Læring og forandringsprocesser 8. semester, april 2010 Palle Rasmussen.
Et mærkeligt skib.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Regnskabsanalyse HA 5. semester.
God kommunikation gi’r arbejdsglæde
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Lærerpræsentation.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Patientundervisning 6. Session Unipolar depression Håndtering af kognitive vanskeligheder.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
Tips & tricks til eksamen Kim Pedersen. Program Inden eksamen Forberedelse til mundtlig eksamen Dit oplæg Eksamenssituationen Nervøsitet…
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
SRO SKRIV!.
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
Efter Karl Henrik Flyums modeller
1. Trin – Problemstilling
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC STUDIEDANSK © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC LÆSEMILJØ © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

LÆSEMILJØ: FYSISKE RAMMER Av min ryg! De fysiske rammer undervurderes ofte Kroppen har behov for bevægelse Læsning = stillesiddende arbejde Skift hyppigt siddestilling Hold jævnligt pauser Rejs dig op og bevæg kroppen © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC LÆSEMILJØ: STOLEN Sørg for god understøttelsesflade (gode ben/hjul) Polstret sæde med bløde kanter Sædet skal kunne vippe/justeres God lændestøtte er vital Gerne mange justeringsmuligheder © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC LÆSEMILJØ: BORDET Tilstrækkelig stor plade Mat overflade (ikke lysreflekterende) Skråtstillet bordplade/vippeplade Justérbar i højde og vinkel © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

FYSISK LÆSEMILJØ: OPGAVER Tegn en skitse over din foretrukne læsearbejdsplads komplet med bord, stol, belysning og alle andre objekter, der er en del af din opstilling. Vær omhyggelig og brug gerne farver. Lav derefter: En kort liste over de forhold der er i orden En kort liste over de forhold der kunne forbedres, og beskriv hvordan © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC LÆSEMILJØ: PSYKISK Stor betydning for resultat og udbytte Faremoment: Forstyrrelser af enhver art Faremoment: Overspringshandlinger © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC LÆSEMILJØ: PSYKISK PLANLÆGNING: Opdel dit læsearbejde i overskuelige dele Benyt studielæsningsteknikker FORSTYRRELSER: Skriv tanker, ideer og ting du skal huske ned, så de ikke ”overtager” dine tanker mens du læser Aftal med familien at nu læser du, og ikke vil forstyrres Sluk smartphonen/fjernsynet/radioen Sørg for der ikke er rod indenfor dit synsfelt Hav kun de ting omkring dig du har brug for BLIV SIDDENDE: Hvis det er svært, så sæt et stopur eller en alarm. Bliv siddende til den ringer Aftal med dig selv at verden ikke går i stå fordi du ignorerer den © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

PSYKISK LÆSEMILJØ: OPGAVE Læseblokade: Lav en liste over, hvad der oftest får dig til at gå i stå i læsearbejdet Ophæv læseblokaden: Overvej hvordan du kunne undgå de faktorer der får dig til at gå i stå i læsearbejdet, og lav en liste over disse © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC EFFEKTIV LÆSNING Mål for den effektive læser: At kunne vælge de rette redskaber, hjælpemidler, metoder og værktøjer, samt at kunne kombinere disse, og tilpasse dem til teksten/opgaven. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

EFFEKTIV LÆSNING: TRE FASER FØR LÆSNINGEN Blad teksten igennem Overvej hvad du ved om teksten og emnet i forvejen Overvej læseformål, tidsforbrug og læsestrategi UNDER LÆSNINGEN: Få overblik over teksten Fastlæg og revidér læseformål Søg oplysninger svarende til læseformålene Opbevar informationen Brug de tillærte metoder EFTER LÆSNINGEN: Bearbejd informationen Vurdér læseudbyttet Søg supplerende oplysninger © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC FØR LÆSNINGEN Arbejd med teksten ”68’er klicheer”: Orientér dig i teksten ved at bladre teksten igennem og skimme den. Vælg selv skimmeteknik. Vælg herefter mindst tre læseformål, som teksten sandsynligvis giver nogle gode svar på. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC UNDER LÆSNINGEN Arbejd videre med teksten ”68’er klicheer”: Læs teksten, og tag noter undervejs. Vælg selv imellem de notatteknikker vi har gennemgået. Fasthold ydermere din forståelse ved undervejs at bruge en eller flere af de forståelsesmodeller/metoder vi har gennemgået i undervisningen © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC EFTER LÆSNINGEN Arbejd videre med teksten ”68’er klicheer”: Se dine udarbejdede noter og forståelsesmodeller igennem, og sortér/omstrukturer hvis nødvendigt. Tag stilling til om dine læseformål er opfyldt, samt selve kvaliteten af din forståelse. Gør klart til kort at kunne præsentere og begrunde dine metodevalg for holdet, samt en kort refleksion over hvad der virkede og hvad der ikke gjorde. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC