Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Klubkommunikation – samspil mellem hjemmeside, SoMe og lokale medier

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Klubkommunikation – samspil mellem hjemmeside, SoMe og lokale medier"— Præsentationens transcript:

1 Klubkommunikation – samspil mellem hjemmeside, SoMe og lokale medier
Anette Lahn Hansen, Odder Roklub

2 Klubkommunikation Odder Roklubs kommunikationsstrategi, 20 år gammel Alt kan være en god historie : Kommunikationen skaber klubbens brand : Intern kommunikation skaber sammenhængskraft Ekstern Kommunikation skaber en lokal forståelsesramme og netværk Nyheder i lokalpressen en gang om ugen På SoME flere gange om ugen – helst hver dag. P4 Østjylland og TV2OJ et par gange pr.år Synlighed, synlighed, synlighed : I definerer selv, hvad der er en god historie Udfordring: At lære at se historierne selv Tekst er godt – billeder er ofte bedre eller lige så vigtige

3 Hvilke medier bruger vi ?
1 Det er her medlemmer, nye medlemmer, sponsorer og andre interesserede skal kunne finde Alle relevante oplysninger om klubben Aktiviteter og udvalgte nyheder. Kalender, vejr og vind mm Hjemmeside 2 Vi bruger pressemeddelelser til at skrive om sportsresultater, sæsonhistorier, nye aktiviteter, ture, donationer, bådklargøring mm. Klar til brug artikler Idéer til artikler eller reportager Målgruppe: Primært lokale medier Pressemeddelelser Hvilke medier bruger vi ? 3 Her og nu historier Billeder og videoer og tekster, der kan inspirere Links til pressemeddelelser Links til andre hjemmesider SoMe: Facebook, Instagram, Twitter 4 Grupperne er kun velegenede til intern kommunikation fra klubben til medlemmer og fra medlem til medlem Links til hjemmesiden og den off Fb-side To lukkede FB grupper

4 HVILKE HISTORIER VIL VI FORTÆLLE?
RONING, KAJAKRONING, COASTAL, KAPRONING, UNGDOMSRONING, ElLITERONING, ERGOMETERRONING, VINTERBADNING, SVØMNING Nye aktiviteter, fællesskab, sammenhold, ture, naturoplevelser, livsglæde, sikkerhed, lokal opbakning, donationer. VIGTIGT: Dagligdagen i roklubben

5 Så tit skriver vi ? Hjemmeside Pressemeddelelser
1 Seneste nyheder og aktiviteter om året. Seneste Nyheder: Åbne Fynske Mesterskaber. Julianes Verdensrekord Kombineret DM og EM. Seneste aktiviteter: Generalforsamling. Intromøde, Standerhejsning Hjemmeside 2 Vi skriver hver eneste gang, roerne har været til regatta og mesterskaber og når der er andre interessante begivenheder. 2019: 4 stk. Alle bragt- Én skrevet om 2018: 32 stk. – 28 artikler bragt. - 2 skrevet om Pressemeddelelser Så tit skriver vi ? 3 2019: 62 opslag på FB 26 opslag på Instagram 20 opslag på Twitter SoMe: Facebook, Instagram, Twitter 4 Dagligt kommunikationsværktøj Eksempler: Aftale ture Melde afbud Aktiviteter Billeder fra træning og ture Referater og Info To lukkede FB-grupper

6 SoMe skal opdateres live eller samme dag
Sådan vælger du medier? Sociale medier: Her og nu nyheder Hjemmesiden: Så hurtigt du kan Lokale medier: Typisk en ugentlig/daglig deadline Hvad vil du fortælle? Har du billeder? Hvem er målgruppen? Medlemmer><Omverdenen Hvordan vil du fortælle det? Hvilket/hvilke medier skal du vælge? SoMe skal opdateres live eller samme dag

7 Odder Roklubs hjemmeside
Vi er i gang med at opdatere til 3. version, og den halter i øjeblikket. Helt alvorligt  Formål: Hjemmesiden er klubbens ansigt udadtil - og samtidig klubbens informationsbank

8 Odder Roklubs hjemmeside

9 Pressemeddelelser PM er effektiv til lokale medier Lægges på klubbens hjemmeside og deles derfra med SoME. Mailes til presse, byråd, kommune, bestyrelse, aktører og sponsorer PM alene ser kedelig ud, men den virker med billeder. Brug meget gerne citater – det gør PM mere levende Gør det let for de trykte medier at bruge dine tekster og billeder i fuld opløsning (mindst 1 Mb). Tjek, at du må bruge billederne.

