Kommunikation Intern kommunikation

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Caseoplæg om Facebook.
Hjælp der er en journalist i røret
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Kommunikation af resultater
Rådet for Etniske Minoriteter
1 Pressen og skolelærerne Mediekursus 21. juni 2010.
”Markedsføring og pressetræning”
Formål med lokalpolitisk indsats Hvad vil vi opnå? Hvordan vil vi gøre det? 1Basiskursus september 2012 Bente Röttig.
Presse- og kommunikationskursus
Goddag, det er TV-Avisen Almene Boligdage, lørdag den 3. september 2011 Presse- og informationsafdelingen BL – Danmarks Almene Boliger.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
Information / vejledning om nye muligheder for: Version Copyright DKVS -THEMCOM 1) Online adgang til Militært Tidsskrift. 2) Behandling af egne.
Skabelon til strategisk plan
1 Formandens rolle - I bestyrelsen. 2 • Hold øje med trivslen –Inddrag medlemmer, der ikke siger meget –Få nye medlemmer godt ind i gruppen, besøg evt.
Guldkorn til vækst PR som vækstmiddel.
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
DN Fredericia1 Årsmøde 2013 Formandens beretning DN Fredericia.
Fortæl verden om dit frivillige arbejde
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
SAMARBEJDE & KOMMUNIKATION
Boligsocial årskonference 2012 Bag om nyhederne, 1. oktober 2012 Troels Mylenberg Ansv. chefred. Fyns Amts Avis.
Kpartner på AU.
Få hjælp & informationer Modul 2 Nyhedsbrev DSI-Nyhedsbrev - Udgives 4 gange om året. Læs om DSI's arbejde lokalt og centralt, om ny lovgivning og om.
Weekendkonference i 2. kreds LO-skolen, lørdag og søndag den 29. – 30. januar 2011 Presse- og informationsafdelingen Boligselskabernes Landsforening.
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Velkommen til Grundkursus Tema 1
Tillidsreformen – hvordan har jeg arbejdet med reformen og hvor langt er vi nået? MED konference
SOCIALE MEDIER LinkedIn Facebook Twitter Google+ Instagram Pinterest Vimeo.
Vejlederens kommunikation
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
Hvordan får vi indflydelse på den lokale handicappolitik? Hvad gør vi sammen med DH ? Hvad gør vi selv ? Hvordan bruger vi bedst vores indflydelse i DH.
Den gode historie Sådan finder vi på 24timer dagens historier ”Dét er en god historie!” Emma Gad for kommunikationsfolk.
Drejebog Program Café-debat metode Praktiske forhold Intro Cafedebat
Nyhedsartikel dansk.
DN - Hvem? Hvad? Hvordan? Forstå organisationen Forstå organisationen DN’s ”hovedstol” DN’s ”hovedstol” Afdelingsbestyrelsens rolle Afdelingsbestyrelsens.
Bestyrelsesdag Middelfart Generationsskifte i korpsene - fornyende organisation.
Præsentation af presseteamet Lille og effektivt team Joachim, Nanna og Louise (løntilskud). Efter sommer en praktikant fra Journalisthøjskolen. Timing.
SAGPROSA Begrebet sagprosa kan vi definere som tekster, der vedrører forhold i den faktiske virkelighed, således at forstå, at der i sagprosateksten beskrives.
Fortæl den gode historie Jakob Christiansen 25.maj 2013.
1 Rekruttering og fastholdelse Få fat i de rigtige folk til din afdeling Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive Ja klart nok, men hvordan?
God ledelse og god bestyrelseskultur Ledelse og samarbejde Temamøde BL´s 6.kreds Den 11.November 2014.
© due & partners Template 2: Telefonmodel for permission Introduktion til samtalen Salgsargumentationen samt ”call for action” Afslutning på samtalen.
Refleksion over egne muligheder
3F på Facebook Susanne Fasting - 3F. 3F på Facebook Om 3F Danmarks største fagforening Ca medlemmer Organiserer faglærte og ufaglærte arbejdere.
Politisk kommunikation – Lokalforeninger og kommunerne
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Af Christine Tindahl -kommunikation SKRIV EN FACEBOOK- OPDATERING skriv på vegne af en virksomhed brug 3 minutter på øvelsen.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
OPRETTELSE AF FACEBOOK-SIDE REGION SYDDANMARKS LOKALKOMITEER Helle Andersen PR & kommunikation hos Colliers International Cand.merc(stud), Copenhagen Business.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Oplæg ved journalist Claus Leick ( 1.Ytringsfrihed i din kommune 2.Regler om ytringsfrihed 3.Selvcensur og andre barrierer (chefer!) 4.Jeres.
Få det bedste ud af pressen - op til og under de Paralympiske Lege - Lær at lokke medierne - Lær at give det lækre budskab.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 4: Diskussion.
Politiworkshop. Humor. Præsentation. Målsætning. Hvad kan vi nå af klasser. 1., 3., 6. og gerne 8/9. klasse. Positive oplevelser med politiet. Præge børnene.
Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som.
Kommunikation og sammenhængskraft i MED-systemet Få jeres budskaber ud.
Rekruttering og fastholdelse
Indre By / Østerbro LokalMED
AMiR 3 – 2015 Onsdag d. 21. september 2016
Påklædning kommende bestyrelsesmedlemmer Generel del
Hvad er nyhedskriterier?
Formandskursus Middelfart 16. jan
Pressekursus Silkeborg den 11. oktober 2017.
Nyhedsbrev 2 Fælles side om Syddjurs Kommunes implementering af Aula -
Fra anledning til udvikling
Klubkommunikation – samspil mellem hjemmeside, SoMe og lokale medier
Præsentationens transcript:

