Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Rekruttering og fastholdelse

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Rekruttering og fastholdelse"— Præsentationens transcript:

1 Rekruttering og fastholdelse

2 Frivillige i DN Medlemmer af bestyrelsen Suppleanter til bestyrelsen
Ad hoc- tilknyttede To DN-typer af frivillige De moderne. Loyale overfor DN, et livsprojekt, engagerer sig, fordi det er vigtigt at nogen gør det. Ønsker veldefinerede amsvarsområder, klare opgaver og yder kontinuert indsats De senmoderne. Engageret i mange sager og i flere organisationer. Gerne sager som kombiner lokale problemer med rnationale og globale problemer. Ønsker handling samt her- og nu-resultater. De vil have succes. Kan vi bruge begge typer? – Og hvor?

3 DN’s transformation Fra hierarkiet Den enevældige formand
Tavse proselytter De reaktive, sure gamle mænd Til en frivilligorganisation En bestyrelse, hvor alle laver noget Arbejdsgrupper og netværk, der tager slæbet Reaktiv og proaktiv Afdelingen skal være parat til at modtage den nye frivillige

4 Parathed i afdelingen Hvordan modtager jeres afdeling en frivillig?
Inviterer til et bestyrelsesmøde Inviterer til et intromøde Analyserer den frivilliges ønsker Har katalog af arbejdsgrupper som man kan deltage i Hvad er den ideelle modtagelse?

5 Parathed i afdelingen Synlig som frivilligorganisation, brug af nyhedsbreve og andre medier Motivation af bestyrelsesmedlemmer Parat til at modtage, når DN og den nye frivillige mødes Undgår at sagsarbejdet overskygger alt andet Velkomst af bestyrelsen.  Afklar krav og forventninger At finde en plads. Mentor Idekataloget Udbud af projekter og opgaver , så nye kan tilbydes plads Sørg for de nye aktive føler sig hørt og værdsat

6 Hvorfor frivillig i DN? Fordi de bliver spurgt!
Fordi de har lyst (kommer af sig selv)  De vil gøre en forskel for Danmarks natur De forbedrer deres CV i forhold til fremtidig jobsøgning De bliver tilbudt kompetenceudviklende kurser De udvikler evnen til at organisere, koordinere og samarbejde i forhold til en fremtidig jobsituation De udvikler lederkompetencer De får et større og differentieret netværk, der kan bruges under uddannelse, job og i dagliglivet i kommunen De møder nye mennesker og får flere venner De bliver anerkendt af andre for deres frivillige arbejde

7 Det opsøgende arbejde – her og nu
Brug af netværk Være at finde, hvor folk er Annoncering Frivilligmesser – Frivilligbørs – integrere med organisationer, der arbejder med Frivilligt Socialt arbejde Er der nogle steder man kan opsøge her og nu? Årsmødet

8 Fastholdelse De gode historier i medierne skaber synlighed og interesse for DN Gennemsigtighed i afdelingen, klart formulerede mål for de arbejdsgrupper, man kan deltage i Konkrete aktiviteter/projekter at komme i gang med Løbende anstrengelse fra ”gamle” medlemmer for at virke socialt åbne Faglige udfordringer, målsætninger og resultater Opfølgning på igangsatte projekter – følelsen af at gøre en forskel Mulighed for at tilegne sig ansvar

9 Begejstring og engagement
Der skal være plads til én som frivillig Der skal være brug for én Mulighed for skift mellem aktiviteter, projekter og niveauer Giv engagerede frivillige mulighed for medbestemmelse Som leder skal man være coacher mere end bestyrelsesformand Ikke alle er lige aktive altid Frivilligsamtaler

10 Hvor er der problemer? ”Uselvstændige” frivillige
De kender ikke deres muligheder De kender ikke forretningsgangen De har ikke et stort netværk De spørger formanden om alt Når de ikke får svar på deres spørgsmål De bliver passive De skaber dårlig stemning De skrider ud af DN og bliver dårlige ambassadører for os

11 Hvordan kan rammerne forbedres?
Udsagn om, hvad de ”yngre” ønsker: Mere dialog og forståelse Bedre samarbejde og arbejdsdeling Mere kontakt til andre udenfor afdelingen Mere uddannelse Mindre klager, mere ”rigtigt naturarbejde” Mere kontakt til sekretariatet Færre små dumme sager Flere AKTIVE frivillige, der tager ansvar - faktisk ønsker 22% selv mere ansvar i afdelingen Fritekstsvar! Fra Frivilligundersøgelsen 2013

12 Frivillige i DN

13

14

15

16 Hvordan gør vi opmærksom på os selv?
Vi har svært ved at spørge andre – vi kan ikke lide at ”sælge” eller ”bede om” de har lyst til at være frivillig