10 Max en A4 side- helst kun en halv 
Sådan skriver du en pressemeddelelse Brug nyhedstrekanten. Skriv pressemeddelelsen, så læseren får al den vigtigste viden først - det er jo ikke alle , der læser hele historien. Rubrik=overskrift= Hovedbudskab Skal skabe interessen hos læseren Underrubrik: Uddyb budskabet. Hvem hvad, hvor, hvorfor? Detaljer Max en A4 side- helst kun en halv  Er der mere, du ville fortælle? Skriv det til sidst som perspektivering, faktaboks eller som billedtekst.

11 Lokale medier er god og gratis formidling. Når ud til mange mennesker.
Odder Avis, Århus Stiftstidende, Horsens Folkeblad, JP Århus, P4 Østjylland, TV2OJ, Odder Kommunes hjemmeside, kalender, FB og Instagram. FB-grupper som: Det sker i Odder og Omegn. Lokale medier er god og gratis formidling. Når ud til mange mennesker.

12 Skriv også de sjove og skæve historier
Ikke kun kaproning i avisen Skriv også de sjove og skæve historier Det er kun fantasien, der sætter grænser - Prøv at få journalister med på vandet !

13 Væn dig til det Det er ikke altid avisen er enig med dig i vigtigheden af en nyhed Nedprioritering er Øv !!! En hel side er Yes !!! Pressearbejde tager tid, men er med til at gøre roklubben synlig

14 Vær aktiv hele tiden, følg op, inviter følgere og husk delinger
Odder Roklubs Facebookside HER og NU. Bruges til ALLE nyheder, aktiviteter, begivenheder og annoncering. Vigtigt, interaktivt dialogværktøj. Husk at linke til PM på hjemmesiden. Vær aktiv hele tiden, følg op, inviter følgere og husk delinger

15 Odder Roklub FB

16 Eksempler på hvor nyheden kom hen
Julianes verdensrekord Eksempler på hvor nyheden kom hen Odder Kommune, DffR, Odder Avis, Århus Stiftstidende, Horsens Folkeblad

17 Korte, billedbårne historier. Husk gode og relevante hashtags
Odder Roklub på Instagram Korte, billedbårne historier. Husk gode og relevante hashtags Effektiv til korte her og nu historier. Kan deles direkte på FB og Twitter

18 Odder Roklub Instagram

19 Twitter Odder Roklub på Twitter. Vi er stadig novicer og bruger den mest til direkte deling fra Instagram. Bedste egnet til skarpe nyheder: f.eks. donationer eller resultater. Kan linke til Instagram og hjemmesiden

20 Odder Roklub Twitter

21 Odder Roklub og Odder Roklub URO
Facebook-grupper Odder Roklub og Odder Roklub URO Man får ikke nye kunder i butikken af FB-grupper. De er til intern kommunikation

22 Samlet tager det længere tid i dag – og det er besværet værd 
Den hurtigste måde at klare alle medier på Husk relevante hashtags og husk repost-henvisninger (bed om lov) og tydelig angivelse af fotograf Korte hurtige nyheder: Billede og tekst på Instagram- del med FB og Twitter 1 Medier: Skriv PM først (word). Læg den på hjemmesiden. Del derfra med link på FB og Twitter. Red. billeder 2 Send PM pr mail til medier og aktører, Husk Billeder. 3 Det var lettere med kun PM i gl. dage, men det er sjovere nu med SoMe. Meget sjovere. Samlet tager det længere tid i dag – og det er besværet værd 

23

24 God fornøjelse med jeres klubkommunikation
Tak for jeres tid God fornøjelse med jeres klubkommunikation


Download ppt "Klubkommunikation – samspil mellem hjemmeside, SoMe og lokale medier"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google