Kommunikation Intern kommunikation Hvordan kommunikerer du som formand? På jeres møder Mellem jeres møder Ekstern kommunikation Hvordan kommunikerer du/afdelingen Overfor pressen Overfor kommunen Overfor DN-medlemmer i kommunen Hjemmeside Nyhedsbrev

Intern kommunikation Hvordan kommunikerer du som formand? Verbalt Skriftligt Verbalt: holder du enetaler, udlægger teksten for dine ”undersåtter” eller giver du plads til synspunkter? Hvordan er din attitude (bister, inddragende)? Skriftligt: sætter du cc på alle mails, skriver du lange og forklarende mails eller er du kortfattet: Hvad synes I? Vær bevidst om brug af rette kanal til dit budskab

Samarbejde med pressen Journalistens navn? Medie? Anledning/vinkel? Hvorfor dig? Er du den rette? Journalistens dokumentation? Andre kilder? Bed om at få citater til godkendelse Har du brug for fem minutters betænkningstid? Vær parat til at fronte afdelingen!

Journalisters kriterier Væsentlighed Aktualitet/nyhed Sensation/overraskelse Konflikt Identifikation Solohistorien

Samarbejde med kommunen Vær konkret i hvad I vil opnå Hvis I bestemmer problemet – så bestemmer I også løsningen Brug alliancer og tænk i krydspres Husk timingen – hvornår besluttes ting på rådhuset Brug både politikere og embedsmænd Få et møde Brug pressen Tænk i konkrete historier og i bevidst retorik Politikeres reaktion 1. Kan de få en positiv profil (f.eks. i jeres nyhedsbrev, pressearbejde mv.)? 2. Kan de få problemer? Jeres forhandlingskapital afhænger af disse to faktorer. Vi er stærkest på nr. 2, men husk 1’eren (politikere elsker ros, men får det sjældent).