17 Velkomst til nye medlemmer
Byd nye medlemmer velkommen via Kære nye medlem af Danmarks Naturfredningsforening Du er nyt medlem her i Horsens kommune, og vi vil som lokalafdeling for Horsens gerne byde dig velkommen. Vi er glade for din støtte i vort arbejde for at give naturen en håndsrækning. DN-Horsens udsender ca. 6 gange om året pr. mail et kort nyhedsbrev til alle interesserede lokale medlemmer. I vort nyhedsbrev orienterer vi om, hvilke lokale arrangementer vi afholder, samt lokalt natur nyhedsstof som vi arbejder med i bestyrelsen. Vi har tilladt os, vedhæftet denne mail, at fremsende det seneste nyhedsbrev.  Vi håber at du har lyst til at modtage vort nyhedsbrev fremover. Du kan hurtigt og nemt tilmelde dig på følgende link:  På ovennævnte link er det også muligt at læse de tidligere udsendte nyhedsbreve. Det er til en hver tid muligt at afmelde nyhedsbrevet. Det vil glæde mig meget at få dig som fremtidig læser af vore nyheder. De venligste naturhilsner Henrik Nordstrøm Redaktør Danmarks Naturfredningsforening i Horsens I kan bede om f.eks. 3/6 mdr. oversigter over nye medlemmer, kontakt Lene Smith, Man skal allerførst beslutte sig for om man vil eller ej, og hvis man vil, så kontakte os – så sætter vi det op, det vil sige, at vi opretter en skabelon (lidt i stil med artikel-skabelonen nederst i navigationen), og så opretter vi en tilmeldingsboks et sted på hjemmesiden og en afmeldingsboks. Hvis man har en lang række mailadresser – enten få os til at importere dem eller selv taste. Opmærksom på, at man ikke må sende ud til folk, der ikke har ytret interesse for det. Ikast-brande, Fredericia og Mariagerfjord har allerede – erfaringer?

18 Frivilligtyper

19 Aktiviteter Arrangementer for børn og deres (bedste)forældre
Kontakt til SFO, skoler og børnehaver om projekter Ture med små klasser Slå med le Naturpleje-aktiviteter Bekæmpe invasive arter Kogræsserlaug Affaldsindsamling Samarbejde med andre organisationer/aktører Deltage på dyrskue r, byfester osv. Bruge mærkedagene Årets naturpris Lad os se nærmere på det første led: Aktiviteterne. Her er der en lang række konkrete eksempler på spændende aktiviteter, som I allerede laver rundt omkring i afdelingerne, og en masse forslag til nye… Dem som I selv på landsdelstræffene har trukket frem som værende særligt velegnede ift. Spørgsmålet om rekruttering og hvervning er: Først og fremmest involverende aktiviteter, hvor folk selv kan komme ud og GØRE noget i naturen og for naturen Aktiviteter for andre målgrupper, særligt børn og børnefamilier – og gerne I samarbejde med institutionerne I det hele taget var der meget fokus på at samarbejde med andre organisationer – giver flere kræfter, flere muilgheder, større synlighed Anderledes aktiviteter Tilbyde kurser Attraktive, spændende og sjove oplevelser Eksempel-projekt/fyrtårn Åbne foredrag Sociale arrangementer

20 Synlighed Troværdighed Fokus på positive sager Hjemmeside Nyhedsbreve
Overveje bagatelgrænser Undgå at være sur og skinger Hjemmeside Nyhedsbreve Pressemeddelelse m. fotos Artikler i lokal presse Facebook Afdelingsfolder Alle de her aktiviteter giver jo synlighed I sig selv, men forudsætter også synlighed og muligheden for endnu mere synlighed… Synlighed er overskriften på rigtig rigtig mange af de idéer og tanker, som I kom med på landsdelstræffene: Først og fremmest handler det jo om at bruge de medier, der er Så er der nogle rigtig gode forslag til konkrete synlighedstiltag… Det blev også fremhævet af mange, at det jo er væsentligt, hvordan man kommunikerer, og hvad det er for en synlighed, man får. Årlig turkalender Naturavis Faste leverancer til lokal presse: Ugens natur-oplevelse, beskrivelser af fredede områder osv

21 Rekruttering og hvervning
Nemt at blive aktiv Mere fokus på kurser Konkrete frivilligjobs Personligt netværk Mere medinddragelse og mindre indforståethed Direkte personlig kontakt Ringe til nye medlemmer og byde velkommen Ringe og få mailadresser Den direkte personlige kontakt, hvor vi kan opfordre folk til at være medlem eller til at tage aktiv del I arbejdet Velkomstmøde for nye Uddele materiale ved arr.

22 Formandens muligheder
Fortæl om DIN virkelighed i din afdeling med de udfordringer og begrænsninger, du møder. Hvad hindrer evt. dig i at opnå dine mål? Hvad hvis du nedlagde afdelingen og skulle starte helt forfra?

23 Formandens muligheder
Du er frivillig men også ansvarlig, hvordan bliver det Overkommeligt Sjovt Interessant Socialt Hvordan tager du ansvar for kommunens natur og miljø?

24 Formandens muligheder
Hvordan bliver det sjovt og interessant? Frivillige har fordele, f.eks. ”kend din kommune” Interne goder – julefrokost, sommerudflugt Socialt samvær Hjælp til, så frivillige kommer på kurser Hvilke kompetancer mangler bestyrelsen? Hvordan er det i din afdeling?

25 Formandens muligheder
Hvordan bliver det overkommeligt Uddeleger - teambuilding Lav et forretningsudvalg Hvad er erfaringerne i din afdeling?

26 Formandens muligheder
Hvordan øger man afdelingens sociale liv Lav projekter Lav faste månedlige ture/møder med ”hygge”-indslag Lav frivilliggrupper, der Turværter, der også indsamler lister over turdeltagere Indsamler -adresser Udvikler afdelingens synlighedsmateriale Laver fugle- flagermus-kasser - boliger til vilde bier Afprøve forslag til nye stiruter Osv Interviews med frivillige om opgaver i bestyrelsen Hvad gør du i din afdeling?

27 Formandens muligheder
Kommunens natur og miljø Organisere scanning af kommunens sager Komme i netværk med politikere og embedsmænd Organisere netværk af ligesindede organisationer Hvad gør jeres afdeling?


Download ppt "Rekruttering og fastholdelse"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google