Omgangstone og kollegialitet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Graviditetsomsorgen i Danmark
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Prioritering.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Jeanett Bonnichsen Tlf: Amagertorv 31
Hvordan kommer vi videre? - Et oplæg om at navigere i forandringer
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Skoleparathed.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Arbejdspladsudvikling
Det her talent foregår i nærheden af mig…
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
Supervision og faglig feedback
Darum skole 4. november 2013.
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Anerkendende APV.
Stress og ledelse.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Projektlederens rolle(r)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Procesværktøjer.
Den anerkendende interviewform
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Hvor skal vores fokus være? - midt i alt det, der kalder på vores opmærksomhed?
Gruppeudviklingssamtaler
KREDSEN I CENTRUM Ambitioner. HØJE OG SYNLIGE AMBITIONER Hvad er godt FDF hos os? FDF skal være sjovt – både for børn og voksne Ambitioner tager ofte.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
At tale om sexualitet.
Brainstorm Et værktøj til ideskabelse
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Aktiv lytning - Lyt nu godt efter.
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
God kommunikation gi’r arbejdsglæde
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Sådan bruger du præsentationen
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Kodeks for godt arbejdsmiljø
Centralforeningen for Stampersonel
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Værktøj 6: Omgangstone og kollegialitet
Præsentationens transcript:

Omgangstone og kollegialitet

Indhold i værktøjet Oplæg om omgangstone og spilleregler Udarbejdelse af spilleregler for omgangstonen Oplæg om omsorg og kollegial støtte ved stress Input til hvordan den enkelte ønsker støtte og omsorg i en eventuel stress-situation

Sprogets betydning ”Grænserne for mit sprog, er grænserne for min verden” (Wittgenstein)

Sprogets betydning 2 ”Sproget skaber det, det benævner”

Værdsættende kommunikation Pearce’s 9 bud til værdsættende kommunikation: Få hver enkelt til at føle, at han hører til – at han er ønsket her. Forsøg at hjælpe hvert menneske til at opnå noget succes, hver dag. Anerkend hver enkeltes indsats og anstrengelser. Få ikke andre til at tvivle om deres værd – undlad at gøre dem skamfulde og flove. Svar åbent, ærligt og opmærksomt på spørgsmål, når det er muligt. Anerkend alt det du kan hos den anden Du skal opmuntre den anden til at tale stolt og værdigt om sig selv. Hav øjenkontakt, når folk taler til dig. Lyt med nærvær og opmærksomhed.

Miniøvelse Hvornår oplever jeg mig talt op til? Hvornår oplever jeg, at jeg taler op til andre? Hvilken effekt har det at blive talt op til? Hvilken effekt har det at tale op til andre?

Gruppearbejde I grupper af 3-5 personer diskuterer I: Hvad er de værste stress-ord*, I bruger? Hvad vil de nyeste medarbejdere sige? Hvad vil folk der kommer ind på arbejdspladsen bemærke? Hvilke ord, I bruger, virker mest stress-nedsættende? Hvad gør I, hvordan handler I, når I ”pisker en stemning op”? Hvad gør I, der virker stress-forebyggende? Stil på den baggrund tre regler op for omgangstonen, som I tror, vil virke stress-forebyggende. Skriv disse op på et flip-over-papir til præsentationen. *) stress-ord er ord, der er med til at stresse en selv eller andre

Plenum Tilbagemelding og aftaler (30 minutter) Præsentér på et flip-over-papir jeres forslag til spilleregler. Bliv enige om de tre vigtigste spilleregler. Sikkerhedsgruppen gør arbejdet færdigt, hvis I ikke kan nå det på de 30 minutter der er afsat.

Omsorg Vær indfølende overfor din kollega (empatisk) Hold den professionelle distance af respekt for personen. Lyt – tal kun lidt. Stil spørgsmålstegn ved din kollegas brug af ”offer-sprog” (Forsigtigt). Spørg om der er noget, du kan gøre udover at lytte (Vent med det til langt hen i snakken). Tag fx udgangspunkt i ”kan-krav” gg ”skal-krav”, hvis din kollega ønsker, at du kommer med ideer til at komme videre.

Selvværd Jeg udvikler og vedligeholder hele tiden mit selvværd ved: Måden jeg tænker om mig selv. Måden jeg omtaler om mig selv. Måden jeg viser andre, hvem jeg er gennem min adfærd. At være bevidst om egne ressourcer og værdier. At sætte pris på mine talenter og hele tiden udvikle og vedligeholde dem. (frit efter Irene Oestrich)

Gruppearbejde 2 Gå sammen i par og drøft følgende: (30 minutter) Hvis jeg er stresset, hvordan ønsker jeg så at få omsorg? Hvilke ønsker har jeg til måden, jeg bliver talt til på? Hvilke ønsker har jeg til måden, jeg ønsker at blive behandlet på, fx fysisk (berøring/ikke-berøring). Hvilke ønsker har jeg til min leder, hvis jeg er stresset?