Den gode hjemmeside Informerer Engagerer læseren i vores sag Aktiverer – f.eks. til indmeldelse eller til at tage med på tur Stil spørgsmålet: Hvad vil vi - brugeren af hjemmesiden eller læseren af nyhedsbrevet? Hvad er den gode hjemmeside? Det er der nok rigtig mange rigtige svar på. Så hvis vi nu tager den helt oppefra, så kan vi besvare det spørgsmål ved at sige, at den gode hjemmeside er den hjemmeside, der giver brugeren det, som han eller hun kom for at finde – og som ikke mindst opfylder det mål vi som afsender har med dem. Hvorfor er det egentlig vi laver en hjemmeside – udover at man jo nu om dage nærmest bliver betragtet som ikke-eksisterende, hvis ikke man findes på nettet. Hvad er det vi vil med dem, der kommer forbi hjemmesiden. Vil vi bare informere dem? Vil vi også have at de skal blive engagerede i sagen? Vil vi måske ovenkøbet gerne have at de skal gøre et eller andet – melde sig under fanerne og blive aktive eller bare komme med på vores ture? Det kan virke helt banalt overhovedet at stille de spørgsmål, men det er ikke desto mindre rigtig godt at gøre sig det klart. Åben snak I hovedtræk informere, engagere og aktivere. Og uanset hvad man vil, og hvem man vil det med, så er der nogen karakteristiske træk ved sådan en typisk netbruger. Han – eller hun er overfladisk og utålmodig, Springer rundt fra sted til sted.

Lokale nyhedsbreve Fordele og muligheder Kontakt til medlemmer og andre interesserede Annoncering af ture og arrangementer Informere om aktuelle sager – søge opbakning Annoncere efter nye aktive, projektdeltagere oa. Rent praktisk Beslutning om at ville udsende regelmæssigt Indsamle mailadresser Opsætning på hjemmesiden (skriv til nyhedsbrev@dn.dk) Lave nyhedsbrevet og giv besked om udsendelse Man skal allerførst beslutte sig for om man vil eller ej, og hvis man vil, så kontakte os – så sætter vi det op, det vil sige, at vi opretter en skabelon (lidt i stil med artikel-skabelonen nederst i navigationen), og så opretter vi en tilmeldingsboks et sted på hjemmesiden og en afmeldingsboks. Hvis man har en lang række mailadresser – enten få os til at importere dem eller selv taste. Opmærksom på, at man ikke må sende ud til folk, der ikke har ytret interesse for det. Ikast-brande, Fredericia og Mariagerfjord har allerede – erfaringer?

Dilemmaer Høringssvar – uenig i DNs politik på vindmølleområdet Klage – anbefales ikke at klage, klager, ”kupforsøg”, smadret bil Læserbrev – enig i DNs politik, men upopulær holdning Læserbrev – enig i DNs politik, men i mindretal i bestyrelsen

Hvad ville du have gjort? Høringssvar En kommune udpeger to områder til vindmøller. Området er udlagt som følsomt område i kommuneplan. DN-afdeling er positiv. Det er de bedst egnede områder i kommunen. DN Sekretariat afgiver supplerende høringssvar, hvor man imødegår udpegningen i det følsomme område. I overensstemmelse med vores vindmøllepolitik. DN-afdelingen bliver sure og klager til DN direktør og præsident over sagsbehandler. Hvad ville du have gjort?

Klage DN afdeling klager over bebyggelse i fredet område. Til årsmødet dukker påklagede op sammen med venner og vil ”kuppe” bestyrelsen. DN formand går i pressen. Ugen efter udsættes DN formands bil for hærværk. Sagen tabes i NMKN. Hvad ville du gøre?

Læserbrev Fra DN-debatten DN afdeling har et læserbrev om trængselsringen. Bliver spurgt til legitimiteten. Hvem har besluttet udtalelsen? Ville du skrive et læserbrev om et upopulært emne? Fra DN-debatten

Læserbrev Et menigt bestyrelsesmedlem vil skrive et læserbrev, men ved at han formentlig er i mindretal i afdelingsbestyrelsen. Han er i overensstemmelse med DNs politik. Hvordan vil du som formand håndterer sådan en henvendelse fra et menigt bestyrelsesmedlem?